SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#26 14-06-2023 10:05:36

Rodi
Člen
Registrovaný: 11-06-2023
Příspěvky: 63

Re: Zvaraci drat 0,8 vs 1,0 mm

MAG napsal(a):

K tým zvučnejším značkám by som kľudne zaradil aj ďalšieho Taliana - Elbor S.p.A. Čo sa týka bežných drôtov G3Si1 - SG2 z tých lacnejších som žiadny problém nezaznamenal ani pri Tureckom Magmaweld či Kowax(asi Čína?) Vlastne sa mi zatiaľ žiadny výslovne "zlý" drôt G3Si1 - SG2 pod ruky ešte nedostal.(nakupujem v miestnom zvarcentre) Raz sa mi stalo, že drôt bol napadnutý koróziou, na to by som si dával pozor. Inak súhlasím s vyššie uvedením = začať niečím kvalitným a hneď vylúčiš jedenu z možných príčin, "nepekných zvarov" začiatočníka...

Díky za rady.

Offline

 

#27 14-06-2023 10:33:26

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4411

Re: Zvaraci drat 0,8 vs 1,0 mm

S tím "vázáním" průměru drátu na tloušťku svařovaného materiálu je to trochu jiné, než si začátečníci myslí. Zkušený svářeč zavaří drátem 0,8 mm i plocháč 10 mm, a kvalitně. Při svařování nejde o napatlání materiálu do místa, kde by měl být svár, ale o dokonalé hospodaření s teplem, které je daný svařovací oblouk schopen dodat.
Jen pro potvrzení mého příspěvku, i když z jiné svařovací metody - kdysi jsem musel zavařit metodou TIG svár na parovodu na kotli v elektrárně Ledvice. Konstruktér předepsal na kombinovaném spoji vysokotlakého potrubí (černý materiál / nerez) s tloušťkou stěny 45 mm tehdy čerstvě normalizovanou metodu TIG a já byl jedním z mála svářečů, kteří na ni měli "státní" zkoušky. I s tehdejším vybavením jsem to dokázal, i když to trvalo podstatně déle, než je běžná pracovní směna. Svár prošel řadou zkoušek včetně RTG a následně pracoval v plném zápřahu až do zbourání kotle po desítky let.

Offline

 

#28 14-06-2023 11:12:33

MAG
Člen
Registrovaný: 19-07-2022
Příspěvky: 46

Re: Zvaraci drat 0,8 vs 1,0 mm

Môžem potvrdiť to čo uvádza jirkati. Drôtom 0,8 som zavaril cca 10 rokov s5 zopár nádob s hrúbkou steny 7,5-10mm a pracovným tlakom 160-200bar(drží to dodnes). Vhodné je uviesť pre neznalých, že hrúbka materiálu čo svieti na displeji sú parametre pre kútový zvar bez úkosu v polohe PB. Ak to niekto skúsi aplikovať napr. pri stupačke, tak ho nedostatok vedomostí veľmi rýchlo vycvičí…

Editoval MAG (14-06-2023 19:09:18)

Offline

 

#29 14-06-2023 11:23:15

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 8538

Re: Zvaraci drat 0,8 vs 1,0 mm

Zrovna ESAB bych mezi TOP kvalitu asi nedával. Už se vyrábí v Turecku a Číně. Parametry nic moc. Bereme ho v práci. Jednu dobu brali Tysweld, údajně Německo a před nedávnem nám koupili nějaký asi polský drát a ten je mnohem lepší. Značka nějaký Weldingwire nebo tak nějak.

Co se týče tloušťka materiálu versus průměr drátu a jeho proudové zatížení, tak v tom odkazu se mi zdají ty parametry trošku mimo. 0,8mm drát do 200A a 1mm drát do 300A?

Editoval varok (14-06-2023 11:24:43)


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#30 14-06-2023 11:37:40

kemppin
Člen
Registrovaný: 24-05-2011
Příspěvky: 940

Re: Zvaraci drat 0,8 vs 1,0 mm

Ve sprše spíš ještě víc.


Už jenom doma.
KEMPOWELD 4000w , AFIN 280AC/DCw ,  KITIN 1700hf , KM 12c , BERLAN BPS 40 ,
autogen + řezací RS 12 , ARISTO tech , ARISTO air

Offline

 

#31 14-06-2023 15:24:01

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 8538

Re: Zvaraci drat 0,8 vs 1,0 mm

Kemppin: Jako 1mm drát 300A? Hm, tak se mám ještě co učit.


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#32 14-06-2023 17:10:51

MAG
Člen
Registrovaný: 19-07-2022
Příspěvky: 46

Re: Zvaraci drat 0,8 vs 1,0 mm

varok napsal(a):

Zrovna ESAB bych mezi TOP kvalitu asi nedával. Už se vyrábí v Turecku a Číně. Parametry nic moc. Bereme ho v práci. Jednu dobu brali Tysweld, údajně Německo a před nedávnem nám koupili nějaký asi polský drát a ten je mnohem lepší. Značka nějaký Weldingwire nebo tak nějak.

varok to je tvoj subjektívny názor, pretože ESAB je jeden zo svetových lídrov v oblasti zváracích a rezacích zariadení a prídavných materiálov. Má viac ako 100 ročnú históriu, 26 výrobných závodov po celom svete a zamestnáva viac ako 9000 ľudí v 47 krajinách.

Offline

 

#33 14-06-2023 18:14:17

Charon
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 17-08-2014
Příspěvky: 1513

Re: Zvaraci drat 0,8 vs 1,0 mm

Když jsem sháněl drát pro svoje CO2, tak jsem se pídil po zkušenostech a ESAB nevyšel nejlépe. Hodně záleželo kde byl drát vyroben.

Offline

 

#34 14-06-2023 19:57:35

Rodi
Člen
Registrovaný: 11-06-2023
Příspěvky: 63

Re: Zvaraci drat 0,8 vs 1,0 mm

Charon napsal(a):

Když jsem sháněl drát pro svoje CO2, tak jsem se pídil po zkušenostech a ESAB nevyšel nejlépe. Hodně záleželo kde byl drát vyroben.

Skúsil by som Lincoln, nakoľko ich elektródy mi pasujú, len ktorý z tých dvoch?
https://www.heureus.sk/material-pre-kon … -sg-2-sg-3

Offline

 

#35 14-06-2023 20:24:51

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 4086

Re: Zvaraci drat 0,8 vs 1,0 mm

Naschval charone , kde táhne ESAB cočkový drát ? A ty pako ani netušíš , co je to se učit . To znamená držet hubu a jen poslouchat .

Offline

 

#36 14-06-2023 21:11:19

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 8538

Re: Zvaraci drat 0,8 vs 1,0 mm

MAG: Zítra vám schválně v práci vyfotím krabici drátu ESAB co používáme. Nevím jakou várku teď přivezli, já mám schované ty asi polské, s těmi se mi lépe svařuje. I ten Tysweld se mi zdál kapánek lepší než ESAB. I když se to bude zdát legrační, tak u nás všichni svařují v synergii a neřeší nějaký pěkný vzhled sváru a velký rozstřik kuliček. Já mám radši manuální režim a tam jde rozdíly v kvalitě drátu poznat hodně.

K panu mistrovi bububu se už ani nevyjadřuju, ten ani neví co je MIG/MAG svářečka.


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#37 15-06-2023 07:21:25

Charon
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 17-08-2014
Příspěvky: 1513

Re: Zvaraci drat 0,8 vs 1,0 mm

bobobo napsal(a):

Naschval charone , kde táhne ESAB cočkový drát ? ....

Rád se poučím.

Podle tvé otázky by se mi podsouvalo odpovědět ve Vamberku, ale to bych musel trochu pohledat než něco řeknu. Spíš tam drát jen obchodují i když drátovny tam byly (možná ještě jsou) a snad se zabývají něčím sofistikovanějším. Nekamenujte mě, vím že udělat pořadný drát pro CO2 není až tak jednoduché, ale raději at tam dělají něco co má větší přidanou hodnotu. Je to tam významný zaměstnavatel.

Editoval Charon (15-06-2023 07:24:42)

Offline

 

#38 15-06-2023 07:52:42

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 2405
Web

Re: Zvaraci drat 0,8 vs 1,0 mm

rodi:z nabídky bych vzal Oerlikon Carbofil gold( švýcarská kvalita).Pokud chceš vychytat proces a eliminovat možné chyby tak se to určitě vyplatí(za x let co svařuju jsem ničím lepším nevařil).Jaký typ drátu záleží na tom jaký materiál hodláš svařovat,ale většinou jsou parametry u těch "obyč.černých takové že skousnou širokou škálu tříd ocelí.
Lincoln je taky super,jde o to odladit si proces na oko a ucho....Svářeč je v podstatě jen takovej "držák hořáku" co vyhodnocuje a optimalizuje proces na základě aktuálního stavu.


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;EWM pico 160
SV 18R(1000)
Speedglass9100X,Lincoln Viking 3350 4C

Offline

 

#39 15-06-2023 08:09:53

Rodi
Člen
Registrovaný: 11-06-2023
Příspěvky: 63

Re: Zvaraci drat 0,8 vs 1,0 mm

Ládes napsal(a):

rodi:z nabídky bych vzal Oerlikon Carbofil gold( švýcarská kvalita).Pokud chceš vychytat proces a eliminovat možné chyby tak se to určitě vyplatí(za x let co svařuju jsem ničím lepším nevařil).Jaký typ drátu záleží na tom jaký materiál hodláš svařovat,ale většinou jsou parametry u těch "obyč.černých takové že skousnou širokou škálu tříd ocelí.
Lincoln je taky super,jde o to odladit si proces na oko a ucho....Svářeč je v podstatě jen takovej "držák hořáku" co vyhodnocuje a optimalizuje proces na základě aktuálního stavu.

Díky za radu, vyskúšam ten Oerlikon.

Offline

 

#40 15-06-2023 08:33:59

Rodi
Člen
Registrovaný: 11-06-2023
Příspěvky: 63

Re: Zvaraci drat 0,8 vs 1,0 mm

Rodi napsal(a):

Ládes napsal(a):

rodi:z nabídky bych vzal Oerlikon Carbofil gold( švýcarská kvalita).Pokud chceš vychytat proces a eliminovat možné chyby tak se to určitě vyplatí(za x let co svařuju jsem ničím lepším nevařil).Jaký typ drátu záleží na tom jaký materiál hodláš svařovat,ale většinou jsou parametry u těch "obyč.černých takové že skousnou širokou škálu tříd ocelí.
Lincoln je taky super,jde o to odladit si proces na oko a ucho....Svářeč je v podstatě jen takovej "držák hořáku" co vyhodnocuje a optimalizuje proces na základě aktuálního stavu.

Díky za radu, vyskúšam ten Oerlikon.

Tak ten Oerlikon bude problém, našiel som iba 16 kg a mne do
stroja sa zmestí iba 5 kg cievka.

Offline

 

#41 15-06-2023 08:43:15

ZDENÁL
Člen
Registrovaný: 03-01-2009
Příspěvky: 1525

Re: Zvaraci drat 0,8 vs 1,0 mm

Já se domnívám, že všechny dnes používané dráty pochází z Číny. Mohu potvrdit, že není mezi nimi žádný velký rozdíl. Drát huatong není vůbec špatný, prodává se, mimo jiné, pod značkou kovax. Jestli se ve vamberku ještě nějaký drát vyrábí nevím, ale určitě vím, že část produkce drátů Esab se vyrábí také v Číně.

Offline

 

#42 15-06-2023 08:47:23

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 2726

Re: Zvaraci drat 0,8 vs 1,0 mm

Tak si kup ten Lincoln Ultramag, ten se v pětikilovejch cívkách dodává.
Ještě k Esabu - když jsem si kupoval MMA svářečku, porovnával jsem Omikron a Esab (ve stejné cenové kategorii). Omikron se mi zdál být lepší (zapalování bazické el., stabilita oblouku). Koupil jsem Omikron.
Svařoval jsem nerez elektrodama, porovnával jsem Esab a Castolin. Castolin byly lepší .... Později se mi dostaly do ruky Lincolny. Možná ještě lepší, než ty Castoliny (dlouhá doba mezi nimi, těžko se porovnává).
Můj soukromej dojem je, že se Esab tak obrovsky "rozmáchl", že už to nestačí ukočírovat a proto už to není obecně špička.

Editoval pafik1605 (15-06-2023 08:48:10)

Offline

 

#43 15-06-2023 12:52:45

Charon
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 17-08-2014
Příspěvky: 1513

Re: Zvaraci drat 0,8 vs 1,0 mm

Přesně to si o ESABu myslím. Jsou tak veliký, že drát vyrábějí na více místech a kvalita odpovídá lokálním zvyklostem. A to nemluvím o návinu, v 5kg balení může být jiný drát než 15 kg špulkách. To, co skousne občasný svářeč nemusí skousnout automat.

Offline

 

#44 15-06-2023 17:35:49

Zdeny0
Člen
Registrovaný: 29-11-2019
Příspěvky: 22

Re: Zvaraci drat 0,8 vs 1,0 mm

Esab není zas tak špatný,ale když už Esab,tak Esab OK Aristorod 12.50. Používám ho jen když sváry mají být top. Je docela drahej. Kupuji 18 kg balení, ale mají i 5 kg.

Offline

 

#45 15-06-2023 18:49:27

momák
Člen
Registrovaný: 08-10-2011
Příspěvky: 427

Re: Zvaraci drat 0,8 vs 1,0 mm

Vzpomínám si,že jednou nám dodavatel drátů přivezl,právě onen zmiňovaný Oerlikon Carbofil.Ale jen mě,protože jako jediný používám drát 0,8mm.Ostatní dostali 1 mm od Esábu,jako vždy.
Tenkrát to byly ty nejkrásnější chvíle v práci smile !Pořád jsem se přesvědčoval,zda mi někdo nepodstrčíl jinou mašinu .).


MIG/MAG Delta DTD 210+hořák Binzel MB 15 AK 4m,Fronius TP 1500+kabely 3a4m,Speedglas 9002X..

Offline

 

#46 15-06-2023 19:26:52

Discovera
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 07-06-2009
Příspěvky: 1421
Web

Re: Zvaraci drat 0,8 vs 1,0 mm

Můj osobní názor na svařovací dráty... od ESABu už nechci žádný COčkový drát. drtivá většina vytáhnutých cívek z obalu nemá strojní vinutí a pokud to je podle nich strojní, tak já jsem číňan (velmi často se mí drát překřížil na cívce, suběktivně horší oblouk - stabilita oblouku i mírně větší rozstřik). Zatím ani jedna cívka co jsem kdy měl od ESABu mi dělala jen a jen neplechu. Těch strojně precizně navinutých cívek bych spočítal na jedné ruce.  Naopak u jakékoliv číny jsem nikdy neměl problém a nejsem schopný ani trošku mezi nimi poznat rozdíl. Svařuji s nimi skoro každý den i v pulsu a naprosto spokojený. Takže u mě ESAB ani náhodou.
Jinak foto těch cívek jsem tu  kdysi kdesi dával ve srovnání s tou čínou a naposledy jsem musel šáhnout po Esabu před půl rokem a po rozbalení drát cik cak přes sebe. U mě je to šmejd.

Jinak průměry drátu vs svařovací proud, jak tu bylo už několikrát psáno....jak 0,8 tak i 1mm dokaže svařovat pod proudy někdy až neuvěřitelnými, a je to hodně o správně nastavené mašině a zručnosti svářeče...osobně se nějakými čísly ten či onen drát na daném proud podle nějaké tabulky určitě neřídím.  Ovšem praxí  svářeč ví, že třebas 0,8 drátem znásilňovat opravdu silný špalek  ("V" svár skládaný)  relativně velkým proudem už není to pravé ořechové a určitě raději přehodím na 1mm drát.

Editoval Discovera (15-06-2023 19:33:32)

Offline

 

#47 15-06-2023 19:34:07

Rodi
Člen
Registrovaný: 11-06-2023
Příspěvky: 63

Re: Zvaraci drat 0,8 vs 1,0 mm

Dnes som kúpil tú zváračku, ale zatiaľ som neobjednával ten Lincoln, lebo predajca mi ako bonus prihodil drát nejaký Kowax. Vyskúšam koncom týždňa a dám vedieť.

Offline

 

#48 15-06-2023 19:34:18

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4411

Re: Zvaraci drat 0,8 vs 1,0 mm

V profi použití v AUTOMOTIVE se drát Esab OK Aristorod 12.50, případně Esab OK Aristorod 12.51 používá v desítkách tun. Je to plně certifikovaný drát, který má plně zaručené vlastnosti. Samozřejmě, cena je při odběru v desítkách tun mnohem příjemnější, než při jedné malé cívce.

Offline

 

#49 15-06-2023 19:46:00

Discovera
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 07-06-2009
Příspěvky: 1421
Web

Re: Zvaraci drat 0,8 vs 1,0 mm

jirkati: To co jsem psal je na 100% psané k 5kg cívkách. 15kg cívky jsem neviděl jediný problém a u nich (když jsem s nimi ještě svařoval) nebyl ani problém při svařování.  Já mam cenu 5kg balení levnější než 15kg
          cívky a svářečky mám výhradně na D200 a vůbec nelituji....moje priority jsou úplně někde jinde...

Rodi:  U Kowaxe je jediný problém a to je šířka cívky. Jako jediný co jsem měl tu čest ze všech čínských drátů má tento výrobce jednou širší a jednou užší cívku....rozdíl cca 6mm. Jenže tento rozdíl dělá problém kufříkovým svářečkám, kdy nejdou zavřít dvířka...drhne o matici. Né každá svařečká má dostatečnou hloubku s rezervou.

Editoval Discovera (15-06-2023 19:47:41)

Offline

 

#50 15-06-2023 20:25:59

Rodi
Člen
Registrovaný: 11-06-2023
Příspěvky: 63

Re: Zvaraci drat 0,8 vs 1,0 mm

Discovera napsal(a):

jirkati: To co jsem psal je na 100% psané k 5kg cívkách. 15kg cívky jsem neviděl jediný problém a u nich (když jsem s nimi ještě svařoval) nebyl ani problém při svařování.  Já mam cenu 5kg balení levnější než 15kg
          cívky a svářečky mám výhradně na D200 a vůbec nelituji....moje priority jsou úplně někde jinde...

Rodi:  U Kowaxe je jediný problém a to je šířka cívky. Jako jediný co jsem měl tu čest ze všech čínských drátů má tento výrobce jednou širší a jednou užší cívku....rozdíl cca 6mm. Jenže tento rozdíl dělá problém kufříkovým svářečkám, kdy nejdou zavřít dvířka...drhne o matici. Né každá svařečká má dostatečnou hloubku s rezervou.

Uvidím, v sobotu sa k tomu dostanem a budem skúšať, zatiaľ som to ešte ani nevybalil.

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2024


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče