SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#151 24-11-2020 10:36:22

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4442

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

Ta "reverzní" logika sice se nazývala polská, ale spíš byla německá. Tam se také ve větě nahází spousta slov a nakonec co se s tím má udělat. U EWM nejspíš vycházejí z efektivní hodnoty proudu. To ale asi bude omezovat rozsah využití pulzu.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#152 24-11-2020 11:01:55

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 2246

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

Famater napsal(a):

.... U EWM nejspíš vycházejí z efektivní hodnoty proudu. To ale asi bude omezovat rozsah využití pulzu.

To máš celkem fuk, s jako hodnotou proudu počítaj. Důležitá je ta podivná logika. Jestli vychází z jejich mluvy, těžko říct. Ale je fakt, že je to hodně blbej jazyk; u dlouhý věty zapomeneš, co ti říkaj na začátku, než se doberou slovesa na konci smile
Zatím jsem se dopídil klasického chování (myslím jako u klasického nastavování).  Ještě zkusím, jestli by s tím nešlo bodovat při konkrétním nastavení.

Offline

 

#153 24-11-2020 12:06:56

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4442

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

To je problém, o ketrém jsem psal. Na to při využití pulsu potřebuješ nastavit minimální malý proud. Uvidíš.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#154 24-11-2020 13:15:51

Výska
Člen
Místo: Šluknov
Registrovaný: 11-07-2016
Příspěvky: 69

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

Je to tak páni. Horní proud je definovaný uživatelem v A, ten "spodní" při pulsu je potom zobrazen, jako procentuální vyjádření toho horního. Pochopitelně si jej uživatel může nastavit. Pro příklad, obrázek Tetrix 230 AC/DC
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/7318_tetrix_230.jpg


EWM Phoenix 301 Concept puls FKG
EWM Tetrix 230 AC/DC

Offline

 

#155 24-11-2020 13:21:51

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4442

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

Tak jsou tedy všechny parametry pulsu plně nastavitelné. Malý proud jako % velkého je běžné.  a jistě je to omezeno ninimálním proudem svářečky.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#156 24-11-2020 14:08:21

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 2246

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

Famater napsal(a):

Tak jsou tedy všechny parametry pulsu plně nastavitelné. Malý proud jako % velkého je běžné.  a jistě je to omezeno ninimálním proudem svářečky.

Jo, jsou. Ale s německou logikou smile
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/4621_picotig.jpg
Když nastavíš IPL 100%, tak to přestane pulzovat sad

Editoval pafik1605 (24-11-2020 14:09:20)

Offline

 

#157 24-11-2020 15:03:31

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4442

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

To je právě to. Dnes je snaha všechno udělat tak, jak si tvůrce myslí že to bude uživatelsky přívětivé. Viz na př. MS Ofiice. V 2003 to bylo všechno logické. Ve 2013 už je problém najít potřebnou funkci ap. Tady jde o to, že u pulzu  už se nejedná o eff. hodnotu pulsujícího proudu, ale o dynamický jev, ve kterém hraje roli gradient teplotního pole, jehož velikost je funkcí velikosti proudu a tepelného odporu svařoveného materiálu. To umožňuje svářet s menším vneseným teplem, než bez pulsu. Pokud je to vyrovnáno na eff. hodnotu, tak to celkové teplo bude stejné. Abych ale nezašel moc do hloubky. Pat z tohohle příspěvku bude mít jistě srandu.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#158 24-11-2020 16:15:44

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 2246

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

Mě by hlavně zajímalo, jestli jsi to z toho obrázku pochopil smile . Já si nejsem moc jistej, ale kroucením knoflíku se mi povedlo, že to boduje. Sice oblouk hoří pořád, ale v minimu jen málo a v maximu to šlehne. I hliník jsem takhle tečkoval. Problém je, že jsem se sice dopídil zhruba toho, čeho jsem chtěl, ale netuším proč smile . Prostě ta logika nastavení mi uniká. Třeba balance 90% dělá krátký pulz. Já bych čekal opak.
Jak říká klasik: "My mu nerozumíme, ale my mu důvěřujeme" smile

Offline

 

#159 24-11-2020 16:43:46

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4442

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

Jak jsem pochopil, tak nastavíš průměrný proud.  Nastavíš velký proud, %trvání velkého proudu. Mašina spočte malý proud tak, aby celková plocha pod čerou proudu se rovnala ploše pod čarou průměrného proudu. Tak jsem to pochopil já.Že ti to dělá co píšeš nechápu. Nedá se tam ten automat vypnout?
K tomu gradientu. Ještě poznámku. Jednou jsem si dal v hospodě rybí filé. Za chvíli to přinesli, na povrchu bylo spálené a uvnitř zmrzlé. To byl ten gradient tak velký. Na tom je založeno svařování pulsem.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#160 24-11-2020 16:51:35

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 2246

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

Nedá se vypnout. A těší mě, že ani ty to nechápeš. "Oba jsme blbci. Jseš také blbec!" (citace Š + G) smile
Germánská logika, no. smile

Editoval pafik1605 (24-11-2020 17:23:58)

Offline

 

#161 24-11-2020 18:21:01

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4442

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

Od té doby co jsem se oženil, jsem se s tím musel smířit.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#162 25-11-2020 08:54:32

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 2246

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

Famater napsal(a):

Od té doby co jsem se oženil, jsem se s tím musel smířit.

A já jsem se v noci budil, jestli jsem tě neurazil; každej je nemusí mít rád jako já (dokonce je ani nemusí znát). Jejich humor byl jedinečnej, inteligentní, kombinace Š se Sobotou nebo s Krampolem už nebylo ono. I když scénka s rákosníkem Kawasaki s kratkim měkim byla super smile
Ještě k té logice; jesli té polské se říká reverzní, tak té germánské by se mělo říkat perverzní big_smile

Offline

 

#163 25-11-2020 09:54:54

Výska
Člen
Místo: Šluknov
Registrovaný: 11-07-2016
Příspěvky: 69

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

To už tedy poněkud odbočím od původního tématu. Logika německých kolegů konstruktérů a vývojářů je opravdu pro našince občas tak nějak špatně uchopitelná. Ale s tím se musejí potýkat všichni, kteří mají co dočinění se zahraniční spoluprací na úrovni vývoje a výroby. Asi by to vydalo na samotné vlákno a možná i několik. Občas se do těch svých spletitých sítí norem, směrnic a nařízení chytí oni sami a to je potom vtipné sledovat optikou českého člověka. Jeden aby měl hroší kůži, aby to zvládnul všechno vstřebat a nebrat si to příliš osobně. Zažil jsem i švýcarské a rakouské týmy, tam to bylo podobné, ale Němci vedou big_smile

Editoval Výska (25-11-2020 10:08:44)


EWM Phoenix 301 Concept puls FKG
EWM Tetrix 230 AC/DC

Offline

 

#164 25-11-2020 10:21:31

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 2246

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

Výska napsal(a):

To už tedy poněkud odbočím od původního tématu. Logika německých kolegů konstruktérů a vývojářů je opravdu pro našince občas tak nějak špatně uchopitelná. Ale s tím se musejí potýkat všichni, kteří mají co dočinění se zahraniční spoluprací na úrovni vývoje a výroby. Asi by to vydalo na samotné vlákno a možná i několik. Občas se do těch svých spletitých sítí norem, směrnic a nařízení chytí oni sami a to je potom vtipné sledovat optikou českého člověka. Jeden aby měl hroší kůži, aby to zvládnul všechno vstřebat a nebrat si to příliš osobně. Zažil jsem i švýcarské a rakouské týmy, tam to bylo podobné, ale Němci vedou big_smile

Původcem je ta jejich podivná řeč. Kdo takhle mluví, nemůže to mít v kebuli v pořádku big_smile
Zlatý angláni; ti maj pevnej slovosled, v otázce je to obráceně, a když větu uvedeš nějakým návěštím, tak maj zase normální slovosled. Hlavně jdou ty nejdůležitější informace na začátku a po sobě. Podmět, přísudek, (přísudek, podmět v otázce), všechno ostatní méně důležité.
Taky jsem odbočil smile

Offline

 

#165 26-11-2020 21:18:39

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4442

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

tome, tady máš video, kde je zodpovězeno několik tvých dotazů:
https://www.youtube.com/watch?v=ayS-MdoxyJc


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#166 27-11-2020 09:55:55

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4442

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#167 30-11-2020 08:28:38

Tom_
Člen
Místo: Těšínsko
Registrovaný: 10-01-2018
Příspěvky: 547

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

Famater : Diky. Ja pouzival prilis tenky drat. Tohle se mi stalo az ted u hliniku. U nerezi ani cerne oceli se mi tohle nikdy nestalo smile Ted kdyz pouzivam 2mm nebo 2.6mm drat, tak je to idealni na tech cca 120 amper. Sklon horaku vuci svarenci mam dobry. Vzdalenost elektrody od horaku se snazim mit co nejbliz svarenci tak ,abych nenamocil elektrodu do lazne a abych na to videl

Editoval Tom_ (30-11-2020 08:36:03)

Offline

 

#168 30-11-2020 17:00:00

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4442

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

U hliníku je ta důležitá okolnost, že drát se musí vodivě spojit s tavnou lázní, aby se rozbily oxi (y?)dy podobně jako u svářeného materiálu. Jinak je na konci drátu koule.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#169 04-12-2020 12:55:35

Tom_
Člen
Místo: Těšínsko
Registrovaný: 10-01-2018
Příspěvky: 547

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

Chapu. Takovy obecny dotaz, je vhodne pouzivat pri obcasnem svareni pouzivat pod kuklou nejaky filtr? Odsavani pri svareni nemam a varim vetsinou v garazi, kde par oken otevrenych je. Nad svarenec se snazim nenaklanet, ale pokud je nejaky filtr vhodny, rad bych ho pouzil. Nemyslim tim filtracni jednotku, tu nejspis nevyuziju big_smile

Offline

 

#170 16-12-2020 18:12:01

pistorius13
Zablokovaný
Místo: Sweden
Registrovaný: 13-06-2018
Příspěvky: 21

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

Zdravím, přišel jsem pro radu ohledně bodování hliníku metodou MAG. Nejedná se o nic pevnostního ani vzhledového, ani dlouhé housenky. Jedná se o nabodování L profilů k sobě, což usnadní následnou polohování při montáži. Jde tedy jen o to aby asi 2-3 mm profily držely u sebe (většinou pravý úhel, hrany řezány pod 45°) a pak se to někam přišroubuje.

Aplikace je to tedy jednoduchá a než si koupím AC/DC tiga (hned po kurzu s ISO 9606 / BTW. jak jsou na tom v této době svářecí školy?) to chci vyřešit nejlevnější cestou.

Mám Migatronic Rallymig 160, plyn směr Ar+CO2.

Na fóru jsem se dočetl:

1) Potřebuju speciální hořák - koupím hořák na hliník
2) Ideálně 4 kladku (nemám, nechávám 2 kladku) - koupím tedy 2 kladku určenou na hliník (předpokládám, že to bude všechno univerzál)
3) Přídavný materiál - zjistím z čeho profily jsou, ale našel jsem nějaký univerzál co se dobře podává - AlMg5 a je dobrý na profily, tloušťku volím 1mm
4) Plyn Ar o vysoké čistotě nebo lze použít i směs - můj případ použiju směs

A to by mělo být v mém případě vše. Nebo mi něco chybí? Prosím opravte mě pokud se v nějakém bodě pletu.

Profily jsou v eloxu, počítám že budu muset místo lehce zabrousit - mám zabrousit více nebo stačí jen trochu pro zapálení oblouku?
Jaký zvolit proud, rychlost podávání a průtok plynu?

Lze toto nabodování co popisuju provést i nějakým velmi basic invertorem - takový ten základ bez HF, který se používá primárně na mma než na tig?

Offline

 

#171 16-12-2020 18:28:32

jees
Zablokovaný
Registrovaný: 14-01-2013
Příspěvky: 1709

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

Jestli to myslíš na ten mig, stačí ti jen jiný průvlak do hořáku, 2-kladka, cívka AlMg 2kg (1mm je OK) a obyčejný 100% Argon. Hliník obrousit na čistý materiál, nastavení bude třeba zkusit, mě nikdy nic doporučeného nefungovalo. Jestli je poslední věta na tig, ten bude vždy HF

Offline

 

#172 16-12-2020 20:10:52

Rellik
Člen
Registrovaný: 20-09-2011
Příspěvky: 2547

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

pistorius13 napsal(a):

Profily jsou v eloxu, počítám že budu muset místo lehce zabrousit - mám zabrousit více nebo stačí jen trochu pro zapálení oblouku?
Jaký zvolit proud, rychlost podávání a průtok plynu?

Lze toto nabodování co popisuju provést i nějakým velmi basic invertorem - takový ten základ bez HF, který se používá primárně na mma než na tig?

Elox se musí obrousit, proud je u MIG těžko určitelný - velký odvod tepla na materiálu - záleží na profilech. Průtok plynu alespoň kolem 10l. Nabodování invertorem bez HF je naprostý nesmyl. Pokud by to byl invertor s HF, tak by to v omezené míře šlo s obrácenou polaritou. Jinak max hliníková elektroda MMA.


JET TIG II + Parker SGT 18, Speedglas 9100X, KOWAX 730ARC, PARTNER TIG 200 DC PULSE, Spartus MASTERMIG 200 + LORCH ML2400
Není nic co by nebylo možné, stačí jen najít tu správnou cestu.
http://dv-foto.cz https://rellik.rajce.idnes.cz/

Offline

 

#173 19-12-2020 01:06:03

pistorius13
Zablokovaný
Místo: Sweden
Registrovaný: 13-06-2018
Příspěvky: 21

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

Děkuji moc. Tak tedy žádný nový hořák nebo bovden?

Offline

 

#174 19-12-2020 09:21:16

vyrobca
Člen
Místo: Bratislava
Registrovaný: 05-05-2012
Příspěvky: 1269
Web

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

pistorius13 - zo stroja vyberies cievku zo zeleznym drotom ktory tam zrejme mas, a vlozis tam cievku s hlinikovym drotom. Pokial si nikdy hlinik nezvaral, tak najlepsie pre teba je 1mm AlMg5. potom este odpojis flasu s CO2 alebo zmesku, podla toho co si tam mal, a pripojis tam flasu s cistym argonom. No a mozes zvarat..  Naozaj nemusis vobec nic vymienat. Zvara to. Teda... -  este treba masinu nastavit na zvaranie hliniku, pretoze tie parametre su ale uuuplne niekde inde. treba riadne pridat na rychlosti drotu.. napriklad tak 2 - 3x ...
Samozrejme pri nejakej velkej seriovke sa predpoklada ze si das nejaku tu spicku ktora je vhodnejsia na hlinik, tak isto vymenit kladky v podavaci, nastavit minimalisticky pritlak tychto kladiek, pripadne si v horaku vymenit ocelovy bowden za teflonovy... ale podla mna zbytocnosti.. teda okrem toho nastavenia pritlaku kladiek.

Editoval vyrobca (19-12-2020 10:28:38)


Formica FOR mig 169, Kuhtreiber KIT in 1500 HF, ALFA in Pegas 40A Plazma,Welder Fantasy JET TIG III AC/DC 200, Dnipro M SAB 210,Speedglas 9100XX, Kowax KWX820 ARC+, Bomar STG 120, Bezolejový kompresor - HECHT 2089, Profi3Dmaker, Ender 3 PRO,Ender 5+,7x BIQU B1,Tronxy XY-2,Creality LD-006, pieskovaci box Lincos 110L,klima Whirlpool PACW12CO :-) https://lnk.sk/pE05 - vypocet rozostupov tyciek v rame

Offline

 

#175 20-12-2020 22:59:23

Antihero
Člen
Registrovaný: 26-04-2011
Příspěvky: 79

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

A průvlak o číslo větší.

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2023


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče