SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 22-03-2024 19:31:14

dede
Člen
Registrovaný: 23-08-2007
Příspěvky: 337

Jak oválný otvor do mědi?

Ahoj,

chlapi potřebuju upravit měděné pásky pro propojení aku baterií. Je to čistá měď 5mm s M6 otvorem. Baterie trochu mění tvar, tak musí být otvor na kontakt oválný, aby se aku nepoškodila.

Nevíte, čím ten ovál samodomo "vyfrézovat"? Mám jen ruční vrtačku a úhlovku. Zkoušel jsem i ručně pilníkem, ale do M6 strčíte jen malý jehlák a u 64 děr by mi hráblo. Vrták se samozdřejmě nechytá. sad


Berlan Bwig 180, IDEAL Tecnomig 212 LCD

Offline

 

#2 22-03-2024 20:41:27

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4407

Re: Jak oválný otvor do mědi?

Zrovna minulý týden jsem vrtal do Cu pásoviny 5 mm tři díry 10 mm. Předvrtal jsem 4 mm. pak 8 mm a nakonec 10 mm. Vrtal jsem to na vrtačce, pomalu, beze spěchu a úplně stačily normálně nabroušené vrtáky na ocel. Ruční vrtačkou jsem to nezkoušel.

Offline

 

#3 22-03-2024 21:42:10

dede
Člen
Registrovaný: 23-08-2007
Příspěvky: 337

Re: Jak oválný otvor do mědi?

Nojo, jenže já tam díry už mám a potřebuju je jenom "zaoválnit". Nemůžu je převrtat na větší průměr.


Berlan Bwig 180, IDEAL Tecnomig 212 LCD

Offline

 

#4 22-03-2024 22:15:02

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4407

Re: Jak oválný otvor do mědi?

Do otvoru 5 mm použij pilník na broušení motorových pil - řetězů. Stojí pár korun a vydrží nabrousit mnoho pilových řetězů. Funkční délka je 200 mm, takže se dá dobře pracovat obouruč. Mají ho železářství. Nebrat Mountfield.

Offline

 

#5 22-03-2024 23:08:50

davor
Člen
Místo: MSK
Registrovaný: 15-03-2017
Příspěvky: 567

Re: Jak oválný otvor do mědi?

dede napsal(a):

Ahoj,

chlapi potřebuju upravit měděné pásky ... ruční vrtačku ...(

Do ruční vrtačky špičatou technickou frézu, nejvyšší otáčky a pevnou ruku.


Telwin Tecnica 144, [url=http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?pid=110195#p110195]MacAllister MSMW200A[/url], Proteco P800E-C, ERS-50, Meva Pb :-)

Offline

 

#6 23-03-2024 07:42:01

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4477

Re: Jak oválný otvor do mědi?

Ostrý vrták ubírá i bokem jako frézka, když se vrtačka bočně trochu víc přitlačí, ale vrtačce boční síla moc dobře dělat nebude.
Ruční vybroušení oválného otvoru se dá usnadnit, když se ve svislém otvoru běžící vrtačka s vrtákem začne vyklápět, vrták pak bokem vyfrézuje vrch a spodek plechu a zůstane jen střed, který se ručně dokončí pilníkem nebo frézkou.
V mědi by to mělo jít dobře, měď je měkká. V oceli by se vrták mohl seknout a zlomit.

Offline

 

#7 23-03-2024 09:54:23

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4812

Re: Jak oválný otvor do mědi?

existují "frézovací vrtáky". Tím by to šlo asi nejlépe. Kdysi jsem je koupil i v hornbachu.
Takhle to vypadá:
https://www.obi.cz/frezovaci-vrtaky/lux … /p/5044482


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#8 23-03-2024 10:40:44

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4477

Re: Jak oválný otvor do mědi?

Je fakt, že dneska se i v eshopech dá nakoupit poměrně rychle. Když zboží je skladem, eshop zásilku rychle zpracuje a dá přepravní společnosti a když se dá zásilka uložit v místním alzaboxu, jde to velice rychle nejen zeleném skřetovi.

Offline

 

#9 23-03-2024 10:45:51

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 8536

Re: Jak oválný otvor do mědi?

Jak moc velký ovál potřebujete? Jestli větší, mohl jste si navrtat vždy 2 díry vedle sebe a propilovat.


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#10 23-03-2024 11:16:44

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 2706

Re: Jak oválný otvor do mědi?

Zaprvé, nedokážu si představit, jak vypadá oválný otvor M6 (aby byl funkční smile).
Zadruhé, aby se to mohlo posouvat, nesmí to být moc utažené. Čili tam vznikne přechodový odpor. Při velkých proudech tam bude vznikat úbytek napětí a teplo. Tím teplem se materiál roztáhne, spoj se dotáhne a přestane být flexibilní. Tolik teorie smile.
Netuším, kolik se to může hýbat. Eventuelně bych udělal místo pseudoposuvného spoje takovou tu pružnou smyčku, jaká bývá na dálkových potrubích. Tam je to jednak kvůli dilataci, druhak kvůli rázům, které tam mohou vznikat při přepravě media potrubím.

Offline

 

#11 23-03-2024 11:56:04

dede
Člen
Registrovaný: 23-08-2007
Příspěvky: 337

Re: Jak oválný otvor do mědi?

Potřebuju ten otvor rozšířit o cca 2mm jedním směrem. U té mědi je nahouby, jak ucpává pilník. Mám tedy jen jehlák, ale stačí dva tahy a už ho musím čistit.

Díky za tip na ten frézovací vrták.

pafik: Ten spoj se utáhne "tak akorát", aby pásek mohl "klouzat". Je pod ním ještě cupal podložka, takže styčná plocha je velká na těch pár amper co tam teče.


Berlan Bwig 180, IDEAL Tecnomig 212 LCD

Offline

 

#12 23-03-2024 14:31:44

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 2706

Re: Jak oválný otvor do mědi?

Jestli je tam pár ampér, tak proč tam dáváš pásek, kterej přenese stovky ampér? smile

Offline

 

#13 23-03-2024 15:06:08

Zdenek11
Člen
Místo: kousek od Brna
Registrovaný: 23-02-2010
Příspěvky: 2196

Re: Jak oválný otvor do mědi?

S tím "klouzáním pásku", to je vtip, že?

Offline

 

#14 23-03-2024 15:22:36

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4812

Re: Jak oválný otvor do mědi?

Pokud se jedná jen o dilataci, tak bych to takto neřešil. To je jistě možné řešit tak, že spoj bude dobře utažený. (Vytvarovaný Cu plech a p. - Pafík). šoupání materiálů bych nechal pro komutátor, kolektory a td. Pak se ale jedná o jiné materiály.
Frézovrták se ti bude hodit na něco jiného. Já jsem sním čistil částěčně zalité díry při žárovém zinkování, tak abych neobnažil základní kov.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#15 23-03-2024 19:37:23

Charon
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 17-08-2014
Příspěvky: 1500

Re: Jak oválný otvor do mědi?

Na šoupání mteriálu zapomeňte pokud tam chcete mít dobrý el kontakt a nemáte tam pružící element co by to přitlačoval. A i tak by to nebylo správně. Elektrický spoje se dotahují "na krev".

Pokud musí být mezera tak bych to
1) převrtal větším vrtákem, v nutnosti lze pracovně díru zaslepit aby se to líp vrtalo
2) zakvedlal vrtačkou jak uvádějí výše
3) místo šroubu M6 dal M5 nebo M4 a příslušnou podložku
4) koupil zemnící měděný pásek, lehce naohýbal a vyvrtal to znovu, viz. pafík1605

Editoval Charon (23-03-2024 19:40:20)

Offline

 

#16 23-03-2024 21:18:42

Michall
Člen
Registrovaný: 24-01-2021
Příspěvky: 68

Re: Jak oválný otvor do mědi?

Použij kabel a nalisuj ocka na baterie..
Pry se pri spatnem kontaktu muze i vyhoret.

Offline

 

#17 24-03-2024 07:34:35

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4477

Re: Jak oválný otvor do mědi?

Spíš bych to viděl tak, že když články mají trošku jiný rozměr než bylo původně počítáno, tak je třeba v propojení udělat nějakou toleranci, aby to šlo sešroubovat.

Editoval Radim (24-03-2024 07:38:29)

Offline

 

#18 24-03-2024 08:55:46

dede
Člen
Registrovaný: 23-08-2007
Příspěvky: 337

Re: Jak oválný otvor do mědi?

Tu měděnou pásovinu jsem už měl, takže kupovat něco dalšího nemělo význam.

Je to jak píše Radim. Pro Číňana je přesnost neznámý pojem, takže ikdyž jsou to papírově stejné aku jako mám z minulosti, tak jsou tlustší a rozteč kontaktů je samozdřejmě taky větší. Navíc nově tam musí být tolerance kvůli "nafukování" (šetří na obalu), takže pásky nesmí být natvrdo, ale mají mít možnost "posunu na kontaktu". I ty jejich orginál čínské pásky mají ovál a žádný ohyb.


Berlan Bwig 180, IDEAL Tecnomig 212 LCD

Offline

 

#19 24-03-2024 10:13:59

Zdenek11
Člen
Místo: kousek od Brna
Registrovaný: 23-02-2010
Příspěvky: 2196

Re: Jak oválný otvor do mědi?

Tak jako tak, baterie mají předepsaný utahovací moment šroubu a ten je potřeba dost přesně dodržet.
Nějaké utahování "od oka" bych si tady rozhodně netroufnul.

Editoval Zdenek11 (24-03-2024 10:33:12)

Offline

 

#20 24-03-2024 11:09:09

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 2706

Re: Jak oválný otvor do mědi?

dede napsal(a):

Tu měděnou pásovinu jsem už měl, takže kupovat něco dalšího nemělo význam.

  Tu měděnou pasovinu využiješ jinde 

Je to jak píše Radim. Pro Číňana je přesnost neznámý pojem, takže ikdyž jsou to papírově stejné aku jako mám z minulosti, tak jsou tlustší a rozteč kontaktů je samozdřejmě taky větší. Navíc nově tam musí být tolerance kvůli "nafukování" (šetří na obalu), takže pásky nesmí být natvrdo, ale mají mít možnost "posunu na kontaktu". I ty jejich orginál čínské pásky mají ovál a žádný ohyb.

To, že to čínan udělal blbě, to pro mě není argument pro to, abych to opakoval.

Offline

 

#21 25-03-2024 08:02:23

Charon
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 17-08-2014
Příspěvky: 1500

Re: Jak oválný otvor do mědi?

A není ten ovál spíš řešením když budou mít baterie z výroby různé rozměry, než aby šlo o nějaké klouzání ve spoji za provozu?

Někdy je levnější nakoupený materiál vyhodit (přesunout na jiný projekt) a udělat to znovu, než se snažit opravovat a přizpůsobit něco, co se na poprvé nepodařilo.

Editoval Charon (25-03-2024 08:04:49)

Offline

 

#22 25-03-2024 17:26:27

dede
Člen
Registrovaný: 23-08-2007
Příspěvky: 337

Re: Jak oválný otvor do mědi?

Tak frézovací vrták za 200 z Hornbáče vyřešil problém, díky Famatere. Pásky půjdou na cupal podložky, takže kontakt bude perfekt, dotáhnu je na cit a uvidím za čas, jestli tam neprobíhají nějaké deformace na kontaktech, kvůli nafukování.

Utahovací moment od Číňana je tam maximálně na velké H. Ty kontakty jsou hliníkové, samozdřejmě ze šuntového materiálu, takže když se nedotahují velmi opatrně, tak se třetina strhne a pak teprve začíná zábava. Čínský utahovací moment by nepřežil ani jeden. big_smile

Jinak chlapi, jako nežiju si na vysoké noze, abych vyhodil měď za litr, kvůli drobné vadě v rozměru. smile

Editoval dede (25-03-2024 17:27:14)


Berlan Bwig 180, IDEAL Tecnomig 212 LCD

Offline

 

#23 26-03-2024 09:46:11

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 2706

Re: Jak oválný otvor do mědi?

dede napsal(a):

....

Jinak chlapi, jako nežiju si na vysoké noze, abych vyhodil měď za litr, kvůli drobné vadě v rozměru. smile

Jako promiň, ale pár kabelových ok a metr Cu lanka 4 mm2 za litr? Kde bydlíš?

Offline

 

#24 26-03-2024 11:39:56

dede
Člen
Registrovaný: 23-08-2007
Příspěvky: 337

Re: Jak oválný otvor do mědi?

Je to pásovina 20*5mm skoro metr. smile Zkus to vůbec normálně koupit.


Berlan Bwig 180, IDEAL Tecnomig 212 LCD

Offline

 

#25 26-03-2024 12:10:33

davidma
Člen
Registrovaný: 12-05-2021
Příspěvky: 565

Re: Jak oválný otvor do mědi?

To je sina do rozvadece, ne?


Dříve Kühtreiber Kitin 150, nyní Fronius Transpocket 150TIG a Dnipro-M SAB-258N.
Programování PC/PLC/MCU (převáženě v jazyce C), návrhy a realizace elektroniky.

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2024


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče