SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
![]() |
Nejste přihlášen(a)
Dobrý den, potřebuji v hale ve výšce navařit kolejnice v kusech rozměr 50x50x3000mm z 12050 tažená v přírodním stavu na nosník IPE400 z 11373 (možná 11523). Koutový svar z obou stran přerušovaný po 10cm. Jezdit po tom budou kladky jeřábu. Jaké použít elektrody a postup v "polních" podmínkách, mám strach, aby svar nepraskal. V krajním případě by se musela kolejnice udělat z 11523, tam by už problém být neměl...děkuji předem za každou radu
Offline
MirekF napsal(a):
... potřebuji v hale ve výšce navařit kolejnice v kusech rozměr 50x50x3000mm z 12050 ...
Předpokládám, že chceš přivařit čtvercový profil, který bude sloužit jako kolejnice? (Ne kolejnici k IPE400...)
Strach máš oprávněný. Svar jakoukoliv metodou materiál 12050 v TOO "přikalí", tudíž se stane křehkým, zcela nevhodným pro pojezd jeřábu.
Offline
12 050
Konstrukční ocel nelegovaná k zušlechťování, povrchovému kalení a pro velké výkovky. Uklidněná ocel vhodná na hřídele těžních strojů, turbokompresorů, karuselů apod., na větší ozubená kola, šneky, ozubené věnce, rotory šroubových kompresorů, ojnice, pístnice, vřetena, plunžry lisů, písty kompresorů, čepy, šrouby, stavěcí rouby, dopravní válečky, vodící čepy, lamely spojek, kladičky, lůžka, páky, zarážky, kolíky, různé spojovací součásti, posouvací vidlice, držáky, unášeče satelitů, vahadla, západky, kované svorníky tlakových nádob, upínací a stavebnicové části nástrojů, vrtací tyče, frézovací trny. Svařitelnost obtížná.
Offline
ano, přesně tak, čtvercový profil, který má sloužit jako kolejnice, nejraději z 12050(C45) k IPE400 (11373) ... ale bohužel není možný ani předehřev ani vyžíhání, předpoklad byl elektrodou OK48.00 nebo FOX EV 50 nebo FOX EV 63, ale můžou tam právě být otřesy a mohlo by to praskat, proto jestli někdo má zkušenost co s tím ...
Offline
50x50mm, IPE400....
několik podobných drah jsem likvidoval, ale ten hlavní nosný prvek nikoliv IPE ale klasika - NP (nosný profil)
Vždy šlo o jeřáby s rozponem 10 a více metrů a nosnosti 10 a více tun.
A také stejný rozpon ale nosnost jen cca 500kg (manipulace s vanami v galvanovně) tady byla "kolejnice" tvořená jen pouhým vinglem z zaručeně svařitelného.
Píšu protože není jasné jak výkoný jeřáb stavíš. Třeba by to na "domácí" jeřáb šlo udělat z něčeho jiného?
Offline
Řešením tak materiálově problematických spojů se zabývali už naši pradědové a vymysleli patku na svařitelném materiálu a k ní přišroubovanému (dříve i přinýtovanemu) nesvařitelnému materiálu (obtížně svařitelnému, litinám apod.). Fungovalo to a v systémech s velkým zatížením, či značnými dilatacemi se to používá stále.
Offline
No v dnešním ESABu byly desítky jeřábů , což je při práci s ocelí zcela běžné . Vídával jsem skupinu , kterým říkali drážkaři . Nic jiného nedělali , než dráhy pro kočky . Dráhy vyráběli z Iček a navářeli "normální" plocháč na íčko v celé délce . Měli venku silnější , tak 3stovku íčko . Nad něj našponovali 150-200ku ičko a prohnuli ji o jimi známý průhyb . Potom po celé délce přivařili elektrodou ještě plocháč . Tyto drážky byly v celém podniku i mořírně .
Offline
Matriál 12050 nepoužívat, na tyto věci použít běžné ičko.
Offline
Moc děkuji všem za cenné rady a konzultace. Ona to má být repase. Raději se budu snažit prosadit, aby ta navařovaná dráha byla z 11523 místo 12050. Ta myšlenka s podkladním svařitelným plocháčem a našroubováním dráhy z nesvařitelného materiálu je také dobrá, prvně jsme to chtěli i šroubovat k nosníku, ale tam by to musel prý posvětit statik... Do materiálu 12050 jsme tlačení, že by měl být odolnější proti "rozválcování" a "vymačkání" pojezdovou kladkou, než ta 11523, aby to chvíli vydrželo. Ale jiný odolnější materiál mě nenapadá, on se asi každý časem "rozjezdí" a vymačká, ale chvíli to musí držet... Ještě jsem si říkal, co třeba Hardox nebo Weldox, ty se běžně vaří, ale zase je nedělají v hranaté tyčovině, jen plechy, co vím, takže to by byla další komplikace. Ale ten Weldox je vysokopevnostní, takže by mohl být odolný i vůči vymačkávání....Pokud by ještě někoho něco napadlo, tak prosím napište. Hezký den všem.
Offline
napadá mě jedno, ten projektant není moc zkušený. Jak píšu, takové dráhy různých nosností jsem likvidoval.
Čtyrhran byl navařen přerušovanými kouťáky, nikdy jsem si přitom nevšiml nějaého "rozválcování".
Nevybavuju si zda nosné kolo jezdí po tom čtyřhranu nebo jen osazením po traverze. Ta kola byla celkem široká a čtyřhran jen zajišťoval axiální pohyby.
Ty provozy se likvidovaly z důvodu totální změny využití haly. Nový nájemce jeřáb nepotřeboval a zabíral zbytečné místo pro skladování třeba palet se zbožím.
Šroubovat nesvařitelnej čtyrhran dle mne není dobrý nápad - hodně pracný a šrouby i hustě umístěné jsou víc náchylné k praskání než svár.
Offline
Není náhodou jeřáb vyhražené zařízení? A tudíž jeho rekonstrukci včetně konkrétní technologie musí posvětit projektant s příslušným oprávněním? Jinak jakákoliv nehoda jde na vrub toho, kdo to organizoval a pracoval - svařoval?
Offline
Pozor , bourač píše nejspíše o dráze po které pojíždí portál , já o zavěšeném vyztuženém íčku na němž je zespodu zavěšena a jezdí kočka .
Offline
se namáháš zbytečně, zakladatel píše o podélné dráze o té příčné nikdo nepíše a není předmětem diskuze.
Offline
MirekF: Jenom pár nápadů. Proč vymýšlet něco, co je dávno vymyšleno - tedy kolejnici.
Ferona a další výrobci mají v sortimentu mimo jiné i Kolejnice jeřábová DIN 536
https://online.ferona.cz/detail/47074/k … -din-536-1
a výrobci je v pojezdech používají - foto pojedu kočky po nosníku mostu.
https://www.gigasro.cz/clanky-dva-mosto … &pid=2
Nebylo by dobré napřed zjistit, jaké platí pro Zdvihací zařízení normy a až poté se tím řídit?
Na fotce je vidět i použití spec. příchytek - nastavení rozteče a umožnění dilatace.
Možná by bylo dobré kromě statika kontaktovat i revizáka, který vám to podepíše...
Editoval keros (10-04-2025 01:18:48)
Offline
Já se o nic nesnažím . Přesně určuji , k čemu jsem dal popis . Asi se snažíš ty , zbytečně .
Offline
Ideální by bylo předehřát 12050 na min. 250°C a použít FOX EV 63 a pak zajistit pomalé chladnutí.
Druhý, spolehlivější způsob je použít Thermanit Nicro 82, což je elektroda s vysokým obsahem niklu, do svarového kovu se nenatáhne uhlík a tak bude svar houževnatý, navíc s menším rozdílem tepelné roztažnosti bude i menší pnutí.
I tak bych ale předehřál a nechal pomalu chladnout, kvůli tepelně ovlivněné zóně. Větší jistota, ale za větší peníze.
Editoval JardaK (10-04-2025 18:04:50)
Offline
JardaK napsal(a):
Ideální by bylo předehřát 12050 na min. 250°C a použít FOX EV 63 a pak zajistit pomalé chladnutí.
Druhý, spolehlivější způsob je použít Thermanit Nicro 82, což je elektroda s vysokým obsahem niklu, do svarového kovu se nenatáhne uhlík a tak bude svar houževnatý, navíc s menším rozdílem tepelné roztažnosti bude i menší pnutí.
I tak bych ale předehřál a nechal pomalu chladnout, kvůli tepelně ovlivněné zóně. Větší jistota, ale za větší peníze.
Nic ve zlém JardaK. Vážím si Tvých znalostí a ochoty podělit se s nimi.
Představ si ale, jak tazatel někde na žebříku (lešení či plošině), pod stropem haly hořákem (Pb, acetylén/O2) předehřívá čtyřhran na 250°C, následně nikelitkou vytvoří nad hlavou 10cm sváru a hned toto celé zabalí do fibralu a bude pokračovat k dalšímu IPE400... Stejně ta C45 časem praskne vedle toho sváru. Ale je to proveditelné.
Tady se zřejmě jedná o nějakou rekonstrukci větší garáže. Bez statiků, revizáků, bezpečáků apod...
Soudě dle průřezu 50x50 jako kolejnice podélného pojezdu, nosnost tak do 2t.
Rozdíl v otlaku mezi 11... a 12... není až tak markantní, aby nepoužili k zamýšlenému účelu raději zaručeně svařitelný materiál.
Možné řešení s patkami navrhnul jirkati.
Offline
i mistr tesař se utne... profil 50x50 nenese zátěž, pod ním je IPE400
to je bytelnej kus železa na desítky tun
Offline
Moc díky všem za podněty a zajímavé postřehy a sdílení poznatků. Je to jak píšete výměna pojezdových čtyřhranů, které sedí na IPE nosníku, čtyřhrany jsou vymačkané a právě z důvodu původního projektu a jeho schválení se musí provést výměna tak, aby nebyl změněn způsob upevnění, škoda, že tam projektant tehdy nevymyslel šroubové spoje a nebo i tu jeřábovou kolejnici, jak by to bylo nyní snadné vyměnit. Určitě to teď vidím tak, že to budeme tlačit na výměnu z 11523, možná se o něco dřív vymačká, než ta 12050, ale zase to bude držet, aniž by došlo k praskání svaru nebo materiálu.
Offline
Jestli se má dodržet původní projekt neboli je to oprava, tak je otázka, jestli záměna materiálu z 11 523 na 12050 je nebo není dodržení původního projektu.
Jak dlouho při běžném provozu vůbec trvalo, než se ta 11 523 vymačkala?
A nedá se ten pojezdový čtyřhran 11 523 z horní strany nějak cenově rozumných způsobem zušlechtit?
Offline
bourač napsal(a):
i mistr tesař se utne... profil 50x50 nenese zátěž, pod ním je IPE400
to je bytelnej kus železa na desítky tun
Sypu si popel na hlavu, ty traverzy jsem považoval za stojky..
Offline
no máš dobrý skóre 588 dobrých proti jednomu mírně chybnému,
to je eště moc dobrý proti jinejm tady
Offline
Co je na tom neproveditelného?
Vycházel jsem z toho, že to tam má a potřebuje to svařit. Tečka.
To se totiž nestává zase až tak zřídka, že někdo navrhne svarový spoj z materiálu, který není určen pro svařování a přijde se na to na poslední chvíli.
Dva chlapi na plošině, jeden ohřeje autogenem místo svaru a 5-10 cm kolem, druhý svaří niklovkou, první okolo ještě jednou dohřeje a jdou vedle.
A na 250°C předehřívat nemusí, ani žádný zábal, to není nástrojovka, co musí chladnout z 400°C pár hodin.
davor napsal(a):
JardaK napsal(a):
Ideální by bylo předehřát 12050 na min. 250°C a použít FOX EV 63 a pak zajistit pomalé chladnutí.
Druhý, spolehlivější způsob je použít Thermanit Nicro 82, což je elektroda s vysokým obsahem niklu, do svarového kovu se nenatáhne uhlík a tak bude svar houževnatý, navíc s menším rozdílem tepelné roztažnosti bude i menší pnutí.
I tak bych ale předehřál a nechal pomalu chladnout, kvůli tepelně ovlivněné zóně. Větší jistota, ale za větší peníze.Nic ve zlém JardaK. Vážím si Tvých znalostí a ochoty podělit se s nimi.
Představ si ale, jak tazatel někde na žebříku (lešení či plošině), pod stropem haly hořákem (Pb, acetylén/O2) předehřívá čtyřhran na 250°C, následně nikelitkou vytvoří nad hlavou 10cm sváru a hned toto celé zabalí do fibralu a bude pokračovat k dalšímu IPE400... Stejně ta C45 časem praskne vedle toho sváru. Ale je to proveditelné.
Tady se zřejmě jedná o nějakou rekonstrukci větší garáže. Bez statiků, revizáků, bezpečáků apod...
Soudě dle průřezu 50x50 jako kolejnice podélného pojezdu, nosnost tak do 2t.
Rozdíl v otlaku mezi 11... a 12... není až tak markantní, aby nepoužili k zamýšlenému účelu raději zaručeně svařitelný materiál.
Možné řešení s patkami navrhnul jirkati.
Offline
JardaK napsal(a):
Co je na tom neproveditelného?
Vycházel jsem z toho, že to tam má a potřebuje to svařit. Tečka.
To se totiž nestává zase až tak zřídka, že někdo navrhne svarový spoj z materiálu, který není určen pro svařování a přijde se na to na poslední chvíli.
Dva chlapi na plošině, jeden ohřeje autogenem místo svaru a 5-10 cm kolem, druhý svaří niklovkou, první okolo ještě jednou dohřeje a jdou vedle.
A na 250°C předehřívat nemusí, ani žádný zábal, to není nástrojovka, co musí chladnout z 400°C pár hodin.davor napsal(a):
JardaK napsal(a):
Ideální by bylo předehřát 12050 na min. 250°C a použít FOX EV 63 a pak zajistit pomalé chladnutí.
Druhý, spolehlivější způsob je použít Thermanit Nicro 82, což je elektroda s vysokým obsahem niklu, do svarového kovu se nenatáhne uhlík a tak bude svar houževnatý, navíc s menším rozdílem tepelné roztažnosti bude i menší pnutí.
I tak bych ale předehřál a nechal pomalu chladnout, kvůli tepelně ovlivněné zóně. Větší jistota, ale za větší peníze.Nic ve zlém JardaK. Vážím si Tvých znalostí a ochoty podělit se s nimi.
Představ si ale, jak tazatel někde na žebříku (lešení či plošině), pod stropem haly hořákem (Pb, acetylén/O2) předehřívá čtyřhran na 250°C, následně nikelitkou vytvoří nad hlavou 10cm sváru a hned toto celé zabalí do fibralu a bude pokračovat k dalšímu IPE400... Stejně ta C45 časem praskne vedle toho sváru. Ale je to proveditelné.
Tady se zřejmě jedná o nějakou rekonstrukci větší garáže. Bez statiků, revizáků, bezpečáků apod...
Soudě dle průřezu 50x50 jako kolejnice podélného pojezdu, nosnost tak do 2t.
Rozdíl v otlaku mezi 11... a 12... není až tak markantní, aby nepoužili k zamýšlenému účelu raději zaručeně svařitelný materiál.
Možné řešení s patkami navrhnul jirkati.
Samý hovna.
Offline
JardaK napsal(a):
Dva chlapi na plošině, jeden ohřeje autogenem místo svaru a 5-10 cm kolem, druhý svaří niklovkou, první okolo ještě jednou dohřeje a jdou vedle.
ale jo, IPE400 má přírubu cca 20cm širokou, okolo je z obou stran celkem snadný přístup.
Čtyřhran 50x50mm je v ose příruby zvrchu. Snadná práce, akorát že takové dráhy bývají dlouhé 50 a mnohem víc metrů.
Tu plošinu trochu větší aby se na ní vešel i švajc a nebylo potřeba za sebou tahat hadice.
Na této délce 50 a více metrů sázet celkem čtyry (přerušované) sváry elektrodou, no nevím asi bych se o takovou zakázku neucházel.
JardoK co MAG? Jaký plyn a jaký drát?
A eletriku si můžou ti dva borci odebírat z troleje.
Offline