SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

ferda-welding


#1 23-10-2007 17:58:03

Zelenej
Člen
Místo: Humpolec
Registrovaný: 08-05-2007
Příspěvky: 176

Svařování mosazi metoudou Tig

Přejí příjemný den,
prosím o radu zda někdo má zkušenost svařování mosazi metodou Tig případně uvítám bližší zkušenosti a rady na co si dát pozor.

Offline

 

#2 23-10-2007 18:30:34

Petr
Moderator
Registrovaný: 10-02-2007
Příspěvky: 703
Web

Re: Svařování mosazi metoudou Tig

V každém případě to půjde špatně.
Tak jako u oceli ovlivňuje svařitelnost obsah uhlíku a legujících prvků, tak u mosazi je to obsah zinku a legujících prvků.
Jelikož teplota odpařování zinku je 903 stupňů celsia dojde v tepelně ovlivněné oblasti díky odpařenému zinku ke změně mechanických vlastností. Strukturní změny neproběhnou pokud obsah zinku v základním materiálu nepřekročí hodnotu 32 hm.%.
Další problémy nastanou pokud bude mosaz dolegována dalším prvkem - CuZnPb-nesvařitelné
                                                                                                           CuZnAl-nesvařitelné
                                                                                                           CuZnNi-svařitelné
Při svařování TIG musí být oblouk měkký, což dosáhneme zvětšením jeho délky na cca 5-8 mm. Svařujeme bez přídavného materiálu. V každém případě půjdou zinkové páry proti zionizovanému prostředí oblouku a ten bude nestabilní.
Pozor na zinkové páry - jsou silně toxické. Používej nucený oběh vzduchu do kukly.

Offline

 

#3 23-10-2007 18:57:31

Zelenej
Člen
Místo: Humpolec
Registrovaný: 08-05-2007
Příspěvky: 176

Re: Svařování mosazi metoudou Tig

Ahoj děkuju za odpověď ale moc jsi mě nepotěšil... smile v tom případě musím najít jinou náhradu ještě se zeptám jak je to s mědí a svařování Tigem? Jestli máš bližší zkušenost. dík za informace.

Offline

 

#4 01-01-2008 19:24:11

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1939
Web

Re: Svařování mosazi metoudou Tig

Zelenej napsal(a):

....ještě se zeptám jak je to s mědí a svařování Tigem? Jestli máš bližší zkušenost. dík za informace.

Měď lze svařovat poměrně snadno metodou TIG i MAG. V případě TIG -  použijte čistý Ar, lepší je směs He/Ar, patrně bude zvýšený požadavek na proudové zatížení, neboť měď je výborný tepelný vodič a teplo je velmi rychle odváděno z místa sváru. Přídavný drát lze použít elektroinstalační měděný drát zbavený isolace. Pochopitelně lepší by bylo použití Cu drátu stabilizovaného malým obsahem fosforu, čímž se snižuje vznik oxidačních procesů. Svarové místo očistit nerez kartáčem a zejména zbavit mastných nečistot. Sebemenší přítomnost kyslíku ve sváru způsobuje mezikrystalovou oxidaci a značné snížení pevnosti spoje (křehkost). (Ostatně toto pravidlo platí při každém svařování (navařování) slitin mědi - kupř. Monel ap). Není doporučeno k obrušování svarového místa používat běžné brusné kotouče, které zanáší do povrchu mědi nečistoty, které se při ohřevu teplem rozkládají na látky obsahující kyslík a tím je usnadněna tvorba zmíněné mezikrystalové oxidace. 

V případě MAG se používá směs plynů argon / vodík v poměru až 25% vodíku. Přítomnost vodíku zabraňuje mezikrystalové oxidaci Cu.

Offline

 

#5 27-05-2008 09:18:52

lt-pek
Člen
Registrovaný: 17-02-2008
Příspěvky: 26

Re: Svařování mosazi metoudou Tig

Ja sa zvarovaniu moc nerozumiem ale ak mam nejaky problem tak skočim za znamim a ten ma masinu TIG  a zvara akukolvel mosadz velmy dobre. Predtim použivane kyslik plyn borak a jeho zvar sa neda porovnať s TIG teraz chodim len tam on s TIG zavari asi všetko.

Offline

 

#6 21-02-2009 19:14:16

chpet66
Člen
Registrovaný: 21-02-2009
Příspěvky: 4

Re: Svařování mosazi metoudou Tig

lt-pek napsal(a):

Ja sa zvarovaniu moc nerozumiem ale ak mam nejaky problem tak skočim za znamim a ten ma masinu TIG  a zvara akukolvel mosadz velmy dobre. Predtim použivane kyslik plyn borak a jeho zvar sa neda porovnať s TIG teraz chodim len tam on s TIG zavari asi všetko.

Buď kecáš ty, nebo tvůj kouzelný kámoš. Ale v jednom máš pravdu, moc tomu nerozumíš!

Offline

 

#7 25-07-2009 11:41:10

dodan
Člen
Registrovaný: 01-07-2008
Příspěvky: 23

Re: Svařování mosazi metoudou Tig

Nechcem začať novú tému a tak som to dal sem...Včera sme zvárali prasknuté  mosadzné kolienko, ktoré bolo asi pochrómované,obrúsili sme to do mosadze,prasklinka nešla zavariť iba "zliatím "samotného materiálu,a tak som musel použiť prídavný materiál,nemal som tyčku k tigine a tak som použil tyčku, ktora sa používa k zváraniu autogenom.Ked som nahrial pôvodnu mosadz-pohoda,dal som prídavný materiál-začalo to strašne "prskať".Napriek tomu prskaniu sa to zavarilo dobre bez porov ale nerozumiem prečo to prskalo.Aj pri zváraní to vyzeralo že to neni dobre ,ale ked som to očistil tak to vyzeralo ako normálny zvar.
Aj napriek tomu to asi nebol vhodný matroš...

Editoval dodan (25-07-2009 11:41:48)

Offline

 

#8 02-10-2009 22:57:09

Lubous1
Člen
Registrovaný: 02-10-2009
Příspěvky: 19

Re: Svařování mosazi metoudou Tig

Pěkný večer, Zeptám se zda by nebylo vhodnější použít na elektrodu plusovu polaritu za účelem snížení teploty kvůli odpařování zinku z mosazi?
Já jsem to už kdysi také skoušel, polaritu elektrody jsem měl nínus,a hodně ko prskalo. Řekl bych že to je tím zinkem že moc vyhořuje. Já to odzkouším příští týden a dám Vám vědět.
Kdysi jsem dělal ve slévarně a mohu potvrdit, v mosazi je úplně všechno: hliník ,hořčík, olovo, cín, křemík. (mimo měď a zinek). Dávalo se to do mosazi aby lépe tekla ve formě, jindy aby měla pěkný povrch. Tak se nedivte že spusta ODLITKŮ  a  VÝLISKŮ nejde dobře svařt, když je tam co tam nepatří.
Věřím, že čístá mosaz, jako je kulatina, plechy, hranoly, trubky půjdou pěkně svařit.

Offline

 

#9 03-10-2009 16:41:55

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1939
Web

Re: Svařování mosazi metoudou Tig

Lubous1 napsal(a):

Pěkný večer, Zeptám se zda by nebylo vhodnější použít na elektrodu plusovu polaritu za účelem snížení teploty kvůli odpařování zinku z mosazi?
Já jsem to už kdysi také skoušel, polaritu elektrody jsem měl nínus,a hodně ko prskalo. Řekl bych že to je tím zinkem že moc vyhořuje. Já to odzkouším příští týden a dám Vám vědět.
Kdysi jsem dělal ve slévarně a mohu potvrdit, v mosazi je úplně všechno: hliník ,hořčík, olovo, cín, křemík. (mimo měď a zinek). Dávalo se to do mosazi aby lépe tekla ve formě, jindy aby měla pěkný povrch. Tak se nedivte že spusta ODLITKŮ  a  VÝLISKŮ nejde dobře svařt, když je tam co tam nepatří.
Věřím, že čístá mosaz, jako je kulatina, plechy, hranoly, trubky půjdou pěkně svařit.

Přehozením polarity snížíte teplotu na zákl. materiálu, to je fakt, ale zvýšíte podstatně do neúnosné míry teplotu na wolframové elektrodě. Lze to aplikovat pouze za cenu toho, že zvětšíte průměr elektrody a zajistíte z ní dostečný odvod tepla, např. použitím vodou chlazeného TIG hořáku. Oblouk však hoří nestabilně.

Svařování mosazi TIGem je vždy problematické a je to nouzové řešení, které vyžaduje značnou praxi. Vhodnější praktika je použití klasické metody - pájení stříbrnými pájkami plamenem.

Překvapuje mne, co vše může být v mosazi, nicméně jmenované kovy jako hliník ,hořčík, olovo, cín ap., neovlivní natolik svařitelnost. Nejdůležitější je obsah zinku. Ten bude dělat problémy vždy. Má velmi nízký bod varu (907 °C) a proto při přehřátí tavné lázně (což je u metody TIG velmi snadné), se bude vypařovat  a jeho páry budou způsobovat potíže. A to i vpřípadě tzv. čisté mosazi ve vámi popisovaných profilech

Ostatně, velmi správně to zde popisuje Petr o pár článků výše. smile

Editoval Frank (03-10-2009 16:54:15)

Offline

 

#10 03-10-2009 23:47:21

Lubous1
Člen
Registrovaný: 02-10-2009
Příspěvky: 19

Re: Svařování mosazi metoudou Tig

Pěkný večer, jen bych se chtěl zeptat uživatele - Zelenej :  co potřebuješ konkrétně svařit? Je to taky dost duležité, aspoň rozměry případně sílu-tlouštku mat.

Offline

 

#11 04-10-2009 12:20:53

Zelenej
Člen
Místo: Humpolec
Registrovaný: 08-05-2007
Příspěvky: 176

Re: Svařování mosazi metoudou Tig

Ahoj problém jsem již před časem vyřešil. Mělo se jednat o prstenec přibližně průměru 15 cm, síla 2 cm a šířka 3 cm vyřešili jsem to tím že jsem koupili kulatinu kterou jsem přetočili na tento průměr a vnitřek téř odsoustružili. Bylo to rychlejší ale dražší.. smile

Offline

 

#12 02-11-2009 21:35:54

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1096

Re: Svařování mosazi metoudou Tig

Opravdu nejlepší způsob spojení mosazi je pájení plamenem stříbrnou pájkou. Pájky ZnCu s 20-30% stříbra bez dalších přísad, jako Sn, Cd atd. mají dokonce max. barevnou shodnost. Jde o značky např. Fontargen A 303 (holá) , Fontargen AF 303 (obalená tavidlem) atd. Pokud jde o WIG nebo MIG, vhodné jsou slitiny CUSi3 (Fontargen A 202 W pro WIG, A 202 M pro MIG) nebo CuSn 6 (Fontargen A 203/6W pro WIG, Fontargen A 203/6M pro MIG). Přídavné materiály se Zn, tzn. mosazné pájky atd. se nepoužívají. Dobře to jde i elektrodou, např. UTP 32.

Offline

 

#13 04-05-2011 23:20:54

marco5811
Člen
Registrovaný: 04-05-2011
Příspěvky: 1

Re: Svařování mosazi metoudou Tig

To je zadání spíš pro konstruktéra pro nějaký placený výpočet než pro diskuzní fórum. Běžne se nejdřív hledá a zkoumá nějaké zařízení, které se používá a dobře funguje a to se kopíruje nebo mírně upravuje...
Fakt je, že to taky spočítat neumím a minimálně bych to musel konzultovat se známým konstruktérem u piva nebo zadat za pár peněz jednoduchý výpočet třeba nějakému studentovi na technice.


[url=http://sazkove-kancelaree.cz]sázkové kanceláře[/url]

Offline

 

#14 30-05-2012 10:08:45

Vla-sta
Člen
Registrovaný: 30-05-2012
Příspěvky: 2

Re: Svařování mosazi metoudou Tig

Dobrý den,
letujeme mosazné plechy o síle 0,5-0,6mm složení 28- 15% Zn 72-85% Cu v rámci hudebního průmyslu, výroba dechových nástrojů. Uvažujeme o zavedení svařování. Bohužel v ČR jsem našel zatím jen tyto stroje:
http://www.intercut.cz/texty/svarovani-plasmou.pdf  viz mikroplazma 20
nebo v USA:
http://www.pro-fusiononline.com/product … elding.htm

V ČR tyto plechy svařují mikroplazmou EWM jen v Amati-Denak a tají zkušenosti ve spolupráci s firmou Intercut, americké řešení se mi zná zajímavější. Jaký je Váš názor? Máte s tím nějaké zkušenosti?

Offline

 

#15 30-05-2012 10:13:07

Honza007
Člen
Místo: Český ráj 294 11
Registrovaný: 10-12-2011
Příspěvky: 2397

Re: Svařování mosazi metoudou Tig

Treba se mylím ale tipuji ze s vysokym obsahem zinku v slitine pokud to vubec pujde problem se svarenim.


Jak šel čas KS250 Triodyna WLSP315 Unimig 400 Trafo po dědovi, invertor telvin,gama,autogen a dalsi.Dnes Migatronic Pilot2400 Flex330 Alfa-in 350 a 250 plazma Cebora Fronius 1400 Speedglas 9100XX a doma pro radost BWIG 180 BSP-40 WMP 200 s  AEK 024
Prosím než se zeptáte nebudte líní HLEDAT www.google.cz  http://cs.wikipedia.org  a hlavně používat mozek wink Lidi nebuďte líní přemýšlet a číst.

Offline

 

#16 30-05-2012 10:42:13

Vla-sta
Člen
Registrovaný: 30-05-2012
Příspěvky: 2

Re: Svařování mosazi metoudou Tig

Víte, oni jsou obecně problémy i s letováním, anglická firma která mleté pájky dělala je nechce dělat a posledí pájka co od nich máme, se jim moc nepovedla. Každopádně případné kazy jsme schopni letováním zakrýt, potom se plech válcuje, tím se také hodně zakryje...

Offline

 

#17 30-05-2012 18:17:16

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1096

Re: Svařování mosazi metoudou Tig

S tou pájkou bych Vám pomoci mohl. Co třeba pájecí pasta, směs práškové pájky a tavidla? Pošlete mi e-mail, co jste používali, případně Vaše požadavky.
Ohledně mikroplasmy zkuste www.hsttechnologic.cz.

Vla-sta napsal(a):

Víte, oni jsou obecně problémy i s letováním, anglická firma která mleté pájky dělala je nechce dělat a posledí pájka co od nich máme, se jim moc nepovedla. Každopádně případné kazy jsme schopni letováním zakrýt, potom se plech válcuje, tím se také hodně zakryje...

Offline

 

#18 07-03-2013 15:43:13

Atlan
Člen
Registrovaný: 18-07-2011
Příspěvky: 1323

Re: Svařování mosazi metoudou Tig

Tak ze existuje alebo nie pridavny material pre TIG a mosadz ?

Offline

 

#19 07-03-2013 17:45:06

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1096

Re: Svařování mosazi metoudou Tig

Ano i ne. Jestli chcete stejnorodý přídavný materiál, tedy např. CuZn 60/40, tak to je standardní mosazná pájka, ale na WIG spíš zapomeňte.
Pokud chcete svařovat WIG, tak použijte jako přídavný materiál drát CuSn6, CuSi3, nebo CuAl8.
Nejlépe se to bude svařovat CuSn6, nejlepší vlastnosti má ale svar CuAl8.
Vždy je to otázka priorit a odzkoušení.

Atlan napsal(a):

Tak ze existuje alebo nie pridavny material pre TIG a mosadz ?

Offline

 

#20 07-03-2013 19:38:07

Atlan
Člen
Registrovaný: 18-07-2011
Příspěvky: 1323

Re: Svařování mosazi metoudou Tig

No skusil som drat k acetylenu a ten prskal... DC tigom pojde CUal8 ? alebo radsej CUSn6 ?

Offline

 

#21 07-03-2013 19:46:49

vyrobca
Člen
Místo: Bratislava
Registrovaný: 05-05-2012
Příspěvky: 1167
Web

Re: Svařování mosazi metoudou Tig

No ja som u Chobolu v Bratislave pred rokom kupil nejaky mosadzny drot ako pridavny material na Tig. Ked pojdem okolo, tak sa budem musiet popytat na zlozenie, lebo ho fakt neviem. Potreboval som totiz kamosovi na kamione niecim zalepit buchnutu piestnicu na hydraulickom valci. Zalial som to docela pekne a uz netiekla. No a minuly tyzden som s tou tyckou pekne zalial deravu naftovu nadrz na posypacom aute. Robota na 1 sekundu. :-) Chlapi to v servise nechceli zvarit ani za svet. Ja som si prisiel na 20 euro.. :-)


Formica FOR mig 169, Kuhtreiber KIT in 1500 HF, ALFA in Pegas 40A Plazma, Welder Fantasy JET TIG III AC/DC 200, Dnipro M SAB 210,
Speedglas 9100XX, Kowax KWX820 ARC+, Bomar STG 120, Parkside PKO 400 B2, Profi3Dmaker, Ender 3 PRO,Ender 5+, BIQU B1 2x,Tronxy XY-2, pieskovaci box Lincos 110L,klima Whirlpool PACW12CO :-) https://lnk.sk/pE05 - vypocet rozostupov tyciek v rame

Offline

 

#22 07-03-2013 22:58:36

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1939
Web

Re: Svařování mosazi metoudou Tig

Atlan napsal(a):

No skusil som drat k acetylenu a ten prskal... DC tigom pojde CUal8 ? alebo radsej CUSn6 ?

Mosaz obsahuje optimálně 32% zinku (maximálně 42%). Prská to, protože ohřevem el. obloukem dochází k  bouřlivému odpařování zinku ze slitiny. Bod varu Zn je 906,85 °C a tato teplota při metodě TIG je snadno převýšena. Prskat to nebude, když bude materiál obsahovat méně než 15% Zn. To už ale není mosaz. Když použijete Al bronze CuAl8, jde spoj TIGem na mozazi provést, ale nepočítejte s tím, že to půjde snadno a ani vzhledově a pevnostně to nebude nic moc. Nejlépe je použít AC proud, ale proč proboha za každou cenu TIG? Daleko snadněji a to i vzhledově a pevnostně toto jde autogenem a stříbrnou pájkou............... smile

CuSn6  TIGem na mosazi vyzkoušený nemám, zkuste to sám, docela by mne zajímalo vidět foto takto provedeného spoje.

Editoval Frank (07-03-2013 23:11:04)

Offline

 

#23 17-02-2016 15:23:28

motomilan22
Člen
Registrovaný: 17-02-2016
Příspěvky: 1

Re: Svařování mosazi metoudou Tig

a regál do obýváku z  čtyřhranů 20/20 z mosazi jde taky svařit  plamenem a pájkou nějak pohledové a pevně ?

Offline

 

#24 17-02-2016 16:21:07

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1096

Re: Svařování mosazi metoudou Tig

Pokud máte autogen, tak si sežeňte stříbrnou pájku obalenou tavidlem a dejte se do toho. Mosaz jde prakticky libovolnou stříbrnou pájkou s tavidlem. U typů s obsahem stříbra 20-30% budete mít i barevně téměř stejný spoj, ale vyšší pájecí teplotu, u typů s 40-50% stříbra, případně dolegovaných cínem bude spoj víc vidět a pájka bude dražší, ale pájecí teplota bude až ca. 150°C nižší.
Pevnostně vyhoví všechny, nejpevnější bývají ty bez cínu. Cenově počítejte u obalených pájek s ca. 4 500,- Kč/kg u 20%, s ca. 8 000,- Kč/kg u 45% typů. 1 kg obaleného průměru 2,0 je ca 48 tyček.

motomilan22 napsal(a):

a regál do obýváku z  čtyřhranů 20/20 z mosazi jde taky svařit  plamenem a pájkou nějak pohledové a pevně ?

Offline

 

#25 14-04-2016 20:01:19

Tigem
Člen
Registrovaný: 25-03-2016
Příspěvky: 146

Re: Svařování mosazi metoudou Tig

Zdravim,

zkousel jsem tak ze zvedavosti doma svarit tigem dva "cerne" plechy tl. 2mm koutakem v PB pozici s kusem 2mm medeneho odizolovaneho elektrovodneho dratu. Proud cca 80-90A bez pulsu. Elektroda 2mm - lanthan - zlata, uhel brouseni cca 30 stupnu. Material "opucovany" flexou brusnym kotoucem. Ze zacatku housenka ok, ale po nekolika cm se obevuji v housence viditelne pory - cim je to zpusobeno? Cistora dratu, materialu? Vyhrati medeneho dratu a oxidy na povrchu?
Je normalni, ze se elektroda dost rychle "zasira" medi?

Je to trochu off topic dotaz(y), ale budu vdecny za odpoved(i).

Diky.

Editoval Tigem (14-04-2016 20:24:16)

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2021


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče