SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

ferda-welding


#1 03-11-2020 17:21:51

Kublejz
Člen
Registrovaný: 04-05-2015
Příspěvky: 17

Svařitelnost Taženky S355J2+C

Zdravím,

Momentálně řešíme ve firmě problém.
Obdrželi jsme po svařování atesty materiálu a problém je v tom, že se svařují dva různé materiály S355J2+N A S355J2+C čili taženka.
Bylo údajně svařováno bez předehřevu.
Jedná se o svaření 4hranu z taženky a plechu kde jsou koutové svary vel.6 a je to ještě obvařeno ze spodní strany dokola koutákem 6.
Dělala se na to externí vizuálka a 100%magnet kde vše prošlo.

Jsou to bezpečnostní díly které musí v případě zajištění udržet cca 3tuny.

Moje otázka jestli je to OK, popřípadě je lepší vyrobit nové kusy z požadovaného materiálu bez C.

https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/v/ … e=5FC523BF

https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/v/ … e=5FC7464B

Offline

 

#2 03-11-2020 20:49:22

davor
Člen
Místo: MSK
Registrovaný: 15-03-2017
Příspěvky: 452

Re: Svařitelnost Taženky S355J2+C

Z mého hlediska (strojař), je to stejný materiál (11523) se zaručenou svařitelností, jen s jinou "povrchovou úpravou".
Záležet tedy bude zřejmě na úpravě (popř.na neúpravě) svarových ploch, metodě svařování...
V dotazu není uveden průřez profilu ani tlošťka plechu (a6 napovídá silnějšímu materiálu).
Jsem zvědav na vyjádření odborníků na tuto problematiku.

Editoval davor (03-11-2020 20:51:14)


Telwin Tecnica 144, [url=http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?pid=110195#p110195]MacAllister MSMW200A[/url], Proteco P800E-C, ERS-50, Meva Pb :-)

Offline

 

#3 04-11-2020 06:48:43

Kublejz
Člen
Registrovaný: 04-05-2015
Příspěvky: 17

Re: Svařitelnost Taženky S355J2+C

Jedná se o 4hran v 100mm a plech síly 15mm na přívaření.

V atestech je má 4hran 100 taženka - C 0,18%, Si 0,3%, Mn 1,13%, P 0,11%, S 0,004%, Cu 0,15%, Al 0,0230%, CEV 0,42
                         plech 15 má v atestu - C 0,17%, Si 0,34%, Mn 1,470%, P 0,017%, S 0,005%, Cu 0,03%, Al 0,036% CEV 0,42

Offline

 

#4 04-11-2020 10:56:54

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4027

Re: Svařitelnost Taženky S355J2+C

Svařovat takhle tlusté materiály bez snadno vypočítatelného předehřevu je totální prasárna.
Jakou metodou a jakým přídavným materiálem bylo svařováno a proč?
Co je o předehřevu předepsáno ve WPS a co ve WPQR?

Offline

 

#5 04-11-2020 11:21:06

Kublejz
Člen
Registrovaný: 04-05-2015
Příspěvky: 17

Re: Svařitelnost Taženky S355J2+C

Bohužel WPS ani WPQR k tomu IWE neudělal.
Ve výr. postupu od technologie(postup nepíše ani nekontroluje IWE)

Svarit - stupen kvality svaru dle ISO 5817 - B,
Tolerance dle ISO 13920 B,B,F
Metoda - MAG, Plyn - Euromix M21 82/18, Drát - G3Si1

Jak to vůbec s odpovědností za tento svar?

Offline

 

#6 05-11-2020 20:10:26

davor
Člen
Místo: MSK
Registrovaný: 15-03-2017
Příspěvky: 452

Re: Svařitelnost Taženky S355J2+C

Kublejz napsal(a):

... Metoda - MAG, Plyn - Euromix M21 82/18, Drát - G3Si1

Jak to vůbec s odpovědností za tento svar?

Pokud tam chybí "je", tj. : "Jak JE to vůbec..." , je to spíše otázka pro právníka, specializujícího se na pracovněprávní, popř.obchodní právo.
Z mého laického pohledu, vzhledem k (zde ne přesně definované) povaze výrobku, by asi byla možnost třeba certifikace státní zkušebnou, tkzv.pro klid duše...
To ovšem něco stojí (nejen peníze, ale i čas) a vzhledem k objemu výroby to asi bude nepředmětné...


Telwin Tecnica 144, [url=http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?pid=110195#p110195]MacAllister MSMW200A[/url], Proteco P800E-C, ERS-50, Meva Pb :-)

Offline

 

#7 05-11-2020 20:16:04

davor
Člen
Místo: MSK
Registrovaný: 15-03-2017
Příspěvky: 452

Re: Svařitelnost Taženky S355J2+C

jirkati napsal(a):

Svařovat takhle tlusté materiály bez snadno vypočítatelného předehřevu je totální prasárna...

Ve svých úvahách a vměšování se do této odborné diskuze jsem zcela pominul tyto technické předpoklady, protože je prostě neovládám/neznám.
Zajímá mě to z mého profesního hlediska, občas se s podobnou problematikou setkávám.


Telwin Tecnica 144, [url=http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?pid=110195#p110195]MacAllister MSMW200A[/url], Proteco P800E-C, ERS-50, Meva Pb :-)

Offline

 

#8 05-11-2020 21:16:08

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4027

Re: Svařitelnost Taženky S355J2+C

Offline

 

#9 05-11-2020 22:03:26

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 6788

Re: Svařitelnost Taženky S355J2+C

To je 4hran 100x100mm a jaká dělka? K tomu je přivařen plech tl. 15mm a to někdo svařoval jen tak za studena? Hm


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#10 06-11-2020 09:40:50

Kublejz
Člen
Registrovaný: 04-05-2015
Příspěvky: 17

Re: Svařitelnost Taženky S355J2+C

je to 4hr D100 a 110mm délka, ten plech navařený je tl.15 a délka 180mm.

Prošlo to externím NDT zkoušením 100% vizuálka a magnet od TUV.
Takže se neřeší.

Volal jsem materiálovému a svařovacímu inspektorovi a taženka nevadí.

Offline

 

#11 06-11-2020 10:07:22

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 1667

Re: Svařitelnost Taženky S355J2+C

Kublejz napsal(a):

Prošlo to externím NDT zkoušením 100% vizuálka a magnet od TUV.
Takže se neřeší.

Zatím to drží smile
Franto, podrž tu zeď, já jdu pro peníze .....

Offline

 

#12 06-11-2020 12:33:31

Kublejz
Člen
Registrovaný: 04-05-2015
Příspěvky: 17

Re: Svařitelnost Taženky S355J2+C

JJ, otázka jak dlouho.
Tohle už je věc IWE, který uznal, že je to OK.

Otázka jak by se to řešilo kdyby se něco fakt stalo...

Offline

 

#13 06-11-2020 16:22:51

Honza007
Člen
Místo: Český ráj 294 11
Registrovaný: 10-12-2011
Příspěvky: 2397

Re: Svařitelnost Taženky S355J2+C

To by mě také zajímalo kdo by za to nesl zodpovednost ???
Svářeč?Svářečský technolog?Někdo jiný?

Svařeč by měl přeci dostat informaci ohledně všeho co se sváření svařence týká jako je material+ přídavný material ochranny plyn parametry svařování,velikost a druh svaru a v neposlední řadě třeba i předehřev Neb co je psáno to je dáno.

Editoval Honza007 (06-11-2020 16:32:52)


Jak šel čas KS250 Triodyna WLSP315 Unimig 400 Trafo po dědovi, invertor telvin,gama,autogen a dalsi.Dnes Migatronic Pilot2400 Flex330 Alfa-in 350 a 250 plazma Cebora Fronius 1400 Speedglas 9100XX a doma pro radost BWIG 180 BSP-40 WMP 200 s  AEK 024
Prosím než se zeptáte nebudte líní HLEDAT www.google.cz  http://cs.wikipedia.org  a hlavně používat mozek wink Lidi nebuďte líní přemýšlet a číst.

Offline

 

#14 06-11-2020 16:42:40

Kublejz
Člen
Registrovaný: 04-05-2015
Příspěvky: 17

Re: Svařitelnost Taženky S355J2+C

Tak jelikož technologie u nás nemá žádné školení(IWS,IWT) na to ani psát postupy a píšou je tak by je měl kontrolovat IWE s tím, že výkres pustí do dílny s razítkem což se neděje.

Píše se jen obecný blábol, který se kopíruje přichystaný od IWE.
Při auditu se ani technologie neřeší, vše se probírá pouze s IWE.

Offline

 

#15 06-11-2020 17:07:00

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 6788

Re: Svařitelnost Taženky S355J2+C

No já osobně bych ještě chápal, kdyby to nebyl hranol ale nějaký profil(jekl) 100x100mm se stěnou plácnu 10mm a byla by to jen nějaká patka, která nese do 1 tuny, třeba. Ale když píšete že má být nosnost až 3 tuny a je to obrovská masa materiálu, to COčko to určitě neprohřeje. Je to ale jen můj osobní názor.

Editoval varok (06-11-2020 17:09:00)


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#16 06-11-2020 17:55:26

Kublejz
Člen
Registrovaný: 04-05-2015
Příspěvky: 17

Re: Svařitelnost Taženky S355J2+C

Tak ty jištění tam jsou dvě, takže 1 by mela aretovat cca 1,5tuny s tím že se to používá jen občas pri nějaký práci kdy se něco opravuje což muze byt klidne 1x ročně.navic je to obvarene  zevnitř 6koutakem viz.fotky.

Offline

 

#17 06-11-2020 18:11:05

Honza007
Člen
Místo: Český ráj 294 11
Registrovaný: 10-12-2011
Příspěvky: 2397

Re: Svařitelnost Taženky S355J2+C

Je uplne burt kolik to ponese a jak je to konstruovane (jäckel 100/100/10 unese v tahu treba 5 t)  .Jde mi.o odpovědnost  ze stanky svařečské.


Jak šel čas KS250 Triodyna WLSP315 Unimig 400 Trafo po dědovi, invertor telvin,gama,autogen a dalsi.Dnes Migatronic Pilot2400 Flex330 Alfa-in 350 a 250 plazma Cebora Fronius 1400 Speedglas 9100XX a doma pro radost BWIG 180 BSP-40 WMP 200 s  AEK 024
Prosím než se zeptáte nebudte líní HLEDAT www.google.cz  http://cs.wikipedia.org  a hlavně používat mozek wink Lidi nebuďte líní přemýšlet a číst.

Offline

 

#18 06-11-2020 20:19:08

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4112
Web

Re: Svařitelnost Taženky S355J2+C

3tuny zatížení je nic, tato věc to hravě unese - pokud je zatížení statické.
Ten zřejmě vynechaný předehřev je sice prasárna, ale protože nejde o plný profil (je tam díra která masu materiálu odlehčuje smile ) tak se potřebné krystalické struktury stihnou vytvořit samotným teplem od vaření - moderátore - oponuj. smile

Jestli se to utrhne - odpovědný je projektant, svařeč nikoliv.


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#19 06-11-2020 20:35:55

Kublejz
Člen
Registrovaný: 04-05-2015
Příspěvky: 17

Re: Svařitelnost Taženky S355J2+C

No jelikož se ta díra frezovala až zavareni tak je to stále plny materiál.Objevili by se u vizualky nebo magnetu  nějaké vady způsobené tím že nebyl proveden predehrev ?

Offline

 

#20 06-11-2020 21:22:49

davor
Člen
Místo: MSK
Registrovaný: 15-03-2017
Příspěvky: 452

Re: Svařitelnost Taženky S355J2+C

bourač napsal(a):

3tuny zatížení je nic, tato věc to hravě unese...

Tohle unese i slona! Chápu, že dotaz byl položen vzhledem k technologii svaření a následné odpovědnosti/záruce za výrobek.
Jen jsem včera neviděl ty fotky a nejslabší místo budou ty 4 šrouby, odhaduji max. M12? To ale nemá přímou souvislost se zhotovením výrobku...


Telwin Tecnica 144, [url=http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?pid=110195#p110195]MacAllister MSMW200A[/url], Proteco P800E-C, ERS-50, Meva Pb :-)

Offline

 

#21 06-11-2020 21:29:11

rcp
Člen
Registrovaný: 28-08-2010
Příspěvky: 3101

Re: Svařitelnost Taženky S355J2+C

davor napsal(a):

.......
Jen jsem včera neviděl ty fotky a nejslabší místo budou ty 4 šrouby, odhaduji max. M12? To ale nemá přímou souvislost se zhotovením výrobku...

to mas ako s tym zabradlim a uradnou skuskou big_smile
zabradlie ako bezpecnostny prvok moze udajne zvarat len zvarac s uradnou skuskou, ale namontovat na stenu ho moze hocjaky jano s vrtackou a natlkacou hmozdinkou.........

Editoval rcp (06-11-2020 21:35:18)


Fronius MagicWave 3000 Job + FK 2500 FC + TTW 3000AF           /           Fronius MagicWave 230i + CU600t + THP300i + TTB300A/P
Fronius TransSteel 2200 + MTG 2100           /           Kemppi FastMig X 450 + WFX 300 + CoolX + FlexLite GX405W5
Fronius Vizor 4000 AIR Professional           /           Fronius Vizor 3000 AIR Professional           /           Speedglas 9100XXi

Offline

 

#22 06-11-2020 22:07:08

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4027

Re: Svařitelnost Taženky S355J2+C

Bourači, struktura se bohužel nesrovná, přechod mezi TOO a základním materiálem bude oduhličený a tím je do budoucna zaděláno na mezikrystalovou korozi a podnávarové mikrotrhliny pod napětím. Ale pokud je díl dobře zkonstruovaný a správným způsobem zatížený, tak se nic nestane.

Na montáži jsme říkali "Co heft, to 1000 kilo". Ale když si vzpomenu na kiks svářeče kdysi v Ledvicích, tak se někdy silně opotím. Svářeč - tenkrát ještě se státními zkouškami - měl přivařit masivní oko na stávající konstrukci pro spouštění demontovaných dílů kotle. Udělal v pátek ráno před odjezdem domů dva stehy po stranách dlouhé tak 30 mm, kulatina oka 30 mm, nad hlavou, s tím, že to v pondělí hned ráno zavaří a začneme s demontáží. Při příjezdu v pondělí na pracoviště jsme s hrůzou zjistili, že si na oko místní údržbáři zavěsili svou kladku a svým vrátkem sundávali tunové kusy oplechování a dokonce i skoro třítunový parní pojišťovák. A ty dva hefty vydržely i to dynamické namáhání. Ale dobře mi jako parťákovi rozhodně nebylo.

Offline

 

#23 06-11-2020 22:19:50

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4112
Web

Re: Svařitelnost Taženky S355J2+C

pěkný no big_smile ten můj názor sem opíral o představu že díry již byly zhotoveny, jestli se to obrábělo až po vaření, jak Kublajz doplňuje tak to zustalo studený - křehký.
Co ty vibrace od frézování díry? Nepomohly by pro odstranění nějakejch vadnejch pnutí?


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#24 07-11-2020 07:16:24

Kublejz
Člen
Registrovaný: 04-05-2015
Příspěvky: 17

Re: Svařitelnost Taženky S355J2+C

Ono to zatížení bude pouze statické bez nějakých extra rázu, v té dire je kaleny čep, který se pneumatický vysune mezi plechy a tím se zajistí.konstrukter to bude mít predimenzovane, proto si to vzal na sebe..ještě to nějak oficiálně sepsat do protokolu z pohledu kvality

Ještě jsem namátkou počítal co by svary mely unést, když vezmu zatížení cca 4000kg na jednu kostku a budu počítat pouze se svary na boku a ne se svarem  dokola v dire tak je tam kombinovaný koeficient bezpečnosti cca 3

Editoval Kublejz (07-11-2020 08:45:10)

Offline

 

#25 07-11-2020 10:54:23

Atlan
Člen
Registrovaný: 18-07-2011
Příspěvky: 1323

Re: Svařitelnost Taženky S355J2+C

Dakto sa pod vykres podpisal, tak nesie zodpovednost.

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2021


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče