SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 03-06-2022 19:19:35

spectrista
Člen
Registrovaný: 28-10-2012
Příspěvky: 61

Oprava příruby karburátoru

Srdečně zdravím!

S důvěrou se na vás obracím s dotazem ohledně technologie opravy karburátoru Jikov 32BS:

1)    Jak nejlépe opravit zkroucenou přírubu? Jsem schopný dosedací plochu srovnat ofrézováním, leč ubere se materiál a neduživá příruba bude ještě náchylnější k ohnutí. Kromě toho bude furt křivá druhá strana "křidýlka" příruby a nebude tam matice s podložkou sedět plnou plochou - pokud i to místo neofrézuji a ještě víc neuberu materiálu. Je nějaká možnost srovnání za tepla? Materiál je zřejmě nějaká zinková slitina.

2)    Jaký je důvod zkroucení příruby a tedy jak mu předejít? Někdo říká, že se příruba zkroutí při necitlivém dotažení upevňovacích matic, což se mi ale nezdá . Jiný zase říká, že za to ohnutí můžou vibrace motoru a samotného automobilu během jízdy v součinnosti s relativně velkou váhou karburátoru. A všiml jsem si, že i úplně nové, nikdy nenamontované karburátory mají přírubu mírně ohlou - takže možná i pracuje ta (asi) zinková slitina.


Děkuji za odpověď a omlouvám se za nezvyklý dotaz a neumělou fotku.

PS: Kdyby měl někdo pocit, že tohoto typu karburátoru jsou plné vrakoviště, a že si mám dojít pro jiný lepší, tak ne, nejsou! Už je to přeci jen cca 45 let, co se přestal používat.
PPS: Uložení hřídelky klapky je OK

http://svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/4279_20220603_181420.jpg

Offline

 

#2 03-06-2022 19:44:56

E-Ryc
Člen
Místo: Praha / Horazdovicko
Registrovaný: 08-09-2020
Příspěvky: 599

Re: Oprava příruby karburátoru

A co tu prirubu "domodelovat" (mezeru vyplnit) kovem plnenym epoxidem? Neco jako https://eshop.chemweld.cz/ch-1410-ocel- … avy-oceli/ ale urcite vyrobcu bude vic. Ale priznam se, ze netusim, jestli by to stacilo teplotne (pisou 120, kratkodobe 150).

Offline

 

#3 03-06-2022 20:31:34

momák
Člen
Registrovaný: 08-10-2011
Příspěvky: 416

Re: Oprava příruby karburátoru

Ahoj,já mám zkušenost se stodvacítkou,karbec EDSR.Řešil jsem stejný problém,neřešil jsem ale veterána,ale auto pro potřebu denní jízdy,takže poněkud "humpolácky".
Přírubu jsem v amatérských podmínkách brousil na šmirglpapíru,který byl přilepený k laminodesce.Přírubu jsem srovnal,klapky nastavil známej na budík.
Namontoval na papírový těsnění a silikon.Potom šel dokonce i jakž takž seřídit.Ale deformace byla celýho tělěsa.
Myslím,že karburátor deformuje způsob upevněí krytu vzduchového filtru.Šroub,kterým se přitahuje sání na víko karburátoru,deformuje nepřiměřený utahovací moment "vytahuje "víko karburátoru a ním i zbytek tělěsa.
To vše hlavně za podpory tepla.Toť moje zkušenost.


MIG/MAG Delta DTD 210+hořák Binzel MB 15 AK 4m,Fronius TP 1500+kabely 3a4m,Speedglas 9002X..

Offline

 

#4 04-06-2022 09:02:45

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 2169

Re: Oprava příruby karburátoru

Udělal bych to tak, jak píše e-ryc. Lepidlo na kov. Tohle by mělo taky fungovat: https://www.lepidlatmely.cz/loctite-ea- … vani-spar/   , spára do 3 mm. To co uvádí e-ryc je na ocel, ale maj tam taky tmel na hliník. Jen to zpracování je takový divný, jak práce s moduritem. Zamáčknu a počkám, až to vytvrdne. Teplotní odolnost lepší, než Loctite (120 st.), Loctite jen 100.
Udělat malou ohrádku, nalejt dovnitř, do díry v karburátoru nacpat špunt od bublinek, aby to tam nenateklo, přitisknout svěrkou ke stolu, po vytvrzení začistit.
Já mám něco takovýho: https://www.lepidlatmely.cz/loctite-ea- … ne-odolny/ , tohle je odolný do 190 stupnů. Ale jak moc máš odolnou portmonku ..... ? smile
Píšou spára do 1 mm, ale já jsem to používal na tmelení nerovností do 4 mm, bez problémů.

Offline

 

#5 04-06-2022 16:04:52

Charon
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 17-08-2014
Příspěvky: 1072

Re: Oprava příruby karburátoru

Nejednodušší by byl asi ten epoxid s plnivem. Líp by vypadalo na chybějící část napájet klempířký cín a pak to odfézovat do roviny. Pokud by cín nechytal na materiál karburátoru, tak udělat galvanicky mezivrstvu mědi. Problém může být s vneseným teplem při samotném pájení, aby se karburátor nedeformoval.

Editoval Charon (04-06-2022 16:07:44)

Offline

 

#6 04-06-2022 20:46:02

Atlan
Člen
Registrovaný: 18-07-2011
Příspěvky: 1371

Re: Oprava příruby karburátoru

Neviem na lade som to zbrusil polozene na skle a potom dal perove podlozky a dotahivalo sa to s citom. Islo o spoj sacieho porubia a karburatorA.

V dnesnej dobe by to islo vyskovo oskenovat a vyrobit frezovanim, presnu podlozku co by kopírovala zakrivenie karburatorA.

Offline

 

#7 05-06-2022 08:48:09

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 3833

Re: Oprava příruby karburátoru

Nebo  třeba univerzální  silikon. Nanést  silikon v přiměřeném  množství,  sešroubovat  tak, aby tam  byla ještě vůle,  řekly bych  tak  půl až  1  mm a nechat  ztuhnout,  mezi kovy by to  mohlo  tuhnout tak  do  týdne. Potom odšroubovat a vypadlo  by pružné  silikonové  těsnění odolné  vyšším  teplotám a přesně podle štěrbiny.
Nebo  nanést  univerzální  silikon, přitlačit  až  na doraz,  nechat  silikon  zase pár dnů ztuhnout. Potom  těsnění  odloupnout  a přírubu  trochu  na skle na jemném  šmirglu  zbrousit,  aby se při  šešroubování  na to  těsnění  vytvořil  tlak a těsnilo  to.
Akorát univerzální  silikon  je octový,  při polymeraci  se uvolňuje kyselina octová. Nevím  jestli  by ta octová  nepoškodila ten  zinkový  odlitek,  muselo  by se to  vyzkoušet.

Editoval Radim (05-06-2022 08:55:26)

Offline

 

#8 05-06-2022 09:31:51

Honza007
Člen
Místo: Český ráj 294 11
Registrovaný: 10-12-2011
Příspěvky: 2436

Re: Oprava příruby karburátoru

Kdysi jsem pomoci pripravku prirubu karburatoru rovnal(bylo treba byt velmi opatrny) nakonec se lehoučce dobrousilaZpravidla za to muze velky utahovaci moment šroubů ,ony ty zinkove slitiny jsou vcelku blato!!Silinon je blbost (neodolava benzinu) a jakykoli opravny material musi bez zmen tvaru take odolavat benzinu!

Editoval Honza007 (05-06-2022 09:33:19)


Jak šel čas KS250 Triodyna WLSP315 Unimig 400 Trafo po dědovi, invertor telvin,gama,autogen a dalsi.Dnes Migatronic Pilot2400 Flex330 Alfa-in 350 a 250 plazma Cebora Fronius 1400 Speedglas 9100XX a doma pro radost BWIG 180 BSP-40 WMP 200 s  AEK 024
Prosím než se zeptáte nebudte líní HLEDAT www.google.cz  http://cs.wikipedia.org  a hlavně používat mozek wink Lidi nebuďte líní přemýšlet a číst.

Offline

 

#9 05-06-2022 10:05:48

Tipi
Člen
Registrovaný: 17-09-2008
Příspěvky: 122

Re: Oprava příruby karburátoru

Raz som mal knihu, volalo sa to niečo ako: "škoda aby jezdili i v roce 2000". A keď sa dobre pamätám, tam písali, že dôvod deformácie karburátoru je príliš veľký uťahovací moment skrutky vzduchového filtra. A ak sa dobre pamätám bol tam aj návod ako to narovnať. Ale postup si už nepamätám. Skúsim tú knihu pohľadať a prípadne sem hodím sken tých strán…

EDIT:

Dokonca som tu knihu našiel cez google (hneď prvý odkaz smile ).

https://www.google.sk/url?sa=t&rct= … Phbe_-zjy8

Ale nečítal som ten návod na narovnanie (nemám teraz na to čas), tak neviem či to nie je blbosť... smile

Editoval Tipi (05-06-2022 10:10:12)

Offline

 

#10 05-06-2022 10:13:07

zahajskej
Člen
Registrovaný: 07-01-2015
Příspěvky: 238

Re: Oprava příruby karburátoru

Silikon v žádném případě, benzín ho rozpouští. Pérové podložky na karboš z hliníkové slitiny takzéž ne, vytlačí se do materiálu a nefungují. Podložka musí být vždy klasická rovná. Hliníkové slitiny jsou na tlak pružné, při dotažení se zmáčkne a sama o sobě funguje jako pérovka.
Mezi karboš a přírubu je vhodné dát těsnění, podložku z kuprextitu tl.5mm a opět těsnění. Kuprextitová podložka jde broušením zhruba dovytvarovat, zbytek dožene těsnění. Také zabraňuje přestupu tepla od motoru a výparu benzínu z karburátoru. Typické, kdy po jízdě a krátké přestávce se snažím opět nastartovat, tak motor nechce naskočit, protože je karburátor suchý, benzín se vypařil.

Offline

 

#11 05-06-2022 10:22:51

SO 545
Člen
Registrovaný: 15-11-2008
Příspěvky: 994

Re: Oprava příruby karburátoru

to Tipi...ale BSko urcite neskruti skrutka vzduchoveho filtra....lebo ziadnu nema. Plati co bolo napisane vyssie. Utiahnut s citom a nie na krv.

Offline

 

#12 05-06-2022 10:50:14

kinedryl
Člen
Registrovaný: 02-07-2014
Příspěvky: 107

Re: Oprava příruby karburátoru

Ja by som ho vysrotoval a dal novy, ak sa objavi niekde na bazari. Brusit a rovnat prirubu mozes kolko chces. Skruti sa tym rychlejsie, cim bude tensia.


(minule som prave jeden skoro uplne novy vyhodil, nikto to uz nechcel ani zadarmo)

Offline

 

#13 05-06-2022 11:08:55

Tipi
Člen
Registrovaný: 17-09-2008
Příspěvky: 122

Re: Oprava příruby karburátoru

SO 545 úprimne povedané, ja sa v problematike karburátorov neorientujem. Keď som videl deformovaný karburátor jikov, tak som si hneď spomenul na tú knihu. Ale vôbec som si neoveroval, či sa jedná o "ten môj" karburátor. Tak sorry ak som poradil blbosť...

Offline

 

#14 05-06-2022 11:32:55

sqad
Člen
Registrovaný: 04-01-2008
Příspěvky: 246

Re: Oprava příruby karburátoru

A čo keby sa príruba ofrézovala úplne na nejaký definovaný tvar, a vyrobila by sa nová, ktorá sa do karburátoru zalisuje?

Offline

 

#15 05-06-2022 12:39:41

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 3833

Re: Oprava příruby karburátoru

zahajskej napsal(a):

Silikon v žádném případě, benzín ho rozpouští.

Hm,  co  jsem  tak  googlil, tak  hlasy těch,  podle ktetrých  se silikon  rozpouští  a těch,  podle kterých  je vhodný  byly tak 2 - 3 : 1.  Asi  záleží  jaký  silikon a   je ten  silikon  propolymerovaný.
Kdybych  měl  ten  silikon  po  ruce, to  těsnění  bych udělal, tak,  aby se k silikonu,  dokud je měkký  nedostal žádný  benzín  ani  jeho  páry. Těsnění  bych  potom  nechal  pořádně zpolymerovat  a ještě potom  "dopekl" tak  hodinku  při  takových  130 st  c v troubě nebo  aspoň  ve vařící  vodě.
Buď by to  potom  po  čase nabobtnalo  a dělalo  problém  nebo  ne. cool

Těsnění  by mělo  jít taky vytisknout na 3D tiskárně z flexibilního  měkkého  polyuretanu TPU.  Polyuretan  by měl  být odolný  organickým  rozpouštědlům,  takže by se neměl  benzínem  rozpouštět.

Editoval Radim (05-06-2022 12:52:22)

Offline

 

#16 05-06-2022 18:55:38

Charon
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 17-08-2014
Příspěvky: 1072

Re: Oprava příruby karburátoru

Odolnější bude silikon co se používá jako těsnění pod hlavu motoru. Ten se koupe v oleji a tak bych očekával, že mu benzín nebude vadit.

Offline

 

#17 05-06-2022 19:53:45

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 3833

Re: Oprava příruby karburátoru

Musí  být zpracován  tak,  aby ta polymerace byla co  nejdůkladnější,  aby byl  co  nejvíc prosíťován.
Dá  se na to  zeptat  třeba v Lučebních  Závodech  Kolín,  tam  vyrábějí  tyto  tmely. Nebo  třeba v Brave tuším  v Krnově.
A díval  jsem  se i  Loctite má  slušnou  nabídku  silikonových  tmelů.
Nebo  potom  vybrat  něco  z  dvousložkých  poyluretanových  nebo  silikonových  tmelů.

Offline

 

#18 05-06-2022 20:14:15

Juraj.A
Člen
Místo: Tekovská Breznica
Registrovaný: 30-09-2013
Příspěvky: 439

Re: Oprava příruby karburátoru

Charon napsal(a):

Odolnější bude silikon co se používá jako těsnění pod hlavu motoru. Ten se koupe v oleji a tak bych očekával, že mu benzín nebude vadit.

Silikon ako tesnenie pod hlavu motora? Ty si sa s koňom zrazil? Mám 68 rokov, viac ako polovicu života som sa živil ako automechanik a zvyšok ako reštaurátor historických vozidiel, ale silikónové tesnenie pod hlavou motora som naozaj nevidel.

Offline

 

#19 06-06-2022 03:15:18

ctiteljan
Člen
Registrovaný: 17-09-2017
Příspěvky: 123

Re: Oprava příruby karburátoru

Juraj.A napsal(a):

Charon napsal(a):

Odolnější bude silikon co se používá jako těsnění pod hlavu motoru. Ten se koupe v oleji a tak bych očekával, že mu benzín nebude vadit.

Silikon ako tesnenie pod hlavu motora? Ty si sa s koňom zrazil? Mám 68 rokov, viac ako polovicu života som sa živil ako automechanik a zvyšok ako reštaurátor historických vozidiel, ale silikónové tesnenie pod hlavou motora som naozaj nevidel.

Nesmíš ho brát doslovně. běžně pojem silikon je bráno co vytlačí z tuby. To že tam může být vazelína ,silikonový tmel, polytmel...... má namysli červený tmel odolný teplotám ten pokud se nechá ve vrstvě vytuhnout tak je to perfektní těsnění. bežně používám na straně karburátoru. Postup práce tam kde mně chybí tesnění vložím podložky 0.5mm zapatlám vrstvou tmelu a přítáhnu lehce po 3 dnech sudám vyhodím podložky a přitáhnu s citem a mám  perfektní těsnění. ještě mi žádný neschořelo benzín to po vytvrdnutí taky nežere.

Offline

 

#20 06-06-2022 06:19:21

Michall
Člen
Registrovaný: 24-01-2021
Příspěvky: 53

Re: Oprava příruby karburátoru

A co stary dobry korek?

Offline

 

#21 06-06-2022 08:57:16

Charon
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 17-08-2014
Příspěvky: 1072

Re: Oprava příruby karburátoru

Juraj.A napsal(a):

Silikon ako tesnenie pod hlavu motora? Ty si sa s koňom zrazil? Mám 68 rokov, viac ako polovicu života som sa živil ako automechanik a zvyšok ako reštaurátor historických vozidiel, ale silikónové tesnenie pod hlavou motora som naozaj nevidel.

Přesně jak to píše ctiteljan, je to v tubě, konzistenci to má jako silikon a je to na to určený. Polymer či co to chemicky je není až tak klíčový, rozhodně to je něco jiného než to co se dává v koupelně kolem vany, ač tomu obchodně říkají silikon na ... Taky cena je trochu vyšší než u sanitárního silikonu.   V mototechně, vlastně v prodejně autodílů už dokáží poradit.

Offline

 

#22 06-06-2022 11:23:55

Dawe
Člen
Registrovaný: 19-04-2019
Příspěvky: 249

Re: Oprava příruby karburátoru

Charon> ja myslim ze juraj narazi na fakt, ze je rozdil dat cerveny silikon pod ventildekl a nebo pod hlavu samotnou. To prvni se dela, to druhe je nesmysl.


MEZ SMA 130-1 (r.v.1991) , Berlan BMIG 140 modded (r.v.2009), Welbach Alpha 225 AC/DC TIG (r.v.2013)

Offline

 

#23 06-06-2022 11:28:04

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4304

Re: Oprava příruby karburátoru

Tady je příklad:
https://www.metalfix.cz/stavebni-a-dile … 00-c_p5635
Ale opravdu to není pod hlavu motoru. Tam je nutná mechanická pevnost a správná tloušťka.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#24 06-06-2022 19:15:32

Charon
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 17-08-2014
Příspěvky: 1072

Re: Oprava příruby karburátoru

Jasně, beru. Ten ventyl dekl je správně. Podobně olejová vana, vodní pumpa.... Třeba u té pumpy výrobce přiložil těsnění a ještě něco v tubě co vypadalo jako černý silikon a mělo se namazat na to těsnení před usazením.

Offline

 

#25 07-06-2022 02:42:11

ctiteljan
Člen
Registrovaný: 17-09-2017
Příspěvky: 123

Re: Oprava příruby karburátoru

Je fakt že pod hlavu to moc není hlavně okolo aut, ale co se týče sekaček, malých motorek drží i pod hlavou jakou nouzovka když chčije starý těsnění. namazat z obou stran a nespálí se a drží, červenej dokonce udrží i na spojení výfuk hlava ač mně to překvapilo ale na motoru chlazeným vzduchem nebývají teploty přesahující 200st. Pokud to šlo výš tak zadření netrvalo dlouho

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2022


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče