SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 02-04-2022 14:23:48

Prazak
Člen
Registrovaný: 16-06-2020
Příspěvky: 5

Pájecí pasty na stříbrné pájky, tavidla na tvrdé pájení - obecně?

Jak je to s tavidly pro tvrdé pájení pájkami s vyšším obsahem stříbra 40-55% , je nutné, respektive vhodné, speciální tavidlo nebo stačí borax či SH1?
Koukám třeba na  Tavidlo pro stříbrné a Cu-P pájky CHEM-WELD 110 , cena cca 300Kč za 100g a vypadá to jako směs BF2H2KO2 s fluoridem draselným . Nevím jak velký je rozdíl mezi použitím tavidla s tetraboritananem sodným a draselným boritanem (borax), ale intenzita s jakou se výrobci snaží skrýt, co jejich zázračná tavidla obsahují ve mě vyvolává jisté obavy.
Fakt nechci za cenu zlata zjisti, že mi někdo prodal Borax s trochou čpavkové vody a štětečkem.

Co používáte obecně za tavidlka na tvrdé pajení čeho?
Jak je něco vyrzně lepší nšž klasicky borax nebo SH1 třeba LP5
https://rothenberger.antprofitools.cz/s … pasta-lp5-

Děkuji

Offline

 

#2 02-04-2022 18:23:50

ZDENÁL
Člen
Registrovaný: 03-01-2009
Příspěvky: 1239

Re: Pájecí pasty na stříbrné pájky, tavidla na tvrdé pájení - obecně?

Borax vhodný není. Funguje za vyšších teplot než jsou teploty pro pájení stříbrem. Typické použití boraxu je pro pájení mosazí, teplota cca kolem 900 stup. celsia. Vy potřebujete něco co funguje již od 580 stup. Pokud je vám líto těch cca tří stovek, nezbyde nic jiného, než začít zkoumat a pokusně hledat co by se dalo použít na stříbrné pájky. S průběhem výzkumu a výsledky nás můžete průběžně informovat.

Offline

 

#3 02-04-2022 19:00:25

Zdenek11
Člen
Místo: kousek od Brna
Registrovaný: 23-02-2010
Příspěvky: 2127

Re: Pájecí pasty na stříbrné pájky, tavidla na tvrdé pájení - obecně?

Kvalitní tavidla pro Ag pájky (s obsahem fluorových sloučenin) nebyla nikdy levná, používám už řadu let jakýsi Silverflux od Choboly, byl ve 250g balení a už tehdy se mně protáčely panenky nad cenou.
Slušný výrobce určitě nebude nabízet na stříbrnou pájku borax se čpavkem. Jak už psal Zdenál, měla by u tavidla být uvedená teplota použití, cca od těch 550°C.

Offline

 

#4 03-04-2022 10:32:31

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 3827

Re: Pájecí pasty na stříbrné pájky, tavidla na tvrdé pájení - obecně?

Tavidla na bázi  fosforečnanových  skel  se nedají  použít? Mám pocit,  že nad 500 st  C už  začínají  tát a mají  kyselý  charakter,  takže by povrch  kovu dokázaly očistit.

Offline

 

#5 03-04-2022 13:02:09

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4299

Re: Pájecí pasty na stříbrné pájky, tavidla na tvrdé pájení - obecně?

já používám Castolin ag flux 6000fp. Cena cca 300kč/200g. Je také v prášku s označením ag flux 600fx. funguje dobře.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#6 04-04-2022 19:47:44

Berger
Člen
Registrovaný: 27-03-2021
Příspěvky: 6

Re: Pájecí pasty na stříbrné pájky, tavidla na tvrdé pájení - obecně?

„Manželka“ vyrábí šperky, a tak jsem trochu pronikl do tajů pájení stříbra, pájení stříbrem, a tak zkusím praktický pohled na věc z šperkařské perspektivy.
Oni tavidla dělí na několik kategorii ,které se více či méně překrývají.
Asi jste si všimli, že když zahřejete základní kov/slitinu , tak dochází k oxidaci třeba měd ráda po zahřátí oxiduje a mění barvu, stejně tak mincovní stříbro , vlivem zahřívání plamenem na kovu vznikají „ohňové skvrny“, pokud v šperku máte kámen může ho plamen poškodit . V technické praxi asi nejklasičtější případ, krásná měděná trubka, sáhnete na to plamene a krása je fuč.
Takže první skupina fluxu má primární účel chránit kov všude tam kde působí plamen a vysoká teplota, nanáší se ve velké ploše u šperků mnohdy na celý šperk. Asi nejnotoričtěji známým tavidlem této kategorie je  Prip’s Flux. „Vymyslel“ ho v 70. letech na univerzitě v Rochestru jistý John Axel Prip. Ve světě se běžně prodává, ale není žádný problém si ho doma vyrobit. Míchají to na lžíce tedy objemovými poměr 3:2:2 Kyselina boritá H3BO3, Fosfát trojsodný (TSP), Tetraboritan sodný – borax. Rozpustí se bud v destilované vodě nebo v alkoholu. Pokud použijete vodu tak musíte následně zahříváním část vody odpařit, aby vznikla směs konzistence odpovídající zvolenému způsobu nanášení, bud štětečkem nebo se to stříká třeba fixirkou.  Klidně v několika vrstvách s přisoušením, výsledkem je bíla krusta na kovu, která chrání kov. Na internetu či youtube jsou desitky návodu na této flux, autoři už ani nevědí o co go a kdo pro co to vymyslel čili používá se i jako pájecí flux od stříbra po mosaz a lidí jsou spokojeni. On to v podstatě je i pájecí flux, jen díky přítomnosti TSP není zde výrazná podpora vzlínavosti pájky a zatékání tam kam zatékat má. U precizních věcí tedy šperkaři v druhém kroku nanáší přímo pájecí tavidlo, které funguje více méně stejně, jen tam kde je podporuje pájku v zatékání tam kam je pájecí flux nanesen. Všechny chemikálie lze zakoupit například u fichema.cz, bohužel díky EU potřebujete na Boritany nějaké IČO klidně kamarádovo firmy 0,9kg boraxu mají z 59Kč 😊
Pajecí flux, tedy stejný flux s podporou vzlínavosti. Zde začíná ta správný alchymie u které důležitou roli hraje i to co budete a čím budete pájet.
Nicméně dones tisíce šperkařů pro pájení stříbrnými pájkami s vysokým obsahem stříbra +55% používají borax. Jak to, když,  jak jsme se zde dočetli nejde, jak to tedy je?
Ano borax taje při 748C a 55% Ag pájka typicky při 650C , ale pokud to celé zahříváte plamenem o teplotě o 1000 C vyšší tak řada lidí říká, že je lepší mít tavidlo, které vydrží 1000C a o 100C přehřát pájku než spálit tavidlo, které od 850C už nefunguje. Pokud pájku nanášíte do roztaveného tavidla nevidím problém otázka by byla pokud by šlo třeba o pájecí kroužky a pájka by tála dříve než tavidlo…
V každém případě šperkaři používají boraxový, kamen, nebo homoly ne pytlík s práškovým boraxem, kamen se třením o keramickou podložku změní na prach, který smíchaný s vodou v podobě kašičky putuje štětečkem tam kde má vzlínat pájka. Stará škola, ale dodnes hojně používaná.
Další používaná směs je kyselina boritá ve vodě nebo alkoholu, metanolu nebo isopropylu s přidáním 30 až 50% boraxu. Popravdě, málo co má takovou čistící schopnost na měď jako tohle, používám s mosaznými dráty, ale mnozí i na stříbro, je to opět osvědčená klasika. 
Pak zde máme zázračné komerční směsi. Například americké FXSP Griffith Self Pickle Flux, za 6$ dostanete 8uncovou lahvičku kapaliny pro tvrdé pájení s pájkami od 590 do 1090C , lahvička obsahuje kouzelnou ve tmě svitíci kapalinu a je zvláště vhodná pro pájení v klenotnictví atd. Co to je, borax rozpuštěný ve vodě, které je obarvena fluorescenční sodnou coli , proto  zelené a svítí ve tmě.  To mi připomíná další profláklá směs na pájení stříbrnými pájkami 1díl boraxu 1díl potaše 0,5 díl kuchyňské soli. Pokud potaš nemá tak ho vynecháme 😊 Tisíce spokojených uživatelů.
EU přestala mít rada borax a kyselinu boritou a tak tavidla prodávaná v EU přešla na boritanové a fluoridové soli, ale to už je jiný příběh., který rozebereme možná příště.


K puvodnímu dotazu všechna zde v doiskuzi  zmínná tavidla jsou v podstatě to samé jako F-SH1 LP5 zminěná původním tazatelem jako to co má doma. čli pokud mám LP5 nemá cenu kupovat mic co zde bylo zmíěnněo podle normy je to vlastně stejný typ tvidla s pracovním okenm cca 600-850 C

Editoval Berger (04-04-2022 19:51:24)

Offline

 

#7 04-04-2022 20:27:41

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4299

Re: Pájecí pasty na stříbrné pájky, tavidla na tvrdé pájení - obecně?

Fluoridové soli jsou v tavidlech pro pájení nerezu. Kdysi jsem si právě na nerez míchal tavidlo podle "Receptáře"s fluoridem. Na nerez to byl rozdíl oproti boraxu. Bylo to v době, kdy ještě ani nevznikl nápad unii založit, natož aby něco ovlivnila. Na mosaz a měď jsem borax používal také.
Díky za informace.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#8 05-04-2022 08:30:33

tomape
Člen
Registrovaný: 10-01-2012
Příspěvky: 1320

Re: Pájecí pasty na stříbrné pájky, tavidla na tvrdé pájení - obecně?

Sám pracuji v oboru tepelných čerpadel, pro tvrdé pájení mědi na měď používám nejradějí stříbrné pájky L-Ag 5CuP, či na topenářskou měď L-Ag 2CuP. Pro pájení teplotně citlivějších komponent dávám L-AG 15CuP (lépe zatéká při nižší teplotě) (a samozřejmě musíme dané součástky ochlazovat zabalením do mokrého hadru)...
Dále se používají obalované pájky LAg 20Sn (pro pájení poměděných ocelových vývodů a mědi k sobě) a LAg 30 (40)Sn pro pájení deskových výměníků na okruhu chladiva....

Pájecí pasty používám jen sporadicky, jen při opravy prasklin apod na již instalovaném potrubí. To používám pastu Flux Ag4
holé pájky s fosforem se nesmí používat na spoje ocel-měď, protože fosfor degraduje spoje s ocelí a tvoří křehké přechody.


Invertor GAMA 165, plazma Berlan, MIG-MAG Fronius, řezák Harris+30m hadice.

Offline

 

#9 05-04-2022 13:04:48

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 3827

Re: Pájecí pasty na stříbrné pájky, tavidla na tvrdé pájení - obecně?

Berger napsal(a):

Takže první skupina fluxu má primární účel chránit kov všude tam kde působí plamen a vysoká teplota, nanáší se ve velké ploše u šperků mnohdy na celý šperk. Asi nejnotoričtěji známým tavidlem této kategorie je  Prip’s Flux. „Vymyslel“ ho v 70. letech na univerzitě v Rochestru jistý John Axel Prip. Ve světě se běžně prodává, ale není žádný problém si ho doma vyrobit. Míchají to na lžíce tedy objemovými poměr 3:2:2 Kyselina boritá H3BO3, Fosfát trojsodný (TSP), Tetraboritan sodný – borax.

Kdyby ste to  někdo  chtěl  dělat,  tak  fosfát trojsodný  u nás neexistuje. Je to  zřejmě otrocky přeložený  název z angličtiny,  jenže čeština má  už  150 let své  systematické  názvosloví úplně odlišníé  od  polotriviálního anglického  či  amerického. Nejjistější  způsob,  jak  to  převést  je přes chemický  vzorec .
Podle českého  návzvosloví  se jedná  o  fosforečnan sodný Na3PO4 a pod tímto  názvem  se u českých  firem  prodává. Jinak  to, v čistotě vhodné  pro  tavidlo je běžná levná chemikálie,  takže by snadno  šla v menším  množství  odsypat po známosti  i  z nějaké laborky.  Kdysi za socíku fosforečnan  sodný  používali   i zemědělci jako  hnojivo.
Co  se týká  užití,  fosforečnan  sodný  krystalizuje s 10 molekulami  vody Na3PO4 x 10H2O a s tím  je nutno  při  používání počítat. Tento  krystalický  fosforečnan  sodný se při zahřívání při teplotě asi 60 - 70 st C v té  krystalové  vodě rozpustí  a a dalším zahříváním se voda odpaří  až  zbude pevný prášek  bezvodého Na3PO4.
V návodu  na to  tavidlo není  jasné, jestli se míchá  z  bezvodého  nebo z hydratovaného. Potom  při  nanášení  se asi vysuší.

Offline

 

#10 05-04-2022 22:26:41

Štěpán
Člen
Registrovaný: 01-02-2008
Příspěvky: 166

Re: Pájecí pasty na stříbrné pájky, tavidla na tvrdé pájení - obecně?

Dobrý den
Se stříbrnou pájkou pracuji celkem často a nejlépe se mi osvědčilo tavidlo ve formě pasty od italské firmy Stella.
Pro pájení ocelí, mosazi a mědi používám tavidlo Ag4  a pro pájení nerezu Ag8.
Zde je odkaz
https://stella-welding.com/it/disossida … brasatura/
Při pájení drobných dílů (stříbrné a zlaté řetízky), pokud mne někdo ukecá , používám Fluron, který doma v hrnci vařil před léty můj známý a potom ho dodával zlatníkům.

Pokud chcete šetřit a tavidlo si připravit doma sami, tak tady máte kompletní středověký návod pro zlatníky :

Pak připrav letování (pájení) tímto způsobem: Vezmi popel z bukového dřeva a připrav z něj louh, který ještě jednou procedíš takovým popelem, aby byl hustý. Dej louh opět na misku a vař ho, aby zbyla jen třetina. K tomu přidej něco mazu z ucha a trochu neškvařeného sádla ze starého vepře. Jakmile to vychladne a usadí se, přeceď to pečlivě plátnem a dej do měděné nádoby, která je masivní, kulatá kromě malého otvoru, který vyúsťuje nahoře, aby mohl být uzavřen prstem. Pak vezmi tenký kus mědi, který navlhčíš vodou a na každé straně potřeš solí, pak dáš do ohně a při rozžhavení do běla ponoříš do čisté mísy s čistou vodou a v ní uchovej, co se z mědi spálí. Nyní znovu potři měď solí a čiň jako dříve a tak dále, dokud to nebude stačit. Pak vylij vodu a usuš prášek v měděné nádobě a v ní roztírej prášek železným kladivem až je úplně jemný, postav znovu nádobu na pálení na oheň a roztírej opět jako předtím. Přidáš-li maz z ucha, pečlivě to zamíchej, postav na oheň, pak stejnoměrně a znovu roztírej. Na to nalej louh z výše zmíněné nádoby do té, v níž je prášek, promíchej ho a nech ho dlouho vařit(?). A když je vychladlý, vyprázdni ho i s práškem opět tam, kde byl dříve a kam přidáš čtyři dílky mědi, s nimiž se prášek úplně smísí, jak často chceš.

Touto směsí se letuje zlato a stříbro, ale u letování zlata se musí prášek míchat, jak bylo výše řečeno, u stříbra ne

Offline

 

#11 06-04-2022 12:22:52

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 3827

Re: Pájecí pasty na stříbrné pájky, tavidla na tvrdé pájení - obecně?

Mohlo by to  fungovat. Z popelu  z  bukového  dřeva to  bude alkalické  tavidlo  založené  na směsi oxidu  a uhličitanu  draselného  s hydroxidem  draselným. hydroxid draselný  taje při  nějak 300 - 400 st  C,  uhličitan  se teplem  rozkládá  na oxid a potom  se může v tom  roztaveném  hydroxidu  rozpouštět,  takže to  bude tekuté. Z toho popela tam  potom  může být v malém  množství  vápník  a křemík coby oxidy,  což  může to  tavení  trochu  usnadňovat. Z oné  mědi  tam  potom  budou  jemně práškové  oxidy a uhličitany měďnaté,  možná  měďné, případně prášková  měď a trocha chloridů. Z oněch  organických  složek  tam  potom  bude něco  jako  draselné  mýdlo.  Asi  aby se to  lépe mazalo.
Zbytky uhlíku,  ketré  vzniknou  při  tom  pájení z  organických  složek pak  mohou  pod tím  tavidlem redukovat  případné  oxidy stříbra nebo mědi atd na té  pájce, s oxidem  zinku případně cínu a olova  potom  reaguje přímo  hydroxid ,  takže nějaký  čisticí  účinek  tam  určitě bude.
Akorát nevím,  když  se dnes všichni  sprchujou,  kdek by se dnes sehnal  ušní  maz. Asi  by se to  muselo dovážet  z  Číny nebo podobných  končin.

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2022


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče