SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 13-08-2015 22:05:43

miles
Člen
Registrovaný: 16-02-2011
Příspěvky: 8

Převrtání otvoru vrtákem do laserem vypáleného otvoru

Prosím o radu zda se dají HSS vrtákem průměr 16 převrtat vypálené otvory průměr 16 do plechu tloušťky 15 mm - materiál je údajně S.355 -
otvory jsou totiž mírně kónické - mají od cca 3 mm hloubky  menší průměr
jedná se řádově o desítky otvorů pro šrouby M16

materiál byl řezán laserem - jde mně o to jestli se nebude vrták příliš tupit nebo vyštípávat

díky

Offline

 

#2 13-08-2015 22:44:40

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3509

Re: Převrtání otvoru vrtákem do laserem vypáleného otvoru

Není žádný důvod proti převrtávání otvorů řezaných laserem. Principiálně materiál při řezání laserem nezpevňuje. Jen mě zaráží kuželovitost díry. Běžně řežeme otvory do"černých" plechů 15 mm a daný problém se za roky používání laserů nevyskytnul, aspoň se nevyskytla taková reklamace. Tohle vypadá na řezání otvorů příliš malým výkonem nebo příliš vysokou postupovou rychlostí.

Offline

 

#3 14-08-2015 06:19:50

JEFF
Člen
Registrovaný: 19-11-2013
Příspěvky: 31

Re: Převrtání otvoru vrtákem do laserem vypáleného otvoru

Pro šrouby M16 se obvykle nevrtá díra 16 mm. A pokud jsou polotovary opatřeny nátěrem nebo zinkem, tak ani 17 mm nebude dostačovat.

Offline

 

#4 14-08-2015 07:12:00

FF
Člen
Registrovaný: 27-07-2010
Příspěvky: 515

Re: Převrtání otvoru vrtákem do laserem vypáleného otvoru

...asi nebol laser nastavený úplne kolmo (+ možno parametre neboli najkrajšie na svete), alebo niekedy príde pod ruku taký plech, že sa nedá nastaviť na "krásu" vôbec (niektoré hutné výrobky z niektorých kútov Sveta by sa už ani ako hutné výrobky nemali označovať!).
Určitá oblasť po odrezaní laserom môže byť niečo ako prikalená.
Odpoveď na otázku, či to pôjde HSS vrtákom je: treba skúsiť. ...a nabudúce rezať rovno D16mm (predpokladám, že to nie je rovno pod závit, ale pre napr. skrutku D14 (na prevlečenie), alebo áno?

Editoval FF (17-08-2015 13:59:45)


Fronius TransPocket 1500 & Formica ForMIG 289 & Migatronic MIG 305 Mk III & Abicor Binzel (Kurt Haufe) RM 25 & Speedglas 9100V

Offline

 

#5 15-08-2015 01:25:47

HonzaKovo
Člen
Registrovaný: 11-01-2015
Příspěvky: 226

Re: Převrtání otvoru vrtákem do laserem vypáleného otvoru

Vrtání po pálení laserem není problém, akorát je lepší vrtat např. z průměru 6 na 8 a víc. Špatně se vrtá jen o kousek např z 6 na 6.5.
Řezání závitu je utrpení - starší závitník = skoro nemožné.
Resim to - nechám vypálit menší díru pak předvrtat a potom vyříznout závit.

Editoval HonzaKovo (15-08-2015 01:26:42)

Offline

 

#6 15-08-2015 18:55:12

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 3161
Web

Re: Převrtání otvoru vrtákem do laserem vypáleného otvoru

JEFF napsal(a):

ani 17 mm nebude dostačovat.

Přesně tak, vrtat 16 díru pro M16 není dobrý nápad.


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa.

Offline

 

#7 15-08-2015 20:58:19

Rellik
Člen
Registrovaný: 20-09-2011
Příspěvky: 2051

Re: Převrtání otvoru vrtákem do laserem vypáleného otvoru

Pokud jsou díry kónické, tak bych to spíš viděl na plasmu. Od laseru jsem se ještě s kónickou dírou nesetkal. Nicméně vrtání těchto špatně vypálených děr je celkem problém, který sice jde provrtat, ale i za cenu zničení vrtáku. Ono ty okraje jsou trošku tvrdší než zbytek materiálu. Proto jsem taky v práci zavedl pravidlo, že díry do kterých jdou pak dělat závity se nepálí ale pak vrtají (i když je to mnoho kusů)... Maximálně se nechá nagravírovat, kde má budoucí díra být (u laseru)...


JET TIG II + Parker SGT 18, Speedglas 9100X, KOWAX 730ARC, PARTNER TIG 200 DC PULSE, Spartus MASTERMIG 200 + LORCH ML2400
Není nic co by nebylo možné, stačí jen najít tu správnou cestu.
http://dv-foto.cz https://rellik.rajce.idnes.cz/

Offline

 

#8 15-08-2015 23:33:17

BADMOPAR
Člen
Místo: Sokolov
Registrovaný: 19-05-2012
Příspěvky: 276

Re: Převrtání otvoru vrtákem do laserem vypáleného otvoru

Já jsem zkoušel převrtat, nebo spíš protáhnout díru pálenou na 15,8 mm v desítce materiálu 16kou vrtákem a hned na první pokus se mi vrták vyštípnul. Vyřešil jsem to Dremelkou a fůrou brusných tělísek :-(


I don't wanna be a product of my environment, I want my environment to be product of me.
Lincoln Electric Speedtec 200C + Lincoln Electric VIKING™ Tribal 1840
Plazma Berlan

Offline

 

#9 17-08-2015 13:51:04

HonzaKovo
Člen
Registrovaný: 11-01-2015
Příspěvky: 226

Re: Převrtání otvoru vrtákem do laserem vypáleného otvoru

BADMOPAR napsal(a):

Já jsem zkoušel převrtat, nebo spíš protáhnout díru pálenou na 15,8 mm v desítce materiálu 16kou vrtákem a hned na první pokus se mi vrták vyštípnul. Vyřešil jsem to Dremelkou a fůrou brusných tělísek :-(

Pokud by jsi vrzal z průměru 10-12 nic se nevystipne. Viz můj post výše, vše ověřeno v praxi.

Offline

 

#10 25-11-2018 00:03:40

miles
Člen
Registrovaný: 16-02-2011
Příspěvky: 8

Re: Převrtání otvoru vrtákem do laserem vypáleného otvoru

Zdravím, vypálené plechy zůstaly v regále a projekt jsem odložil ...
a teď se k tomu vracím
jedná se o plechy s otvory na výrobu hydraulické štípačky - ta část co  jsou šrouby v tomto stylu https://www.youtube.com/watch?v=O4vw9_X37l0
borec co to vyráběl mi řekl že to svrtával magnetickou vrtačkou a v poho...
já udělal chybu že jsem nedal borcovi co to pálil šrouby - imbusy aby to vyzkoušel zda je to průchozí...
jde mi o to jestli to nezkusit vybrousit brusnými tělísky - nechce to asi ani moc a hlavně
JAKÝMI BRUSNÝMI TĚLÍSKY ?
Tedy typ brusného kotouče ( podle použití, barevné rozlišení )     https://www.prodejbrusiva.cz/brusna-val … ce-tyrolit   jinak otvory jsou jakoby zakalený od vypálení
Dík

Offline

 

#11 25-11-2018 07:35:45

varok
Člen
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 4703

Re: Převrtání otvoru vrtákem do laserem vypáleného otvoru

Kupte spíše kovovou frézu o průměru odhadem 10-12mm a budete spokojen. Nespotřebujete možná víc jak jednu. I přes vyšší cenu, poslouží i na jiné práce. Ale pozor, je potřeba koupit speciální vysokootáčkové do fortunek, né ty do vrtaček! Ty jsou dělané na malé otáčky.


Omicron GAMA 1900L HF; Powermat PM-IMG 220t.
NEJSEM ELEKTRIKÁŘ!!!

Offline

 

#12 25-11-2018 09:00:14

miles
Člen
Registrovaný: 16-02-2011
Příspěvky: 8

Re: Převrtání otvoru vrtákem do laserem vypáleného otvoru

OK,  a ta kovová fréza je karbidová? něco v tomto stylu? https://www.falti.cz/10x58mm-zya-cut-6- … up-6#tb1=1
Stačí to upnout do obyč. vrtačky?
dík

Offline

 

#13 25-11-2018 10:21:04

davor
Člen
Místo: MSK
Registrovaný: 15-03-2017
Příspěvky: 275

Re: Převrtání otvoru vrtákem do laserem vypáleného otvoru

miles napsal(a):

OK,  a ta kovová fréza je karbidová? něco v tomto stylu? https://www.falti.cz/10x58mm-zya-cut-6- … up-6#tb1=1
Stačí to upnout do obyč. vrtačky?
dík

Vrtačka stačí. Jen ty frézy nejsou ze SK, byly by hodně křehké.


Telwin Tecnica 144, [url=http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?pid=110195#p110195]MacAllister MSMW200A[/url], Proteco P800E-C, ERS-50, Meva Pb :-)

Offline

 

#14 25-11-2018 10:24:47

senior
Člen
Registrovaný: 14-10-2011
Příspěvky: 825

Re: Převrtání otvoru vrtákem do laserem vypáleného otvoru

Áno, tie karbidové vysokootáčkové frézy sú vhodné na takéto operácie. Problém môže byť pri ručnom vedení nástroja, teda akože brúska v ruke, lebo to spôsobuje že sa vplyvom spätného razu pri vniku do materiálu nástroj rozkmitá po celej diere čo má za následok zničenie frézy.

Offline

 

#15 25-11-2018 11:14:18

miles
Člen
Registrovaný: 16-02-2011
Příspěvky: 8

Re: Převrtání otvoru vrtákem do laserem vypáleného otvoru

Takže fréza spíš z HSS ? A třeba frézu upnutou ve stojanové vrtačce a opatrně na rovné podložce posouvat obrobek?
Zkuste mi prosím poslat odkaz jak by měla fréza vypadat
dík

Offline

 

#16 25-11-2018 11:24:17

varok
Člen
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 4703

Re: Převrtání otvoru vrtákem do laserem vypáleného otvoru

Ve vrtačce nebude mít takovou účinnost, možná při nejvyšších otáčkách. Fortunu naopak lépe s regulací na nejnižší otáčky kolem 15000. A jaký to je materiál nevím, používáme je v práci. Jsou různé tvary, kužel, kulička, válec apod. S tím tzv. kopáním frézy je to pravda, je potřeba jet po směru otáček-né proti.


Omicron GAMA 1900L HF; Powermat PM-IMG 220t.
NEJSEM ELEKTRIKÁŘ!!!

Offline

 

#17 25-11-2018 11:37:17

dkuhanec
Člen
Registrovaný: 27-09-2017
Příspěvky: 6

Re: Převrtání otvoru vrtákem do laserem vypáleného otvoru

Pokud by to nemelo vliv na pozadovanu pevnost materialu, do nepovedene diry 16mm bych narezal zavit M17 nebo M18. Na protazeni M16 sroubu by melo stacit i po povrchove uprave.

Offline

 

#18 25-11-2018 11:49:05

senior
Člen
Registrovaný: 14-10-2011
Příspěvky: 825

Re: Převrtání otvoru vrtákem do laserem vypáleného otvoru

Podľa mňa je najlepšie použiť vrták do plechu, niečo podobné ako stromčekový, ale s plynule sa meniacim priemerom. Bude to síce kužeľové, ale v tomto prípade by to snáď nevadilo. Tiež je možné použiť stromček na  ø 18, (stromček s ø 17 sa asi ťažko zháňa). Dôležité však je, zloženie obrábaného materiálu. Ak bol s vyšším obsahom uhlíka, tak tá tenká vrstvička bude od lasera zakalená.

Offline

 

#19 25-11-2018 22:15:49

TaggerxXx
Člen
Registrovaný: 28-01-2012
Příspěvky: 538

Re: Převrtání otvoru vrtákem do laserem vypáleného otvoru

No o tomto by som mohol pisat ako sme vrtali do 355 vecsie diery starou narexkou co ma prevody ked sa vrtak zahryzol hned bola vrtacka otocena okolo teba big_smile
Nedavno som si daval palit tiez  kruhy v ktorych boli diery a tie som zavitoval a veru som sa natrapil pokial som to prevrtal HSS a zahlbil
nie vzdy mam ale taky problem myslim ze tie hrubsie plechy to palenie nesu lepsie ako 5 mm s ktorou sme sa uz viac krat natrapili.
Palila sa vecsia seria hrubka asi 10mm a tie sme rovno zavitovali slo to v pohode

Offline

 

#20 25-11-2018 23:58:50

JaroWD
Člen
Registrovaný: 17-07-2016
Příspěvky: 46

Re: Převrtání otvoru vrtákem do laserem vypáleného otvoru

Naposledy som takto pálené otvory riešil vrtákom z redukovanou stopkou, reznou kvapalinou a AKU vrtačkou. Vrták som najprv nad otvorom na voľnobehu roztočil na cca 1000rpm a opatrne to odvrtal. Každých +-3mm som vrtak mierne povytiahol, asi stotinu som ho nechal vychladnúť a roztočiť sa na mnou požadované otáčky. Otvory boli kónické, o 0-2mm menšie ako požadovaný rozmer, resp. mnou použitý vrták... Bolo to úplne bez problémov, jeden otvor mi trval asi tri sekundy ;-)

Offline

 

#21 26-11-2018 00:10:58

miles
Člen
Registrovaný: 16-02-2011
Příspěvky: 8

Re: Převrtání otvoru vrtákem do laserem vypáleného otvoru

jarowd  - a jaký jsi vrtal průměr?
takže vrták HSS průměr 16 stočený - redukovaný  na cca 10 aby se mi vlezl do akuvrtačky, řezná kapalina
a nějak upravit ostří - úhly aby se nevyštípnul?

Offline

 

#22 26-11-2018 00:36:13

JaroWD
Člen
Registrovaný: 17-07-2016
Příspěvky: 46

Re: Převrtání otvoru vrtákem do laserem vypáleného otvoru

Vrtaky boli kúpené už z redukovanou stopkou. Tá stočená na sústruhu je mäkká a zvykne vo skľučovadle prešmykovať. Priemery som vrtal 17mm a 22mm, väčšinou do ocele. Niekedy aj do nerezu - otvory zdeformované po ohýbaní, chyby zo strany konštrukcie,..
Vrtak som nijako neupravoval, nebolo to potrebné. Dôležité je ale ho nechať rozbehnúť na vysoké otáčky a netlačiť naň...

http://www.imagehosting.cz/thumbs/img201ztz.jpg

Editoval JaroWD (26-11-2018 12:48:57)

Offline

 

#23 26-11-2018 10:34:11

huat
Člen
Místo: Komárno
Registrovaný: 17-06-2009
Příspěvky: 664

Re: Převrtání otvoru vrtákem do laserem vypáleného otvoru

Ja som mával problém s otvormi vypálenými do nerezových rozvádzačov.Musel som ich ešte odihlovať a upravovať lebo boli dosť na tesno a nedali sa namontovať tlačítka a prechodky.Taká tá tenká zoxidovaná vrstvička čo zostala po pálení bola tvrdá ako sklo a mal čo robiť aby som sa jej zbavil.


malý PB autogen,kitin tig 170 LA,fronius transpocket 1500,magnum mig,mag 190II,tuson tucana 200 dc multi
+Všetko možné z Lidlu  a Obi a z blšáku

Offline

 

#24 28-11-2018 07:20:14

miles
Člen
Registrovaný: 16-02-2011
Příspěvky: 8

Re: Převrtání otvoru vrtákem do laserem vypáleného otvoru

Dík za pomoc, napadlo mne napřed oboustranně srazit velkým vrtákem hrany v otvotech a pak zkusit převtat dle postupu JaroWD
Jen musím půjčit od kámoše akučku s větším sklíčidlem a pořídit chlad. kapalinu :-)

Offline

 

#25 28-11-2018 10:16:19

JaroWD
Člen
Registrovaný: 17-07-2016
Příspěvky: 46

Re: Převrtání otvoru vrtákem do laserem vypáleného otvoru

Nie chladiacu ale reznú kvapalinu, resp. rezný a vrtací olej. Ten sa zvykne pri vrtaní vplyvom tepla ihneď odparovať a pekne vonia big_smile
Netreba špekulovať, nie je to žiadna veda. V práci nemám čas ani chuť sa venovať takýmto veciam, tak to musí byť spravené rýchlo a jednoducho...

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2019


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS