SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 16-04-2007 13:50:41

Šedek
Člen
Registrovaný: 16-04-2007
Příspěvky: 5

hliník invertorem obalenou elektrodou?

Dobrý den,
rád bych svařoval invertorem MMA/TIG nerez a hliník, ovšem vzhledem k ceně AC/DC pouze obalenou elektrodou. Zajímalo by mě, jak silné Al materiály se tímto dají svařovat? Spíše jak slabé a jaké máte zkušenosti. Přiznám se, že se v tom teprve začínám orientovat a nikde jsem se kloudně nedočetl, co se MMA metodou dá s hliníkem dělat. Poradí mi někdo? Díky

Offline

 

#2 19-04-2007 14:26:41

Dejv
Člen
Registrovaný: 31-01-2007
Příspěvky: 10

Re: hliník invertorem obalenou elektrodou?

Hliník elektrodou - nic moc. Elektrody na hliník se dělají od průměru 2,5mm, takže slabší materiály se moc svařovat nedají.
Navíc elektrody na hliník se dělají pouze na některé materiály.
Na materiály AlMg přímo elektroda není.
Podle mě - svařovat hliník obalenou elektrodou je až poslední možnost.

Offline

 

#3 03-05-2007 23:21:11

Danny
Člen
Registrovaný: 21-01-2007
Příspěvky: 12

Re: hliník invertorem obalenou elektrodou?

Nejlépe tig po té mig a na tenké tvrdé pájení pod tavidlem.smile

Offline

 

#4 19-02-2008 21:39:48

lt-pek
Člen
Registrovaný: 17-02-2008
Příspěvky: 26

Re: hliník invertorem obalenou elektrodou?

teraz som sa docital ze najlepsie je mig puls ale neviem co je na tom pravdy.

Offline

 

#5 20-02-2008 17:03:32

cancura
Člen
Registrovaný: 14-02-2008
Příspěvky: 11

Re: hliník invertorem obalenou elektrodou?

Dobrý den, pro svařování AL a AL slitin je nejlepší použít metodu TIG (WIG). Jde totiž o to, že při svařování Al je nejdůležitější odstranění oxidu hliníku AL2O3, který má vysokou teplotu tavení (2055°C) a musí být před svařováním odstraněn. U metody TIG je využito tzv. čisticího účinku iontů argonu. Respektivě při kladné půlperiodě dochází k čisticímu účinku a při záporné dochází ke svařování.

U metody MIG musíme tuto vrstvu oxidu odstranit např. mechanicky.

Offline

 

#6 20-02-2008 19:43:16

admin
Administrator
Registrovaný: 07-06-2006
Příspěvky: 1167
Web

Re: hliník invertorem obalenou elektrodou?

cancura napsal(a):

U metody MIG musíme tuto vrstvu oxidu odstranit např. mechanicky.

Bohužel s Vámi nemohu souhlasit. Při klasickém MIG svařování hliníku (jedno jestli puls nebo non-puls), kdy je drátová elektroda na kladném pólu zdroje, dochází k čistícímu efektu oblouku trvale během svařování. Na rozdíl od TIG AC je čistící účinek MIG svařování hliníku větší. Totéž platí pro obalenou hliníkovou elektrodu. Ta se také připojuje na kladný pól zdroje a čistící účinek el. oblouku je velký. Odpařování nečistot a oxidů (včetně Al2O3) z povrchu svařovaných dílů má na svědomí tzv. Katodová skvrna, která se tvoří na katodě, tedy záporné elektrodě, tedy na svařovaném materiálu. Argon je v čistícím efektu opravdu nevinně smile Kdyby se to čistilo argonem, muselo by se to čistit i při MIG svařování. Tam je přeci taky argon...

Pro svařování hliníku metodou TIG by byl nejideálnější stejnosměrný proud (DC) s elektrodou připojenou na plus a materiálem na minus. Jenže při této konfiguraci dochází ke značnému tepelnému namáhání elektrody. Kdo nevěří ať to zkusí. I netavící se wolframová elektroda se může tavit smile Proto je nutné AC. V plusu se čistí materiál, v minusu se chladí elektroda.

Offline

 

#7 21-02-2008 13:39:02

Pepa Z.
Člen
Místo: VUT v Brně, FSI, ÚMVI, OKM
Registrovaný: 02-08-2007
Příspěvky: 28

Re: hliník invertorem obalenou elektrodou?

Jako vždy Admine na jedničku, jen bych dodal, že pro metodu TIG AC/DC hovoří kvalita svarového spoje a možnost svařování tenších materiálů. Pro MIG zase větší produktivita ale vyšší porezita.

Offline

 

#8 11-03-2008 11:41:37

organix
Člen
Registrovaný: 11-03-2008
Příspěvky: 2

Re: hliník invertorem obalenou elektrodou?

Mám klasický invertor s TIG nástavcem... teoreticky by měl být na vaření hliníku nevhodý (neumí AC)... ale teď čtu, že DC TIG vaří dobře, ale elektroda se hřeje a proto se to nepoužívá. Myslíte že by tedy bylo možné ubastlit třeba nějaké chlazení elektrody tak, že by ustála kratší svary? Byla by kvalita svarů dobrá? Nejde mi o produktivitu... jen sem, tam něco přivařit tak aby to hned neupadlo. Odpusťte je-li dotaz stupidní.......s vařenim hliníku mám minimální zkušenost (vypálil jsem akorát  dvě obalové elektody a metodu zavrhl jako nepoužitelnou).

Offline

 

#9 11-03-2008 12:01:20

Petr
Moderator
Registrovaný: 10-02-2007
Příspěvky: 703
Web

Re: hliník invertorem obalenou elektrodou?

Aby jste mohl vařit hliník v DC TIG musel by jste změnit polaritu na elektrodě na nepřímou ( + na hořáku ). Nedovedu si představit technicky, jak by jste to chtěl chladit. Zkuste si to přehodit a uvidíte co to udělá.

Offline

 

#10 13-03-2008 13:44:19

cancura
Člen
Registrovaný: 14-02-2008
Příspěvky: 11

Re: hliník invertorem obalenou elektrodou?

No nebudu se tady dohadovat, ale jedná se o to že čisticího účinku se dosáhne ionty argonu.
A o katodové skvrně můžeme samozřejmě dlouho debatovat a o argonu taky.

Offline

 

#11 13-03-2008 14:31:06

cancura
Člen
Registrovaný: 14-02-2008
Příspěvky: 11

Re: hliník invertorem obalenou elektrodou?

Omlouvám se mate pravdu.

Offline

 

#12 14-03-2008 17:06:53

organix
Člen
Registrovaný: 11-03-2008
Příspěvky: 2

Re: hliník invertorem obalenou elektrodou?

Petr napsal(a):

Aby jste mohl vařit hliník v DC TIG musel by jste změnit polaritu na elektrodě na nepřímou ( + na hořáku ). Nedovedu si představit technicky, jak by jste to chtěl chladit. Zkuste si to přehodit a uvidíte co to udělá.

Díky za odpověď.

Ad. chlazení. No konkrétní předstravu jak to ubastlit nemám.... ale jsem docela dobře strojně vybaven... Pro začátek bych udělal okolo elektrody nějakou Cu objímku, kterou by se proháněla voda, nebo tak něco. Že by to bylo těžkopádné je mi jasné. Pokud by to fungovalo tak teprve pak by se řešilo jak to udělat userfriendly.

Jde mi jen o to jestli má vůbec význam si s tim hrát... a nebo jestli je to úplná blbost.

O.

Offline

 

#13 14-03-2008 17:14:49

Petr
Moderator
Registrovaný: 10-02-2007
Příspěvky: 703
Web

Re: hliník invertorem obalenou elektrodou?

Aby jste mohl svařovat musí část elektrody vyčnívat a to vám shoří. Dle mého blbost, ale to se tvrdilo o všem co nebylo vynalezeno.
Trochu podrobněji: Při svařování TIG DC je wolframová elektroda katoda. Na špičce této elektrody vzniká katodová skvrna o teplotě 2400°C - 3000°C. Což je stále menší teplota  než teplota tavení wolframu. Ona je katoda už chlazena sama o sobě tzv. ochlazovacím efektem ( termoemise elektronů ).
Svařovaný materiál je v tomto případě anoda a teplota anodové skvrny je 3000 - 3600°C.
Pokud by jste tu polaritu otočil budete mít těch 3500°C na špičce elektrody. Je to jen malá plocha na konci, proto je nemožné jakékoliv ochlazování.

Editoval Petr (14-03-2008 17:49:29)

Offline

 

#14 14-03-2008 17:22:20

Petr
Moderator
Registrovaný: 10-02-2007
Příspěvky: 703
Web

Re: hliník invertorem obalenou elektrodou?

Někde jsem četl, ale ještě jsem to nezkoušel, že se dá hliník svařovat stejnosměrným proudem- klasické zapojení -za použití helia do cca 50 A. NEZARUČENO !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Editoval Petr (14-03-2008 17:23:58)

Offline

 

#15 14-03-2008 17:33:00

lukas
Člen
Registrovaný: 19-04-2007
Příspěvky: 466

Re: hliník invertorem obalenou elektrodou?

Petr napsal(a):

Někde jsem četl, ale ještě jsem to nezkoušel, že se dá hliník svařovat stejnosměrným proudem- klasické zapojení -za použití helia do cca 50 A. NEZARUČENO !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

já jsem to taky četl bylo to v navodu na jeden invertor mohu oskenovat

Offline

 

#16 14-03-2008 19:32:32

admin
Administrator
Registrovaný: 07-06-2006
Příspěvky: 1167
Web

Re: hliník invertorem obalenou elektrodou?

lukasi! Já už se tady dvě hodiny vrtám v kódu fóra, abych zamezil nahrání obrázku BEZ přípony! Ta funkce nahrání obrázku do galerie ošetřuje všechny možný chyby, ale tvůrce kódu prostě netušil, že by se našel někdo, kdo tam bude cpát sice platný obrázek ale BEZ přípony (.jpg, .png, .gif)!!!!

Měl jsem sto chutí ty tvé obrázky s názvy:
17.11.2006%20MA%20315 nebo 24.3.2007%20PP%20315 a podobně, smazat.

Nakonec jsem je přejmenoval a dal jim správné přípony. Digitální foťák obvykle ukládá do JPG a já vůbec netuším, jak se ti mohlo povést to přejmenovat na takovou hrůzu...

Takže po dvou hodinách ošetřování lukaschyb se můžu pochlubit a poslat novou verzi nahrávání obrázků původnímu tvůrci tohoto systému pro internetové fórum... Se bude divit smile

Ostatním se omlouvám za Off-Topic příspěvek.

Offline

 

#17 27-12-2022 22:38:29

lancar
Člen
Místo: Olbramice
Registrovaný: 18-12-2022
Příspěvky: 44
Web

Re: hliník invertorem obalenou elektrodou?

Co to je ofTopik? Ani to neumím napsát ani přečíst, natož přeložit. Proč nepíšeš třeba ještě rusky? Už jsme úplná kolonie?

Offline

 

#18 27-12-2022 22:51:09

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4708
Web

Re: hliník invertorem obalenou elektrodou?

a z čeho sem píšeš? Z mobilu? Z ifonu? Z nooteboku?
Všechno vynálezy západních autorů, s významným podílem rusů.

Přejatý slova běžně usazený a používaný v česku.
Zrovna tak offtopic - mimo téma -
Fakt hrdinství vyskakovat na 14 let starej příspěvek. big_smile


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#19 27-12-2022 23:23:33

lancar
Člen
Místo: Olbramice
Registrovaný: 18-12-2022
Příspěvky: 44
Web

Re: hliník invertorem obalenou elektrodou?

bourač napsal(a):

a z čeho sem píšeš? Z mobilu? Z ifonu? Z nooteboku?
Všechno vynálezy západních autorů, s významným podílem rusů.

Přejatý slova běžně usazený a používaný v česku.
Zrovna tak offtopic - mimo téma -
Fakt hrdinství vyskakovat na 14 let starej příspěvek. big_smile

Nejsem hrdina, ale datumový autista (nerozeznám včera, dnes a zítra) datum musím zvizualizovat v kalendáři a dlouze přemýšlet jestli se to už stalo, nebo to je budoucnost.

Ono v čechách se stejně mluví divně (nářečím) už se to šíří i k nám do Ostravy. Čekam, že z Praštiny zrobja spisovnu češťinu smile
Je to tofopic?

Pišu z osobniho počitača, bo Sinkler sem zahodil, teď to lituju.

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2024


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče