SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Prosím o pomoc s doplněním údajů o dynamu z letadla, nejspíš z Dakoty (2. svět.válka), od Eclipse Aviation, typ P-2.
Je to takový 30 centimetrový, 34 librový (cca 17 kg) válec se zajímavě řešenou výkyvnou hřídelí a přírubou "jako květ sedmikrásky" . Anžto se hřídel kvrdlá, nejde na ni "jen tak" dát řemenice, nejlepší by bylo přímé spojení s hřídelí motoru.
Na štítku je kromě váhy už jen údaj o napětí - 28.5 voltu.
Pochopitelně by mě zajímalo, jestli je dynamo použitelné na svářečku (nebo jen do muzea), takže bych potřeboval dovolené otáčky a výkon, jestli vůbec stojí za to začít experimentovat. Nesetkal se s tímto kouskem někdo, když jste sháněli dynamo na vlastní svářečku ? Díky !
Offline
Jeden-Svar napsal(a):
Prosím o pomoc s doplněním údajů o dynamu z letadla, nejspíš z Dakoty (2. svět.válka), od Eclipse Aviation, typ P-2.
Je to takový 30 centimetrový, 34 librový (cca 17 kg) válec se zajímavě řešenou výkyvnou hřídelí a přírubou "jako květ sedmikrásky" . Anžto se hřídel kvrdlá, nejde na ni "jen tak" dát řemenice, nejlepší by bylo přímé spojení s hřídelí motoru.
Na štítku je kromě váhy už jen údaj o napětí - 28.5 voltu.
Pochopitelně by mě zajímalo, jestli je dynamo použitelné na svářečku (nebo jen do muzea), takže bych potřeboval dovolené otáčky a výkon, jestli vůbec stojí za to začít experimentovat. Nesetkal se s tímto kouskem někdo, když jste sháněli dynamo na vlastní svářečku ? Díky !
mel jsem kdysi dynamo z autobusu..
Offline
Autobus je dost obvyklá volba, taky někdo sežene dynamo z tanku, mě kámoš daroval kdysi tohle.
Moc nadějí si nedělám, ale aspoň to tu chci zkusit, chodí sem spousta lidí...
Offline
Určitě udělej foto.
Má tohle dynamo permanentní magnety?
Všeobecně roztočit na 1500 otáček do 24 V soustavy v zátěži změřit proud.A uvidíš kolik dává.
Jinak všeobecně otáčky u dynama ne více jak 3000 ot/min.
Metoda pokusu a omylu je ta nejzábavnější forma (:-))))))
Jára Cimrman by mohl vyprávět.
Oldas
Offline
Dynama z letadel mají tu nevýhodu, že mají vysoké jmenovité otáčky (otáčky při kterých začínají dávat plný výkon) a někdy jsou také chlazena vzduchem, což vyžaduje větrák.
Aby jste s mohl s dynamem svařovat musíte jej roztočit asi na dvojnásobné otáčky než jsou jmenovité.Pak z něj dostanete napětí přes 50V (pro dynamo 28V), ktetré už stačí na zapálení oblouku.
Jestli na něm nejsou žádné údaje, napište mi průměr dynama. Z toho jdou otáčky odvodit.
Autobusové dynamo 24V, 800W je osvědčené a v derivačním zapojení tak získáte velmi jednoduchou a spolehlivou ss svářečku na 120A s plynulou regulací proudu.
Zde se zrovna jedno prodalo za kačku: http://aukro.cz/item1318910434_autobuso … _800w.html
Nebo tenhle zajímavý kousek, ale ten funguje jako rozptylové trafo a dává střídavý proud: http://aukro.cz/item1318910353_amatersk … trafo.html
Offline
to Oldas: má normální buzení; fotku se pokusím udělat zítra.
to Tomáš S: fí cca 150mm, také se bude muset odzkoušet kolika volty to budit, asi by to mělo být jen "o fous" víc než třeba u toho autobusového, že?. Jinak děkuji za ty odkazy, ale já nechci dělat svářečku z libovolného dynama, ale jen když půjde z tohoto :-) Pokud to nepůjde, tak to nechám plavat...
Pánové, zatím všem děkuji za zájem !
Offline
Tak ten průměr mi nepomohl. Tyhle dynama jsou dost odlišné od automobilových.
Jestli ale trváte na jeho použití budete muset experimentovat:
Nejprve zjistěte směr otáčení -pokud není vyznačen- připojením např. autobaterie. Pak dynamo spojte spojkou nebo řemenem s 3f motorem 2,2kW a více, 3000ot/min. převodem 1:1. Po roztočení dynamo nabuďte připojením budícího vinutí paralelně k výstupním svorkám(kartáčům) rotoru. Změřte napětí. Bude-li 50V a více můžete svařovat. Bude-li nižší zvyšte otáčky změnou převodu.
Pokud ani při otáčkách dynama cca 5000/min nedosáhnete požadovaného napětí, dynamo zahoďte a nechte to plavat.
P.S. Buzení zapojte derivačně, jak jsem výše uvedl. Buzení z cizího zdroje je nevhodné.
Offline
Tomáš S napsal(a):
... Buzení z cizího zdroje je nevhodné.
To mne překvapuje, myslel jsem, že se svářecí proud řídí právě změnou buzení - nebo to myslíte jen pro to zkoušení?!
Edit: Někde jsem vyčetl, že je to velmi měkký zdroj a že při zkratu se dynamo (v derivačním zapojení) prakticky odbudí, . Sice se to má dát řešit regulačním odporem v obvodu budicího vinutí, ale nevím jestli to tak funguje opravdu i při zkratu.
Editoval Jeden-Svar (25-11-2010 23:46:07)
Offline
Uvedený postup je jen na zkoušku, tedy bez regulace proudu a bez stabilizace oblouku tlumivkou, ale na otestování dynama úplně stačí.
Vyčetl jste to správně a měkký zdroj je pro svařování obalenou elektrodou nejvhodnější. Odbuzení (stejně tak jako nabuzení) chvíli trvá, asi 1-2 vteřiny. Za tu dobu oblouk v pohodě zapálíte. V případě přilepení elektrody se dynamo po chvilce odbudí a proud značně poklesne. Funguje to v podstatě jako antistick.
Derivačním zapojením získáte velmi jednoduchý a taky velmi odolný zdroj pro svařování. Sám jej v tomto zapojení roky používám.
Použitím cizího budícího zdroje získáte tvrdou charakteristiku, nehledě na komplikaci výroby zdroje s regulací proudu. Přesto se tohle zapojení, pro mě z nepochopitelných důvodů, často používá.
Offline
Pravdu díš Jeden-svare . Jedině s cizím buzením . Postavil jsem 2x , jednu prodal , na druhou ještě jedu . Nejdří by to ale chtělo demontáž a zjistit opravdové vnitřní zapojení statoru , případně propojení s rotorem, to odstranit a vyvést oba fousy statoru izolovaně (pro obrácení polarity svařovacího napětí) . Tím začni , ostatní jsou kecy . Zároveň se podívej na postavení uhlíků . Pokud jsou kolmé , nemůžeš dynamo zničit opačnými otáčkami . Pokud jsou šikmo , musí je komutátor jakoby odtlačovat zpět do držáků , ne si je pobírat . Tady hrozí zničení . Pokud je takloubová hřídel delší 10cm ,neměl by být problém osadit ložiskový domek . Po demontáži vyfoť a můžeme řešit dále . Elektronika buzení je zde ke stažení . Letecké dynamo je i v konstrukci asi 3 nebo 4 , 1b ho okopčil do svého avatara .
Offline
http://neviditelnypes.lidovky.cz/novina … idnov=1330
Autor těchto článků Jan Čech je bývalý letecký mechanik a letadla jsou vedle psaní jeho koníčkem, mohl by o tom dynamu z Dakoty leccos vědět. Ale přímý kontakt na něho jsem tam neviděl, ale taky jsem nijak zvlášť nehledal....
Offline
Pánové oběma díky za praktické poznatky, teď se na chvíli odmlčím, protože si to musím prostudovat.
Co se týče rozebírání hned se k němu nedostanu - a že po těch letech bude minimálně vyčistění a vysušení statoru určitě žádoucí, ale mám zatím dílničku "out of order" a zima na krku...
Ty návody na cizí buzení (odsud z fóra) jsem si už stačil včera stáhnout, ale přiznám se, že doporučení Tomáše S mě také velice zajímá, určitě ho vyzkouším, jen ještě musím někde stáhnou jeho návod v pdf, prý tu také někde pobíhá.
Provedení hřídele je kapitola sama pro sebe, ale slovní popis by byl dlouhý, jak to půjde tak sem dám pár fotek.
Edit: to Radim - děkuji, zkusím pohledat.
Editoval Jeden-Svar (26-11-2010 10:48:52)
Offline
Tomáš s píše o něčem , co neviděl . Mám i originál tohoto schema http://www.svarbazar.cz/phprs/storage/e … arecka.pdf . Regulace funguje perfekt a je tam výhoda budících pulzů (ne svářecích) , ty zajišťují menší oteplení dynama a zvyšují zapalnapětí . Mám dálkové , stačí malý potenciometr a zároveň vypínač na stykač motoru , takže přímo ke svářečce ani nechodím .
Offline
Tak tady jsou slíbené obrázky, hřídel se mi zrovna moc nepovedla, ale je vidět, že přenos síly pohonu se odehrává jen na tom levém drážkovaném konci, celý zbytek je jen trn, volně procházející dutinou rotoru a zakončený zase drážkováním. Na samém konci (vlevo) je zápich, na dávno ztracenou ségrovku, která bránila vytažení hřídele z dynama. Ta zesílená lesklá část vpravo není uložená v žádném "futýrku", naopak se volně klinká ve výstupním otvoru. Když na to tak koukám, tak si říkám, jestli tam "něco" nebylo, leč původní verze zní, že nic.
Můj závěr zatím je, že i když dynamo nebude svářet, stojí za to ho trochu zrestaurovat...
Offline
BOBOBO: Já netvrdím že cizí buzení nefunguje, jen pořád nevím jaké mi poskytuje výhody. Stejného efektu dosáhnu podstatně jednoduššším derivačním buzením se zařazeným proměnným odporem pro regulaci svařovacího proudu, klidně i na dálku jako u triodyny. Napětí si nastavím otáčkami a to zůstává prakticky stejné pro všechny svařovací proudy.
Pokud si ale někdo rád hraje s elektronikou, tak mu nebráním. Já upřednostním jednoduchost a spolehlivost.
Offline
Podle těch fotek co vidím je stator s vinutím ale to není jisté.
Jisté je že pro řemenici by jsi musel udělat přírubu s ložiskem, protože hlavní ložisko bylo na motoru na straně příruby.
Koukni sem možná řeší tvoje dynamo. http://www.smokstak.com/forum/showthread.php?t=46775
Dle mého názoru při ceně invertorů za 4-5 tisíc je tento postup při výrobě svářečky jen to že si dokážeš
vyrobit svářečku sám. O váze a spotřebě el. energie nemluvě.
Dle mého názoru najdeš pro dynamo jiné využití třeba jako tento nadšenec
http://trabipages.wz.cz/zajima/elektro.htm
Bastlení zdar Oldas
Offline
oldas napsal(a):
Podle těch fotek co vidím je stator s vinutím ale to není jisté.
Je pravda, že fotky nejsou nic moc, ale statorové vinutí to opravdu je, poskládané ploché cívky pěkně dokola obvodu.
Koukni sem možná řeší tvoje dynamo. http://www.smokstak.com/forum/showthread.php?t=46775
Za ten odkaz děkuji, je to zajímavé čtení. Například zmínka o náporovém chlazení některých "leteckých" dynam, mne vyhnala kouknout se a oddechnout si - moje dynamo má uvnitř klasický větrník...
Prostě zatím se chovám jako "číslo 5", sháním informace, informace, informace. Také sleduji trh a spíš než invertory mne zaujaly céočka bez céočka - tedy ty co umožňují i práci s trubičkovým drátem, který si "nese" atmosféru v sobě. Ceny za drát zatím nejsou nic moc, ale to před pár lety byl problém i se svářečkami. Já odhaduji velký zájem hobíků a tím i pokles cen.
Offline
to Tomáš S: Popular Mechanics leden 1922 - obrázek je krásný, ale text (regulace a použití indukčnosti) je ještě zajímavější
Offline
Už se těším , až dynamo rozděláš a hlavně vyfotíš . Podle vytažené hřídele to vypadá , že celý rotor je uložen na ložiskách a tento s drážkovými konci je jen na přenos kroutícího momentu . Pokud je "poháněcí hřídel" volně suvná přímo v ložisku či čepu , který se s ní otáčí , lze jen sestavit souose s motorem se spojkou s vnitřním ozubem . Pro Tomáše S pokud sám nevidíš výhody cizího buzení , nelze Ti je vzhledem k tvému jedinému možnému názoru vysvětlit .
Offline
Zdravim. Doma som nasiel dynamo z autobusu ma okolo 800W a 24V. Chcel by som z neho postavit zvaracku. Myslim ze je vhodne na zvaranie, len neviem ako mam vyriesit zapojenie vynuti a dalsie veci... Viem, ze regulacny odpor by mal byt zapojeny do serie s budiacim vynutim a mali by tam byt niekde zapojene aj ochranne diody, ale neviem ake a ako... Budem vdacny za kazdu radu.
Offline
bobobo napsal(a):
Tomáš s píše o něčem , co neviděl . Mám i originál tohoto schema http://www.svarbazar.cz/phprs/storage/e … arecka.pdf . Regulace funguje perfekt a je tam výhoda budících pulzů (ne svářecích) , ty zajišťují menší oteplení dynama a zvyšují zapalnapětí . Mám dálkové , stačí malý potenciometr a zároveň vypínač na stykač motoru , takže přímo ke svářečce ani nechodím .
Dobrý den,
chtěl bych se Vás zeptat na pár otázek ohledně tohoto zapojení. Zapojil jsem tento obvod podle schématu ale nefunguje. Pulzace funguje jak má, protože dioda bliká, ale napětí na buzení není žádné. Tento obvod napájím 40 V. Chtěl jsem se zeptat zda jste měnil hodnoty některých součástek nebo zapojení? Taky nevím u integrovaného obvodu MAA 502 kde zapojit kondenzátor 1n, jestli je mezi vývody 3 a 4 nebo ne. Taky moc nechápu zapojení toho ampérmetru. Normálně se ampérmetr zapojuje do obvodu plus bočník. Ale v tomto schématu je zapojeno s předřadníkem. Pro testování jsem celý přepínač propojil drátem, ale do budoucna bych to chtěl určitě zapojit. Poslední otázka: kolika kilowattový motor jste použil, kolik má otáček a kolik máte otáček na dynamu?
Předem moc děkuji za odpověď.
Offline
1n bych dal mezi svorku 3 a zem.
S tím Ametrem máte teoreticky pravdu. Pokud je např Ametr na 1 A, připojením vhodného bočníku (proudové a napěťové svorky) lze rozšířit např na 100A. Ale prakticky pokud se sežene jen čistě měřák, např uAmetr, bez dalších vnitřních odporů a bočník, který není výhradně určený pro tento měřák, tak by znamenalo sestavu na 100A nebo na 150A justovat: např snižovat odpor zkracováním drátu nebo pásku bočníku a nebo zvyšovat odpor bočníku - tj. pilovat dráty bočniku, tedy v podstatě nevratné a pracné kroky. Hodnota odporu bočníku na 100A a více bude dost malá okolo 0,01ohm. V měřáku je cívka z hodně tenkého vodiče, řádově desítky ohm, takže lze snadno snížit citlivost měřidla běžným např 0,6W rezistorem SMA0207, s odporem řádově jednotky až desítky ohmu, zapojeným v serii s měřidlem.
Další důvod, proč se u mechanického (deprézský systém) Ametru používá kombinace bočníku a předřadného odporu - tedy sérioparalelní kombinace je ta, že čistě bočník s velmi malým odporem a měřidlo dává hodně tlumený systém - ručička se pohybuje pomalu. Toto brzdění ručičky je způsobené tím, že cívka měřáku se pohybuje v magnetickém poli, vzniká tedy proud a ten se uzavírá přes bočník, tedy jde vlastně do zkratu, v případě že je zapojen v serii další odpor, tento proud je nižší a ručička se pohybuje rychleji.
A nebo jinak - proud se také dá měřit jako úbytek napětí na odporu (bočníku).
Offline
Řada MAA50x potřebuje takzvanou kmitočtovou kompenzaci, jinak bude obvod zakmitávat. Kompenzaci má dvojí, takzvaná vnitřní se dává na vývody 1 a 8, to bude asi ten kondenzátor 1n a potom výstupní, ta se zapojuje mezi výstup , to je vývod 6 a výstupní kompenzaci, vývod 5. Tam je kondenzátor ve schématu nakreslený, ale jeho hodnotu tam nevidím.
Dneska bych už MAA50x nahradil nějakým novějším OZ , minimálně už proto, že nepotřebují tu kompenzaci .
Taky se mně tam nelíbí ten tranzistor KF504, protože pracuje na mezní hranici svých proudových parametrů - 0,1 Ampér.
Editoval Radim (11-07-2015 08:55:15)
Offline
No určitě to není moc obvyklé stavět takovou retro svářečku a ještě z dobových součástek. Katalog MAA502 je zde: http://www.amapro.cz/datove_zdroje/kata … sla_54.php
Příklad zapojení kompenzace, jak psal Radim, je zde: http://amapro.cz/datove_zdroje/katalogy … nz_001.php Ten 1n tedy bude asi kompenzace 1- 8.
Jsou zde i další zapojení s MAA, např http://www.amapro.cz/datove_zdroje/ar/k … r2_154.php
Pokud zapojení nechodí, bylo by dobré to oměřit osciloskopem, zapojení, která generují nějaké pulzy, nebo se mohou za určitých podmínek (např. teploty) nekontrolovatelně rozkmitat, je to neocenitelný pomocník.
Offline