SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 16-06-2022 08:52:16

curedisease
Člen
Registrovaný: 15-06-2022
Příspěvky: 11

Používání identifikační (čárkované) čáry

Ahoj,
mám další dotaz ohledně kreslení svařenců. Šéf mi tvrdí, že normou daná identifikační (čárkovaná) čára, která má jasně určit, na které straně se svar nachází, je sice normou daná, ale on má prý z více firem zkušenosti, že ji tam konstruktéři nepíšou a je prý pro všechny (včetně svářeče) jasné, že svar je vždy ze strany, ze které je šipka (a tu identifikační čárkovanou čáru tedy vynechává a nebere to jako chybu, když tam není). Jak to vidíte vy? Jsem začínající konstruktér, co čerstvě vyšel školu a proto na to nemám jasný názor a nevím, zda se na toto tvrzení úplně spolehnout.
Díky

Offline

 

#2 16-06-2022 21:18:50

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4471

Re: Používání identifikační (čárkované) čáry

Na kreslení svárů a pdkazů existuje norma ČSN EN 22553.
Hezké zpracování na https://www.vut.cz/www_base/zav_prace_s … e_id=14585

Offline

 

#3 17-06-2022 11:03:41

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4573

Re: Používání identifikační (čárkované) čáry

Já  jsem zažil,  že během  různé  doby a v různých,  řekněme skupinách se drobné  zvyklosti  v kreslení  výkresů  mění.
Číst  výkresy jsem  se učil,  když  jsem  přišel  ze školy do  praxe a tam  byl  způsob toho  kreslení  zřejmě dán způsobem,  jakým  ho  učila místní  průmyslovka,  tehdy ještě kreslení  na prknech,  asi  podle nějakých  socialsitických  norem. Později  se stejným  způsobem  kreslilo  v Autocadu. Když  jsem  se potom  dostal  k  výkresům náhradních  dílů  pro  mladoboleslavskou Škodovku,  tam  tehdy kreslili v Catii, tak  to  byl potom  vzhledově i v detailech dost  odlišný způsob a musel  jsem  se ty výkresy číst  znova. A když  jsem  nedávno  v automotive se dostal  k  výrobním  výkresům nějakých  dílů  z  Francie, i když  snad nějak  překreslených,  tak  to  byl  zas trochu  odlišný  způsob  kreslení. A zase bych  se je musel  učit číst,  kdyby s nimi  pracoval  víc.
Vidím  to  tedy tak,  že konstruktér by měl  znát platné normy kreslení výkresů. Ale aby zapadl,  aby si  udržel  práci a aby ti  lidi,  pro  které  ty výkresy jsou,  třeba na dílnách jim  porozuměli  okamžitě,  měl  by se konstruktér naučit kreslit tak,  jak  je tam  zvykem. Možná v některých  drobnostech  blíž k  platným  normám,  ale každopádně tak,  aby ty výkresy byly podobné  jako  jejich  běžné  ostatní  výkresy.

Editoval Radim (17-06-2022 11:06:37)

Offline

 

#4 17-06-2022 11:24:27

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4905

Re: Používání identifikační (čárkované) čáry

Konstruktér by měl ctít normy.  Pracovníci by měli ty výkresy umět číst. Normy se v jednotlivých zemích liší. Proto se stává, že výrobce požaduje dokumentaci v normě, ve které pracuje. Konstruktér nemůže zpracovávat dokumentaci dle zvyklostí v nějaké firmě. Jinak to může být (i když by nemělo) u interních zakázek např. na nějaké přípravky a p.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Online

 

#5 17-06-2022 19:36:49

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4471

Re: Používání identifikační (čárkované) čáry

V poslední firmě před odchodem do důchodu jsem si užil se svářečskou (a nejen s ní) dokumentací řadu situací. Firma vyrábí jednak díly pro Automotive (nejen české), pro dráhy (nejen české), něco málo pro letecký průmysl a jinak co majitel firmy na různých veletrzích sežene. Udělat z některé dokumentace svářečské výkresy byl často horor, někdy jsem strávil dlouhý čas diskuzemi s konstruktéry (většinou zahraničními) na téma co vlastně svou dokumentací sledují. Velmi často jsem v tzv. nabídkách objevil schované špeky nejen v odkazech na různé zahraniční normy, ale i úmyslné chyby, které měly "prověřit" potenciálního dodavatele. Tím byly přímo pověstné francouzské dráhy a Ford z USA. Taky jsem zažil, že přišla poptávka z české firmy s odstraněným rohovým razítkem a s "českými" popisky a podivnými chybami. Jenže jsem měl stejnou dokumentaci pár týdnů předtím na stole se stejnými chybami, ovšem ve švédštině.
Docela lituji mladého či nezkušeného konstruktéra, nebo technologa když dostane takový špek na stůl a nepozná to. To pak mohou firmě vzniknout až dramatické škody.

Offline

 

#6 18-06-2022 08:41:21

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4573

Re: Používání identifikační (čárkované) čáry

Tak  dříve mladý  konstruktér  na junior pozici třeba kreslil,  třeba jenom  jednodušší  komponenty, a starší  konstruktér to  potom  zkontroloval ,  opravil a třeba i za mladého podepsal. Nebo  tam  byly dvě kolonky,  jedna nakreslil: a druhá  schválil: nadřízený  o  stupínek  výš. Odpovědnost  pak měl  ten,  kdo  to  schválil. Systém,  tak  fungoval  i  pro  schopné  lidi, ti  na junior pozici  byli  třeba rok  nebo  dva a pak  postoupili  výš i  na méně schopné  lidi,  ti  na junior pozici byli  třeba celou  kariéru.
Obávám se,  že dnes tento  systém  kvůli  úsporám na mzdách  už  není. Je jen  jeden  konstruktér a co  nakreslí,  za to  odpovídá. A už  jeho  přímý  nadřízený  není  konstruktér,  je to  nějaký  manažer,  obchodník  nebo  tak  nějak.  Potom  mají  problém  absolventi  ze školy, než  se to  naučí,  protože málokde je to  nechají  firmy naučit a potom  ti  méně schopní,  co  když  se to  během pár let nenaučí  a nevyšvihnou,  mají  problém  vůbec být zaměstnáni. 
A pak  mají  problém  firmy,  protože ti,  co  se to  naučili, už  jaksi  dělají  jinde v jiných  firmách a absolventi  nebo  ti,  co  se to  nezvládli  naučit, by to  nezvládali  a dělali  chyby,  proto  je neberou. A ve firmách  pak  bečí,  že nemají  lidi  a že je nemůžou  sehnat...

Offline

 

#7 18-06-2022 08:51:20

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 4212

Re: Používání identifikační (čárkované) čáry

No škodu v tom , ža na pracovním místě není neumětel bych neviděl .
Jinak Jiří díky za ten odkaz studijní práce , je v ní koncentrace spousty pododdílů sváření , včetně zdrojů .
Nikdy mi na mysl nepřišlo zkoumat značení OK smile

Offline

 

#8 18-06-2022 10:23:45

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4573

Re: Používání identifikační (čárkované) čáry

Nejedná  se o  to,  že na pracovním  místě je či není  neumětel,  ale o  to, že firmy dnes hážou veškeré  získávání  znalostí  a zkušeností  na školy. A jelikož jsou  u  nás školy financované  státem,  tak  na stát.  Nebo  na soukromou  iniciativu  toho  člověka,  pokud je možné  se těm  věcem  učit soukromě doma.
Pak logicky firmy musí  ječet,  že nemají  lidi, protože prorazit ten  systém  a stát se praxí zkušený  a znalý  odborník  se povede jen  některých,  takže je jich  málo.  A mají  práci  se slušnou  mzdou  a benefity někde u  konkurence a těžko  tak  budou  přecházet. A ti,  kterým  se v systému  přes personalisty a manažery nepovede prorazit, se po  pár letech  marného  zkoušení přeorientují  na obor,  kde je lehší  práce a víc peněz. Třeba pojišťováci  nebo  obchodníci.  A starší, co ještě neodvykli  manuálně pracovat a zdravotní  stav  jim  to  umožńuje,  se třeba stávají  dělníci.

Offline

 

#9 19-06-2022 07:50:53

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4471

Re: Používání identifikační (čárkované) čáry

Asi tady problémy s mizerným školstvím nevyřešíme. Každý, kdo prošel aspoň s odřenýma ušima Střední školou se mocí mermo snaží dostat na nějakou Vysokou školu a je mu celkem jedno, jaká to bude, hlavně, že nebude muset pracovat rukama. Obrovské množství různých podivných středních a vysokých škol tomu aktivně nahrává. Výsledkem jsou absolventi s minimálními znalostmi a vědomostmi ve stovkách často nesmyslných oborů. Bohužel to dopadá i na obory technické. Když jsem ještě učil svařovací technology a inženýry tak bylo naprosto přesně vidět, kdo má o ten obor zájem a kdo tam byl firmou vyslán jen proto, aby firma měla certifikovaného pracovníka na pokrytí některé výroby papírem.

Offline

 

#10 19-06-2022 11:37:23

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 4212

Re: Používání identifikační (čárkované) čáry

Tak za a školy jsou snad od toho aby něco naučily a za b , když bude firma hodně chctít , tak si tu sílu opravdu vychová sama . To , že to nedělá znamená , že buďto stále někoho nachází , či ho opravdu nepotřebuje . A ten , kdo se pohybuje v cizokrajné dokumentaci tak vidí , že se opravdu zpracovává různě . A to ale není problém pro toho , kdo stávající problematice rozumí . Ten se přeorientuje velmi rychle . Tak nějak bych odhadl , že v profesionální kariéře tazatele nebude používání této čáry rozhodující . On sám by se měl zeptat také vyučujícího , který tvoří přístup k technické dokumentaci dotčené školy a žák musí absorbovat učební látku a když bude pro sebe chtět umět více , jen dobře , ale rozhodně se nemůže přít s vyučujícím .
Jelikož jsem šéfoval laborce v době zavádění harmonizovaných norem , tak jsem krásně v reálu viděl , jak se normy tvoří k obrazu silných zemí .
No a když se něco nelíbilo Německu , tak to si pojistilo trh tak , že lze prodávat jen takové stavební materiály , které projdou německou zkušebnou . A ta si to pojistila tak , že do harmonizovaných norem přidala další odstavce a čísla a bylo vymalováno .

Offline

 

#11 19-06-2022 14:31:21

Krupp
Člen
Místo: Těšín
Registrovaný: 03-01-2011
Příspěvky: 139

Re: Používání identifikační (čárkované) čáry

Já jsem pracoval v zahraniční firmě v konstrukci přes 10 let a tam se na svary dbalo. Nejelo se vůbec podle ČSN ale každý podstatný svar měl svůj samostatný detail se zakótovanými rozměry, nábrusy, otevřením a typem svaru. Fungovalo to dobře a bylo to přehledné. Za mně  ať jsou výkresy klidně bez dodržení norem na 100%, ale tak aby byly pro toho kdo s nimi pracuje jasně čitelné smile

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2024


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče