SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 25-09-2021 12:38:40

Bluewalker
Člen
Registrovaný: 25-09-2021
Příspěvky: 1

Parametry formování

Krásný den, předem se omlouvám za možná složité vysvětlení.

Existuje nějaká doporučená doba formování a množství plynu pro nerezové potrubí než začnu svařovat?

Jedná se mi o nerezové potrubí(304/316) a mým cílem je mít vždy stříbrné kořeny svarů.
Od zkušenějšího kolegy jsem získal vzorec pro výpočet potrubí:
např. u potrubí o průměru 168mm/2mm a 9500mm délky
π x r2 x v
(kde r2=poloměr potrubí v metrech, v=délka potrubí v metrech)
3,14 x (0.084x0.084) x 9,5 = 0,211  x 1000 a mám výsledek objemu v litrech tj. cca 211 litrů
S tím výsledkem dělím průtok plynu(např. 15l/min), který mám nastavený na formov.plynu, tedy 211:15 = cca 14 minut
Kolega mi poradil výsledek raději vynásobit 3-krát, tj. výsledných cca 42 minut.
Našel jsem ještě aplikaci do mobilu "Pipe Guide Calculator", kde "Assist gas" na počítaní a výsledek mi vyšel stejně, tedy 14 minut.


Jde mi o to že nikde jsem nenašel na téma formování(nebo podfuk) při sváření TIGem bližší info. Jen z praxe se rady kolegů rozchází( typů od "nech to aspoň půl hodiny foukat" až po "když tam pustíš 25litrů, tak za deset minut můžeš")

Sváření nerez potrubí mě vážně baví a do budoucna uvažuji o zakoupení oxymetru, který by mě ujistil o zbytkovém kyslíku, ale rád si poslechnu názory zde na fóru.
Vím, že roli v tom hraje i víření formovacího plynu uvnitř. Množství plynu by tedy ze začátku mělo být menší např. 8l/min a poté přidat na výsledných třeba 15l? Naheftované spoje raději přelepuji páskou, abych zamezil úniku a na konci udělám wolframem několik děr.

Jaké máte zkušenosti?

Předem díky za odpovědi.

Offline

 

#2 25-09-2021 18:48:45

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4411

Re: Parametry formování

To je jen otázka technického přístupu k vlasní práci. Kdo chce šetřit, ten zpravidla hledá možnost jak co nejvíce zmenšit "zafoukávaný" prostor. Dělá se to třeba nafouknutými dětskými balónky třeba 200 mm po stranách sváru a trubičkou, která mezi ně přivádí formovací plyn - nejčastěji argon nebo jeho směs s dusíkem. Balónky jsou na provázku a po vychladnutí se vytáhnou. Stejným způsobem se dají jen utěsnit konce a asi trojnásobným objemem plynu trubku naplnit.

Offline

 

#3 25-09-2021 19:50:22

sttefo86
Člen
Registrovaný: 25-08-2021
Příspěvky: 197

Re: Parametry formování

Balóniky sú super za 5€ ich máš 100ks,
Za orig. sadu zátok podľa priemeru trubky dáš aj 100€ a sú len na daný priemer alebo iba s malým rozsahom
Ja mám odskúšané na stranu s hadičkou dať dva - aby toho mimo išlo čo najmenej a keď aj prasknú tak to až tak nebolí
A potom fúkať len to čo potrebuješ - hlavne pri veľkých priemeroch

Editoval sttefo86 (25-09-2021 19:51:46)

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2024


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče