SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 18-06-2022 12:34:23

maca87
Člen
Registrovaný: 16-06-2022
Příspěvky: 11

svařitelnost materiálu 14220 s 11373

Dobrý den,

prosím vás lze k sobě svařit materiály 14220 a 11373? Jedná se o pomaluběžnou hřídel (cca 8 ot./min.) průměru 90mm délky 2500 az 3000mm z materiálu 14220 a na ní prsteny tlouštky 10mm o vnějším průměru cca 500mm z materiálu 11373. Prosím jakou elektrodu případně použít?

děkuji za cenné rady.

Offline

 

#2 18-06-2022 18:02:25

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 2117

Re: svařitelnost materiálu 14220 s 11373

Ja su nený odborník na svařování obecně, natož na svařování elektrodou. Ale pokud použiješ Castolin Xuper 680S, tak neuděláš chybu.
11373 má svařitelnost zaručenou, 14220 má < 0,2% uhlíku, takže by měly jít pravděpodobně i EB121, EB123. Ale ta Castolinka je až na cenu super smile

Offline

 

#3 19-06-2022 07:35:03

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4174

Re: svařitelnost materiálu 14220 s 11373

Zase jeden ze "špeků". Takhle dlouhá a silná hřídel se při jakémkoli způsobu ručního svařování prohne. Nezbytný tedy bude předehřev před svařováním a rovnání po svařování. Předpokladem samozřejmě je, že hřídel není už zakalená. Elektrody vyjmenoval pafik1605.
https://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?id=2777
https://www.svarbazar.cz/phprs/showpage … li_pouziti

Offline

 

#4 19-06-2022 11:57:41

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4291
Web

Re: svařitelnost materiálu 14220 s 11373

Ta hřídel nejspíš zakalená bude, jen povrch. (14220) že se zprohýbá přivařením tech prstenců je zaručeno. Otázka je zda to vadí - 8RPM?
Kolega by mohl uvést oč se jedná, připadá mi to jako šnekový dopravník?


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#5 19-06-2022 13:25:37

maca87
Člen
Registrovaný: 16-06-2022
Příspěvky: 11

Re: svařitelnost materiálu 14220 s 11373

Dobrý den, děkuji za odpovědi. Jedná se o hřídel mlýnského vodního kola, kdy na obou prstencích by byly našrubovány ramena U profilu 80mm, které budou držet korecnikovy venec z borovicového dřeva.

Offline

 

#6 19-06-2022 16:51:31

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4291
Web

Re: svařitelnost materiálu 14220 s 11373

Aha, zavařit 14220 + 11373 určitě půjde jakoukoliv elektrodou.
Hřídel se těmi sváry zprohýbá - jak moc záleží na velikosti svárů, zda jde o plný profil nebo trubku, postup svářeče.
Pokud po zavaření průhyb bude na překážku dohnal bych to ve šroubových spojích tech U80.
Montovat postupně účka a ihned je jednotlivě dávat do správné polohy (větší díry pro šrouby) posichrovat správnou polohu montážním svárem.
Hřídel bude 8rpm házet ale kolo poběží OK.


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#7 19-06-2022 17:07:43

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 3683

Re: svařitelnost materiálu 14220 s 11373

Řekl bych,  že u  mlýnského  kola není  strojírenská  přesnost  nutná,  stačí  vizuální  přesnost  neboli  vyrovnání  pokřiveného  hřídele "okometrem". A zbytek  potom  zkorigovat  při našroubování  dřevěné  části  mlýnského  kola .
Je ale otázka,  proč ta hřídel  musí  být z tohoto  materiálu.  Jestli by nestačila nějaká  přesnější  silnostěnnější trubla pr 90 a prstence coby úchyty pro  mlýnké  kolo  tam  našroubovat.

Offline

 

#8 19-06-2022 19:46:03

maca87
Člen
Registrovaný: 16-06-2022
Příspěvky: 11

Re: svařitelnost materiálu 14220 s 11373

Plný materiál z důvodu uložení v půlených ložiskových domcích, protože hřídel je už z výroby v toleranci h9 a hlavně z důvodu vývodu hřídele za ložiskovým domkem do mlýnice pro případné naspojkovaní a vybudování palečníkového kola.

Offline

 

#9 19-06-2022 21:30:11

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4291
Web

Re: svařitelnost materiálu 14220 s 11373

Radime 14220 je ocel ze které se vyrábí převážně hřídele. Není přímo kalitelná takže se povrch určený pro např. kluzné ložisko nacementuje.
Do hloubky 0,2 -0,3mm. Tento povrch už zakalit jde.
Cementace a kalení takto dlouhé hřídele už vyžaduje nějaký dospělý kalící provoz (3metry?)
maca87 by se mohl o zajímavém tématu rozepsat víc, ani foto by nevadilo :-)


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#10 20-06-2022 05:05:53

maca87
Člen
Registrovaný: 16-06-2022
Příspěvky: 11

Re: svařitelnost materiálu 14220 s 11373

Na hřídeli budou valivá dvouřadá soudečková ložiska. Ložisko má vnitřní kroužek kuželový. Na hřídel pod ložisko se dá kroužek se závitem s podložkou a maticí celé se to stáhne pravě tou maticí a vloží do domečku. Jestě v domečku je těsnění a vymezovací kroužky. Výhoda je že hřídel je právě v toleranci h9. Nic se tedy nemusí brousit.

Offline

 

#11 20-06-2022 07:38:30

jean
Člen
Registrovaný: 27-06-2010
Příspěvky: 801

Re: svařitelnost materiálu 14220 s 11373

Stale mi nejak unika dovod pouzitia 14220. Na toto by s prehladom vyhovela tahana hlazenka z 11 triedy

Online

 

#12 20-06-2022 08:50:06

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 3683

Re: svařitelnost materiálu 14220 s 11373

Staří  mlynáři na to  přisekali  nějaký rovný  kmen,  ložisko  vyřezali  z  nějakého  dubu,  nechali  pořádně vyschnout a v kotli  za horka do  toho  dřeva napustili  lůj a taky to  běhalo.
Ta hřídel 14220 a uložená  v dnešních  ložiscíchje z dnešního  pohledu  zřejmě výrazně jednodušší.

Offline

 

#13 20-06-2022 09:33:08

maca87
Člen
Registrovaný: 16-06-2022
Příspěvky: 11

Re: svařitelnost materiálu 14220 s 11373

Materiál 14220 jsme zvolili pro větší bezpečnost. Jelikož kolo má průměr přes 3m a bude stát v mrazech venku a objemvová hmotnost dřeva roste z vlhkostí. Pokud je stále pod vodou tak hmotnost roste až o 100%.

Offline

 

#14 21-06-2022 08:18:57

jean
Člen
Registrovaný: 27-06-2010
Příspěvky: 801

Re: svařitelnost materiálu 14220 s 11373

Maca87, bez zuslachtenia je 14220 pevnostne take lepsie blatko jak aj 11373. Akurat je huzevnatejsia a horsie sa frezuje.

A este ma napadlo, mlynari ten vyhnity dub nepouzivali, lebo na ine nemali, ale preto, ze odolaval poveternostnym vplyvom. 11373 aj 14220 dost ochotne hniju. Jak to chcete osetrit?

Editoval jean (21-06-2022 08:20:54)

Online

 

#15 21-06-2022 09:12:51

maca87
Člen
Registrovaný: 16-06-2022
Příspěvky: 11

Re: svařitelnost materiálu 14220 s 11373

tak material 14220 ma smluvni mez kluzu u tyce valcovane za tepla Rp 0,2 min. 588 MPa a u materialu 11375 je mez kluzu 200 MPa..a tohle me staci..

Offline

 

#16 21-06-2022 10:32:06

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 3683

Re: svařitelnost materiálu 14220 s 11373

Ale to  kolo  bude spíš okrasné  než  funkční,  ne? Mlýnské  kolo  o  průměru 3 metrů  může mít odhadem  výkon  tak  0,5 - 1 kW,  při  svrchní  vodě a větší  šířce možná  až  maximálně ke 2 - 3 kW.
Přitom  hřídel tak 140 kilo, plus ty navařené  prstence, vlastní  kolo  děláno taky asi  spíš mohutně,  aby dlouho   vydrželo  než  štíhle,  aby co  nejvíc energie odevzdalo... takže dalších 100 - 200,400  za mokra možná  až  600 kilo...
Ale zase při  2 - 3 kW,  pokud půjde o  mechanický  či  elektrický  výkon, bude už  mnohem  výhodnější  použít nějakou  turbínu...

Jinak  s tou  rzí  bych  to  neviděl  zas tak  špatně. Mimo  míst,  kde to  bude dosedat  na ložiska může být hřídel  kompletně natřená včetně přivařených  prstenců. Při  kvalitním  očištění  po svařování,  kvalitní  základní  barvě a potom vrchní  barvě s větší  výdrží,  když  se to  nepoškrábe při  montáži  toho  kola a když  to  bude ve stínu,  může nátěr  hřídele vydržet  klidně i  50 let bez  jakékoliv rzi. Dalších  50 let by potom  trvalo,  než  ta hřídel  prorezne. problém  může být na rozhraní  ložiska a černého  materiálu  14220 elektrochemickou  korozí. Spíš,  pokud se to  bude točit,  budou  ubývat  válečky a vnitřek  ložisek. Bude asi  velký  problém  uvnitř ložisek udržet  bezvodé  prostředí, a ve vodném  prostředí  se na nerezi  vlivem  tření  bude opotřebovávat ochranná  oxidová  vrstva.  Ta se sice vzápětí  bude tvořit znova,  ale zase se bude opotřebovávat a vlastní  materiál uvnitř ložisek bude mizet.

Offline

 

#17 21-06-2022 11:45:39

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 2117

Re: svařitelnost materiálu 14220 s 11373

maca87 napsal(a):

tak material 14220 ma smluvni mez kluzu u tyce valcovane za tepla Rp 0,2 min. 588 MPa a u materialu 11375 je mez kluzu 200 MPa..a tohle me staci..

Vidíš, takhle to tu dopadá. Chtěls vědět, jak svařit dva materiály, a výsledkem je, že ti navrhnou rekonstrukci mlejna ... big_smile

Offline

 

#18 21-06-2022 12:03:08

jean
Člen
Registrovaný: 27-06-2010
Příspěvky: 801

Re: svařitelnost materiálu 14220 s 11373

Pafik, zrovna tieto dve ocele bezne pouzivam, preto som sa pytal, ci ma nejaky dovod ich pouzit. Ten navrh nie su zrovna krevety, ale to uz neni moja vec....

Online

 

#19 21-06-2022 12:56:00

maca87
Člen
Registrovaný: 16-06-2022
Příspěvky: 11

Re: svařitelnost materiálu 14220 s 11373

Když budu brát nejhorší možné scénáře, tak to bude pekelně drahý experiment. Učený z nebe nespadl. Kolo se nám polámalo a sesunulo do lednice (prostor kde kolo beží a padá na něj voda). Chybami se člověk učí.

Offline

 

#20 21-06-2022 15:58:16

jean
Člen
Registrovaný: 27-06-2010
Příspěvky: 801

Re: svařitelnost materiálu 14220 s 11373

Tak ja este raz zamudrujem - ja by som to spravil z nerezovej trubky s priemerom aspon 150 mm a ulozil do zedexu alebo igliduru. Zivotnost rozhodne lepsia a nebal by som sa, ze sa to zohne.

Online

 

#21 21-06-2022 18:25:31

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4291
Web

Re: svařitelnost materiálu 14220 s 11373

by musel semlít hodně pytlů mouky aby pořídil přiměřeně tlustou trubku z nerezi.
Tenkostěnnou co se běžně vyskytují (3-4mm) by určitě na takovou zátěž použít nemohl.


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#22 21-06-2022 19:03:11

jean
Člen
Registrovaný: 27-06-2010
Příspěvky: 801

Re: svařitelnost materiálu 14220 s 11373

Bourači, tak som to hodil do kalkulačky a ak som to nespočítal zle (čo sa kludne mohlo stať, Senior by to mohol prerátať...), tak trubka s vonkajším priemerom 208mm, hrúbkou steny 4 mm by mala udržať 1 tonu na metrovom ramene. To by na také mlynské koleso malo stačiť aj s rezervou.

Edit1: A skontroloval som to aj na namáhanie v krute, tam by to malo vydržať s prstom v nose....

Edit2: A tak nápad ruším, bežne dostupné púzdra sú len do priemeru 70 mm. Väčšie budú asi na objednávku a budú stáť kašvilion bašvilionov.
Edit3: Ale dali by sa vysústružiť púzdra a tie vyvložkovať segmentami igliduru. Pre tie otáčky a zaťaženie by to malo fungovať.
Edit4: Zedex sa dá kúpiť do priemeru 180 mm, takže nápad žije smile
Edit5: Pozrel som dodávateľov a je možné kúpiť rúry aj s hrubou stenou. Zas taký jednorožec to neni.

Editoval jean (21-06-2022 19:24:52)

Online

 

#23 21-06-2022 21:30:23

senior
Člen
Registrovaný: 14-10-2011
Příspěvky: 1280

Re: svařitelnost materiálu 14220 s 11373

Hodil som to do excelu a pri 1 m ramene a záťaži 10 000 N je zaťaženie σ=78 MPa, takže vyhovuje s dostatočnou rezervou.

Offline

 

#24 22-06-2022 08:15:50

maca87
Člen
Registrovaný: 16-06-2022
Příspěvky: 11

Re: svařitelnost materiálu 14220 s 11373

Dobrý den, prosím vás kdybych změnil metodu svařovaní 111 za metodu 135 průhyb by byl znatelně menší?

Offline

 

#25 22-06-2022 09:29:20

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 3683

Re: svařitelnost materiálu 14220 s 11373

A musí  to  být svařování ? Co  takhle ty prstence přišroubovat  skrz nějaká  pouzdra? Stačilo by to,  aby to  neprokluzovalo? 
Nebo  kruhovou  hřídel  srazit na nějaký  konus a přišroubovat  pouzdro,  odpovídající  tomu  průběhu  hřídele (neznám  strojírenaské  termíny)
Bylo  by to  bez  průhybu.
Akorát by se muselo  řešit rezivění  uvnitř toho  přišroubovaného  poudra,  pokud by se tam mezi  kov  dostávala vlhkost, vznikající  rez  by mohla ty šrouby utrhnout.

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2022


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče