SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 27-08-2022 19:14:41

dede
Člen
Registrovaný: 23-08-2007
Příspěvky: 254

Jak zavařit 8mm díru elektrodou?

Chlapi,
mám na vratech od kováře vyvrtané díry na dřevěnou výplň (do 6mm pásoviny). Bohužel, kovář se u cca 10 děr o několik mm "seknul" a mě teď ty díry nevycházejí esteticky. Je to na oblouku a kovář asi nejdřív vrtal a pak ohýbal.
Nové díry mi vždy o 1-5mm zasahují do starých a to se převrtat nedá. Mám jenom MMA svářečku, tak jsem chtěl chybné díry zavařit a převrtat. Nicméně, po zavaření tvoří většinu díry struska a opět to vrtat nejde. Zkoušel jsem i postupné vyplňování, kdy jsem "zakápnul" kousek otvoru, oklepal strusku a tak pořád dokola. Stejně je to na H.
Prostě nevím jak na to. sad Jestli je to obalenou vůbec možné. Mám jenom 2,5mm Oerlikony rutilku.

Nemáte nějaký tip?

Díky moc.


Berlan Bwig 180

Offline

 

#2 27-08-2022 19:20:06

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 7705

Re: Jak zavařit 8mm díru elektrodou?

Já bych to dělal právě na jeden zátah, ale zkusil bych jiný typ elektrody, třeba basickou. Zkoušet různé nastavení svářečky. Kdysi jsem v jedné firmě něco podobného dělal a šlo to v pohodě. Ale díry byly trošku větší, myslím 10mm. Zkuste třeba 3,2mm elektrody a proud plácnu 100A?

Editoval varok (27-08-2022 21:33:01)


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#3 27-08-2022 19:45:01

davidma
Člen
Registrovaný: 12-05-2021
Příspěvky: 199

Re: Jak zavařit 8mm díru elektrodou?

Zkusil bych 3,2mm eldu...proud co da svarecka, takze cca 150A. Diru bych podlozil medi proti ukapnuti. Zkusit vyvarit najednou.


Dříve Kühtreiber Kitin 150, nyní Fronius Transpocket 150TIG a Dnipro-M SAB-258N.
Programování PC/PLC/MCU (převáženě v jazyce C), návrhy a realizace elektroniky.

Offline

 

#4 27-08-2022 20:43:25

Honza007
Člen
Místo: Český ráj 294 11
Registrovaný: 10-12-2011
Příspěvky: 2436

Re: Jak zavařit 8mm díru elektrodou?

Vyvrtej vetsi diry.


Jak šel čas KS250 Triodyna WLSP315 Unimig 400 Trafo po dědovi, invertor telvin,gama,autogen a dalsi.Dnes Migatronic Pilot2400 Flex330 Alfa-in 350 a 250 plazma Cebora Fronius 1400 Speedglas 9100XX a doma pro radost BWIG 180 BSP-40 WMP 200 s  AEK 024
Prosím než se zeptáte nebudte líní HLEDAT www.google.cz  http://cs.wikipedia.org  a hlavně používat mozek wink Lidi nebuďte líní přemýšlet a číst.

Offline

 

#5 27-08-2022 20:52:21

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4299

Re: Jak zavařit 8mm díru elektrodou?

6mm tloušťku provařit není jen tak. Hodně bych srazil hranu- zahloubil z obou stran. Záleží na průměru díry.  Použil bych bazickou elektrodu 2,5 a proud začal bych cca 80A. Začít v hloubce a objíždět kolem díry a postupně  ji vyplňovat. Pokud se to povede udělat z jedné strany najednou, tak se ani struska nezaleje. Pak očistit druhou stranu a stejným způsobem vyplnit. Předpokládám stávající díru cca 6,5mm.
Teď jsem si přečetl že díra je 8mm. Platí stejné jako pro díru 6,5mm, jen zahloubení bude menší a pro začátek asi menší proud.

Editoval Famater (27-08-2022 20:56:25)


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#6 27-08-2022 23:04:50

Joe66
Člen
Místo: Vranov nad Toplou-Presov
Registrovaný: 20-04-2010
Příspěvky: 1486
Web

Re: Jak zavařit 8mm díru elektrodou?

Dede zober srubu co sa hlavicka zmesti do dieri a zavar tu hlavicku  sruby do okola + prebrus a zase + aj stred  zavar . A mozes potom vrtat. Ale sruby pouzij radsej  5,8  big_smile


Kutil s.r.o.

Offline

 

#7 28-08-2022 07:29:43

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 3492

Re: Jak zavařit 8mm díru elektrodou?

Také bych tam zavařil kousek kulatiny a vařil jen v místě , kde nebudeš vrtat . Ten půlměsíček to udrží .

Offline

 

#8 28-08-2022 09:37:34

dede
Člen
Registrovaný: 23-08-2007
Příspěvky: 254

Re: Jak zavařit 8mm díru elektrodou?

No blbý je, že jsem aktivně "zavařil" všechny díry, pěkně vybrousil a teď zjišťuju, že se nedají převrtat. Takže teď nevím vůbec co s tím, protože se struskou v díře moc neudělám a když zkusím zpátky odvrtat původní díru, tak se mi po pár otáčkách sekne vrták. Ono už to vrtání šestky pásoviny z ruky na "pohybujících se" vratech je chuťovka. sad


Berlan Bwig 180

Offline

 

#9 28-08-2022 10:17:26

Charon
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 17-08-2014
Příspěvky: 1069

Re: Jak zavařit 8mm díru elektrodou?

Pozdě, ale třeba příště se to bude hodit. Do díry strčit kulatinu železa (v nouzi šroub, lépe hřebík) stejného průměru jako je díra. Srovnat výšku ze strany z které se vrtá, z druhé strany si jí chytit třeba zakápnutím nebo rozklepnout proti protáčení. Pak vrtáte jako by tam žádná díra nikdy nebyla.

Ted k stávajícím zavařeným dírám, ač je to blbě tak řešení vidím v postupným vrtání. Vzít vrták, třeba 2mm a vyvrtat díru, tu pak postupně zvětšovat, 4,6,8 mm. Duležité je moc netlačit, i tak se vrták bude chtít kousnout. 
Nelze díry posunout mimo místo vaření?

Offline

 

#10 28-08-2022 11:13:13

dede
Člen
Registrovaný: 23-08-2007
Příspěvky: 254

Re: Jak zavařit 8mm díru elektrodou?

Právě že se s tím nedá nic dělat. Výdřeva je chycená kovanými šrouby a aby to nějak vypadalo, musí být v řadě. I blbejch 5mm vypadá jak když jsem levej. Kurňa to předvrtání je dobrý nápad. Zkusím.
Já si právě koupil kvalitní vrták asi za 300Kč a ten tu 8mm krájí jak máslo. To předvratání mi nějak nedošlo. smile

Editoval dede (28-08-2022 11:14:22)


Berlan Bwig 180

Offline

 

#11 28-08-2022 11:50:55

j.bill
Člen
Registrovaný: 23-03-2017
Příspěvky: 570

Re: Jak zavařit 8mm díru elektrodou?

Na předvrtání se mi osvědčil navrtávák. (Středící vrták na soustruh.)


Lepič vlašovčích hnízd.  smile
GÜDE GE145W + Proteco P550  ---> Berlan BWIG 180, Omicron OMI 246, LGK60 + Speedglas 9100XX, Predátor a další hračky... - všechno na takové to "domácí žvýkání"

Offline

 

#12 28-08-2022 12:32:27

davidma
Člen
Registrovaný: 12-05-2021
Příspěvky: 199

Re: Jak zavařit 8mm díru elektrodou?

Jeste k tomu sekani se vrtaku - kdyz se mi tohle deje (typicky pri dokoncovani diry), tak zaradim vyssi otacky a na vrtak tlacim pouze lehounce. Vetsinou to povoli a jde vrtat dal...nebo praskne vrtak big_smile. Pri tech vyssich otackach nesmis prehrat vrtak. Doporuceny postup prumeru 4-6-8 bych take zvolil, pokud by to rovnou nedala 6.


Dříve Kühtreiber Kitin 150, nyní Fronius Transpocket 150TIG a Dnipro-M SAB-258N.
Programování PC/PLC/MCU (převáženě v jazyce C), návrhy a realizace elektroniky.

Offline

 

#13 28-08-2022 12:32:28

dede
Člen
Registrovaný: 23-08-2007
Příspěvky: 254

Re: Jak zavařit 8mm díru elektrodou?

Tak u nás zase chčije, takže jsem musel přerušit pokus. Zatím se mi osvědčilo to fakt tavit na 150A. Ta původní zavářka se vypálí a kov tam dobře teče. Ale potřebuju větší elektrody, ty 2,5 jsou jak sirka a je ztoho víc strusky než kovu. Podařilo se mi převrtat jednu díru, takže teď do ní vrazím tu kulatinu a zkusím to už na čisto.
Díky moc chlapi a za tipy. Pěkně jsem si naka do bot tím zavařením všech děr. Už to COčko musím fakt jednou koupit, já snad nedělám věci, kde mi hodí elektroda. Pořád jenom tenký materiály nebo takovouhle ojebávku. sad

Ještě jsem ze zoufalství přemýšlel, že bych koupil Argon a zkusil to TIGem, protože na ten mám mimo plynu vše, ale pájet s tím díru je asi blbost.

Editoval dede (28-08-2022 12:35:04)


Berlan Bwig 180

Offline

 

#14 28-08-2022 15:42:43

jouda74
Člen
Registrovaný: 01-02-2022
Příspěvky: 82

Re: Jak zavařit 8mm díru elektrodou?

dede napsal(a):

Jestli je to obalenou vůbec možné. Mám jenom 2,5mm Oerlikony rutilku.

Já to zkusil jako cvičení (jsem opravdu noob a tohle me zaujalo si zkusit) a vypadá to, že to MMA vařit jde. Teda jak psal Varok, elektrody byly
bazické EB121 (rutilama dokážu zastruskovat i kouťák za naprosto ideálních podmínek) , začátek na 2.5 na 80A, dál  když už tam byl základ, vymlátit strusku a dovařovat 2.0 na 65.

Původní kus železa
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/10599_img_2746.jpg

"podložka" (promočenej kus dřevotřísky, nic lepšího nebylo po ruce :-( a byl to opravdu blbej nápad)
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/10599_img_2759.jpg

První pokus 2.5 EB121, 80A
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/10599_img_2747.jpg
spodek je ještě mnohem horší, ta dřevotříska není nejlepší...
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/10599_img_2748.jpg
ba přímo fuj tajbl
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/10599_img_2751.jpg
ale něco se přece jen chytlo, po necitlivém zásahu flexou tam nějakej materiál je
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/10599_img_2752.jpg

Vršek je pořád děravej, ale s tímhle už něco udělat půjde.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/10599_img_2753.jpg

EB121 2mm, 65A
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/10599_img_2755.jpg
Hmm, trochu málo, holt když je člověk llama, tak se nadře
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/10599_img_2756.jpg

Tak ještě jednou, přebrousit a je je to
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/10599_img_2758.jpg

Spodek jsem nedodělal, začalo chcát :-( ale až se vyčasí, zkusím pokračovat dvojkou.

Offline

 

#15 28-08-2022 16:45:46

Peho
Člen
Registrovaný: 19-07-2020
Příspěvky: 88

Re: Jak zavařit 8mm díru elektrodou?

Nabudúce skus rezaci kotúč miesto drevotriesky


Kowax GeniArc 160Evo, Fronius TP 150, Jasic Mig 200, Parkside PPS40 B2, Optrel E684

Offline

 

#16 28-08-2022 16:48:37

dede
Člen
Registrovaný: 23-08-2007
Příspěvky: 254

Re: Jak zavařit 8mm díru elektrodou?

Tak bazická je trochu jiná liga. Zadařilo se s ní zavařit jednu díru se šroubem a i převrtat. Další dvě díry se zadařili s předvrtáním, kdy ta 8 vrták má pak menší tendenci ujet do strany kvůli strusce v díře.

Jouda: Hele takhle naležato ve svěráku by mě to tak netrápilo. Ale já to předělávám na samonosných vratech, který se hýbají do strany, díra je taky svisle.


Berlan Bwig 180

Offline

 

#17 28-08-2022 16:49:50

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4299

Re: Jak zavařit 8mm díru elektrodou?

Je dobré si to trochu zahloubit. Pak se elektrodou lehce dostaneš do hloubky.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#18 28-08-2022 19:23:29

jouda74
Člen
Registrovaný: 01-02-2022
Příspěvky: 82

Re: Jak zavařit 8mm díru elektrodou?

dede napsal(a):

Jouda: Hele takhle naležato ve svěráku by mě to tak netrápilo. Ale já to předělávám na samonosných vratech, který se hýbají do strany, díra je taky svisle.

Tak to je úplně jiná liga pak pro mě, tak za 10kg elektrod to možná zkusím jednou, ale teď jsem rád že se mi to vůbec zdařilo takhle vodorovně. (nebo v zimě, jestli se mi podaří do té doby udělat dílnu a manželka pochopí, že tu digestoř do kuchyně vlastně až tolik nepotřebuje ;-) )

Offline

 

#19 28-08-2022 19:28:51

dede
Člen
Registrovaný: 23-08-2007
Příspěvky: 254

Re: Jak zavařit 8mm díru elektrodou?

No pro mě je to taky jiná liga. Ale dal jsem si závazek, že až na tom zmrvím všechny elektrody, tak si koupím COčko. big_smile Ale mám pořád skoro celý balení.

Navíc mám zraněná koleno, takže svářím v podřepu s jednou nohou nataženou do strany a všichni kdo jdou okolo, na mě koukají jak na blázna. big_smile


Berlan Bwig 180

Offline

 

#20 28-08-2022 21:40:45

Joe66
Člen
Místo: Vranov nad Toplou-Presov
Registrovaný: 20-04-2010
Příspěvky: 1486
Web

Re: Jak zavařit 8mm díru elektrodou?

Dede a ty nemas tu branu danu dole z pantov ?    Nalezato by sa ti to lepsie zvaralo + vrtalo  + s pomocnikom big_smile  Inak ked dieru predvrtas malym vrtak tak potom mozes vacsie otvory vyvrtat stromcekovym vrtakom.Tym to ide lepsie  big_smile


Kutil s.r.o.

Offline

 

#21 28-08-2022 22:34:00

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4359
Web

Re: Jak zavařit 8mm díru elektrodou?

to že zavařený díry nejdou vrtat nemusí být způsobené zavařenou struskou.
Ony totiž existují samokalitelné oceli.
Zeptal bych se toho kováře z čeho to spáchal.
big_smile předvrtávat 2 vrtákem do visících vrat - big_smile bude třeba zásobu těchto vrtáků (+další problémy s zlomeným vrtákem v místě kde zrovna musí být díra.

Ty díry bych zkusil prostřelit plasmou, sice tryska + elektroda cca 3 díry a jsou kaput, ale bude to hned.
Ony by šly prostřelit i elektrodou, díra bude malinko (možná) větší než 8mm ale tak nějaký ozdobný kovaný šrouby snad maj tak velkou hlavu že to překryje.

Editoval bourač (28-08-2022 22:38:14)


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#22 28-08-2022 22:39:04

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 3827

Re: Jak zavařit 8mm díru elektrodou?

A to  nešlo  tu  díru těch  pár milimetrů profrézovat tak,  aby šroub  byl  tam,  kde má  být a díru  zalít třeba epoxidem? frézka do  8 mm  na vrtačku  by měla jít sehnat  a co  se týká  materiálu,  je vždy mnohonásobně lepší kvůli  budoucí  náchylnosti  ke korozi materiál  neprohřívat vařením,  pokud je to  možné  udělat  jinak.
A co  se týká  převrtávání,  divím se,  že to  nejde.  Když  mně bylo nějak mezi  15 až  25 tak  jsem  kolo,  kde v klice se za jízdy vyšroubovával pedál,  až se vyšrouboval  celý  a pedál  vypadl. A potom  se zničil  ten  závit v klice. Tehdy se to  řešilo  tak,  že se vzala oska pedálu  a do  té  kliky normálně zavařila. Ovšem  oska se časem  při  ježdění začala ohýbat ,  až  praskla, tak  jsem  vzal  vrtačku,  zbytek  v klice vyvrtal ruční vrtačkou , tuším  na díru  15,  ze zásobního pedálu  vymontoval osku  a zase nechal  zavařit... A tak  několikrát po  sobě, dokud mi  časně ráno  to  kolo  někdo  neukradl  ze dvorku.
Ale vyvrtání  obyčejnou  vrtačkou  šlo  bez  problémů. Vrtal  jsem  natřikrát, nějak vrtákem  asi šestkou,  potom  asi 12  a nakonec 15  vrtákem.  U té  patnáctky už  to  bylo  horší, se to  občas sekalo  a muselo se s tou  vrtačkou  dost  prát. Ale vždycky jsem  to  vyvrtal,  asi  proto, že jsem  nevěděl,  že to  nejde.

Co  se týká   tvrdosti  toho  svarového  kovu,  nedává  dost  měkký  svarový  kov třeba kyselá elektroda Ok103? A nejde ten  otvor vařit tak,  že se ten  plát podloží  třeba vypálenou  cihlou nebo  šamotovou  cihlou ? A potom  se může svařováním ta díra postupně kvalitně vyplnit, protože ten  roztavený  svarový  kov nemá  kde utéct?

Offline

 

#23 29-08-2022 07:15:23

Honza007
Člen
Místo: Český ráj 294 11
Registrovaný: 10-12-2011
Příspěvky: 2436

Re: Jak zavařit 8mm díru elektrodou?

Jedna z možností pokud nepomůze prevrtaní nebo zahloubení na větsí ∅ je zapalit obloukkoudek od okraje otvoru a udelat svar nejdriv treba cca 5 mm od otvoru ,tím se material "předehreje a po přesunutí oblouku do otvoru se ten nasledne dobře sleje .Nakonec je to jen prace s teplem a to co bude přes to se prostě  po vychladnuti obrousí.

Ps: když čtu nektere rady jen kroutim hlavou.

Editoval Honza007 (29-08-2022 07:16:13)


Jak šel čas KS250 Triodyna WLSP315 Unimig 400 Trafo po dědovi, invertor telvin,gama,autogen a dalsi.Dnes Migatronic Pilot2400 Flex330 Alfa-in 350 a 250 plazma Cebora Fronius 1400 Speedglas 9100XX a doma pro radost BWIG 180 BSP-40 WMP 200 s  AEK 024
Prosím než se zeptáte nebudte líní HLEDAT www.google.cz  http://cs.wikipedia.org  a hlavně používat mozek wink Lidi nebuďte líní přemýšlet a číst.

Offline

 

#24 29-08-2022 18:19:28

dede
Člen
Registrovaný: 23-08-2007
Příspěvky: 254

Re: Jak zavařit 8mm díru elektrodou?

Joe66 napsal(a):

Dede a ty nemas tu branu danu dole z pantov ?    Nalezato by sa ti to lepsie zvaralo + vrtalo  + s pomocnikom big_smile  Inak ked dieru predvrtas malym vrtak tak potom mozes vacsie otvory vyvrtat stromcekovym vrtakom.Tym to ide lepsie  big_smile

Je to samonosná v kuse a má asi půl tuny. Nasazovali jsme jí v 6 lidech. Není stromeček spíš na plech? 6 pásovina moc plech není.


Berlan Bwig 180

Offline

 

#25 29-08-2022 18:27:40

dede
Člen
Registrovaný: 23-08-2007
Příspěvky: 254

Re: Jak zavařit 8mm díru elektrodou?

Jinak kovář se mnou nekomunikuje už od dotazu, proč jsou horní díry vyvrtané jinak než spodní. Někdo nese kritiku dost špatně.
Když už jsem původní díry zakydal kovem a struskou, tak se zatím se držím taktiky nejdřív předvrtat malým průměrem a když se zadaří, převrtat a zapomenout. Když vrták ujede, dojedu ujetou díru, převrtám větším průměrem, vrazím tam kulatinu, heftnu a vrtám správný otvor znova. Je to složité, ale nemám tu praxi s elektrodou co vy a kvalitní vrták s vrtačkou tlačenou truhlářskou svěrkou udělá tu díru za pár minut.


Berlan Bwig 180

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2022


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče