SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 22-02-2022 13:51:50

m.evil
Člen
Registrovaný: 22-10-2007
Příspěvky: 1879

Korózia zvarov.

Zdravím.
Všimol som si , že  v mieste kde sú zvary to pekne koroduje .
Vedel by mi niekto povedať  čo je príčinou?
Napríklad na aute mám navarený lem blatníku a vidno každý jeden zvar.
Korózia sa prebila cez lak .
Ale nie len na aute , ale aj na rôznych neošetrených výrobkoch z oceli sa v mieste zvarov tvorí korózia.
Je to spôsobené prehriatím základného materiálu v mieste zvaru , alebo je to použitou metódou zvárania  ?


BERLAN BWIG 180 , Plazma DEDRA DESPi40, TMB-125, OMI 165 v krabici od powermatu ,  jednoduchý AC TIG domácej výroby , Bodové zváracie kliešte PPSZ 700 A1 .

Offline

 

#2 22-02-2022 16:39:43

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2132
Web

Re: Korózia zvarov.

Svary, včetně jejich TOO, jsou často díky, zejména přehřátí místa svarového spoje ovlivněny změnou struktury, pevnosti a chemickými vlastnostmi oproti základnímu materiálu. Teplem oblouku, zejména na tenčím, přehřátém materiálu dochází i vyhoření některých legujících prvků a kolem svaru vznikají oxidy. Pokud povrch materiálu po svaření není dokonale očištěn od těchto oxidů, může zapříčinit sníženou korozivní odolnost.

Offline

 

#3 22-02-2022 18:30:17

m.evil
Člen
Registrovaný: 22-10-2007
Příspěvky: 1879

Re: Korózia zvarov.

Frank : Vďaka za vysvetlenie smile .


BERLAN BWIG 180 , Plazma DEDRA DESPi40, TMB-125, OMI 165 v krabici od powermatu ,  jednoduchý AC TIG domácej výroby , Bodové zváracie kliešte PPSZ 700 A1 .

Offline

 

#4 22-02-2022 19:36:04

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4203

Re: Korózia zvarov.

Přesně jak píše Frank. Je docela zajímavé pozorovat jak C (uhlík) cestuje z okolního materiálu, ohřátého nad cca 1200 °C do tekutého svarového kovu. TOO je pak oduhličená, zatímco svár je nauhličený, často až křehký (při pomalém postupu vpřed je TOO širší a C cestuje víc). Čím více C, tím větší "ochota" ke korozi, protože ještě ke všemu vyhoří stabilizující legury.
To jsou přesně ty technologické informace, které svářečům obvykle chybí a kupodivu ani Svářečské školy je nijak nezdůrazňují.

Offline

 

#5 11-03-2022 11:18:15

m.evil
Člen
Registrovaný: 22-10-2007
Příspěvky: 1879

Re: Korózia zvarov.

jirkati: vďaka za doplnenie .
A nepomohlo by napríklad zmeniť ochranný plyn ?
Žeby som napríklad namiesto čistého CO2 používal AR+18%CO2.


BERLAN BWIG 180 , Plazma DEDRA DESPi40, TMB-125, OMI 165 v krabici od powermatu ,  jednoduchý AC TIG domácej výroby , Bodové zváracie kliešte PPSZ 700 A1 .

Offline

 

#6 11-03-2022 11:34:04

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 7792

Re: Korózia zvarov.

Podle mě je to jedno. Při svařování je na oblouku vysoká teplota tak i tak. Možná pár stupňů sem, pár stupňů tam, ale na výše popsaný neduh to mít zásadní vliv nebude.

Po jak dlouhé době vám rez prolézá ten lem? Asi jste to špatně ošetřil.

Editoval varok (11-03-2022 11:35:00)


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#7 11-03-2022 12:50:48

sttefo86
Člen
Registrovaný: 25-08-2021
Příspěvky: 195

Re: Korózia zvarov.

Pri tenkých plechoch-karosárčina je to prehriatie ešte rýchlejšie a paradox po neodbornej práci, auto hrdzavie ešte viac. Ľudí čo to naozaj vedia je už málo a dnes je preto zaužívaná skôr výmena ako oprava. Menič nemusí rozmýšľať iba vymení.
Častým problémom býva nie vysoký zvárací prúd ale rýchlosť a vzdialenosť

Editoval sttefo86 (11-03-2022 12:56:08)

Offline

 

#8 11-03-2022 15:09:35

m.evil
Člen
Registrovaný: 22-10-2007
Příspěvky: 1879

Re: Korózia zvarov.

varok napsal(a):

Podle mě je to jedno. Při svařování je na oblouku vysoká teplota tak i tak. Možná pár stupňů sem, pár stupňů tam, ale na výše popsaný neduh to mít zásadní vliv nebude.

Po jak dlouhé době vám rez prolézá ten lem? Asi jste to špatně ošetřil.

Ja som nič neošetroval , ja som už to auto tak kúpil vyvarené.

Možno to z druhej strany nebolo dobre vystriekané rezistinom a preto to prešlo na druhu stranu .

Navyše sa jedná o Felíciu ...

Auto celý rok stojí pod holým nebom.

Len ma zaujalo , prečo sa zvary ukazujú ako prvé.

Doslova vidno každý jeden bod.

Či ma na to v nejakej miere vplyv aj ochranný plyn alebo len lajdácky ošetrené zvary (tak ako spomínal Frank) .


Chystám sa robiť jedno svoje už historické  auto (fiat126) , tak by som to chcel urobiť čo najlepšie .

sttefo86 : Videl som to na vlastné oči , že dotyčný pán auto vyvaril ale namaľoval to len z jednej strany . Z vnútra holý plech ...

Editoval m.evil (11-03-2022 15:18:03)


BERLAN BWIG 180 , Plazma DEDRA DESPi40, TMB-125, OMI 165 v krabici od powermatu ,  jednoduchý AC TIG domácej výroby , Bodové zváracie kliešte PPSZ 700 A1 .

Offline

 

#9 11-03-2022 16:49:12

sttefo86
Člen
Registrovaný: 25-08-2021
Příspěvky: 195

Re: Korózia zvarov.

S Feliciou je problém všeobecný nakoľko aj originál diely neboli v miestach spojov falcovaním nijak ošetrené a v podstate prehrdzaveli znútra von, do prázdnych dutín aspoň čo to nastriekali-veľa krát to vytekalo aj niekoľko rokov a keď sa to minulo tak aj dutiny začali hrdzavieť.
Takým majstrom ruky dolámať, škoda roboty keď to po nich treba dávať dokopy.

Offline

 

#10 11-03-2022 17:29:04

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 7792

Re: Korózia zvarov.

m.evil: Jo tak, já jsem myslel že jste to auto někdy dělal. To ošetření z vnitřní strany nedělá spoustu lidí. Já se to snažím natřít alespoň základem, v poslední době zkouším epoxidový základ. Když se to udělá, tak vystříkat dutiny nějakým přípravkem na dutiny, nějaký vosk nebo Resistin apod. Mohlo to být ale zanedbané i zvenčí. Viděl jsem i pár umělců, kteří auto vyvaří, obrousí sváry a ničím to neošetří. Nějakou dobu s tím jezdí a pak to teprve natřou základem, zatmelí a nastříkají lakem. Bohužel obroušený kov více trpí na korozi, stejně jako čerstvě otrýskaný-opískovaný.


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#11 11-03-2022 18:46:12

m.evil
Člen
Registrovaný: 22-10-2007
Příspěvky: 1879

Re: Korózia zvarov.

sttefo86 : Rovnaký problém je aj s dnešnými dielmi na fiat 126.
Od výroby sú diely nastriekané farbou a až tak zbodované do kopy.
Dnešné plechové diely niesu ničím ošetrené a sú rovno privarené k sebe ...

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/174_podlaha.jpg

Poradí niekto ako toto správne ošetriť?


BERLAN BWIG 180 , Plazma DEDRA DESPi40, TMB-125, OMI 165 v krabici od powermatu ,  jednoduchý AC TIG domácej výroby , Bodové zváracie kliešte PPSZ 700 A1 .

Offline

 

#12 11-03-2022 18:51:13

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 7792

Re: Korózia zvarov.

Jestli chcete dlouhou výdrž, tak bych sundal ten černý nesmysl. Potom kvalitní základ a na to nějakou kvalitní barvu.


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#13 11-03-2022 19:05:14

m.evil
Člen
Registrovaný: 22-10-2007
Příspěvky: 1879

Re: Korózia zvarov.

varok: to je holý plech v oleji vrátane nosníkov .
Nieje na tom žiadna farba a dokonca ani v mieste kde sa nosníky dotýkajú plechu podlahy.


BERLAN BWIG 180 , Plazma DEDRA DESPi40, TMB-125, OMI 165 v krabici od powermatu ,  jednoduchý AC TIG domácej výroby , Bodové zváracie kliešte PPSZ 700 A1 .

Offline

 

#14 11-03-2022 20:34:52

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 7792

Re: Korózia zvarov.

My si vlastně tykáme ne? Jsem zapomněl. Obrázek nejde zvětšit a vypadá to jako v černé barvě nebo kataforeze. Tím lépe. Tak odmastit a barvy. Nebo komaxit, ale na autech bych to já osobně nedával.


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#15 11-03-2022 21:26:23

m.evil
Člen
Registrovaný: 22-10-2007
Příspěvky: 1879

Re: Korózia zvarov.

Varok: Jasne , veď na fórach si ľudia predsa tykajú nie?
Ale teraz k veci: nieje problém ten plech nastiekať , ale problém je ten , že tie plechy sú neoštrené a  pozvárané do kopy.
V mieste kde sa spolu dotýkajú je surový plech .
Tam sa farba nedostane a prakticky neexistuje spôsob ako to ošetriť.
V prvovýrobe to bolo nastriekané farbou a až tak to bolo pozvárané spolu do kopy .
Niektore zinkove spreje umožňujú zváranie cez vrstvu farby , ktora je elektricky vodivá .
Ale to sa robí bodovačkou , nie CO-čkom .
Bojím sa , či zínok nejak neovplyvní pevnosť výsledného zvaru pri použití CO2  .
Tie plechy sa daju kupiť aj samostatne nepozvárané do kopy .

Editoval m.evil (11-03-2022 21:35:25)


BERLAN BWIG 180 , Plazma DEDRA DESPi40, TMB-125, OMI 165 v krabici od powermatu ,  jednoduchý AC TIG domácej výroby , Bodové zváracie kliešte PPSZ 700 A1 .

Offline

 

#16 11-03-2022 21:49:44

ferit
Člen
Registrovaný: 11-03-2022
Příspěvky: 1

Re: Korózia zvarov.

Zdravim vsetkych. Dostal som sa k zvaracke CITIG 433 MP,,,Mohol by mi niekto,prosim,pomoct s manualom ?
Vopred dakujem

Offline

 

#17 12-03-2022 08:51:59

Charon
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 17-08-2014
Příspěvky: 1127

Re: Korózia zvarov.

Ta černá barva co je na tom vůbec nic nevydrží. Asi je jen na to aby to nezrezlo ve skladu. Rozhodně se to musí přetřít nějakou další barvou.

Offline

 

#18 12-03-2022 09:16:34

Juraj.A
Člen
Místo: Tekovská Breznica
Registrovaný: 30-09-2013
Příspěvky: 452

Re: Korózia zvarov.

Charon napsal(a):

Ta černá barva co je na tom vůbec nic nevydrží. Asi je jen na to aby to nezrezlo ve skladu. Rozhodně se to musí přetřít nějakou další barvou.

Čierna farba na karosárskych dieloch je len transportná farba, musí byť kompletne odstránená a plech sa musí odmastiť, nastriekať základnou farbou a potom lakovať bežným postupom.

Offline

 

#19 12-03-2022 09:50:11

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 7792

Re: Korózia zvarov.

Chlapi, m.evil psal, že tam žádná barva není, taky jsem prvně myslel že je to v té černé barvě. Asi to je jen tak špatně vyfoceno. A jinak, kdysi se dávala tzv. kataforéza. Údajně vypalovaná barva, asi jako se kdysi lakovaly auta. To stačilo jen zdrsnit smirkovým papírem, nastříkat plničem a lak. Tedy pokud se nesvařovalo. Ty dnešní barvy jsou jen obyčejná barva která slouží jen asi opravdu pro skladování. Občas jde vidět, jak bývá sloupnutá, ředidlem jde normálně sundat, což u kataforézy nešlo.


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#20 12-03-2022 11:42:14

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 3917

Re: Korózia zvarov.

No,  ve větších  firmách  s novým  zařízením je kataforéza levnější  než  to  stříkat  nějakou  přechodnou skladovací  barvou. Pokud ty náhradní  díly ale lisuje nějaká  malá  firma nebo  firma s nějakými  "docházejícími"  starými  halami  a starou lakovnou,  tak  je levnější  ta přechodoná  barva.
Kataforéza je levnější  proto,  protože se tam  použije výrazně méně barvy,  jen  kolem 20 mikronů a pokud se drahá  linka rozpustí  ve velkém  objemu  lakovaných  povrchů. Přechodná  skladová  barva se vyplatí,  pokud se lakuje výrazně menší  množství  plochy.  Nějaká taková nastříkaná a dokonce nekvalitní  barva potřebuje minimálně 40,  lépe 60 - 80 mikronů. To  je mnohem  víc spotřebované  barvy,  která  je obvykle navíc rozpouštědlová,  tudíž tam  jsou  poplatky za emitování  uhlíku  atd.
Takže je třeba se na díl  pořádně podívat,  co  to  je. Kataforéza se pozná  podle jednotné  tloušťky kolem  těch  20 mikronů úplně všude a že kvalita povrchu  kataforézy přesně kopíruje kvalitu  povrchu  podkladového  plechu,  třeba změněnou  strukturu  povrchu  plechu  v místech,  kde se v ohybech a podobně lisováním  plech  víc "vytáhl" a tvarově změnil. Kataforéza taky zabíhá  hluboko  do  dutin  a štěrbin,  případně se  při  otevření  dutiny pozvolna přechází  od plné  barvy přes poloprůhlednou až  do prakticky holého  kovu.
Nástřik,  nátěr  nebo  máčení  barvou se dá  snadno  odloupnout  ve znatelných  vrstvách  a povrch  plechu  je "lakový"  nepřenáší  se na něho  kvalita povrchu  toho  původního  plechu. A v dutinách a štěrbinách  jsou  ostré  přechody mezi  barvou a holým  kovem.
Kataforéza se pro  auto  musí  nechat,  skladová  rozpouštědlová  barva se nejlépe musí  všechna odstranit  a díl  opatřit kvalitní  základní  barvou a dutiny voskem.

Offline

 

#21 12-03-2022 15:16:53

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 7792

Re: Korózia zvarov.

big_smile


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#22 12-03-2022 23:16:00

m.evil
Člen
Registrovaný: 22-10-2007
Příspěvky: 1879

Re: Korózia zvarov.

Je to čisty neošetrený plech smile .
https://i.postimg.cc/471MqZgs/podlaha.png

https://i.postimg.cc/rz87Wd1m/podlaha2.png

https://i.postimg.cc/GThN1NLY/podlaha3.jpg

Editoval m.evil (12-03-2022 23:16:59)


BERLAN BWIG 180 , Plazma DEDRA DESPi40, TMB-125, OMI 165 v krabici od powermatu ,  jednoduchý AC TIG domácej výroby , Bodové zváracie kliešte PPSZ 700 A1 .

Offline

 

#23 13-03-2022 06:01:05

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 3917

Re: Korózia zvarov.

Jak  je to  holé,  tak  jestli to  auto  má  něco  vydržet,  tak jedině dát do  elektroforézy - kataforézy. Co  se týká  míst  svařování,  tak  dnes už  existují  pásky,  třeba kaptonové,  kterými je možné  místa,  která  se mají  svařovat,  před forézou  chránit.
I když  třeba poslední  tatrovky T613 se dělaly tak,  že se kára rozdělila na 2 nebo  tři  kusy, naforézovala se a potom  se z  míst  svarů  foréza prostě obrousila ,  a svařilo  se to.  A taky to drží  pohromadě.
Je třeba jen  tušit -vědět,  že ten  surový  plech  není  namatlaný nějakým  nekompatibilním  olejem,  třeba silikonovým, ten  by kontaminoval odmašťovačku  a další  lázně forézní  linky.
Dělat  to  alternativním  způsobem  by byla velká  práce,  to  všechno  pečlivě odmastit včetně dutin,  použít nějakou  předúpravu  pod barvu,  které  ty zbytky mastnoty nevadí plus totéž  se základní  barvou  a pořád by nebyla jistota, že ta barva se nebude kvůli  mastnotě odlupovat.

Editoval Radim (14-03-2022 10:51:41)

Offline

 

#24 13-03-2022 09:16:57

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 3583

Re: Korózia zvarov.

Jediná cesta pro tebe je kataforéza , pokud by tě měla práce přežít . https://lakum.cz/cz/sluzby-technologie/kataforeza Na nových autech není zádný z venku viditelný spoj svařovaný . Všechny vnější plechy jsou falcovány a ještě je do spoje před sfalcováním naneseno antirestlepidlo . Prostě jednoduše , mimo zinkování , svářený spoj nejde dobře ochránit . Však dnes již prosakují info , že nová auta již trpí korozí o moc více , než ta z před 10-20ti lety . Takže něco na tom dnes flákají . Takža na spodek černý body nátěr-nástřik a poctivý , nahoru normálně základ a lak . Hlavně po svaření na nic nečekat a natírat . Staří měniči prahů na škodovkách do prahu sříhali olej ještě za tepla po svaření , aby teplý olej zavzlínal do všech škvír .

Offline

 

#25 14-03-2022 11:07:56

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 3917

Re: Korózia zvarov.

Tak  automobilky zjistily, že když  použijí  pořádnou kvalitní odmaštovačku  a fosfátování  pod kataforézu,  používají v lince  kvalitní  iontoměniči dobře upravenou  demi vodu, vlastní  kataforézu  udržují  a na vlastní  kataforéze nešetří ultrafiltračními  a dalšími  jednotkami  na průběžné  čištění  kataforézní  lázně,  tak  to  auto  vydrží  nereznout,  při  celoročním  ježdění  a solení  v zimě,  klidně i  15 let. Jo  a ještě když  konstrukci,  jako  všelijaké  lemy,  štěrbiny,  bodování a třeba zvenku  přišroubované  okrasné  plastové  lišty dělají  konstrukčně tak,  aby tam  nevznikala ohniska koroze.
Jenže aby auto  drželo  15 let vzhledově jako  nové,  takže majitel by ho  chtěl běžně provozovat  třeba 25 let,  tak  to  se automobilkám  nehodí. Proto výše uvedené opatření  automobilky už  takových  10 - 20 let kostují.
Aby auto  vydrželo nereznout jen  pár let  a do 5 - 10 let od datu  výroby majitel  musel  auto  poslat na šroťák.

Mimochodem jestli ten  kus je podlaha,  které  je spodkem  přímo  vystavena prostředí,  soli  a kamínkům,  tak  by se možná  vyplatilo ten  spodek  dát opatřit práškem. Zrovna bobobo uvedený  Lakum má  na kataforézní  linku  hned navazující příškovací  linku. A prášek  má  většinou  přilnavost i  tvrdost  - odolnost  třeba proti  kamínkům  znatelně větší  než  klasické  barvy. Aspoň  mimo  svary by se tak u  té podlahy dosáhlo  ještě větší  odolnosti než  kdyby se to  nastříkalo  nebo  natřelo běžnou  barvou.

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2022


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče