SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 11-11-2023 17:22:49

Charon
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 17-08-2014
Příspěvky: 1522

MAG přivaření malé matičky na plech a jak uchránit závit.

Jaký máte fígl na přivaření pomocí MAG matičky na plech a nezničit při tom závit?

Trochu jsem si pohrál a vyrobil rozvodnou skříň. Předělával jsem starý bakelitový jističe na nový co se nasazují na DIN lištu. Než se omezovat plastovou krabicí, tak jsem udělal plechovou na míru stávajícímu otvoru ve zdi. Plech mi na to darovala myčka po té co uvolnila místo své mladší nástupkyni. Jenže plech je to tenký a tak jsem šroubovací místa podložil matičkou a aby se neprotáčela tak se svařovalo. Matice M4, niklovaná (nikl se opálil). Sice mam hotovo, ale do budoucna hledám jak nejlépe matičku přichytit bez zničení závitu. Jde mi o matičky M3 až M5, pro větší není důvod vnitřek chránit, stačí pečlivost.

V průběhu času se mi osvědčilo (jenže není to ono, vždy je negativum):
•    Matičku zamáznout sádrou nebo jílem - sádra je pracná a trvá, jíl je mokrý, nejde jednoduše vystředit na otvor v plechu
•    Otvor v matičce zaplnit špejlí, kolíčkem – vyhoří ale něco zachrání a navíc vystředí k otvoru, dobře se vyndavá, závitník musí zachránit škody
•    Matičku přitáhnout mosazným šroubkem (měděný nebyl) – 3 matičky OK, ve čtvrté matičce se mosaz přilepila se svárem a šroub se urval. Jde vyvrtat, protáhnout závitníkem, ale ručičky bolí a stojí to čas.

Zlepšila by se situace kdybych použil měděný šroub? Není problém si pro potřebu svařování měděný šroub z elektrikářského drátu vyrobit. Dobře by se s tím pracovalo, šroubem přitáhnu matičku a přivařím ji. Jenže teplota tání mědi je kolem 1000-1100 stupňů, teplota oblouku je přes 1700 stupňů a teplota tání železa je od 1100 stupňů nahoru (podle druhu). S odvodem tepla mědí se asi moc počítat nedá, šroubek je malý a nemá kam teplo dávat.

Editoval Charon (11-11-2023 17:30:46)

Offline

 

#2 11-11-2023 17:28:32

jouda74
Člen
Registrovaný: 01-02-2022
Příspěvky: 214

Re: MAG přivaření malé matičky na plech a jak uchránit závit.

Tak M3/M4 jsem obvykle klasicky pajel (Sn60Pb). Je nejaky extra duvod, proc to varit?

Taky me ted napada varianta tam proste privarit kus plochace, a pak na miste ho vrtnout a riznout do nej zavit...

Editoval jouda74 (11-11-2023 17:37:51)


Einhell trafo -> Kitin 150TIG LA, Omi176LS

Offline

 

#3 11-11-2023 17:50:38

Charon
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 17-08-2014
Příspěvky: 1522

Re: MAG přivaření malé matičky na plech a jak uchránit závit.

Dobrá metoda.

Důvod je asi tento:
- Pro pájení používám plamen a při tom se ohřeje velký kus plechu, barva jde dolu na velké ploše
- Chci si pohrát a svařování mě baví víc než pájení a je menší příprava
- Po svařování není třeba očišťovat, po pájení by se mělo opláchnout tavidlo (kyselina se zinkem v mém případě)
- Železo s železem mi připadá lepší svařit než pájet, jde o pocit

Plocháč, vrtat, řezat závit - moc práce.

Nevím zda mé důvody obstojí, asi je to o pocitu a metodě jak to zvládnout. Když to dobře půjde u matiček, půjde to i pro jiné maličkosti.

Editoval Charon (11-11-2023 18:17:11)

Offline

 

#4 11-11-2023 17:51:49

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 8553

Re: MAG přivaření malé matičky na plech a jak uchránit závit.

A co do matičky našroubovat normální ocelový šroubek? Matičku bude podle mě stačit jen bodnout na 2 protilehlých místech, jestli to má sloužit jen kvůli protočení. Ale matička M3 už je tedy dost mrňavá


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#5 11-11-2023 17:58:44

alkoholik
Člen
Registrovaný: 09-04-2011
Příspěvky: 416

Re: MAG přivaření malé matičky na plech a jak uchránit závit.

Co použít nýtovací matky? Nouzově jdou nýtovat i šroubem.

Editoval alkoholik (11-11-2023 17:59:04)


Ať řežu sebevíc, furt je to krátký.

Offline

 

#6 11-11-2023 18:35:49

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4491

Re: MAG přivaření malé matičky na plech a jak uchránit závit.

A co samořezné šrouby do plechu?  Nedrží tolik jako klasické šrouby v navařené matce, ale něco udrží.

Offline

 

#7 11-11-2023 18:57:57

jouda74
Člen
Registrovaný: 01-02-2022
Příspěvky: 214

Re: MAG přivaření malé matičky na plech a jak uchránit závit.

Charon napsal(a):

Nevím zda mé důvody obstojí.

Urcite smile kdyz to clovek dela jako hobby, tak je "vsechno povoleno".

Pak se me jeste (u M5, mensi jsem nedelal) celkem osvedcilo do toho nasroubovat narezlou zavitovou tycku, sice sla ven blbe, ale sla, neslepila se.


Einhell trafo -> Kitin 150TIG LA, Omi176LS

Offline

 

#8 11-11-2023 19:00:38

davidma
Člen
Registrovaný: 12-05-2021
Příspěvky: 568

Re: MAG přivaření malé matičky na plech a jak uchránit závit.

Otvor lze i prorazit, ne provrtat. Plech se vytahne dozadu a do nej je pak mozne rezat zavit nebo v nem budou lepe drzet samorezne vruty.

Mozna bych predvrtal diru 2-2,5mm a tu pak zkusil prorazit napr. hrebikem na prumer 3,5mm.


Dříve Kühtreiber Kitin 150, nyní Fronius Transpocket 150TIG a Dnipro-M SAB-258N.
Programování PC/PLC/MCU (převáženě v jazyce C), návrhy a realizace elektroniky.

Offline

 

#9 11-11-2023 19:57:20

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4418

Re: MAG přivaření malé matičky na plech a jak uchránit závit.

Tady použiju co jsem pochytil ve firmě vyrábějící profi elektroskříně. Pro běžné použití se používaly kondenzátorově přivařované šrouby. držáky a pod. Kde ale byla podmínka 100% pevnosti používaly se vroubkované zalisovací matice, u vkládaných panelů někdy i motýlkové systémy - matice "zalisované" roztažením motýlka pouhým šroubováním na doraz. Je to něco podobného jako hmoždinky do měkkých stěn. Také se prodávají kovové hmoždinky a dokonce jsem letos použil při konstrukci čtyřmetrové rolety do pergoly k upevnění látky na nosnou titanzinkovou trubku v Globusu zakoupené plastové pidihmoždinky (průměr 5 mm délka 6 mm pro vruty 3 x 8 mm) s podivným názvem Patronka rozpěrná. Neuvěřitelná pevnost mně docela překvapila.
Nedávno jsem doma vyzkoušel i lepení osazeného závitového pouzdra (M10)  do 3 mm plechu lepidlem Patex na kov a už to asi půl roku drží na stěně v otáčecím držáku 55 palcovou TV.

Offline

 

#10 12-11-2023 18:09:42

E-Ryc
Člen
Místo: Praha / Horazdovicko
Registrovaný: 08-09-2020
Příspěvky: 820

Re: MAG přivaření malé matičky na plech a jak uchránit závit.

Co prisroubovat sroubem nastrikanym separacnim sprejem? M3 jsem nezkousel, pravda.


IDEAL Tecnomig 212 LCD, Fronius TransPocket 150, IDEAL EXPERT TIG 220 AC/DC PULSE LCD, Ideal Praktik 220 LCD (v pořadí podle četnosti používání)

Offline

 

#11 12-11-2023 19:30:53

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 2405
Web

Re: MAG přivaření malé matičky na plech a jak uchránit závit.

do matičky pouze vložit měděný drát takový aby ideálně vyplnil pouze menší  průměr závitu(d 2,5?),čistě a pouze jen kvůli odvodu tepla a aby tam neskočila kulička.Matičku pak protáhnout závitníkem.Když tam bude šroubek v závitu může se lehce stát že při vyšroubovávání zůstane v matce kvůli okujím strženým do dráhy závitu a M3 "užvejknete jak prd".Pomůže ještě za tepla kápnout trochu oleje ale ne vždy


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;EWM pico 160
SV 18R(1000)
Speedglass9100X,Lincoln Viking 3350 4C

Offline

 

#12 14-11-2023 13:16:58

Charon
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 17-08-2014
Příspěvky: 1522

Re: MAG přivaření malé matičky na plech a jak uchránit závit.

Díky všem za cenné rady, je vidět že víc hlav víc ví a má víc přístupů.

Offline

 

#13 15-11-2023 20:31:14

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 2405
Web

Re: MAG přivaření malé matičky na plech a jak uchránit závit.

Teď jsem si vybavil že se prodává pasta"teplostop"(tuším Chemweld)-pro podobné aplikace by to nemuselo být špatné


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;EWM pico 160
SV 18R(1000)
Speedglass9100X,Lincoln Viking 3350 4C

Offline

 

#14 16-11-2023 03:24:07

perlas
Člen
Místo: Jasov
Registrovaný: 29-03-2007
Příspěvky: 340

Re: MAG přivaření malé matičky na plech a jak uchránit závit.

Možno pozri:https://azprokal.cz/cs/prehled-sortimentu/chemicke-pripravky/ochranne-natery/
U nás sme na ochranu závitov pri tepelnom spracovaní používali Condursal


TransPocket180,TransPocket 150/ Alf 285 HD/ KÜHTREIBER 1900 HF /Dnipro 258 DPK/Pegas 201 Mig SYN PFC /FAZOR 1000 /Kowax KWX 820/Jäckle 110l

Offline

 

#15 16-11-2023 06:45:10

Honza007
Člen
Místo: Český ráj 294 11
Registrovaný: 10-12-2011
Příspěvky: 2484

Re: MAG přivaření malé matičky na plech a jak uchránit závit.

Jak tu bylo psáno měď (odebira teplo a pri trose sikovnosti na ni ani svar nepřilepíš a pokud ano pujde odtrhnout) kdysi jsem svarel tisicikusove serie plech a matka (M10) a tam matku pridrzoval měděny trn (v tvem pripade idealni jeden zespoda a druhy zezhora).Kazdopadně to chce rychly prst a bystre oko.A pkud byto byly vetsi serie vyplatil by se 0,6 drat.

Pokud je plech i matka pokovena pujde to o to hůř.

Editoval Honza007 (16-11-2023 06:46:35)


Jak šel čas KS250 Triodyna WLSP315 Unimig 400 Trafo po dědovi, invertor telvin,gama,autogen a dalsi.Dnes Migatronic Pilot2400 Flex330 Alfa-in 350 a 250 plazma Cebora Fronius 1400 Speedglas 9100XX a doma pro radost BWIG 180 BSP-40 WMP 200 s  AEK 024
Prosím než se zeptáte nebudte líní HLEDAT www.google.cz  http://cs.wikipedia.org  a hlavně používat mozek wink Lidi nebuďte líní přemýšlet a číst.

Offline

 

#16 16-11-2023 09:09:57

japa
Člen
Registrovaný: 29-07-2012
Příspěvky: 183

Re: MAG přivaření malé matičky na plech a jak uchránit závit.

Taky je možno použít matku jiného tvaru, vhodnějšího pro přivaření.
https://www.briol.cz/cs/p-1140-matice-o … a-bn-22062

Offline

 

#17 16-11-2023 09:52:37

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4819

Re: MAG přivaření malé matičky na plech a jak uchránit závit.

Já bych se na matičky vykašlal. Navařil bych čtverčky, nebo obdélníčky z plechu (3-4mm). Provrtal a vyřízl závit. Na vyříznutí závitu bych použil "bitový" závitník. Stojí cca 60Kč a je řešený jako maticový, takže vyřízne závit "jedním tahem". Je HSS. Myslím si, že práce s titěrnou matičkou, ochrana závitu, příp. jeho oprava dají mnohem víc práce.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#18 27-11-2023 20:57:40

Charon
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 17-08-2014
Příspěvky: 1522

Re: MAG přivaření malé matičky na plech a jak uchránit závit.

Pánové děkuji všem za Váš čas a radu a konečně jsem se dostal k poděkování nejen slovem.

Zde je Proof of concept na použití měděného šroubu při přivaření matičky (jde to dobře).
Nepoužil jsem žádný separační prostředek, jako třeba spray proti přilepení kuličk.

1)    Zašel jsem do elektra a koupil měděné dráty (fuj, cena hnusná, měď je teď snad stejně drahá jako zlato), koupen průměr 6mm čtvereční, 10mm čtvereční a 16mm čtvereční.


2)    Na dráty vyříznut závit, M3, M4 a M5. M3 šel špatně, bylo potřeba vyřezávat s citem a závitník namazat, jinak se měl drát snahu kroutit.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/5816_img_20231111_191423.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/5816_img_20231111_192223.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/5816_img_20231111_192657.jpg


3)    Vzal jsem plech skoro 0,8mm tlustý, vyvrtal díry tak aby šly dráty těsně protáhnout, lehce očistil lak bruskou.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/5816_img_20231111_204054.jpg


4)    Na drát jsem našrouboval matičku, provléknul dírou v plechu a z druhé strany zajistil matičkou.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/5816_img_20231111_194653.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/5816_img_20231111_194631.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/5816_img_20231111_194638.jpg


5)    Nastavil svářečku na 16,5V (šlo by i míň)
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/5816_img_20231111_200359.jpg

6)    Chtěl jsem z jedné strany přivařit drát k plechu, nedařilo se, drát byl tenký a oblouk přeskakoval na druhou stranu drátu. Zde je vidět uchycení před svařováním, výsledek je vidět o kousek dál.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/5816_img_20231111_200232.jpg


7)    Přivařil jsem z jedné strany matičku, když to šlo z jedné strany tak by nebyl problém matičku přivařit i z ostatních stran. Pro test to takhle stačí a lze ověřit, že matička drží hned prvním svárem.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/5816_img_20231111_201402.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/5816_img_20231111_201212.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/5816_img_20231111_201508.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/5816_img_20231111_201520.jpg


8)    Cíleně jsem přešel svárem na horní konec matičky, abych nasimuloval případnou chybu při svařování
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/5816_img_20231111_202340.jpg


9)    Z M3 se podařilo drát vyšroubovat, M4 a M5 držely, nevím zda pro nerovnost styčné plochy nebo pro provaření do mědi
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/5816_img_20231111_202942.jpg


10)    Odbrousil jsem vadu na M4 a M5 matičce
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/5816_img_20231111_203508.jpg


11)    Dráty z M4 a M5 šly bez problému vyšroubovat.
Drát  který jsem zkoušel z jedné strany přivařit na krajji plechu se provařil tak, že nešel vyndat a skoro se ztrácí v návaru.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/5816_img_20231111_203708.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/5816_img_20231111_203725.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/5816_img_20231111_203800.jpg


Závěr:
Při pečlivé práci lze bez problému za pomocí měděného uchycení pájet matičky velikosti M3, M4 a M5. V případě chyby, přeskočení oblouku na šroub lze návar odbrousit a šroub vyšroubovat. Měd se nesmí ohřívat dlouho, svařovat na ní dlouho, jinak by se provařila a nešla by vyšroubovat.

Editoval Charon (27-11-2023 21:17:22)

Offline

 

#19 27-11-2023 23:24:22

Joe66
Člen
Místo: Vranov nad Toplou-Presov
Registrovaný: 20-04-2010
Příspěvky: 1665
Web

Re: MAG přivaření malé matičky na plech a jak uchránit závit.

A nebolo lepsie kupit par nitovacich matic ?   big_smile


Kutil s.r.o.

Offline

 

#20 28-11-2023 00:00:44

Štěpán
Člen
Registrovaný: 01-02-2008
Příspěvky: 197

Re: MAG přivaření malé matičky na plech a jak uchránit závit.

Dobrý den
Rozhodně to nemyslím nějak špatně, ale po pravdě řečeno přijde mi ten výsledek dost hrozný  a neumím si představit, že by se to dalo takto použít na nějaký "normální " výrobek. Na trhu je k dostání několik druhů lisovacích matic které fungují , trvá to vteřinu a vypadá to dobře , nalisoval jsem jich tisíce.https://www.sroubyonline.cz/ocel-bily-zinek-kalei

zdravím Štěpán

Offline

 

#21 28-11-2023 06:43:21

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4491

Re: MAG přivaření malé matičky na plech a jak uchránit závit.

Tak je dobré vědět, že to nějakým způsobem jde, když by bylo speciálně potřeba navařit tu matku.  Špatně to vypadá jen vizuálně, když se z okolí odstraní případné kuličky, vybrousí a nakonec zalakuje, bude to vypadat perfektně. Korozní odolnost přirozeně bude horší.
Ovšem v praxi na nějaké halabala uchycení se prostě vyvrtá díra a do ní samořezný šroub. Dělali to tak za socíku třeba na pračkách Tatramatkách, nyní to je vidět třeba na levných přímotorech.  Nebo kdo to chce komfottněji a dráž, si ty matky zalisuje.

Offline

 

#22 30-11-2023 16:23:06

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4819

Re: MAG přivaření malé matičky na plech a jak uchránit závit.

Štěpáne, diky za informaci. Tyto jsem neznal. V takových případech jem si vytočil osazené vložky, které jsem do díry vevařol TIGem. Tohle se mě líbí.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#23 11-12-2023 22:16:46

Štěpán
Člen
Registrovaný: 01-02-2008
Příspěvky: 197

Re: MAG přivaření malé matičky na plech a jak uchránit závit.

Dobrý den
Ctěl jsem reagovat už dřív, ale nebyl čas. Vyfotil jsem pár lisovacích matiček a taky svorník , ty se dají samozřejmě také zalisovat.
Nabídka těchto elementů od různých výrobců je velká a stojí to pár korun., tak ,že je to přesně naopak než uvádí p. Radim , je to mnohonásobně levnější než navařovat matku. Stačí vyvrtat díru příslušného průměru, dle doporučení výrobce a potom zalisovat . Nemáte li lis nevadí matice se dá úspěšně zalisovat i pomocí kladiva a přípravku viz. obrázek ( používám v případě, že výrobek je větší než vyložení lisu. Lisujeme ( natloukáme )
Ze strany plechu !!!  Třeba to někomu poslouží jako inspirace. Všechny zdravím Štěpán

[url=http://www.svarforum.cz/forum/zobrobr.php?image=./uploads/303_img_4196.jpg][url=http://www.svarforum.cz/forum/zobrobr.php?image=./uploads/303_img_4198.jpg]http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/303_img_4198.jpg

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/303_img_4196.jpg[/url]

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/303_img_4197.jpg

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/303_img_4193.jpg[/url]
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/303_img_4194.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/303_img_4195.jpg

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2024


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče