SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 22-01-2023 11:00:17

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 7880

Ocel RADECO

Dobrý den, nikde jsem tady na fóru nic rozumného o této oceli nenašel, tak se zkusím zeptat. Když se svařuje tahle ocela, tak asi ztratí své vlastnosti, tedy tvrdost, že? Dostal jsem od kolegy v práci hranolek odhadem 20x20mm a dlouhý asi 150mm. Chtěl bych si z toho udělat škrabák na kuličky po svařování. Jenže banda si na to vaří kulatiny třeba s kuličkou na konci jako držák, ale tím přivařením se asi to Radeco poškodí, ne? Pak pořád chodí brousit a za chvíli je tak na vyhození. Měl by prosím někdo typ jak na to? Nebo jiná vhodná ocel?


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#2 22-01-2023 11:09:53

m.evil
Člen
Registrovaný: 22-10-2007
Příspěvky: 1941

Re: Ocel RADECO

A prečo to chceš zvárať?
Veď si sprav držiak do ktorého to radeco vložíš a utiahneš skrutkami .
Napr. jak v nožovej hlave sústruhu .

Offline

 

#3 22-01-2023 11:27:37

j.bill
Člen
Registrovaný: 23-03-2017
Příspěvky: 598

Re: Ocel RADECO

Není lepší tvrdokov - návarovou elektrodou vylepšit nějaký starý plochý pilník? (Máš to i s ručkou)


Lepič vlašovčích hnízd.  smile
GÜDE GE145W + Proteco P550  ---> Berlan BWIG 180, Omicron OMI 246, LGK60 + Speedglas 9100XX, Predátor a další hračky... - všechno na takové to "domácí žvýkání"

Offline

 

#4 22-01-2023 11:57:51

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4439

Re: Ocel RADECO

Radeko je rychlořezná ocel. To znamená, že je tvrdá i za vysokých teplot. Dokonce je u ní parametr "tvrdost při červeném žáru" Je samokalitelá, takže i po navaření a vychladnutí na vzduchu by měla být tvrdá.
Když bych chtěl z radeka dělat škrabák, tak bych udělal držák, do kterého bych dal kus plotovaru na upichovací nože. nebo obdélníkového průřezu.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#5 22-01-2023 11:58:58

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 7880

Re: Ocel RADECO

m.evil: Na to se právě ptám, jestli se tím svařováním Radeco poškodí. Vím že mi kdysi říkal nějaký soustružník nebo obráběč kovů, že i nože soustruhu z Radeca se musí chladit pří větším úběru materiálu aby se nepřehřál, jinak změkne. A asi to udělám jak píšete. Udělám si nějaký držák a přišroubuju tam kousek toho Radeca. Děkuji

j.bill: Kdybych takový drát do COčka měl nebo elektrodu, tak bych to zkusil. Ale radeco mám. Elektrody bych musel kupovat a asi levné nebudou. Zrušený pilník jsem předtím měl, ale bez úprav a bez rukojeti, jen nabroušený a taky se brzo ztupil.


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#6 22-01-2023 12:01:08

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 7880

Re: Ocel RADECO

Famater: Aha, takže se svařováním Radeco nezničí? No ale přesto raději zkusím jiný způsob než svařování, jak psal m.evil. Plátky do soustružnického nože jsou dost drahé, navíc je k dispozici nemám.


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#7 22-01-2023 12:09:38

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4439

Re: Ocel RADECO

Jestli zničí, nebo nezničí? Nevím, jestli by to nepopraskalo. Mě by ale nenapadlo na něj něco přivářet.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#8 22-01-2023 12:35:20

m.evil
Člen
Registrovaný: 22-10-2007
Příspěvky: 1941

Re: Ocel RADECO

varok :

Ak prehreješ oceľ HSS , tak zmäkne  .

Pri obrábaní sa nôž z HSS musí chladiť emulziou .

To isté platí aj pri brúsení  - nesmieš ho prehriať .

Offline

 

#9 22-01-2023 12:38:15

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 7880

Re: Ocel RADECO

Mě se to taky moc nelíbí. Jak jsem už psal, kolegové v práci to normálně svařují, ale po chvíli jsou hrany kulaté a jde vidět že je to Radeco prostě měkké. Kdyby se používalo na nějaké sekání nebo tak něco, tak chápu. Ale jen škrábání kuliček není podle mě pro takovou ocel moc velká zátěž. No je sice pravda že ti naši umělci neumí pořádně seřídit svářečky a je to samá kule zapečená do materiálu, tak možná i proto tak brzké otupení. Já s rozstřikem problémy nemám, mašina seřízena slušně. Samozřejmě kuličky jsou, ale povětšinou takové ty maličké jen přilepené na povrchu a málo. Ty jdou i setřít rukavicí.


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#10 22-01-2023 12:39:23

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 7880

Re: Ocel RADECO

m.evil: No já chladím to radeco raději i při broušení alespoň vodou v kelímku.


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#11 22-01-2023 12:58:56

m.evil
Člen
Registrovaný: 22-10-2007
Příspěvky: 1941

Re: Ocel RADECO

varok napsal(a):

m.evil: No já chladím to radeco raději i při broušení alespoň vodou v kelímku.

To je v poriadku.

Emulzia chráni stroj pred koróziou ale je to vlastne voda s malým podielom emulzného oleja  .

V práci sme si emulziu miešali sami .

Do vody sa pridalo male množstvo emulzného oleja , zamiešalo sa to a bolo hotovo .

Offline

 

#12 22-01-2023 13:00:31

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4439

Re: Ocel RADECO

Při obrábění se při větším výkonu chladí, protože s teplotou klesá tvrdost, a nástroj se rychleji opotřebuje. Při běžném "šudlání" je chlazení zbytečné.  Při broušení když se ohřeje, že naběhnou barvy, se nic moc něděje. Také chladím, protože mě připadá blbé, aby čestvě vybroušený nůž nebyl stříbrný.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#13 22-01-2023 13:11:02

m.evil
Člen
Registrovaný: 22-10-2007
Příspěvky: 1941

Re: Ocel RADECO

Famater : Ale my sa bavíme o brúsení radeca na brúske.

Jasne ,  že guličky nebude čistiť s chladením emulziou  smile .

Offline

 

#14 22-01-2023 13:31:27

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4439

Re: Ocel RADECO

ale já jsem to tam zmínil také.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#15 22-01-2023 18:15:26

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 3712

Re: Ocel RADECO

No potěškoště . Jasně radeco si taky přivař . Já to tedy vařím nerezelektrodami . Mám takto vyrobených hafo soustružnických jednoúčelových nožů . A nyní k ostří . Tvrdá ostří nesnáší údery , a to tedy zvláště tvrdokov . Jeho největším nepřítelem je přerušovaný řez . Stejnětak nedojde k otupení hrany , ale k jejímu odštípnutí , i u toho radeca . Takže v klidu navař na co se ti libí , co bude sedět v ruce a brus jako ostatní . Dělají to dobře . Opět se stavíš proti zkušenějším . Zase zbytečně . Už si uvědom , že my staří se ti můžeme zdát jako omezenci , ale máme nějakou zkušenost , o které nemáš potuchy .

Offline

 

#16 22-01-2023 20:48:45

davor
Člen
Místo: MSK
Registrovaný: 15-03-2017
Příspěvky: 536

Re: Ocel RADECO

varok: Staré dobré Radeco (Poldi Kladno), ne novodobé nahrážky, je opravdu ještě do červena rozžhavené po přivaření schopné obrábět ocel!
Většího úbytku/otupení u tohoto materiálu dosáhneš třeba škrábáním po omítce, než třískovým obráběním...


Telwin Tecnica 144, [url=http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?pid=110195#p110195]MacAllister MSMW200A[/url], Proteco P800E-C, ERS-50, Meva Pb :-)

Offline

 

#17 22-01-2023 21:36:47

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 7880

Re: Ocel RADECO

bobobo: Tentokrát nemáte vůbec pravdu. Aby jste se zase nemusel rozčilovat, tak to nebudu rozpitvávat, ale je to jinak.

Vím že zrovna Radeco asi není to nejlepší pro daný účel který jsem psal, ale nemám problémy udělat pěkné sváry s pár jemnými kuličkami kolem. Ale svařuju i díly kde se svařuje na místech odkud kuličky nemají kudy odletět, třeba v rozích apod. Tak tam je potřeba škrábat.


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#18 22-01-2023 23:26:12

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 3712

Re: Ocel RADECO

jako v čem ???? Takže přiložíš pomalu ostří ke kouli a zatlačíš ? smile smile Vůbec nevíš co píšeš .

Offline

 

#19 23-01-2023 05:18:50

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 7880

Re: Ocel RADECO

Ne, myslel jsem to s těmi zkušenějšími u nás v práci.


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#20 23-01-2023 10:25:09

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4025

Re: Ocel RADECO

Hm,  nestačilo  by vzít 50 Kč a  koupit slušnou špachtli? Některé  špachtle,  co  jsem  viděl,  vypadají podle zabarvení a pružnosti jako z  nějakého  pérového  materiálu,  tudíž by mohly být dost odolné.

Offline

 

#21 23-01-2023 10:38:41

j.bill
Člen
Registrovaný: 23-03-2017
Příspěvky: 598

Re: Ocel RADECO

To už je podle mne lepší nabroušený sekáč....


Lepič vlašovčích hnízd.  smile
GÜDE GE145W + Proteco P550  ---> Berlan BWIG 180, Omicron OMI 246, LGK60 + Speedglas 9100XX, Predátor a další hračky... - všechno na takové to "domácí žvýkání"

Offline

 

#22 23-01-2023 10:58:58

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 2244

Re: Ocel RADECO

Famater napsal(a):

Radeko je rychlořezná ocel. To znamená, že je tvrdá i za vysokých teplot. Dokonce je u ní parametr "tvrdost při červeném žáru" Je samokalitelá, takže i po navaření a vychladnutí na vzduchu by měla být tvrdá.
Když bych chtěl z radeka dělat škrabák, tak bych udělal držák, do kterého bych dal kus plotovaru na upichovací nože. nebo obdélníkového průřezu.

Přesně. A jako ocel s vysokým obsahem uhlíku je špatně svařitelná. Na škrabák v pohodě, tam to nebude moc namáhaný.

Offline

 

#23 23-01-2023 15:17:25

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 7880

Re: Ocel RADECO

J.bill: sekáč používám, ale je úzký a občas je potřeba oškrábat větší plochy.


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#24 23-01-2023 17:58:48

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 2150
Web

Re: Ocel RADECO

Svařovat radeco(poldi radeco tuším 19 810)no nevím jde to nějakým způsobem spojit(nerezovým přechodovým materiálem ideálně 312)bohužel nikdo neví co takový svárový spoj vydrží.Ohřevem při svařování totiž dojde ke značnému růstu zrna v TO je zapotřebí velice pomalu dochlazovat(ideálně v  předehřáté peci).Rychlořezky jsou bohatě legovány wolframem,vanadem,chromem, molybdenem případně kobaltem.Díky jejich karbidům nedochází k tak markantnímu úbytku tvrdosti a opotřebení jako u nelegovaných nebo nízkolegovaných ocelí.Chladí se při obrábění protože při tlaku na břit aby byl nástroj v záběru ve spojení s posuvy stroje jsou gradienty teplot na břitu takové že to ani tahle "speciální ocel" bez chlazení moc dlouho nevydrží.Že se na šábru na kuličky rychle tupí je přirozené.není rázům zrovna ideálně uzpůsobená.řeže v břitu a ten když se "uvalí vznikne v lepším případě oblina v horším zub.Možná lepší by bylo sehnat někde starej  nůž ze štosky(obrážečka), tam je ta rychlořezka (19824(9?) tuším přec jen kapku houževnatější.
20mm šířka to není bůhvíjaká plocha,nebo to má mít 150mm záběr?To bych si asi v "kolbence" vyptal nějaký vyšrotovaný nože z nůžek na plech


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;
SV 18R(1000)
Speedglass9100X,Lincoln Viking 3350 4C

Offline

 

#25 23-01-2023 18:15:36

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 2150
Web

Re: Ocel RADECO

Co udělat si držák s ručkou do kterého by se  celý ten nůž vsunul a zajistil čímž by se upustilo od svařování.


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;
SV 18R(1000)
Speedglass9100X,Lincoln Viking 3350 4C

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2023


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče