SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Potřeboval bych poradit s opravou poloosy, na strane diferáku u kamenú je silně vymačkaná chybí cca 2 mm materiálu a v zatáčkéch to silně klepe, otázka zní je to reálný vyvařit elektrodou tak aby to něco vydželo? jestli jo tak jakou by jste doporučili elektrodu, a jestli je žádoucí před navařováním materiál nahřát, bude mít nahřátí a sváření vliv na kvalitu materiálu? aby se to za prvním rohem neukroutilo. Je to na skutrovou tříkolku rikša která už je teda ve veteránském provozu s nájezdem do 1000Km ročně, ale bohužel se mě nepodařilo sehnat použitelnej kus.
děkuji a s pozdravem Tomáš
Offline
Zkus elektodu Bohler EAS 29/9 A. To je 312 a ta se mechanickým namáhámńím na povrchu zpevní a celkem to drží.
Offline
Je to CN 29/9-A, jinak je to jedna z vhodných variant.
ZDENÁL napsal(a):
Zkus elektodu Bohler EAS 29/9 A. To je 312 a ta se mechanickým namáhámńím na povrchu zpevní a celkem to drží.
Offline
Zkus se poptat v galvanovnách na tvrdé chromování, milimetr by měl jít určitě, 2 milimetry možná. A nemusíš se starat o problémy s nahřátím a vyhřátím materiálu či s vybrušováním návaru.
Offline
Tvrdochrom v mm?
Ale i kdyby, to je technologie vhodná např. pro pístnici, kde to jezdí v guferu. Ale ne tam, kde se to vymačkává.
Vhodná je pouze technologie, kde má nános odolnost opotřebení pod tlakem.
Já bych to ohřál na 200-250°C a co nejmenším průměrem elektrody, max. 2,5 nebo klidně 2,0, s co nejmenším vneseným teplem navařoval v tenkých housenkách jednu vedle druhé, žádný pendl.
Radim napsal(a):
Zkus se poptat v galvanovnách na tvrdé chromování, milimetr by měl jít určitě, 2 milimetry možná. A nemusíš se starat o problémy s nahřátím a vyhřátím materiálu či s vybrušováním návaru.
Offline
ZDENÁL napsal(a):
Zkus elektodu Bohler EAS 29/9 A. To je 312 a ta se mechanickým namáhámńím na povrchu zpevní a celkem to drží.
Nebude to příliš měkké? Tyhle poloosy bývají povrchově kaleny na poměrně vysokou tvrdost a stejně se to časem vymačká. Potřeba zjistit jakou tvrdost má mít originál a tu pokud možno dodržet, zvolením návarového materiálu odpovídající tvrdosti. Jinak taková oprava může mít velmi krátkou životnost.
Offline
Dají se sem vložit fotky, prípadně jak? dal bych sem fotky o co jde, materiál poloosy je z 60tých let, to nechci říct že to je něco špatnýho nebo zvětralýho, ale není to materiál jak na dnešních osách, tento se dá i pilovat ale obyčejný železo to nebude zas tak dobře to nejde.
Offline
Na toto téma už tu byla debata snad u nějakého ozubeného kola nebo kde. Zastával jsem názor, že při renovaci po třiceti letech bych nešel do opravy na dalších třicet let, ale do houževnatějšího materiálu, byť nižší tvrdosti, kterým se v amatérských podmínkách dosáhne slušného výsledku a nic moc nelze pokazit. Tou 312 to dobře a bez chyb navaří, celkem bez problémů opracuje, návar bude mít vysokou pevnost při vysoké houževnatosti, mechanickým namáháním zpevní přes 40 HRc. Samozřejmě u dílu, který je permanentně v provozu, opotřebí se rychleji a je vhodné nejen renovovat, ale i třeba vylepšit, bych to dělal jinak.
Mimochodem, kardany se u nás navařují starou C 508, o ničem jiném nechtějí ani slyšet, Liazkáři jsou spokojeni a nezaplatili by ani o korunu navíc za lepší opravu.
Frank napsal(a):
ZDENÁL napsal(a):
Zkus elektodu Bohler EAS 29/9 A. To je 312 a ta se mechanickým namáhámńím na povrchu zpevní a celkem to drží.
Nebude to příliš měkké? Tyhle poloosy bývají povrchově kaleny na poměrně vysokou tvrdost a stejně se to časem vymačká. Potřeba zjistit jakou tvrdost má mít originál a tu pokud možno dodržet, zvolením návarového materiálu odpovídající tvrdosti. Jinak taková oprava může mít velmi krátkou životnost.
Offline
Tak sem už přišel jak sem dostat fotky. Na poloose chybí materiál Z duvodu poruchy nebo rozlomení unášecího ořechu a posléze zásahu automechanika-kutila a jeho brusky, ubytek materiálu opotřebením bude zanedbatelný celý se to pohybuje v oleji, jak jsem již psal stroj je veterán a pokud by oprava vydržela byť jen 30let tak budu nad míru spokojen. Jde mi hlavně oto aby se případný návar eventuelně neodloupl a nezpusobil ještě větší poruchu, případně aby se celá poloosa za provozu neulomila nebo neukroutila jako dusledek svařování.
Editoval Thomas (16-10-2010 15:15:04)
Offline
Thomas napsal(a):
Tak sem už přišel jak sem dostat fotky. Na poloose chybí materiál Z duvodu poruchy nebo rozlomení unášecího ořechu a posléze zásahu automechanika-kutila a jeho brusky, ubytek materiálu opotřebením bude zanedbatelný celý se to pohybuje v oleji, jak jsem již psal stroj je veterán a pokud by oprava vydržela byť jen 30let tak budu nad míru spokojen. Jde mi hlavně oto aby se případný návar eventuelně neodloupl a nezpusobil ještě větší poruchu, případně aby se celá poloosa za provozu neulomila nebo neukroutila jako dusledek svařování.
No tak to už je lepší popis a dokonce foto. Když to jde pilovat, tak to nijak extrémně tvrdé není. V tomto případě opravdu stačí, když opravu uděláte tak jak popsal Zdenál a dodržíte tepelný režim během svařování, jak doplnil JardaK. Ta 312 je dostatečně houževnatá a to i na přechodu mezi zákl. mat a návarem, takže odloupnutí nehrozí.
Offline
No, s tím tvrdochromem jsem se asi skutečně nechal unést. Soudržnost galvanicky nanesené vrstvy asi nebude tak velká, aby přežila vymačkávání a víc než milimetr silné tvrdé třísky by asi taky nadělaly leckde paseku.
Jinak milimetr a víc tvrdochromu se nanáší na několikrát a mezi tím se přebrušuje.
Offline
Tak sem byl v týdnu pro elektrody a měli jen OK 76.18 prodavač tvrdil že to vyjde nastejno s těmi uvedenými zde, ale pálka 5 elektrod 65,-Kč, dneska sem to teda zavařil obrousil osoustružil a ještě i zabudoval ale na zkoušku už nezbyl čas a jak to tak s počasím vypadá tak to vyskouším až příští rok najaře. Chtěl bych se zeptat, jak sem to pak opracovával tak sem si všiml ženazačátku v prvních 3 milimetrech svaru, sou sem tam malý bublinky jestli to o něčem vypovídá.
Offline
Thomas napsal(a):
Tak sem byl v týdnu pro elektrody a měli jen OK 76.18 prodavač tvrdil že to vyjde nastejno s těmi uvedenými zde, ale pálka 5 elektrod 65,-Kč, dneska sem to teda zavařil obrousil osoustružil a ještě i zabudoval ale na zkoušku už nezbyl čas a jak to tak s počasím vypadá tak to vyskouším až příští rok najaře. Chtěl bych se zeptat, jak sem to pak opracovával tak sem si všiml ženazačátku v prvních 3 milimetrech svaru, sou sem tam malý bublinky jestli to o něčem vypovídá.
To vás ten prodavač informoval naprosto zcestně. Tomu říkám tedy "profesionalita".
Ta OK 76.18 odpovídá E 8018-B2, chem. složení:
C = 0,08
Si = 0,4
Mn = 0,6
Cr = 1,3
Mo = 0,6
Kdežto zde diskutovaná E 312-17, kterou vám bylo doporučeno použít pro opravu, má toto chem. složení:
C 0,115
Si 0,75
Mn 0,75
Cr 29
Ni 9,75
Mo 0,5
Cu 0,3
P 0,030
S 0,020
Dost velký rozdíl, není-liž pravda? A zcela pochopitelně naprosto odlišné vlastnosti. A ty drobné bublinky ve sváru - buď vlhkost elektrody, nebo kontaminace svař. předmětu olejem ap. Tyto elektrody (E 8018-B2) jsou velmi citlivé na přítomnost vodíku(který vzniká teplotním rozkladem vlhkosti elektrod, nebo oleje z předmětu) a často pórují. Kdežto ty nerezky E 312 -17 vůbec.
Editoval Frank (09-11-2010 16:11:35)
Offline
No tak vidím že sem zase jednou nakupoval u odborníků.... zeptám se je v tom moc velkej rozdíl, ono to šlo celkem solidně obrábět až sem se divil, ale sem si říkal že za pár elektrod taková cena to zas nemuže bejt takovej šunt
Offline
Thomas napsal(a):
No tak vidím že sem zase jednou nakupoval u odborníků.... zeptám se je v tom moc velkej rozdíl, ono to šlo celkem solidně obrábět až sem se divil, ale sem si říkal že za pár elektrod taková cena to zas nemuže bejt takovej šunt
No, šunt ta elektroda není, pouze není vhodná pro navaření jako tvrdokov. Bude to normální měkký návar. A za ty peníze mi připadá vskutku drahá. Ale je fakt, že já tam nežiju a neznám příliš tamní cenové relace. Ta nerezovka 312 by byla podle všeho dražší. Ono to v provozu v oleji nějaký čas vydrží i tak, nicméně počítejte s podstatně menší životností té opravy.
Offline
A nebyl by stále ještě čas sehnat v okolí někoho kdo nanáší plamenem prášek??? Povrch tvrdý a jádro houževnaté, to by mohlo životnost prohloubit.
Offline
kirkmen napsal(a):
A nebyl by stále ještě čas sehnat v okolí někoho kdo nanáší plamenem prášek??? Povrch tvrdý a jádro houževnaté, to by mohlo životnost prohloubit.
Hm, nebude natavování prášku plamenem stejně citlivé na vymačkávání jako nanášení tvrdochromu?
To spíš už zkusit nějaké zpevňování do hloubky, cementace, nitridace....přiznám se, nevyznám se v tom, jen vím, že to proniká do materiálu do nějaké desetinky milimetru hloubky kovu. A nevím, jestli nutnému zahřátí nebude něco bránit.
Případně přece jen na nějaké určité prodloužení životnosti slabá vrstva tvrdochomu, 100 - 200 mikronů, pokud nebudou po vymačkání vadit někde v oleji ty chromové tvrdé piliny.....
Offline
Ale tohle je 318, CrNiMo nerez. Ta je měkká a ani se nevytvrdí.
312 má
C 0,1
Cr 29
Ni 9
Frank napsal(a):
Thomas napsal(a):
Tak sem byl v týdnu pro elektrody a měli jen OK 76.18 prodavač tvrdil že to vyjde nastejno s těmi uvedenými zde, ale pálka 5 elektrod 65,-Kč, dneska sem to teda zavařil obrousil osoustružil a ještě i zabudoval ale na zkoušku už nezbyl čas a jak to tak s počasím vypadá tak to vyskouším až příští rok najaře. Chtěl bych se zeptat, jak sem to pak opracovával tak sem si všiml ženazačátku v prvních 3 milimetrech svaru, sou sem tam malý bublinky jestli to o něčem vypovídá.
To vás ten prodavač informoval naprosto zcestně. Tomu říkám tedy "profesionalita".
Ta OK 76.18 odpovídá E 8018-B2, chem. složení:
C = 0,08
Si = 0,4
Mn = 0,6
Cr = 1,3
Mo = 0,6
Kdežto zde diskutovaná E 312-17, kterou vám bylo doporučeno použít pro opravu, má toto chem. složení:
C = 0,05
Si = 0,40
Mn = 2,20
Cr = 18,0
Ni = 11,5
Mo = 2,70
Nb = 0,70
Dost velký rozdíl, není-liž pravda? A zcela pochopitelně naprosto odlišné vlastnosti. A ty drobné bublinky ve sváru - buď vlhkost elektrody, nebo kontaminace svař. předmětu olejem ap. Tyto elektrody (E 8018-B2) jsou velmi citlivé na přítomnost vodíku(který vzniká teplotním rozkladem vlhkosti elektrod, nebo oleje z předmětu) a často pórují. Kdežto ty nerezky E 312 -17 vůbec.
Offline
JardaK napsal(a):
Ale tohle je 318, CrNiMo nerez. Ta je měkká a ani se nevytvrdí.
312 má
C 0,1
Cr 29
Ni 9
Dík za upozornění na moji chybu. Já to editoval a omylem to udělal stejně jako před tím, kdy jsem tam nevložil správnou tabulku pro 312 a odeslal bez kontroly. Sorry! Už jsem to tam opravil.
Jinak dodávám, že já osobně bych to dělal tak, jak tu už jeden kolega předeslal. Práškovým návarem trvrdokovu, plamenem nebo plasmou. (Plasmou je to naprosto dokonalé). Nebo aspoň TIGem. Ale chápu, že každý ty možnosti nemá, proto jsem to zde ani nezmiňoval.
Offline
Jak se říká všechno zlý je k něčemu dobrý, i když ta oprava nebude tak kvalitní nebo lepší než originál, kterej by byl i tvrdší, tak to aspoň nebude vydírat diferák kterej je snad z litiny. A opravovat vyčvachtanou díru v litině...???, to už je lepší jednou za 10 až 20let udělat malou housenku na polose :-) Dneska sem byl v garáži, ještě to mám na špalkách a tak sem si zatočil s kolem a ani klapnutí, ovšem na druhé straně... kla kla kla doufám že ten návar polosu nějak nepoškodil, a že se to někde neukroutí, nebo nezačně odlupovat.
Offline