SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 09-08-2021 21:52:35

Krupp
Člen
Místo: Těšín
Registrovaný: 03-01-2011
Příspěvky: 137

Provedení svaru

Zdravím

dodavatel nám doručil toto na obrázku
Podle výkresu jsou to 2 UNP profily svařené do boxu, svar V na tupo bez označení velikosti.

http://svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/2538_img-20210809-wa0031.jpg

Normálně nekontroluju provedení, nicméně tady mi to bije do očí jak je to neprovařené. Při neoznačení velikosti je svar na tupo na tloušťku slabšího materiálu, ale jak s těmito U profily? Tam by mělo být nejméně 5mm, někde k polovině toho radiusu. Převýšení taky velké, takže příčina malý proud? Kdo ani jak vařil nevím.

Máte stejný názor?

Offline

 

#2 09-08-2021 22:05:40

rcp
Člen
Registrovaný: 28-08-2010
Příspěvky: 3354

Re: Provedení svaru

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/2227_do-psej-matere-hrncek.jpg

pricina? ziadny ukos, ziadna medzera..........
http://www.konstruovanie1.uniza.sk/Subo … b_12.3.png

ked uz nic ine, po nastehovani aspon "prerezat" nejakym 4mm kotucom drazku a az potom zvarat

Editoval rcp (09-08-2021 22:19:50)

Offline

 

#3 09-08-2021 22:24:25

Krupp
Člen
Místo: Těšín
Registrovaný: 03-01-2011
Příspěvky: 137

Re: Provedení svaru

Já jsem byl zvyklý že 5mm se dá dělat ještě bez úkosu. Ale kolik se dávala mezera jsem nevěděl.
Každopádně díky!

Offline

 

#4 09-08-2021 22:34:16

rcp
Člen
Registrovaný: 28-08-2010
Příspěvky: 3354

Re: Provedení svaru

bez ukosu a medzery tak do 3mm
inak ide zvarac sam proti sebe.....

Editoval rcp (09-08-2021 22:34:28)

Offline

 

#5 10-08-2021 09:51:08

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 7630

Re: Provedení svaru

Krupp: Nevím jak jsou ty 2 Učka velké, ale i kdyby měly ty boky zhruba 8mm tlusté, tak tohle už na tupo bez úkosů popř. drážky jak psal Rcp neprovaří. V nouzi udělat mezeru, ale to už se začíná trošku kroutit.


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#6 10-08-2021 15:05:51

Juggernault
Člen
Místo: Karlsbad
Registrovaný: 19-12-2010
Příspěvky: 1095

Re: Provedení svaru

Tak smrkal to jednopeklem na 200A a  jen proto že udrží hořák . Je tam novej a prej tomu rozumí . Takže to musí bejt cajk. Co kdyby se mu to zkroutilo a musel to zaplatit ?
Pokud to je na okrasu je to taky cajk ne ?
Pokud to něco má držet tak nic moc , spíš nic ale už jsem viděl horší.


Chtel bych nějakou hobby svářečku do garáže na smrkání prahu u auta a nejaký výfuk ale rád bych aby stím šel i nerezový a možná taky hliník a kolejnice vařit.

Offline

 

#7 10-08-2021 15:23:04

Krupp
Člen
Místo: Těšín
Registrovaný: 03-01-2011
Příspěvky: 137

Re: Provedení svaru

Jsou to U 100, 8mm to ma uprostred. Na kraji rovna cast je tak 4mm, navazuje R5 myslim...

Offline

 

#8 10-08-2021 16:08:04

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 7630

Re: Provedení svaru

Aha, to mení tak moc velké, i přesto jak psal rcp.


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#9 11-08-2021 18:49:16

Rellik
Člen
Registrovaný: 20-09-2011
Příspěvky: 2547

Re: Provedení svaru

Tyto dva U profily se normálně tak svařují. Jen ne po celé délce... Svár cca 6-7cm a 15-20cm mezera... Svařovat napřeskáčku obě strany najednou... Postupně dovařovat. Jinak se to zkroutí a je to na vyhazov... Tyto konstrukce (svařence) se používají jako stojny u jeřábových drah, nebo montovaných hal. Sváry nejsou nijak moc důležité, jen drží ty profily u sebe... My tímto stylem máme postavenou třetinu výrobní haly... Plus celou jeřábovou dráhu (3,2t) o délce a šířce cca 50x8m...
EDIT: a to jsou U profily na tom jeřábu 200mm a na přístavbě 160mm...

Editoval Rellik (11-08-2021 18:50:08)


JET TIG II + Parker SGT 18, Speedglas 9100X, KOWAX 730ARC, PARTNER TIG 200 DC PULSE, Spartus MASTERMIG 200 + LORCH ML2400
Není nic co by nebylo možné, stačí jen najít tu správnou cestu.
http://dv-foto.cz https://rellik.rajce.idnes.cz/

Offline

 

#10 11-08-2021 21:14:22

Krupp
Člen
Místo: Těšín
Registrovaný: 03-01-2011
Příspěvky: 137

Re: Provedení svaru

To naše není stojna. Je to namáhané na ohyb, má to cca 300mm délku.
Jde mi o to aby provedení svaru odpovídalo výkresu -  V svar bez označení velikosti.

Offline

 

#11 11-08-2021 21:27:43

rcp
Člen
Registrovaný: 28-08-2010
Příspěvky: 3354

Re: Provedení svaru

myslim, ze zvarac by nemal riesit, ci je to stojna, ci je to do zahrady, ci je to na okrasu, ......... za to berie plat niekto iny

kazdy by sme si mali svoju vyplatu zasluzit - rovnako ako ten zvarac, tak aj konstrukter, projektant, zvaraci technolog.......

zvarac by mal pozriet na vykres a "polozit" tam zodpovedajuci zvar - v opacnom pripade robi niekomu "medvediu" sluzbu, ktora sa mu nemusi vyplatit

pokial mam ako zvarac dojem, ze prilis velky zvar by mohol zvarenec pokrutit, idem za konstrukterom, zvaracim technologom a nech si to proste vyriesa a donesu opraveny a podpisany vykres - svojvolne by som si nedovolit nedodrzat predpisanu velkost zvaru - to smrdi vzdy pruserom

pokial si budem podobny "profil" robit pre seba doma/v garazi, tam je to o niecom inom - rozbije to hlavu maximalne mne....

Editoval rcp (11-08-2021 21:35:48)

Offline

 

#12 12-08-2021 15:33:04

Rellik
Člen
Registrovaný: 20-09-2011
Příspěvky: 2547

Re: Provedení svaru

Krupp napsal(a):

To naše není stojna. Je to namáhané na ohyb, má to cca 300mm délku.
Jde mi o to aby provedení svaru odpovídalo výkresu -  V svar bez označení velikosti.

Čím je tak krátký "svařenec" namáhán na ohyb a v jakém směru? 0.3m není žádná délka... Jestli je to ze strany plochy (kde nejsou sváry), tak je lepší to nedělat v kuse... Ačkoliv se to nezdá, bude to pevnější... Pokud ten tlak bude na stranu svárů, tak je to jedno... Tam je to o tom, že to bude jen držet u sebe... Tam by v podstatě stačily větší hefty... Tyto věci bohužel současní "jakože" Ing. neřeší... Neumí to spočítat a tak píšou všude průběžné sváry o kterých si myslí, že budou nejlepší... To bohužel u X konstrukcí neplatí...


JET TIG II + Parker SGT 18, Speedglas 9100X, KOWAX 730ARC, PARTNER TIG 200 DC PULSE, Spartus MASTERMIG 200 + LORCH ML2400
Není nic co by nebylo možné, stačí jen najít tu správnou cestu.
http://dv-foto.cz https://rellik.rajce.idnes.cz/

Offline

 

#13 12-08-2021 16:59:22

vyrobca
Člen
Místo: Bratislava
Registrovaný: 05-05-2012
Příspěvky: 1267
Web

Re: Provedení svaru

predpokladam ze mu v tej dlzke vypadla jedna nula... zrejme malo byt 3000 mm


Formica FOR mig 169, Kuhtreiber KIT in 1500 HF, ALFA in Pegas 40A Plazma,Welder Fantasy JET TIG III AC/DC 200, Dnipro M SAB 210,Speedglas 9100XX, Kowax KWX820 ARC+, Bomar STG 120, Bezolejový kompresor - HECHT 2089, Profi3Dmaker, Ender 3 PRO,Ender 5+,7x BIQU B1,Tronxy XY-2,Creality LD-006, pieskovaci box Lincos 110L,klima Whirlpool PACW12CO :-) https://lnk.sk/pE05 - vypocet rozostupov tyciek v rame

Offline

 

#14 12-08-2021 20:36:37

Krupp
Člen
Místo: Těšín
Registrovaný: 03-01-2011
Příspěvky: 137

Re: Provedení svaru

Pánové má tam být 300, je to fakticky třmen. Svar je nyní v neutrální ose. Otočit o 90° nelze - způsobí to další problémy.

Samozřejmně konstrukčně zde může být X dalších řešení, nicméně bylo někým jiným zvoleno toto.
Do dalších detailů zabíhat nechci, otázku jsem položil a jde mi jen o to porovnání dodáno vs výkres.

Děkuji rcp za odpovědi, ty jediné jsou nejblíže tomu co potřebuji - kolik mm být správně provařeno v případě V svaru dvou UNP 100 bez udání velikosti svaru.

Offline

 

#15 12-08-2021 22:14:19

vyrobca
Člen
Místo: Bratislava
Registrovaný: 05-05-2012
Příspěvky: 1267
Web

Re: Provedení svaru

300mm dlzka? Tak to sa oplati este prevarit z vnutra 3,15 elektrodou... pokial je to mozne..


Formica FOR mig 169, Kuhtreiber KIT in 1500 HF, ALFA in Pegas 40A Plazma,Welder Fantasy JET TIG III AC/DC 200, Dnipro M SAB 210,Speedglas 9100XX, Kowax KWX820 ARC+, Bomar STG 120, Bezolejový kompresor - HECHT 2089, Profi3Dmaker, Ender 3 PRO,Ender 5+,7x BIQU B1,Tronxy XY-2,Creality LD-006, pieskovaci box Lincos 110L,klima Whirlpool PACW12CO :-) https://lnk.sk/pE05 - vypocet rozostupov tyciek v rame

Offline

 

#16 15-08-2021 16:58:15

Rellik
Člen
Registrovaný: 20-09-2011
Příspěvky: 2547

Re: Provedení svaru

Těch 300mm není nutné snad ani svařovat... Stačí větší body... Bude to to určitě lepší než to svařovat po celé délce...


JET TIG II + Parker SGT 18, Speedglas 9100X, KOWAX 730ARC, PARTNER TIG 200 DC PULSE, Spartus MASTERMIG 200 + LORCH ML2400
Není nic co by nebylo možné, stačí jen najít tu správnou cestu.
http://dv-foto.cz https://rellik.rajce.idnes.cz/

Offline

 

#17 16-08-2021 11:06:37

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4237

Re: Provedení svaru

Jedna věc je provedení sváru podle výkresu - tady názor RCP, druhá věc je jestli předpis na výkrese je vynucen pevnostním požadavkem na tento svár.Názor Rellik.
Tento svár v daném případě opravdu nepřenáší žádné zatížení, snad ani požedavek na vodotěsnost ap.
Poud se jedná o možný spor s dodavatelem dílu vč. sváru, může odběratel tento díl převzít jen s písemným vyjádřením konstruktéra. K tomu nakonec stejně musí dojít, pokud bude díl reklamován.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#18 17-08-2021 17:21:08

Rellik
Člen
Registrovaný: 20-09-2011
Příspěvky: 2547

Re: Provedení svaru

Kontrolní otázka: Jakou velikost sváru provést dle dokumentace? https://photos.app.goo.gl/zpuHmnE9xMfe6vBQ7 Odpověď: nechte to na svářeči, on ví co si může dovolit... Toliko k dnešním pánům Ing, kteří ani neví jak vůbec svár vypadá, čím se vytváří a co unese... Nehledě na to, že tohle je podstava pro tlumič "výdechového" vzduchu, který váží cca 150kg... Na tuto konstrukci by mohli posadit dva tanky položené na sobě... Klasičtí inženýři, kteří ví něco o nosnostech a možných zatížení různých materiálů vymírají a ti noví o tom ví prd. Pak je všechno 2x a víckrát předimenzované, tím pádem předražené a ještě se to nechá na tom posledním článku řetězu, ať ten "nestudovaný" podhodnocený svářeč dle svého svědomí udělá sváry...
Prostě nasrat... Sváry udělat podle svých zkušeností a hotovo... Není udáno, jestli průběžné, jestli přerušované, z které strany (netýká se mé ukázky výkresu)  a jejich velikost... Tak případná reklamace není možná... A to v i v tomto vlákně s těmi účky, nebo i v tom mém výkresu... Takže asi tak...


JET TIG II + Parker SGT 18, Speedglas 9100X, KOWAX 730ARC, PARTNER TIG 200 DC PULSE, Spartus MASTERMIG 200 + LORCH ML2400
Není nic co by nebylo možné, stačí jen najít tu správnou cestu.
http://dv-foto.cz https://rellik.rajce.idnes.cz/

Offline

 

#19 17-08-2021 20:26:33

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4182

Re: Provedení svaru

Jen připomenu zřejmě dávno zapomenuté základy z norem pro svařování. Velikost koutového sváru, pokud není určena konstruktérem, se určí jako a = 0,7 x tloušťka nejslabšího dílu v místě daného spoje. Platí to zcela obecně, takže pokud na výkrese chybí rozměr "a", tak je nutné postupovat podle této zásady. Je tedy zcela zbytečné se pozastavovat nad výkresy, kde označení velikosti sváru chybí. Doporučuji pro osvěžení vlastních znalostí po dlouhé době nahlédnout do EN ISI 5817.
Pro ty, kterým se nechce hledat, případně počítat:
Ke trubce s tl. stěny 20 mm se přivaří křídlo z plechu 10 mm. Z toho plyne, že a = 7.
K traverze se sílou stěny 6 mm se přivaří závěs s tl. 15 mm svárem a = 4,5 mm.

To jsou minimální rozměry koutových svárů podle norem. Pokud konstruktér umí počítat pevnost svárů, může v důležitém případě zvětšit sváry až o 20%. Někdy to dělá proto, že nevěří svářeči, že umí pořádně změřit velikost "a" sváru - bez převýšení. (pomůcka: "a" je ve skutečnosti polovina šířky koutového sváru za předpokladu provaření kořene sváru).

Editoval jirkati (17-08-2021 20:27:26)

Offline

 

#20 17-08-2021 20:35:25

rcp
Člen
Registrovaný: 28-08-2010
Příspěvky: 3354

Re: Provedení svaru

rellik> my sme v tomto pripade, ako mas na vykrese, mali nad tabulkou aspon text "Neoznacene zvary maju velkost xxx"

ale je pravda, ze konstrukter bol 5 rokov po dochode, kazde rano spravil obchodzku dielne, opytal sa, ci nie su nejake nezrovnalosti, atd. - proste "stara skola"

dnes je asi moderne to robit inak - ISO to zakryje..........

Editoval rcp (17-08-2021 20:38:15)

Offline

 

#21 18-08-2021 10:00:03

AndyS
Člen
Registrovaný: 09-06-2020
Příspěvky: 325

Re: Provedení svaru

IMHO nema prevarený koreň, keby dodržal požadovanu medzeru a dal vhodný zvar (zavisly na hrubke materialu, podľa postupu od jirkatti) tak tam nemá čo pokaziť na 300mm nosníku

jirkatti: ISO5817 popisuje iba určovanie stupňov kvality zvarov o doporučených prierezoch zvarov sa tam nedočítaš. U profily sa k sebe zváraju preto, lebo prierez nie je symetrický v smere zaťaženia (typické pre L profil namahaný na ohyb), pri ich zvarení sa dosiahne symetrické zaťaženie konštrukcie I alebo O, tj vynuluju sa bočné sily, dosiahne sa vyššia únosnosť než v nezvarenom stave.

Rellik: je pravdou že dnešným konštrukterom chýba dotyk s realitou, všetko sa rieši od stola, ale konštrukcie sa nepredimenzuvávajú, skor naopak, ide sa na hranu kvoli uspore materialu, preto sa všetko simuluje a simuluje, a malička chyba (zanedbanie nejakého vlyvu) ma za nasledok výraznú odchýlku a fatalne zlyhania konštrukcií alebo súčiastok. U seriovych dielov bežia našťastie životnostné testy a analýzy vrátenych dielov, kde sa sleduje vplyv záťaže na konci životnosti dielov. Dnes skončí gymnazista strojnícku fakultu bez toho aby navštívil aspoň raz v zámočníckej dielnu. Hold taká je realita, ale sú rozdiely medzi školami.
Neviem kde pracuješ ty ale v priemyselnej firme s TÜV by si nemal nájsť neoznačený zvar, tak jedine v zámočníctve typu "Brány Božek&syn" tam nenajdeš ani výkresy..


Omicron Gama 1500
IDEAL Praktik TIG 200 AC/DC

Offline

 

#22 18-08-2021 21:48:02

Krupp
Člen
Místo: Těšín
Registrovaný: 03-01-2011
Příspěvky: 137

Re: Provedení svaru

Děkuju všem co přispěli, obzvlášť moderátorovi.
Jak jsem psal, řešení je mnoho ale toto bylo zvoleno pro danou situaci jako nejlepší.

Offline

 

#23 19-08-2021 18:42:13

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 2133

Re: Provedení svaru

jirkati napsal(a):

Jen připomenu zřejmě dávno zapomenuté základy z norem pro svařování. Velikost koutového sváru, pokud není určena konstruktérem, se určí jako a = 0,7 x tloušťka nejslabšího dílu v místě daného spoje. Platí to zcela obecně, takže pokud na výkrese chybí rozměr "a", tak je nutné postupovat podle této zásady. Je tedy zcela zbytečné se pozastavovat nad výkresy, kde označení velikosti sváru chybí. Doporučuji pro osvěžení vlastních znalostí po dlouhé době nahlédnout do EN ISI 5817.
Pro ty, kterým se nechce hledat, případně počítat:
Ke trubce s tl. stěny 20 mm se přivaří křídlo z plechu 10 mm. Z toho plyne, že a = 7.
K traverze se sílou stěny 6 mm se přivaří závěs s tl. 15 mm svárem a = 4,5 mm.

To jsou minimální rozměry koutových svárů podle norem. Pokud konstruktér umí počítat pevnost svárů, může v důležitém případě zvětšit sváry až o 20%. Někdy to dělá proto, že nevěří svářeči, že umí pořádně změřit velikost "a" sváru - bez převýšení. (pomůcka: "a" je ve skutečnosti polovina šířky koutového sváru za předpokladu provaření kořene sváru).

Platí něco takového i na tupé sváry? Jak minimálně má být provařený materiál, pokud to není nikde uvedeno? Taky 0,7 x tlouštka?

Offline

 

#24 19-08-2021 19:50:08

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4237

Re: Provedení svaru

Ano, platí. Až do kořene


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#25 19-08-2021 21:12:08

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4182

Re: Provedení svaru

Mnozí si možná ještě pamatují starší označení koutových svárů pomocí parametru "z". To byla byla vlastně současně tloušťka slabšího dílu ve spoji, tedy rameno vepsaného rovnoramenného pravoúhlého trojúhelníka do řezu svárem. No, a protože jsme všichni prošli základní školou tak víme, že je snadné spočítat výšku takového trojúhelníka. A po jednoduchém počítání je výška trojúhelníka v našem případě označena jako "a". Takže snadno odvodíme, třeba z věty pana Pythagora, že
a = "z" : √ 2
No, a z věty pana Thaleta zase víme, že přepona rovnoramenného pravoúhlého trojúhelníka je stejná, jako 2 x jeho výška.
A ejhle, např. při tloušťce stěny 7 mm vychází a = 5 mm. Obráceně - "a" = 0,7 "z", tedy zase ta hodnota 0,7 z tloušťky stěny.
Pokud by to někdo vyžadoval, mohu to i nakreslit.

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2022


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče