SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#26 25-03-2020 12:40:54

pat
Člen
Místo: Č.R.
Registrovaný: 15-04-2016
Příspěvky: 2421

Re: Kontaminácia koreňa zvaru-nerez

RCP ... třeba pro mně je to novinka  tavit vrchní hranu. Je škoda ,že jsem v pracovním životě nenarazil na někoho jako jsi třeba Ty . Já si pamatuji jak jsem dělal papíry na MIG MAG  že by nám něco řekli to si tedy nepamatuji, ale vedle v boxech zrovna dělali státni papíry  tak jsme tam chodili na rozumy. Studenka vagonka. Tehdy to tam musel mít každý.

Offline

 

#27 25-03-2020 12:58:07

rcp
Člen
Registrovaný: 28-08-2010
Příspěvky: 3354

Re: Kontaminácia koreňa zvaru-nerez

pat> ale toto su zaklady, ty potrebujes mat zvar tu
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/2227_ano.jpg

a nie tu
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/2227_nie2.jpg

Editoval rcp (25-03-2020 13:02:29)

Offline

 

#28 25-03-2020 13:38:00

pat
Člen
Místo: Č.R.
Registrovaný: 15-04-2016
Příspěvky: 2421

Re: Kontaminácia koreňa zvaru-nerez

Ale to je mi jasné , jen někdy  se to trochu propálí .Dělám hodně s plechařinou.

Offline

 

#29 25-03-2020 14:03:21

rcp
Člen
Registrovaný: 28-08-2010
Příspěvky: 3354

Re: Kontaminácia koreňa zvaru-nerez

pat napsal(a):

...... jen někdy  se to trochu propálí ...

aj mne big_smile , a preto alebo fukam, alebo puls, alebo to potom obrusim, alebo na to kaslem - podla toho, co to je a na co to je
obcas pomoze aj podlozit to nejakou hrubsou medou, atd. - moznosti je vela

Editoval rcp (25-03-2020 14:03:54)

Offline

 

#30 25-03-2020 19:26:53

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 2077
Web

Re: Kontaminácia koreňa zvaru-nerez

Nevím jestli se na ty fotky koukám správně,ale přijde mi to nevhodné už od počátku-počínaje špatnou přípravou(to co by černá skousla s přehledem nerez kor bez podfuku prostě neodpustí) absencí ochrany kořene konče.Ta jehlicovitá houba to jsou oxidy chromu,dost blbě se to odstraňuje a kuví to nástroje.


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;
SV 18R(1000)

Offline

 

#31 30-11-2020 11:01:53

AndyS
Člen
Registrovaný: 09-06-2020
Příspěvky: 243

Re: Kontaminácia koreňa zvaru-nerez

jirkati napsal(a):

Svařování nerezových trubek metodou TIG má největší záludnost v tom, že při nepokrytí kořenové strany ochranným plynem (argonem) vytvoříme zmetek. Vytvoří se takový až strupovitý povlak, který svou strukturou zasahuje až do samotného sváru. Ten je pak obecně nekvalitní a v TOO snadno začne zevnitř ven korodovat. Při správném pokrytí kořenové strany ochranným plynem je povrch kořenové strany prakticky vizuálně stejný jako venkovní strana.
Kdo nefouká aspoň při svařování kořene je fušer a nikdy neudělá kvalitní svár.

mysliš že ich predtym naplnil argonom? https://www.youtube.com/watch?v=uXsI55qXvfs
Silne pochybujem..


Omicron Gama 1500
IDEAL Praktik TIG 200 AC/DC

Offline

 

#32 30-11-2020 11:14:58

E-Ryc
Člen
Registrovaný: 08-09-2020
Příspěvky: 307

Re: Kontaminácia koreňa zvaru-nerez

Zas zabradli vetsinou vevnitr nema korozivni prostredi, ne? Takze sice to neni podle prirucky, ale vzasade tam nehrozi zadna skoda. Nebo se pletu? Myslim z technickeho hlediska, ne filozofickeho.

Editoval E-Ryc (30-11-2020 14:01:05)

Offline

 

#33 06-01-2021 13:13:11

Tasko
Člen
Registrovaný: 25-05-2020
Příspěvky: 14

Re: Kontaminácia koreňa zvaru-nerez

rcp napsal(a):

pat napsal(a):

...... jen někdy  se to trochu propálí ...

aj mne big_smile , a preto alebo fukam, alebo puls, alebo to potom obrusim, alebo na to kaslem - podla toho, co to je a na co to je
obcas pomoze aj podlozit to nejakou hrubsou medou, atd. - moznosti je vela

ahoj RCP, ak sa smiem spýtať, podložky z medi plnia len funkciu odvodu tepla, alebo ešte niečo viac?

Offline

 

#34 06-01-2021 14:43:50

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4204
Web

Re: Kontaminácia koreňa zvaru-nerez

jsem zvědavej co maestro rcp odpoví,
já když usoudím že je podložka nutná aby mi materiál neutekl = propal (díra)
tak klidně použiju cokoliv s čím se lázeň nespojí, většinou kus tvrdého dřeva.


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#35 06-01-2021 15:32:00

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 3984

Re: Kontaminácia koreňa zvaru-nerez

Tako- to záleží na tom, jak podložka přiléhá. Když přiléhá dobře, tak kořen i ochrání.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#36 06-01-2021 16:24:00

rcp
Člen
Registrovaný: 28-08-2010
Příspěvky: 3354

Re: Kontaminácia koreňa zvaru-nerez

ako pise famater - ked pekne prilieha, zostava v korenovej medzere argon z horaka a koren je aspon trosku chraneny
samozerejme plati, ze med odobera teplo a hlavne nerez sa o med "neprilepi" - obcas sa dokonca podari aj vyfarbickovany koren


este lepsie je si vyrobit pripravok - "elektrikarsku" med hrubky 5mm "naheftovat" (nie je to uplne tip-top, ale ide to) na nerezovy jakel - brusnym kotucom zarezat drazku a navrtat diery az do jakla - a fukat do toho argon
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/2227_dsc_0011_52.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/2227_dsc_0013_54.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/2227_dsc_0008_56.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/2227_dsc_0015_47.jpg

Editoval rcp (06-01-2021 16:27:56)

Offline

 

#37 06-01-2021 16:44:53

rcp
Člen
Registrovaný: 28-08-2010
Příspěvky: 3354

Re: Kontaminácia koreňa zvaru-nerez

pred vianocami mi pristal na stole jeden spek - nejake tieniace plechy - v kazdom pripade tupy zvar na 0.5mm hrubom nerezovom plechu
"historicky" tu mame pripravky - volame to "pianko" - je to  podobne medena pasovina s drazkou a dierkami, do coho sa fuka argon - samotny zvarany nerezovy plech zvrchu pritlaca kovovy ramik

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/2227_dsc_0001_103.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/2227_dsc_0002_102.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/2227_dsc_0015_65.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/2227_dsc_0009_74.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/2227_dsc_0010_71.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/2227_dsc_0006_83.jpg

je to zvarane v pulze
na poslednej fotke je koren - to cierne su hefty, bolo to heftovane bez krytia korena -  toto by som robil nabuduce asi inak
na prvej fotke hotovy kus - vdaka odvodu tepla to nebolo vzhladom na hrubku zvaraneho materialu takmer vobec zvlnene

Editoval rcp (06-01-2021 17:12:40)

Offline

 

#38 06-01-2021 16:52:44

Tasko
Člen
Registrovaný: 25-05-2020
Příspěvky: 14

Re: Kontaminácia koreňa zvaru-nerez

Parádička. Ked zvarate nejake nadoby, rury, potrubia atd., fukate do toho priestoru argon nepretržite, alebo to naplníte a prísun argonu stopnete? Ak fúkate nepretržite počas zvarania, tak potom máte regulátor tlaku na flašiach s argonom taký, ktorý má dva vývody? Dajte nejake typy.

Offline

 

#39 06-01-2021 16:59:12

rcp
Člen
Registrovaný: 28-08-2010
Příspěvky: 3354

Re: Kontaminácia koreňa zvaru-nerez

nepouzivame flase, mame rozvod argonu

ked som pred par rokmi prisiel na dielnu, mal som jeden privod na argon (flasovy ventil navareneny na trubke) a jeden privod na vzduch (3/4" gulovy kohut)
spravil som si rozdelovac na argon a neskor aj na vzduch

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/2227_dsc_004_0.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/2227_dsc_0001_6.jpg


dnes uz ma kazdy zvarac na dielni na "svojom" stlpe take rozdelovace


argon sa fuka stale, aj pocas zvarania, akurat znizim prietok
napr. ked potrebujem nafukat vacsi priestor, tak fukam 20-30l/min - ked predpokladam, ze je to uz ok, stiahnem to na 5-10l/min a zvaram.......

na trubky plati ten isty princip, akurat tie prietoky su samozrejme nizsie - na male trubicky pri zvarani (ked uz je vytlaceny z trubky vzduch) staci kludne aj 3l/min

Editoval rcp (06-01-2021 17:09:51)

Offline

 

#40 06-01-2021 17:14:49

rcp
Člen
Registrovaný: 28-08-2010
Příspěvky: 3354

Re: Kontaminácia koreňa zvaru-nerez

bourač napsal(a):

........ většinou kus tvrdého dřeva.

ale no tak! nie sme predsa barbari! big_smilebig_smilebig_smilebig_smile

mi nevrav, ze TY doma nenajdes kus nejakej medi

Editoval rcp (06-01-2021 17:16:52)

Offline

 

#41 06-01-2021 17:25:44

Tasko
Člen
Registrovaný: 25-05-2020
Příspěvky: 14

Re: Kontaminácia koreňa zvaru-nerez

rcp napsal(a):

nepouzivame flase, mame rozvod argonu

ked som pred par rokmi prisiel na dielnu, mal som jeden privod na argon (flasovy ventil navareneny na trubke) a jeden privod na vzduch (3/4" gulovy kohut)
spravil som si rozdelovac na argon a neskor aj na vzduch

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/t … _004_0.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/t … 0001_6.jpg


dnes uz ma kazdy zvarac na dielni na "svojom" stlpe take rozdelovace


argon sa fuka stale, aj pocas zvarania, akurat znizim prietok
napr. ked potrebujem nafukat vacsi priestor, tak fukam 20-30l/min - ked predpokladam, ze je to uz ok, stiahnem to na 5-10l/min a zvaram.......

na trubky plati ten isty princip, akurat tie prietoky su samozrejme nizsie - na male trubicky pri zvarani (ked uz je vytlaceny z trubky vzduch) staci kludne aj 3l/min

ja sa zváraním neživím, z času na čas zvaram pre seba nejake veci, takže by mi postačoval len redukčný ventil s dvomi výstupmi na argon. Na nete som našiel rôzne, lacnejšie varianty za nejakych 60Eur až po ventily za 300 Eur. Myslíte že by mi stačili aj tie lacnejšie? Splnia účel, alebo sú to šmejdy?

Offline

 

#42 06-01-2021 17:29:17

rcp
Člen
Registrovaný: 28-08-2010
Příspěvky: 3354

Re: Kontaminácia koreňa zvaru-nerez

preco by neplnili ucel?

pokial po zavareni je koren OK (farebny, alebo az biely) - mozno akurat neukazuju presne prietok, ale to ta bude kašlat akurat, ked budes kupovat argon

Offline

 

#43 06-01-2021 17:33:26

Tasko
Člen
Registrovaný: 25-05-2020
Příspěvky: 14

Re: Kontaminácia koreňa zvaru-nerez

Veď práve o to ide, ten argon zrovna lacný nie je. A dalsia vec je, aby to neukazovalo príliš velke blbosti oproti realnemu prietoku big_smile

Offline

 

#44 12-02-2021 13:49:06

Kutisek
Člen
Registrovaný: 12-02-2021
Příspěvky: 2

Re: Kontaminácia koreňa zvaru-nerez

Dobrý den,

mám otázku ochrany kořene svaru na potrubí z materiálu A335 P9. Jedná se o trubky pr. 219,1x8,18. Dodavatelská firma svařila části potrubního hada do pece metodou GTAW s materiálem AWS 5.28: ER80S-B8 a na zafoukávání potrubí použila argon. Jiná firma, která prováděla montážní svary na stavbě, použila nejspíš stejné podmínky (v tu dobu jsem na stavbě ještě nebyl) svařování a nadělala v několika svarech vady. Samozřejmě firma už tu není a museli jsme najmout jinou firmu smile Ti se brání metodě GTAW a zafoukávání. Napadlo mě provést svařování metodou SMAW a použít elektrodu AWS 5.5-96: E 9015-B9 (BÖHLER FOX C 9 MV). Moje otázka zní zda je nutné zafoukávání argonem i při metodě SMAW. Nemám s tím zkušenosti.
Předem děkuji za rady.

Offline

 

#45 12-02-2021 18:04:55

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4105

Re: Kontaminácia koreňa zvaru-nerez

Kvalifikovaný svařovací technolog by se takto asi neptal.
V rámci ručení za odvedenou práci bych v první řadě firmě, která odvedla nekvalitní práci, naúčtoval veškeré náklady spojené s tím, že zařízení nemůže být uvedeno do provozu ve stanovené době! Ve druhé řadě bych tu firmu nechal opravit vadné sváry.
1, Na svařování i na opravu na daném materiálu musí mít svářeč patřičné oprávnění (správný Certifikát).
2, Při svařování metodou TIG  se "zafoukává" jen kořenová vrstva. V dalších vrstvách to už nedává smysl, protože se svařují elektrodou.
3, V předávacím protokolu odvedených prací podle smlouvy musí být doklad o provedených zkouškách svárů - RTG, VT apod. s výsledky, zvlášť při plánovaném provozu při vysokých teplotách.

Pustit se do opravy tohoto typu svárů vyžaduje hodně znalostí. Je potřeba nejen vadu definovat a najít, ale najít ji i při vybrušování. Při tl. stěny 8 mm bude nutný předehřev a přesné dodržování Interpass teploty. Po svařování bude nezbytné žíhání pro TZ 1 (a možná podle použití TZ2). To je vše poměrně složité a hned tak každá firma to neumí provést tak, aby byly čisté sváry a zároveň byly dodrženy mechanické hodnoty svarového kovu, přechodového pásma i přiléhajícího základního materiálu. Vytypovaná elektroda je OK, bylo by možné použít třeba i elektrodu ESAB OK 76.98.

Offline

 

#46 12-02-2021 18:39:37

Kutisek
Člen
Registrovaný: 12-02-2021
Příspěvky: 2

Re: Kontaminácia koreňa zvaru-nerez

Teď bych se měl asi zastydět protože kvalifikaci IWE mám. Ale dříve jsem pracoval ve firmě, kde jsme svařovali ocelové konstrukce s běžných ocelí S235, S355 a občas S690. O oceli P91 jsem se učil jen v kurzu. Proto se ptám zkušenějších. Ona i ta zkušenost na stavbě je pro mě nová.
Souhlasím s Vámi a taky bych to nechal opravit firmu, která to zpackala. Bohužel tohle jsou záležitosti které neovlivním. Penalizace původní montážní firmy bude pokud už se tak nestalo. Ta stavba je v Iráku.
Ke všem svarům máme rentgenové snímky a už teď je jasné, že některé svary bude nutné vyřezat celé. Možná pro jistotu by bylo lepší to udělat u všech vadných svarů. Je jich celkem 19. Vždy je to spoj trubka/koleno.

Spíše mě zajímalo jestli by bylo možné svařit elektrodou i tu kořenovou vrstvu bez "zafoukání" argonem. Pokud to teda není sebevražda. Osobně bych byl radši kdyby svařovali TIGem jako výrobce. Ale chci být připravený a mít argumenty.
Každopádně Vám děkuji. Tak trochu jsem doufal, že mi odpovíte protože je vidět, že máte hodně znalostí.

Offline

 

#47 12-02-2021 20:00:40

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4105

Re: Kontaminácia koreňa zvaru-nerez

Ano, i kořenová vrstva se běžně svařuje obalovanou elektrodou. Použije se V svár s odlišným úhlem, mezerou a otupením od tvaru pro TIG kořen. Tam se má totiž použít otupení typu J bez mezery, jinak jsou v kořenu neprůvary, propady apod. V plném rozsahu musí být respektována i norma EN ISO 5817 - B. Foukání je zcela u elektrody zbytečné, protože ochranný plyn vzniká už při odhořívání obalu elektrody. Samotný obal je už dotovaný legujícími prvky, takže není třeba se obávat chemických a mechanických problémů.

A jen drobnost - daný materiál nepatří do nerezů, ale tzv. do modifikovaných materiálů.

Offline

 

#48 29-03-2021 12:23:27

Tomáš Junek
Člen
Registrovaný: 29-03-2021
Příspěvky: 10

Re: Kontaminácia koreňa zvaru-nerez

Dobrý den,

rád bych vás požádal o rady. Bohužel nejsem svářeč, jsem nástrojař bez svařečkých zkušeností, takže o sváření vím v podstatě jen to co nás učili ve škole (což je hodně málo).

Jako firma jsme zadali zakázku výroby svařovaného nerezového potrubí jedné maďarské společnosti (bohužel špatné rozhodnutí). Naneštěstí po dodání se přišlo na vady v kořenech svarů - v podstatě se jedná o to co se tady v tomto tématu probírá od úplného začátku.

[img]https://i.postimg.cc/2VQ4pWDD/20210218-154854.jpg[img][img]https://i.postimg.cc/dhnr3K3N/20210218-154946.jpg[img][img]https://i.postimg.cc/jW5NJkJx/20210219-133849.jpg[img]

Aktuálně se zhotovitel točí na tom, že jsme jim při zadání práce neřekli jakou jakost svarů chceme a tak to co nám předali (viz obrázky výše) považují za vyhovující standard.

Dle zhotovitele byl použit materiál 1.4301 .

Pokud by to bylo možné, rád bych znal váš názor a případně pokud by jste mi mohli doporučit nějaké evropské normy s konkrétními citacemi, obrázky, atd... které bych jim mohl omlátit o hlavu.

Snažil jsem se dohledat normy, které jsou zmíněny výše, ale bohužel našel jsem jen obecné vysvětlení co norma obsahuje, ale ne konkrétně zmíněné chyby.

Případně dokázali by jste mi doporučit nějakou zkušebnu, firmu, člověka v okolí Hradce Králové, který je schopen fundovaně zhodnotit stav svarů a vytvořit nějaký oficiální dokument?

Děkuji.

Tomáš Junek

Editoval Tomáš Junek (29-03-2021 12:43:47)

Offline

 

#49 29-03-2021 19:45:48

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4105

Re: Kontaminácia koreňa zvaru-nerez

Řekl bych, že pokud jste si do smlouvy nedali nějaké kvalitativní ukazatele svárů a ani na kvalitních výkresech nebyla uvedena norma pro jakost svárů, tak máte docela smůlu. Prostě platí "Co je psáno, to je dáno". Pokud totiž smlouva neurčí způsob provedení svárů, tak se považuje za vyhovující provedení podle EN ISO 5817/D.
Obecně tedy platí norma EN ISO 5817 a ve specifikaci smlouvy musí být uveden stupeň B, C, D.
Proto vám nepomůže žádná zkušebna, žádný odborník. Vždy platí ujednání podle smlouvy. Jiná akce by to byla, pokud by třeba na výkrese byla uvedena zmíněná norma a k tomu nejlépe požadavek na alespoň vizuální kontrolu svarů podle EN ISO 17637, s dodáním protokolů.

Offline

 

#50 29-03-2021 20:14:09

Raduz11
Člen
Registrovaný: 21-10-2020
Příspěvky: 73

Re: Kontaminácia koreňa zvaru-nerez

Neodpustím si poznámku, prečo zadávať zákazku do inej krajiny keď v čechách je určite spústa šikovných zváračov v dobrých firmách. OK, môže ísť o korporáciu, s maďarskou pobočkou, príp. štátnu zákazku ktorú vyhrala maďarská firma. Ale ak je zadávateľ firma, neviazaná zákonom o verejnom obstarávaní, tak tomu asi nerozumiem. Cena nie je všetko...

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2021


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče