SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#51 21-12-2023 17:26:53

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 8536

Re: svařování pod rentgen

alkoholik: Já taky nejsem vyučený přímo svářeč, jsem taky zámečník bez maturity. Léta jsem ale svařoval drobnosti, stehoval. V jedné firmě mě jeden svářeč nechal občas zavařit i delší sváry. Všude mi slibovali že mi nechají udělat zkoušky na Mig/Mag, ale samozřejmě to byly jen sliby a nic. Tak jsem si jednou nechal udělat papíry před ÚP, nejdříve tzv. záklaďák. Učitel ve sv. škole mi říkal že jsem šikovný že pěkně svařuju, že se mám zeptat jestli by mi neudělali i tzv. státnice. A podařilo se. Všechno to je ale o tom že mě svařování moc baví a nemám to "jen jako práci". Léta se snažím zdokonalovat, čerpat informace a zkoušet nové věci. Tady mi třeba pomohlo více lidí, pan Rellík, pan Jirkati teorií i pan ZDENÁL, za což jim moc děkuji.
Psal jsem že u každé svářečky je to trošku jiné a je potřeba to vyzkoušet. Třeba v práci máme více kusů mašin Lorch MicorMig 400 a každá chce něco trošku jiného. Pak má jeden kolega Lorch S5, ta se šteluje zase jinak. Je tam i jedna S8, teď ji nikdo nepoužívá a taky jiné nastavení.


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#52 21-12-2023 17:34:06

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 8536

Re: svařování pod rentgen

ZDENÁL: Já mám stejný názor a jak psal myslím p. Jirkati, tak synergie není všechno. Jak už jsem psal vícekrát, tak u nás je většina svářečů jak píšete. Kdyby nebyla synergie, tak nejsou naši svářeči. Bez ní si s prominutím ani neuprdnou. Přitom i ta synergie je třeba u těch svářeček Lorch nic moc, jen takový základ. Sváry jsou sice pěkně slité, ale valí to spoustu kuliček, tedy velký rozstřik, tak už i z tohoto důvodu ji nepoužívám.


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#53 21-12-2023 17:52:15

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 8536

Re: svařování pod rentgen

Charon: Děkuji, snažím se.
Co se fotek z mobilu týče, fotím povětšinou s mobilem na stojato, v mobilu mi to ukáže fotky normálně nastojato jak mají být. Přetáhnu si je kabelem do PC, tam se mi zobrazí taky na stojato, prostě normálně jak mají být. Ale jakmile ty fotky vložím na fóra, tak se mi přetočí nabok. A není to jen tohle fórum. No příště zkusím fotit mobilem na ležato, jestli se to bude taky otáčet, nebo jestli už to bude dobré.


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#54 21-12-2023 18:13:21

alkoholik
Člen
Registrovaný: 09-04-2011
Příspěvky: 403

Re: svařování pod rentgen

Varoku, Taky jsem si dělal svářečák přes pracák a za příplatek jsem dostal i en pro koutový sváry. Jenomže tam měli obyč svářečku kde se nastavovalo napětí přepínačema A-B-C-D a 1-2-3-4 a k tomu potenciometrem posuv a přepínač 2T-4T, ale ty moderní svářečky maj strašně moc nastavování i na manuální režim. Potřeboval bych vědět jakej průměr drátu, napětí, posuv, dynamiku pro různé tloušťky materiálu a tuhle teorii neznám ani jsem ji nikde nedohledal u staršího typu svářeček na to bývala tabulka na svý jsem to měl vytištěný a nalepený na svářečce. Jinak moc děkuji za ty parametry nastavil jsem to a je to o mnoho lepší aspoň na vzhled, i když mi to moc nedrží. Zkusil jsem svár zlomit a zlomil se jak perník. viz fotka na předchozí stránce.


Ať řežu sebevíc, furt je to krátký.

Offline

 

#55 21-12-2023 18:42:01

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 8536

Re: svařování pod rentgen

Jestli se nastavovalo klasickými otočnými přepínači, tak to byly nejspíše ještě odbočkové typy. Klasické velké trafo s odbočkami, usměrňovač a velká tlumivka. Ty dnešní mašiny jsou už elektronické, tzv. invertorové typy. Pracují na podobném principu jako PC zdroje. Tam už to řídí všechno elektronika, i když už ty dražší odbočkové mašiny byly taky řízené elektronicky.
Pravidlo jak nastavit mašinu přímo neznám, já to prostě zkouším. Ten svár jsem zatím nezkoušel lámat, zkusím po svátcích, včera jsem měl poslední šichtu. Jediné takové orientační pravidlo zkusit 40A/1mm materiálu, podobně jako u elektrody, ale kolikrát to moc nesedí.
Příklad: Auta jsou plechy zhruba 0,8-1mm a tudíž by se měly svařovat podle poučky kolem 40A, ale to je hooodně málo. Teď to zkouším kolem 60A a více. Záleží jak jsou díly připravené. Ale potom už by to mohlo docela sedět. Třeba materiál kolem 2mm jedu něco okolo 85-100A, 3mm materiál kolem 120-140A, 4mm materiál 140-160A atd. Tu 5ku plech na odbrázku mi mašina ukazovala něco málo přes 175A. Samozřejmě taky záleží co a v jaké pozici se svařuje. To na obrázku jsem svařoval v pozici PB. Je to hodně o svářeči. Někdo radši svařuje na nižší nastavení a pomalejší rychlost hořáku, třeba já a někdo zase raději valí metry na vyšší nastavení a jen tak to rychle přeletí. Taky je trošku jiné nastavení jestli jedeš v synergii nebo v manuálu. Kdyby si chtěl, tak ti mohu napsat nastavení z mé mašiny co mám v práci, ale jen pro 1mm drát a teď nevím podle tloušťky, mám zapsané jen napětí-posuv drátu. Myslím nastavení v synergii.

Editoval varok (21-12-2023 18:48:12)


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#56 21-12-2023 19:31:49

alkoholik
Člen
Registrovaný: 09-04-2011
Příspěvky: 403

Re: svařování pod rentgen

To bylo ještě v jiný práci tam jsme měli svářečky odbočky co měli na sobě tabulku poloha přepínačů volty posuv a ampéry, tak jsem to vždy nastavoval podle elektrody jakou bych to vařil ampéry třeba na jekly s dvojkou stěnou jsem nastavil podle 2,5 na 100A většinou to tím cóčkem sneslo i víc proudu záleželo na poloze než elektrodou. To jsem ještě neměl papíry na cóčko. Potom co jsem si je udělal tak jsem tři roky svářel ve firmě silný plechy 500A froniuska skoro na max kouťák v polohách pouze PA a PB v polohovadle půlmetrovým hořákem. Svářečka pořád nastavená stejně maximálně mírná korekce posuvu, vlastně to mělo synergii, ale šel tam doladit posuv. V nynější práci mám svářečku super moderní, vše se nastavuje na displeji a možností co nastavovat tam je až moc. No jednoduchá tabulka napětí posuvu proudu co nastavit neni ani v návodu. Jestli by to bylo pro všechny svářečky společný což možná jo, tak použiju tabulku z KITa. Dík tohle bodlo.
Co se týká fotek používám jako uživatel linuxu gimp je to opensource a je i pro win, na pouhé otáčení fotek to je kanón na vrabce stejně jako fotošop. Na větší úpravy zvládá opravdu hodně stejně jako fotošop, ale s jinou "ergonomií" ovládání. Irfran taky dobrej kdysi na win jsem používal.

Editoval alkoholik (21-12-2023 19:39:35)


Ať řežu sebevíc, furt je to krátký.

Offline

 

#57 21-12-2023 22:18:40

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 8536

Re: svařování pod rentgen

To co si popsal výše všechny ty funkce, tak nevím. Podle mě zbytečně moc věcí, které jsou pro klasické svařování i zbytečné jak psal myslím p. ZDENÁL. Jinak ta dinamika je asi elektronická tlumivka, každá firma to má pojmenované jinak. My máme třeba taky v práci Dynamika a v podstatě to je tlumivka. Mění se tím tvrdost oblouku. Na nule je to takové neutrální, do mínusu je oblouk "tvrdší"? Prostě je více rozlitý do stran, lázeň je více tekutá. Do plusu je naopak lázeň více hustá, svár je více převýšený, úzký. Když už synergie, tak stačí podle mě jen nastavení druhu plynu, průměr drátu, druh materiálu a potom si nastavit jeden z parametrů, třeba podle tloušťky materiálu, nebo podle proudu(vím že bude p. Jirkati nadávat), nebo podle posuvu drátu. Každý to má rád jinak. Potom se dá nastavovat tzv. korekce napětí a to je asi všechno. Co ty tvoje zbývající funkce co jsi popsal pomohou méně zkušenému svářeči?

Edit: Ještě mě napadá, předfuk a dofuk se vlastně u nás dá taky nastavovat i počáteční proud. Přibližovací rychlost používám, aby zbytečně nekopal na začátku drát. Ale to kromě mě nikdo nenastavuje. Ty zbývající funkce asi u tebe dudou i pro dovařování kráteru na konci. To taky máme v práci, ale já to nepoužívám, jelikož to funguje asi jen u synergie a tu mám vypnutou. Tam se nastavuje menší proud, jakým se má vyvařit kráter na konci sváru. Potom doba po kterou má být ten snížený proud. Více se u nás nenastavuje. Ale tohle všechno není potřeba nastavovat.

Editoval varok (21-12-2023 22:23:19)


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#58 21-12-2023 22:44:32

j.bill
Člen
Registrovaný: 23-03-2017
Příspěvky: 709

Re: svařování pod rentgen

Z důvodu systematického útoku svářečů se snažím dovzdělávat...


http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/7809_svar_3_vrstvy.jpg
mat. tl. 5mm, 130A, MAG, CO2
Nejdelší svár = kořenová vrstva
Kratší svár = + spodní krycí vrstva
Nejkratší svár = kořenová + spodní + horní vrstva

Co na to říkáte?


Lepič vlaštovčích hnízd.  smile
GÜDE GE145W + Proteco P550  ---> Berlan BWIG 180, Omicron OMI 246, LGK60 + Speedglas 9100XX, Predátor a další hračky... - všechno na takové to "domácí žvýkání"

Offline

 

#59 21-12-2023 23:11:53

jole
Člen
Místo: Ústí nad Labem
Registrovaný: 26-05-2010
Příspěvky: 535

Re: svařování pod rentgen

Neprovařený, nevzhledný. Málo proudu, špatné vedení hořáku.

Offline

 

#60 21-12-2023 23:28:44

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 8536

Re: svařování pod rentgen

Na 5mm materiál je 130A hodně málo. To je tak na 3mm. Navíc koutový svár potřebuje mnohem více, to chce alespoň těch 160A minimálně. Čím je to svařované? Možná by trošku pomohlo alespoň vzhledu trošku zvýšit napětí.


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#61 21-12-2023 23:53:09

alkoholik
Člen
Registrovaný: 09-04-2011
Příspěvky: 403

Re: svařování pod rentgen

j.bille, taky bych to chtěl takhle umět. Svár v čistým COčku jsem neviděl už roky. Možný neprůvar možná na pár místech, ale fotka hodně zkresluje. Zlomení ukáže. 130A neni moc, ale podle pravidla podobnosti elektrod na pětku matriál stačí 2,5 takže stačí 100A i když pětka jde vařit i 4kou tak by mohlo být i 160, 5tka už je docela dost no asi by to těch 200A spíš 180A vydrželo. Už zase netuším podle čeho nastavovat svářečku.

Editoval alkoholik (22-12-2023 07:45:39)


Ať řežu sebevíc, furt je to krátký.

Offline

 

#62 22-12-2023 08:03:52

Discověra
Člen
Registrovaný: 31-10-2023
Příspěvky: 33

Re: svařování pod rentgen

alkáči a nebylo by lepší pracovat někde třeba na vrátnici? Budeš v teple, (teda kromě Liberty). Nafasuješ parádní uniformu - na ni ženské tutově poletí. Na starost budeš mít pouze dvě tlačítka - závora nahoru, dolů, když i to bude problém stačí fixem domalovat šipky. No a psát o nástrahách tvé práce můžeš na vratnyforum.cz.


IDEAL Soňa - krásná, IDEAL Hanka - hezká, IDEAL Katka - zubařka (v pořadí podle četnosti používání)

Offline

 

#63 22-12-2023 08:26:42

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 8536

Re: svařování pod rentgen

Discověra: 😄


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#64 22-12-2023 10:55:11

j.bill
Člen
Registrovaný: 23-03-2017
Příspěvky: 709

Re: svařování pod rentgen

j.bill napsal(a):

Z důvodu systematického útoku svářečů se snažím dovzdělávat...

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/7809_svar_3_vrstvy.jpg
mat. tl. 5mm, 130A, MAG, CO2
Nejdelší svár = kořenová vrstva
Kratší svár = + spodní krycí vrstva
Nejkratší svár = kořenová + spodní + horní vrstva
Co na to říkáte?

jole napsal(a):

Neprovařený, nevzhledný. Málo proudu, špatné vedení hořáku.

varok napsal(a):

Na 5mm materiál je 130A hodně málo. To je tak na 3mm. Navíc koutový svár potřebuje mnohem více, to chce alespoň těch 160A minimálně. Čím je to svařované? Možná by trošku pomohlo alespoň vzhledu trošku zvýšit napětí.

Vidím to podobně, aneb znáte to.
"Kdo to umí, ten to dělá,
kdo to neumí, ten to učí
atd..."
Sice si spletl průtok s tlakem, ale jinak teorie jakž takž, ovšem praxe ogarovi moc nejde.

https://youtu.be/9MFw-SEOCjY?si=rXT1s0K1Iu82kvS9


Lepič vlaštovčích hnízd.  smile
GÜDE GE145W + Proteco P550  ---> Berlan BWIG 180, Omicron OMI 246, LGK60 + Speedglas 9100XX, Predátor a další hračky... - všechno na takové to "domácí žvýkání"

Offline

 

#65 22-12-2023 11:53:04

Discověra
Člen
Registrovaný: 31-10-2023
Příspěvky: 33

Re: svařování pod rentgen

Na té fotce je špatně úplně všechno!


IDEAL Soňa - krásná, IDEAL Hanka - hezká, IDEAL Katka - zubařka (v pořadí podle četnosti používání)

Offline

 

#66 22-12-2023 13:00:51

jouda74
Člen
Registrovaný: 01-02-2022
Příspěvky: 205

Re: svařování pod rentgen

huh a to jsem si rikal, jak spatne varim, ale tohle jako... no i pres otresnou kvalitu toho videostreamu.
BTW zda se mi to, nebo je ten svar i dost nerovnomerne prohraty?


Einhell trafo -> Kitin 150TIG LA, Omi176LS

Offline

 

#67 22-12-2023 13:40:28

alkoholik
Člen
Registrovaný: 09-04-2011
Příspěvky: 403

Re: svařování pod rentgen

Discověra napsal(a):

alkáči a nebylo by lepší pracovat někde třeba na vrátnici? Budeš v teple, (teda kromě Liberty). Nafasuješ parádní uniformu - na ni ženské tutově poletí. Na starost budeš mít pouze dvě tlačítka - závora nahoru, dolů, když i to bude problém stačí fixem domalovat šipky. No a psát o nástrahách tvé práce můžeš na vratnyforum.cz.

Nebylo, málo peněz. A zlepšuju se, už mám i místama svár docela slušnej. Samozřejmě to neni tak hezký jako tady od profíků, ani tak jako v tom videu, ale mám dojem že se díky tomuhle fóru a místním odborným radám přece jen svářet naučím. vratnyforum.cz web neni dostupný.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/2815_eee.jpg
Výukový video a stříhá drát nůžkama. Prase.

Editoval alkoholik (22-12-2023 13:46:12)


Ať řežu sebevíc, furt je to krátký.

Offline

 

#68 22-12-2023 18:11:24

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 8536

Re: svařování pod rentgen

Jestli někdo takový učí ve svářecí škole, tak už se ničemu nedivím.

Alkoholik: Celé video je úplně k ho...u. Z toho se člověk nic nenaučí. Minimálně půlka věcí co řekl je blbost, ve svářecí škole používá čisté CO2, na stříhání drátu nůžky na plech a nestmívací kuklu v dnešní době? Na 5mm materiál jen 130A? Proč dělal kořen u té stoupačky, když je to tam jen přilepené? Škoda více komentovat.


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#69 22-12-2023 18:50:20

j.bill
Člen
Registrovaný: 23-03-2017
Příspěvky: 709

Re: svařování pod rentgen

Roberte, tak špatně na tom svářecí školy doufám nejsou. smile Tohle je mladý mistr odborného výcviku na střední. Je tam toho hodně špatně. Je také celý vystresovaný, ale hoď kamenem, kdož jsi bez viny. To učení teenagerů také není žádný med...


Lepič vlaštovčích hnízd.  smile
GÜDE GE145W + Proteco P550  ---> Berlan BWIG 180, Omicron OMI 246, LGK60 + Speedglas 9100XX, Predátor a další hračky... - všechno na takové to "domácí žvýkání"

Offline

 

#70 22-12-2023 21:47:10

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 2405
Web

Re: svařování pod rentgen

kor v Brutnáli se člověk nemůže divit ničemu,nervozita se dá pochopit,ale profesionální přístup pedagoga by měl být takový že na síť nepustí pomůcku která není 100procentně v pořádku.Každý video se dá střihnout a část která se mi nedaří nahradit(pokud to teda dokážu zavařit líp)Dostal mně třeba napojením na horní hraně sváru.Už X let žiju v omylu že napojuji zapálením před svárem a  rychlým vrácením se na konec ukončené housenky.Kousek od Bruntálu je Horní Benešov kde sídlí (l?)Velký výrobce kotlů kamen a topidel.Aspoň už vím z čeho jsou občas tak dokurvený břity nůžek na plech který brousím....No do Bruntála ještě asi nedorazily štípačky


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;EWM pico 160
SV 18R(1000)
Speedglass9100X,Lincoln Viking 3350 4C

Offline

 

#71 22-12-2023 23:36:25

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 8536

Re: svařování pod rentgen

J.Bill: To je jedno, myslel jsem že je to nějaká sv. škola. To nemění nic na tom, že takový člověk by měl už trošku umět svařovat, ne? Vykládá nepravdy a když už se nedaří, tak buď to video sestříhat jak psal Ládes, nebo to natočit znovu. Vždyť ty sváry jsou hrozné.


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#72 23-12-2023 12:52:08

j.bill
Člen
Registrovaný: 23-03-2017
Příspěvky: 709

Re: svařování pod rentgen

jouda74 napsal(a):

huh a to jsem si rikal, jak spatne varim, ale tohle jako... no i pres otresnou kvalitu toho videostreamu.
BTW zda se mi to, nebo je ten svar i dost nerovnomerne prohraty?

Nezdá. Je to samozřejmě "studené", neprovařené, nespojené a pořádně to držet nebude.
Roberte, je to jak říkáš. Jenže zadavatelé a producenti tomu nerozumí a asi jediný, kdo umí alespoň držet hořák je pan mistr. Šel bys do toho?


Lepič vlaštovčích hnízd.  smile
GÜDE GE145W + Proteco P550  ---> Berlan BWIG 180, Omicron OMI 246, LGK60 + Speedglas 9100XX, Predátor a další hračky... - všechno na takové to "domácí žvýkání"

Offline

 

#73 23-12-2023 14:22:40

alkoholik
Člen
Registrovaný: 09-04-2011
Příspěvky: 403

Re: svařování pod rentgen

Podle čeho zde soudíte že to je neprovařené? a jak se to pozná? Nějaká rada jak to udělat, aby to bylo provařený?

Editoval alkoholik (23-12-2023 14:23:04)


Ať řežu sebevíc, furt je to krátký.

Offline

 

#74 23-12-2023 14:35:42

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4722
Web

Re: svařování pod rentgen

neprovařený svár se pozná podle barvy TOO (tepelně ovlivněná oblast)
u neprovařeného sváru je barva materiálu stejná jako všude okolo
U kvalitního průvaru je barva na první pohled uplně odlišná, třeba vespod z druhé strany kde se nevařilo.
Je to známka toho že materiál byl obloukem opravdu nataven.
Když tam změna barvy není - je svár jen nalepený.
OK?


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#75 23-12-2023 14:38:30

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2434
Web

Re: svařování pod rentgen

alkoholik napsal(a):

Podle čeho zde soudíte že to je neprovařené? a jak se to pozná? Nějaká rada jak to udělat, aby to bylo provařený?

Podle pohledu na obrázek to nelze posoudit. Vzhled není všechno.  Musely by se provést třeba MT, PT popřípadě i US testy, které by odhalily příp. defekty...

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2024


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče