SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#51 26-01-2022 18:02:05

jean
Člen
Registrovaný: 27-06-2010
Příspěvky: 967

Re: Navar na kostru bicykla prosba o pozehnanie :-)

Napatie robi rychlost, prud silu - nejaká dalšia nová fyzika? Zaujímavé, že sa noví Einsteini objavujú každý rok smile Ale pri bicykloch ma už asi neprekvapí nič, raz som bol na cyklo webe a čumel som jak puk, tam mali priemyselné ložiská. Po nejakom pátraní, čože je to za zázračnú vec som zistil, že je to klasické guľkové valivé ložisko smile

Editoval jean (26-01-2022 18:04:07)

Offline

 

#52 26-01-2022 18:37:24

Bublifuk
Člen
Registrovaný: 02-09-2021
Příspěvky: 46

Re: Navar na kostru bicykla prosba o pozehnanie :-)

Ok, tak uz chapem :-) s bicyklami nerobis a uz vobec nie s ebikmi :-). Snazil som sa to vysvetlit polopate. Tak este raz. Napr. modelarske motory su tak bezne oznacovane v jednotkach otacok na volt a tedaa, cim vyssie napatie, tym viac otacok, tym vacsia rychlost. VA charakteristika daneho motoru hovori aku ma zasa taznu silu, resp. krutiaci moment. Pretooo, sa v riadiacich jednotkach k motorom na e biku nastavuje priebeh VA charakteristiky, tak isto na RC supravach, aku krivku ma mat priebeh. Jednoducho povedane, Motor pri 50 V bude mat 1000 otacok, pri 100 V 2000 otacok, ale ked bude prud obmedzeny na 2 ampere, tak sa na tych 1000 resp. 2000 otacok  sice roztoci, ale obrazne povedane, zastavis ho prstom, ked povies riadiacej jednotke, ze moze pustit do toho motoru 100 Amperov a kedy, ci pri minimalne pridanom plyne, cize ti bude bike napr. stavat na zadne, alebo pri urcitych otackach, ci linearne ci nelinearne, ci exponencialne, mozes si navolit krivku aku len chces :-), to uz je ine kafe a nemyslim si, ze je v tom nieco nove neEinsteinove :-). A  k tym priemyselnym loziskam :-). Mozno vies, mozno nie, ale veeela bikov, kolies, vyrobcov nabojov, funguje, fungovalo na principe misiek, v ktorej boli gulicky, ked si to rozobral, mohol si gulicky pekne krasne hladat. Je to skor asi marketingovy tah vyrobcov, ale ano su to obycajne gulickove loziska, ktore sa niekedy na biky nemontovali, ale vymenis lozisko, nemusis riesit spravne utiahnutie kotra matiek, hotovo.

Offline

 

#53 26-01-2022 19:16:13

jean
Člen
Registrovaný: 27-06-2010
Příspěvky: 967

Re: Navar na kostru bicykla prosba o pozehnanie :-)

Predstav si, že tie "priemyselné ložiská" mám aj v mojom starom favorite, tieto "novinky" dorazili aj k nám na dedinu. Vysvetlil si to polopate pekne naprd.... RPM/V je niečo úplne iné, ako "Napatie robi rychlost, prud silu" ... Len som chcel poukázať na marketingové keci, ktorými obchodníci ohurujú pumpičkárov.

Editoval jean (26-01-2022 19:17:12)

Offline

 

#54 26-01-2022 19:21:56

Bublifuk
Člen
Registrovaný: 02-09-2021
Příspěvky: 46

Re: Navar na kostru bicykla prosba o pozehnanie :-)

Vysvetli mi prosim ten pojem RPM/V, co to teda znamena. Rad sa necham poucit. Nemyslim to nijak jesitne, Bol som v tom, ze to tak je.

Offline

 

#55 26-01-2022 19:25:24

jean
Člen
Registrovaný: 27-06-2010
Příspěvky: 967

Re: Navar na kostru bicykla prosba o pozehnanie :-)

Šak to, čo si písal v #53, ale stále sa nemení to, že výkon je rovnako závislý od U aj od I. Pri modelárskych motoroch sa to tak označuje, ale to je skôr marketing a zabehnutá prax. Napr. pri dvojpolovom motore sú otáčky na volt spravidla vyššie ako pri 4 polovom.

Editoval jean (26-01-2022 19:27:31)

Offline

 

#56 27-01-2022 00:21:28

Joe66
Člen
Místo: Vranov nad Toplou-Presov
Registrovaný: 20-04-2010
Příspěvky: 1665
Web

Re: Navar na kostru bicykla prosba o pozehnanie :-)

Bublifuk a mas to aj realne odmerane ,ze taky motor znesie este raz take napatie ?  Lebo tie keci su jedna vec a potom sa urobi meranie a realita je niekde uplne inde  big_smile


Kutil s.r.o.

Offline

 

#57 27-01-2022 08:22:56

AndyS
Člen
Registrovaný: 09-06-2020
Příspěvky: 401

Re: Navar na kostru bicykla prosba o pozehnanie :-)

jean:vaščinou sa použivaju DGBB ktoré maju zvýšenú axialnu záťaž namiesto TBB či s klietkou alebo bez klietky, cena priemyselnych ložisk klesla cena bicyklových kolies stúplaa rovnako náklady na montáž (pracovná sila) začala byť kritická preto sa to už dnes oplati. Rovnako pre pevne osky je tato voľba jednoduchšia, nepotrebuješ riešiť axiálnu vôľu cez kontramatky na konusy.

Editoval AndyS (27-01-2022 08:47:13)


Omicron Gama 1500
IDEAL Praktik TIG 200 AC/DC

Offline

 

#58 27-01-2022 09:00:23

E-Ryc
Člen
Místo: Praha / Horazdovicko
Registrovaný: 08-09-2020
Příspěvky: 820

Re: Navar na kostru bicykla prosba o pozehnanie :-)

AndyS: jakou ma to bezretezove reseni proti retezu ucinnost v nejakem sirsim rozsahu otacek? Je mi jasne, ze presne cislo bude firemni tajemstvi, ale radove: stejne/pulku/desetinu...
Dokazu si predstavit, ze to muze mit celkem slusnou, kdyz to pojede na stabilnich otackach (na ktere je ten generator "naladeny"), ale to da tak nejaky sportovec, ne "bezny cyklista" Dik

Editoval E-Ryc (27-01-2022 09:00:56)


IDEAL Tecnomig 212 LCD, Fronius TransPocket 150, IDEAL EXPERT TIG 220 AC/DC PULSE LCD, Ideal Praktik 220 LCD (v pořadí podle četnosti používání)

Offline

 

#59 27-01-2022 09:07:18

jean
Člen
Registrovaný: 27-06-2010
Příspěvky: 967

Re: Navar na kostru bicykla prosba o pozehnanie :-)

Niečo podobné a tvrdia, že to má účinnosť 90+% https://www.nextech.sk/a/Elektrobicykel … ri-brzdeni To uverím, ked si to sám zmeriam smile

Offline

 

#60 27-01-2022 12:49:53

jean
Člen
Registrovaný: 27-06-2010
Příspěvky: 967

Re: Navar na kostru bicykla prosba o pozehnanie :-)

AndyS a nejaké konkrétne číslo nepustíš?

Offline

 

#61 27-01-2022 19:07:28

Bublifuk
Člen
Registrovaný: 02-09-2021
Příspěvky: 46

Re: Navar na kostru bicykla prosba o pozehnanie :-)

Nie je to ziadna tajnost, mam motor Golden Motor, Magic Pie 4. Je stavany na 48 V a 30 A. Ja ho mam na 60 V a prud obmedzeny na 30 A. Ale to tam ide iba pri rozbehu v krizovatke a ani tych 30 A som tam este nemal, lebo baterku mam osetrenu 30 A isticmi a estw ich nezhodilo :-) a wattmeter ukazuje cca 1600-1700 pri plnom zabere. Ale ako som pisal, poznam minimalne 2 ludi, co to maju na 80 V a 45 A a zatial tahaju tie motory roky. Ale mam tam stale fabricke kable k motoru, ktore keby som vymenil za hrubsie ide do motora urcite viac, ale zatial som nenasiel taky silovy konektor, ako je original, lebo ma v sebe 3 silove vodice a 6 dalsich co idu k Hallovym senzorom. Zatial je to bezudrzbove vymenil som len loziska, ktore neboli lacne, lebo mi neviem ako zatiekla dnu voda. Len som vymenil baterky presiel som z LiPo na LiFePo4, tak verim, ze z 2000 garantovanych plnych cyklov spravim aspon 1000 ale to by malo byt cez 20000 km, tak uvidime:-)

Offline

 

#62 28-01-2022 00:13:05

AndyS
Člen
Registrovaný: 09-06-2020
Příspěvky: 401

Re: Navar na kostru bicykla prosba o pozehnanie :-)

Neviem co ti na to povedat, z hovna bič neupletieš, opatruj sa a vela kilometrov bez nehody.


Omicron Gama 1500
IDEAL Praktik TIG 200 AC/DC

Offline

 

#63 28-01-2022 06:48:00

Bublifuk
Člen
Registrovaný: 02-09-2021
Příspěvky: 46

Re: Navar na kostru bicykla prosba o pozehnanie :-)

Nerozumiem, preco by som mal z hovna pliest bic? Ako v com?

Offline

 

#64 28-01-2022 07:52:17

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4567

Re: Navar na kostru bicykla prosba o pozehnanie :-)

Tak  ono  ty napětí  a proudy motoru nejsou  jednoznačné  údaje,  protože tyto  motory jsou  řízeny mikroprocesorem  a jsou  ovládány  proudovými  impulzy spouštěnými polovodičovými  spínači. Záleží  tedy na vlastním ovládacím programu toho  mikroprocesoru, jakou  délku  impulzů   při  jakém  úhlu  pootočení  kotvy motoru procesor do  toho  motoru  pouští. Na tom  závisí  síla motoru  při  konkrétních  otáčkách. A taky v určitém  rozmezí rozsahu  napájecích  napětí může být motor,  jeho  síla a otáčky, na velikosti  napájecího  napětí  úplně nezávislý.

Offline

 

#65 28-01-2022 08:44:45

davidma
Člen
Registrovaný: 12-05-2021
Příspěvky: 573

Re: Navar na kostru bicykla prosba o pozehnanie :-)

Radim:

Moment motoru bude vždy dán vektorovým součinem magnetických toků rotoru a statoru. Magnetický tok rotoru je konstanta, neboť jej vytváří permanentní magnety. To, jak se vytvoří střední hodnota proudu ve fázi statoru, je zcela jedno (lineární změnou napětí nebo pomocí PWM). Nicméně, je logické dát kvůli účinnost přednost PWM.

Pokles "síly" (správně momentu síly) motoru ve vyšších otáčkách je dán tím, že zpětně indukované napětí do statoru vlastně snižuje napětí na fázi motoru (působí proti "napětí" zdroje) a tím i možnost protlačit indukčností vinutí větší proud. Zpětně indukované napětí (back EMF) způsobují rotující magnety rotoru; jejich mag.siločáry protínají vinutí (cívky) statoru a způsobují indukci.

Dále do toho vstupuje i samotná časová konstanta vinutí (tau = L/R), která nedovolí při vyšších frekvencích nárůst proudu na vyšší hodnoty. Zkrátka - proud ve vinutí dokáže růst přesně danou (  I(t) = Imax.exp(-t/tau)  ), omezenou, rychlostí. Imax je dán napětím zdroje a odporem vinutí.

Takže pokud chci mít moment ve vyšších otáčkách, musím mít i dostatečné napětí na baterce, aby byla schopna protlačit motorem potřebný proud (kvůli back EMF a kvůli časové konstantě vinutí) a nedocházelo k jeho odbuzení.


Dříve Kühtreiber Kitin 150, nyní Fronius Transpocket 150TIG a Dnipro-M SAB-258N.
Programování PC/PLC/MCU (převáženě v jazyce C), návrhy a realizace elektroniky.

Offline

 

#66 28-01-2022 08:51:32

AndyS
Člen
Registrovaný: 09-06-2020
Příspěvky: 401

Re: Navar na kostru bicykla prosba o pozehnanie :-)

Bublifuk: ked na obyč bicyklovy ram zavesiš motor s menovitym výkonom 250W a budeš do neho púšťať šťavu ako do 2kW, ako čakaš že to dopadne? Máš to všetko poddimenzované, niekde to predsa len časom povolí..


Omicron Gama 1500
IDEAL Praktik TIG 200 AC/DC

Offline

 

#67 28-01-2022 09:06:27

Bublifuk
Člen
Registrovaný: 02-09-2021
Příspěvky: 46

Re: Navar na kostru bicykla prosba o pozehnanie :-)

Andys: Aaale, nieee. Ja mam ram biku, ktory bol stavany na vyssiu zataz. A nedavam do 250 W motoru 2 kW. To som pisal ako priklad, cipnutych motorov. Moj motor je original 1,2 kW a pustam do neho 1,8 ale to nie je staly vykon samozrejme. Ako som pisal,, vyuzivam ho na cestu do a z roboty po rovine, cize pri ustalenej rychlosti tam ide tak max. tych 150-250 W. Pisal som, ze som mal ten motor predtym na starom komunistickom ocelovom rame a urobil som na nom 8000 km. Len bolo to nekonfortne, lebo nemal som na nom odpruzeny ani predok ani zadok, tak som to vymenil za hlinikovy ram, komfort s olejovou vydlou a odpruzenou sedlovkou je niekde uplne inde, plus kotuce brzdy 200 mm, predtym som mal V breaky, he tiez uplne inde. Skratka, nemal som ,2,5 litra a viac na origo elektro bike, takto som za 600 e postavil bike s ktorym som spokojny a viem co mozem od toho cakat. Navyse s LiFePo4 baterkami a so spokojnym spankom kazdu noc, ze sa nemusim bat, ze mi vyhori dielna, domcek kde ho nabijam.

Offline

 

#68 28-01-2022 11:11:50

Maxipes_Fík
Člen
Registrovaný: 07-02-2020
Příspěvky: 33

Re: Navar na kostru bicykla prosba o pozehnanie :-)

Pokud to v tom "domceku" nabíjíš čínskou nabíječkou, tak bych, být tebou tak "spokojny spanek" neměl, jestli nemáš uvnitř toho "domceku" ještě jeden malý "domcek" ze šamotových cihel, ve kterém je ta nabíječka umístěná.
Škoda, že nepíšeš alespoň slovensky (troufám si tvrdit, že slovensky rozumím dobře), ale toto se nedá číst, jsem si jist, že slovenština používá diakritiku stejně jako čeština, nevím co se to rozmáhá za hrozný zlozvyk, tu diakritiku odstraňovat, zajímalo by mě komu to prospěje, vkládat někam texty, které budí dojem, že je vytvořil poloanalfabet.

P. S. na ty konkrétní čísla se ptal jean uživatele AndyS.
P. S. II. a neříkej, že ty příspěvky do fóra píšeš na Sinclair ZX 81, pak by se ta chybějící diakritika dala omluvit, ale stejně by tomu nikdo nevěřil, že je ta výmluva pravdivá.

Offline

 

#69 28-01-2022 13:08:00

Bublifuk
Člen
Registrovaný: 02-09-2021
Příspěvky: 46

Re: Navar na kostru bicykla prosba o pozehnanie :-)

Re: Maxipes_Fik, ja rozumiem Česky aj bez diakritiky :-). Je to tak trochu o pohodlnosti, nechce sa mi používať prediktívny režim, keď píšem v mobile a zadávať tam diakritiku ručne je zdĺhavé:-)
A ktorá nabíjačka nie je z číny? :-). Dôležitá je kvalita. Tá moja je napojená na kvalitný zdroj s ochranou proti preťaženiu, nabíjačka balancuje všetkých 16 článkov baterky, tak isto má ochranu proti skratu, preťaženiu, všetkému. Už keď sme takí moralisti, nemal by si si nechať nabíjať ani mobil bez dozoru, kde je stále vyššia šanca, že Ti buchne baterka, lebo je tam LiPol techonologia, kdežto ja mám LIFePo4. Nabíjam malými prúdmi, i keď baterka a aj nabíjačka by dala aj o rád vyššie v pohode, ale nie je treba. Aby som sa dostal k meritu veci, dnes sa páli na mieru nakreslený zachytávač momentu z nerezu 4mm, v priebehu budúceho týždňa postnem foto, ako to vyzerá. Dikes, za všetky rady, zasa som sa niečo viac dozvedel.

Editoval Bublifuk (28-01-2022 13:09:17)

Offline

 

#70 28-01-2022 13:39:10

Maxipes_Fík
Člen
Registrovaný: 07-02-2020
Příspěvky: 33

Re: Navar na kostru bicykla prosba o pozehnanie :-)

S tím mobilem, to je pravda. Dík za diakritiku, hned se to líp čte.

Offline

 

#71 28-01-2022 16:30:57

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4567

Re: Navar na kostru bicykla prosba o pozehnanie :-)

davidma: Souhlas,  ale já  jsem  měl  na myslí,  že kdyř  procesor výkon  motoru  reguluje,  tak  mu  nemusí  dát celou  šířku  impulzu,  jaká  ja maximálně možná. Může dát třeba polovinu,  čtvrtinu  nebo  ještě méně. A tam  je potom  otázka, jak  je ten  impulz umístěný nebo  ty impulzy umístěné, při jakém natočení  těch  magnetů  na rotoru. A tím  ovládat  třeba ty otáčky.
A pokud se použije výrazně vyšší  napětí,  tak  logicky na stejný  výkon musí  být ten  impulz ještě užší  než  při  menším  napětí. Výkon  motoru  je potom  dán,  jestli  tomu dobře rozumím, plochou  integrálu průběhu  proudu  v závislosti  na čase toho  impulzu,  který  prochází příslušnou cívkou  statoru.

Offline

 

#72 28-01-2022 21:50:05

davidma
Člen
Registrovaný: 12-05-2021
Příspěvky: 573

Re: Navar na kostru bicykla prosba o pozehnanie :-)

Výkon bude dan, jako vzdy, P = M.omega. M - moment sily, omega je uhlova frekvence, neboli pocet radianu za sekundu (zjednodusene - otacky). Oddelene rizeni otacek od momentu se nazyva vektorovou regulace a lze si jeho princip predstavit jako rizeni stejnosmerneho motoru s cizim buzenim. Bohuzel pro me, vektorovou regulaci jsem jeste zcela nevstrebal, takze k ni nic moc nedokazu rict. Je to uz trochu vyssi divci a osobne jsem ji nikdy nebyl nucen pochopit do uplneho detailu. Je k tomu i docela malo materialu.

Ano, casovy integral prubehu proudu je vlastne preneseny naboj za urcity cas a za jednotku casu pak dava stredni hodnotu proudu.


Dříve Kühtreiber Kitin 150, nyní Fronius Transpocket 150TIG a Dnipro-M SAB-258N.
Programování PC/PLC/MCU (převáženě v jazyce C), návrhy a realizace elektroniky.

Offline

 

#73 29-01-2022 01:25:02

ctiteljan
Člen
Registrovaný: 17-09-2017
Příspěvky: 127

Re: Navar na kostru bicykla prosba o pozehnanie :-)

Chudák chce si trošku poladit kolo a hned se do něj rejpe.... 2kw jsou celkem k smíchu na velký kola a poměrně stabilní kolo. Co takhle 11kw v benzínu na kolobežce při 11" kolech to je větší odvaz

Offline

 

#74 29-01-2022 20:05:53

sttefo86
Člen
Registrovaný: 25-08-2021
Příspěvky: 197

Re: Navar na kostru bicykla prosba o pozehnanie :-)

2kW v elektrike vie pri zle nastavenej regulácii celkom slušne prehodiť jazdca dozadu, naopak pri malých kolesách to bude hrabať aj dole kopcom, predsa benzinaky majú krutak vo vyšších otáčkach elektrika v nižších.

Offline

 

#75 30-01-2022 11:25:02

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4567

Re: Navar na kostru bicykla prosba o pozehnanie :-)

Ono  to  je složitá  věc,  protože při  malých  otáčkách elektromotoru znamená vyšší  krouticí  moment mnohem  větší  magnetické  toky v magnetických  materiálech  motoru. Díky elektronické  regulaci  se toho  sice dosáhne,  ale už  to  zasahuje do  nějakých  mezních  hodnot magnetické  indukce toho  materiálu, což  minimálně přináší nižší  účinnost  a vyšší  oteplování  uvnitř těch  magnetických  dílů  motoru. U permanentních  magnetů  to  může třeba přinést i  snižení  jejich  magnetizace nebo  přehřátím  možná i  totální  ztrátu  magnetizace.
Zase elektronická  regulace výkonu to  jistí,  protože pokud by toto  u  nějakých  nízkých  otáček  u nějakého  elektromotoru  hrozilo, procesor  to  má  v programu a režim  nízkých  otáček při potřebě vysokého  krouticího  momentu  ukončí dříve,  než  k  takovému  poškození  dojde. V praxi  asi  nejčastěji  tím, že vysokým  krouticím  momentem  rozjede stroj  na vyšší  rychlost,  kde už  jsou  otáčky vyšší. A i chlazení  elektromotoru  lepší. Což  je dobré  pro  makketing toho  stroje. V horším  případě naopak  motor vypne nebo  omezí  jeho  výkon ne bezpečnou  hodnotu.

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2024


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče