SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

ferda-welding


#1 08-03-2021 23:02:22

Nesvářeč
Člen
Registrovaný: 22-12-2020
Příspěvky: 11

Slabé Cu plechy - otázky

Svářím elektrodou,Cočkem, plynem, ale Tig jsem neměl v ruce. Mám v rámci pomoci rodině svářet , nebo alespoň bodovat plechové díly Cu 0,2 - 0,5 mm "na tupo"před další úpravou .Nemá někdo odzkoušeno jak nejslabší Cu plech se dá sbodovat i s tím že svár bude podložen?  Půjde to Tigem ? Co by bylo lepší zapalování "s náškrabem" nebo to bezdotykové -HF nebo jak se to nazývá?
Předpokládám ,že by se díl daleko méně zkroutil než letování stříbrem nebo mosazí.

Offline

 

#2 08-03-2021 23:18:49

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1939
Web

Re: Slabé Cu plechy - otázky

Nesvářeč napsal(a):

Svářím elektrodou,Cočkem, plynem, ale Tig jsem neměl v ruce. Mám v rámci pomoci rodině svářet , nebo alespoň bodovat plechové díly Cu 0,2 - 0,5 mm "na tupo"před další úpravou .Nemá někdo odzkoušeno jak nejslabší Cu plech se dá sbodovat i s tím že svár bude podložen?  Půjde to Tigem ? Co by bylo lepší zapalování "s náškrabem" nebo to bezdotykové -HF nebo jak se to nazývá?
Předpokládám ,že by se díl daleko méně zkroutil než letování stříbrem nebo mosazí.

Tak jde to i tím TIGem, ale to už chce mít značnou praxi, zejména při tl. 0,2. Použití TIGu není nejlepší řešení v případě mědi. Pájení plamenem a Ag pájka je vhodnější. Kroutit se to bude, s tím je nutno počítat i při TIGu. Měď  je velmi dobrý vodič tepla a ohřev okolního materiálu bude rozsáhlý v každém případě.

Offline

 

#3 08-03-2021 23:54:34

Štěpán
Člen
Registrovaný: 01-02-2008
Příspěvky: 163

Re: Slabé Cu plechy - otázky

Dobrý den
Ću plechy už jsem Tig svařoval víckrát ale takhle slabé ne. Často ale pájím stříbrnými pájkami a i takhle tenké materiály se dají úspěšně pájet.
Samozřejmě záleží na tvaru  polotovaru. Nevíme jak to vypadá, tak těžko říct zda to půjde (nemyslím pájet ale deformace) Pro pájení Ag pájkou takhle tenkých plechů bych doporučil pájku s nižší pracovní teplotou třeba Ag 40Cd pokud to není určeno do potravin průmyslu  ( obsahuje Cadmium)    a nebo třeba pájku Ag 55 - 56 Sn
( ta má sice pracovní teplotu vyšší, vyšší obsah stříbra tak,že i cena, podle mne zatékavost výrazně horší ale neobsahuje Cadmium a dá se běžně koupit.  Zdravím Štěpán

Offline

 

#4 09-03-2021 00:02:18

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1939
Web

Re: Slabé Cu plechy - otázky

S použitím Ag pájky s obsahem Cd naprosto souhlasím. Jsou bezkonkurenční, zejména co se týče zatékavosti.

Offline

 

#5 09-03-2021 14:10:20

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1939
Web

Re: Slabé Cu plechy - otázky

Jinak ještě čistě teoreticky  - Pokud byste měl možnost mít mašinu pro tzv. Cold welding, tak tam bych to viděl jako nejlepší řešení. Prakticky bez deformací teplem...

https://youtu.be/V7-mcjR59a4

Offline

 

#6 09-03-2021 14:56:27

Nesvářeč
Člen
Registrovaný: 22-12-2020
Příspěvky: 11

Re: Slabé Cu plechy - otázky

Tak tohle je teda technologie .Asi by plně vyhovovala. Ale je mimo dosah a asi i cenu. V mém případu se jedná max o několik desítek kusů a návratnost pouze v tom ,že kryt je na pohledovém místě a bodování by značně umožňovalo daleko lepší vzhled který tam údajně dost podstatný. Šlo by hořák standartního tigu nějak upevnit nad bodované místo,provést impulz a poposunout přípravek nad další místo atd. Předpoklad asi to bezdotykové zapalování. Nebo by bylo lepší dotykové zapalování z ruky pro přesnější umístění bodu? Popř. nějaký připravek pro umístění bodu ale zapálení náškrabem ručně?

Offline

 

#7 09-03-2021 15:04:58

ZDENÁL
Člen
Registrovaný: 03-01-2009
Příspěvky: 1113

Re: Slabé Cu plechy - otázky

Zkoušel jsem toto bodování s Jasicem E201 a taky to fungovalo. Testoval jsem bodování ocelových plechů tl. 1mm.

Offline

 

#8 09-03-2021 15:25:11

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 3779

Re: Slabé Cu plechy - otázky

Cold welding. Mám rodnou sestru svářečky co je použita na videu z odkazu od Franka. Když to bude dobře spasované, tak touto metodou na tupo bez problémů od cca 0,4mm. Při menší tloušťce by se to muselo vyzkoušet, nemám na čem. U hodně tenkých plechů nerez (0,2mm)natupo chybí "materiál", aby se to dobře slilo. Nemám vyzkoušeno na mědi. Každý materiál se chová jinak.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#9 09-03-2021 15:59:59

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1939
Web

Re: Slabé Cu plechy - otázky

Famater napsal(a):

Cold welding. Mám rodnou sestru svářečky co je použita na videu z odkazu od Franka. Když to bude dobře spasované, tak touto metodou na tupo bez problémů od cca 0,4mm. Při menší tloušťce by se to muselo vyzkoušet, nemám na čem. U hodně tenkých plechů nerez (0,2mm)natupo chybí "materiál", aby se to dobře slilo. Nemám vyzkoušeno na mědi. Každý materiál se chová jinak.

Já uvažuji ji koupit. Už to tak drasticky drahé, jako v začátcích není a mašina se slušnými parametry pro sváření CW je zde možná koupit cca 1000 dollars. Potom bych mohl poskytnout více. Ty velmi tenké plechy, jako alobal to na tupo nejde. To je patrné i z toho videa. On to dal mezi dvě desky s přesahem a potom to jde. Není to pochopitelně na tupo smile

Offline

 

#10 09-03-2021 16:29:27

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 3779

Re: Slabé Cu plechy - otázky

Ale nerez 0,2mm přesazené bez problémů. Možná by to šlo i natupo, ale musel by se k tomu přidat tenký přídavný drát. Ten ale nemám. mám dráty nejmenší 0,8mm.  Na hodně tenké plechy, kdy se musí držet přesně nasměrovaný hořák v malé vzdálenosti, je problém pro vetchozrakého starce. Mám proto na nose brýle 2,5 a do kukly vloženou optiku také 2,5 dioptr. Dobré místní světlo, protože pak se do toho čumí z hodně malé vzdálenosti a kukla stíní. Svítím malou montážní LED svítilnou.
V létě mě na SK přinesl soused nerez cedník s ulomeným heftem. Ten cedník vypadal dost robustně, ale v místech kam se to mělo přivařit to byl jen takový papír max 0,3mm. Musel jsem to zesílit plechem 1mm, který jsem na okrajích zbrousil na cca 0,3mm. Musí to být dobře přitažené, bez spáry. Obvařil jsem to zesílení kolem dokola a pak na to teprve ten heft z 5mm drátu. Když jsem to dal ženě aby to dala do věcí, které připravujeme až pojedem na SK, tak mě přinesla další 4 cedníky. Měla je zašité, myslela, že se to nedá opravit a bylo líto je vyhodit.
Trochu OT, není to měď, ale te to tenké.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#11 09-03-2021 16:45:13

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 6804

Re: Slabé Cu plechy - otázky

Vypadá to zajímavě, ale jak to funguje s HF zapalováním? Nebo to nemá klasické HFko? A ty jednotlivé pulsy se pouštějí samy nebo to svářeč nějak ovládá?


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Online

 

#12 09-03-2021 16:54:23

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1939
Web

Re: Slabé Cu plechy - otázky

varok napsal(a):

Vypadá to zajímavě, ale jak to funguje s HF zapalováním? Nebo to nemá klasické HFko? A ty jednotlivé pulsy se pouštějí samy nebo to svářeč nějak ovládá?

Má to HF. Dotykem by to asi stálo za starou Bellu! big_smile Na tom videu je vidět, že to ovládá svářeč tlačítkem přímo na hořáku.

Editoval Frank (09-03-2021 16:55:38)

Offline

 

#13 09-03-2021 17:10:35

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1939
Web

Re: Slabé Cu plechy - otázky

Mě na tom fascinuje ta přesnost, i když ti umělci na tom videu to někdy dost odbývají. A potom ta možnost úspěšně(prý) svařit i dva materiály, které TIG metodou vůbec nelze. Třeba ocel s hliníkem nebo hliník s mědí.

https://youtu.be/7wPXbKsJgIg

Offline

 

#14 09-03-2021 17:49:48

Mosin
Člen
Registrovaný: 01-11-2011
Příspěvky: 35

Re: Slabé Cu plechy - otázky

Už se to dá koupit: https://de.aliexpress.com/i/4000562217126.html
Dá se vybrat v různé konfiguraci příslušenství i z hořákem pro stříbro a zlato. Cena na Ali, necelých 15k, pak co udělá clo..., ale vypadá to zajímavě.

Editoval Mosin (09-03-2021 17:54:38)


MMA Beno Filip 150 / Pegas 160 MIG SYN / PB+O2

Offline

 

#15 09-03-2021 18:23:59

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 6804

Re: Slabé Cu plechy - otázky

Frank: Aha, takže to je podobné jako bodování u MIG/MAG? Děkuji


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Online

 

#16 09-03-2021 18:39:15

pat
Člen
Místo: Č.R.
Registrovaný: 15-04-2016
Příspěvky: 2402

Re: Slabé Cu plechy - otázky

Frank..... jaký je tam rozdíl od TIG mašiny? Já pořád žiji v tom ,že je to TIG bodováni.

Offline

 

#17 09-03-2021 18:42:29

autocross
Člen
Místo: Bystřice
Registrovaný: 08-12-2015
Příspěvky: 322

Re: Slabé Cu plechy - otázky

A já si myslel, že tohle je funkce SPOT. Zajímavé to ale rozhodně je.


Sharks 250-Y10 MIG/MMA IGBT - čínská šmajda, ale fungovala dobře, další čínské šmajdy WF Bi-Pulse 201, Parkside PPS 40, Spartus Multipro 200 a maska Predator

Offline

 

#18 09-03-2021 18:45:58

pat
Člen
Místo: Č.R.
Registrovaný: 15-04-2016
Příspěvky: 2402

Re: Slabé Cu plechy - otázky

Tak spot je mám pocit i na tigu.Moc to nepoužívám  ja cvrnkám tlačítkem.

Offline

 

#19 09-03-2021 18:54:19

Mosin
Člen
Registrovaný: 01-11-2011
Příspěvky: 35

Re: Slabé Cu plechy - otázky

Je tigová mašina, ale právě, že má tu funkci Cold TIG Welding (studené svařování), to funguje jen jako bodování a dají se takto spojovat i barevné kovy, které by jinak DC Tigem svařovat nešlo. Tím bodováním dokážeš vytvořit souvislý svár. Umí to i normální TIG a máš k dispozici i puls, ale pouze v režimu DC, protože AC/DC mašina to není. V režimu studeného bodování, ale můžeš i na hliník, měď atd.


MMA Beno Filip 150 / Pegas 160 MIG SYN / PB+O2

Offline

 

#20 09-03-2021 19:01:08

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4030

Re: Slabé Cu plechy - otázky

Ve firemní svařovací laboratoři v Německu (v AUTOMOTIVE) jsme dělali různé experimenty, protože automobiloví konstruktéři měli různé představy a požadavky.
Jedním z úspěšných bylo robotizované svařování + pájení ocelí s Al výkovky metodou MIG. Pouhé dva roky potom už to byla rutinní výroba tzv. centrálních trubek pro jednu světovou značku. Na straně Al je to svařování, na straně oceli je to pájení.
Dalším experimentem z tohoto hnízda bylo robotizované svařování metodou TIG. Jak ocelí, tak Al slitin a nakonec i kombinace ocel + Al slitiny. Samostatně ocel i Al fungovaly dost dobře, min. na 90% dobrých svárů. Ale ty kombinace se prostě nevedly, což dvorní dodavatelé svářeček přičítali hlavně zkoušeným nedokonalým přídavným materiálům. Současný stav neznám, alespoň jsem nikde nepotkal informaci o rutinním zvládnutí takové kombinace metodou TIG.
Při rutinním zavedení svářeček CMT v jedné AUTOMOTIVE firmě se ukázala i jedna "nectnost" tohoto procesu - požadavek na skutečně dokonalé očištění míst budoucích svárů. Běžné, rutinní, očištění dílů jako pro robotizované svařování MAG nestačilo a bylo nutné doplnit odmaštění ve zvláštní lázni. Pak se svařence musely rychle pasivovat, protože docela rychle chytaly "lišku".

Offline

 

#21 09-03-2021 19:30:12

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 3779

Re: Slabé Cu plechy - otázky

To co mám já- jsem to tu už popsal i fotkami střev. Má to zapalování HF. HF je neuvěřitelně silné, aby to nemuselo čekat až se oblouk rozhoří. Pak to odměří čas a oblouk ukončí. Nestavení je hodně přesné od myslím 40ms do 200ms. a asi je průběh pulsu hodně hranatý- je to jak když práskne bičem.
Ano je to v podstatě spot s velkým rozsahem nastavení trvání pulsu.
Na kolik ta legrace přišla jsem tu už také uvedl vč. DPH a cla.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#22 09-03-2021 21:27:22

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1939
Web

Re: Slabé Cu plechy - otázky

pat napsal(a):

Frank..... jaký je tam rozdíl od TIG mašiny? Já pořád žiji v tom ,že je to TIG bodováni.

Já přesně neznám funkci, ale myslím, že normální TIG to není. Ten impulz musí dosáhnout vysoký proud po dobu několika milisekund a to lze asi jedině výbojem nějaké kapacity kondenzátoru. To běžný TIG nedokáže. Tím vznikne okamžité množství tepla nutné k roztavení kovu a vzápětí rychlému zchladnutí. Takže materiál zůstává relativně studený a deformace minimální.
A právě v tom je také ten princip svaření dvou kovů, které není možné běžným TIGem úspěšně dosáhnout, neboť trvalým teplem oblouku vzniká horká tavná lázeň, kde vznikají mezi některými kovy velmi křehké sloučeniny, tzv intermetalické, které způsobí naprostou degradaci pevnosti.

Offline

 

#23 09-03-2021 21:35:32

ihlan
Člen
Místo: Nový Svet
Registrovaný: 11-05-2012
Příspěvky: 3242

Re: Slabé Cu plechy - otázky

bezny TIG ma vacsi prievar toto je nieco ako vyboj blesku proste prask na miesto a konec
pri TIGu mas nizky prud ktory ide povedzme 10A a ten ti drzi obluk a mas High pulz napr 100A nejakou frekvenciou.
Pri tomto Andeli 250MPL by to malo byt tak ze si schopny nastavit pulz a medzeru a ten pulz je maximum potom je ticho ZIADEN nizky prud (obluk zhasne) a znova ho zapali ...to staci na udrzanie studeneho matrosu.
Roztavi to len plytko a teplo sa nerozlieza ostava to COLD/studene..
dalsia vec oproti beznemu TIGu je aj to ako robi s plynom nevypina ho lebo ked mas masinu a chces klikat ako datel
na tlacitko tak mas predfuk a dofuk tu mas plyn pusteny aj ked natiahnes dlhu medzeru.
UZ sme to riesili inom vlakne ze ako sa to da nahradit na inych strojoch ktore maju SPOT ale stale maju velky dofuk a nastavenie casto cez percenta HIGH/low nie casy PULZ a pauza...
a ci je to kondenzatorove tazko povedat aj tlmivka dokaze dvihnut napatie a prasknut tam prud kratkodobo
ale kondy neviem ci by toto vydrzali velmi dlho hlavne cinske tongue a ked tam premyslam lowESR a boli by velke.
dalsia vec taky kond sa musi aj rychlo nabit ten prud by bol tiez slusny pre spinacie prvky bude to asi robene inak.

Editoval ihlan (09-03-2021 21:41:44)


Link : Stavba kompresora www.bit.ly/2fywe1u  Lacne hobby CO2 zvaracky www.bit.ly/2EO3SQk Kukly www.bit.ly/2eSAlrB
Hladam zvaracku do XXX http://bit.ly/2wDObaP Pasove Pily www.bit.ly/2iOcpXj TIG www.bit.ly/2KdU02O
som pichlavy od narodenia a co je horsie picham z kazdej strany rovnako wink

Offline

 

#24 10-03-2021 08:21:31

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 3779

Re: Slabé Cu plechy - otázky

Nenašel jsem rychle co jem o tom již psal. Tady neumím hledat. Proto k tomu něco málo zopakuji.
Mám Andelli TIG-250GPLC. Je to jako TIG invertor, ale hlavně pro CW a také umí čistit elektrochemicky.
V režimu cW  nastavený na pevno předfuk 0,1sec a dofuk je nastavitelný do 3sec.  Proto, pokud opakuji pulsy po sobě v čase kratším než 3sec, běží plyn pořád. Jinak se po 3sec. zastaví.
Trvání pulsu je nastavitelné 1-200ms. Při velkém výkonu dodávaného tepla vzniká vysoký gradient teplotního pole, který umožňuje místní natavení povrchu svařovaného materiálu, aniž by se zvýšení teploty rozšířilo dál do hloubky. Nakonec i to je princip svařování pulsem. Proto je efektivní hodnota svařovacího proudu a tím množství vneseného tepla při pulsním svařovaní menší než kontinuálním proudem. Protže je menší teplem ovlivněná oblast, je možné používat menší hubice a s tím související menší průtok plynu i č.4.
Na hodně tenké plechy je velmi krátký oblouk, proto je nutné spouštět pedálem.
Nemá smysl se pokoušet svářet touto metodou potrubí. Na to to není určeno.
Jsou svářeky, které dávají pulsy i 800A a mají trvání pulsu i menší než 1ms. Ale za jiné peníze.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#25 10-03-2021 08:56:30

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 1669

Re: Slabé Cu plechy - otázky

Famater napsal(a):

Nenašel jsem rychle co jem o tom již psal. Tady neumím hledat. Proto k tomu něco málo zopakuji.

Tady se hledá špatně, ale přes google to nabídne vlákna na svarforu mezi prvními. Asi nás má strejda google rád .... smile

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2021


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče