SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 03-01-2014 23:51:08

bunny
Člen
Registrovaný: 25-03-2013
Příspěvky: 26

Cínování

Zdravím, určitě to tu někde bude, tak se dopředu omlouvám. Já to tu nenašel. Potřebuji se naučit cínovat karoserie a autogen je problém. Dá se na to použít takovej ten ruční autogen, co používají třeba instalatéři? A co ten jejich cín a borax? Lze to aplikovat na karoserie, nebo je na to potřeba něco jiného? Na netu toho zase tak moc není. Díky moc všem za rady, případně rady kde co pořídit a co vybrat. Nikdy jsem to nedělal.

Offline

 

#2 04-01-2014 03:09:13

VašekP
Člen
Registrovaný: 12-10-2013
Příspěvky: 622

Re: Cínování

Pájení měkkou pájkou a cínování plechů se neprovádí autogenem. Autogenem se pájí pouze tvrdými pájkami - stříbrem a mosazí (s boraxem) a samozřejmě svařuje železem. 

Pro měkké pájení potřebujete elektrickou páječku (stáložárnou, většího příkonu, tak 250 až 400W,  pistolová trafopájka je vhodná pouze pro malé spoje v elektrotechnice) a nebo plynový hořák s namontovaným měděným hrotem. Jako pájecí kapalina nebo pasta se obvykle používají různé prodávané výrobky, salmiak a nebo po klempířsku vyrobený roztok zvaný lötwasser (letvasr), t.j. čistý zinek rozpuštěný ve zředěné kyselině solné. Pro pájení mědi lze použít jako tavidlo též kalafunu (pryskyřici) a to buď v tvrdém či práškovitém stavu, nebo jako roztok v technickém lihu - s ohledem na hořlavost lihu je možné použití pouze s elektrickými pájkami. Také existují různé cínové drátky s obsahem tavidla (vlastně trubička, jejíž náplň je tavidlo), ty se používají hlavně v elektrotechnice a jsou určeny pro pájení zejména mědi.

Základem dobrých spojů při měkkém pájení je pokud možno dokonalé mechanické očištění všech cínovaných ploch obroušením nebo vydrátkováním do čistého kovu a popř. také odmaštění, poté je nejlepší oba spojované díly ocínovat slabou vrstvou cínu a nakonec teprve jejich spojení. Páječka musí být dostatečně teplá a mít dostatečnou tepelnou kapacitu (hlavně pro spojování větších ploch, kde dochází k velkému odvodu tepla do předmětu a do okolí). Musí dojít k dostatečnému prohřátí, cín musí být v tekutém stavu a po spojení a vychladnutí musí být jeho povrch lesklý a hladký. hrudkovitý nebo houbovitý povrch svědčí o nedokonalém prohřátí a nebo o vzájemném  pohybu spojovaných částí v době chladnutí cínu.

Tavidla (pájecí pasty a vodičky) je třeba po dokončení práce omýt, kyselé ( letvasr, salmiak) je třeba neutralizovat, aby se zabránilo následné korozi, což se obvykle dělá zásaditým mýdlovým roztokem (pračkové mýdlo, mýdlo s jelenem, Hellada, roztok krystalické sody), dnešní toaletní mýdla nebývají zásaditá, takže nejsou pro tento účel vhodná. Kalafuna a jej lihový roztok sice korozi nezpůsobuje, naopak spoj chrání, není však vhodná v případě, že se dané místo má dále upravovat lakováním a proto ji také raději odstraňujeme buď  lihem nebo acetonem (ředidlo do nitrocelulózových barev - C6000).

                                                               Příprava letvasru:
Nejprve bezpečnost: 
Pozor pracujete se silnou kyselinou, chraňte si oči a ruce, poleptat se můžete i přes oděv, pracujte opatrně a s rozvahou! Při reakci dochází k vývinu tepla, vodíku a korozivních par, nejlépe je přípravu provádět venku na volném prostranství, nekouřit, odstranit z okolí otevřený oheň a nevdechovat výpary. Nežádoucí je i přítomnost dalších osob.

Potřeby a suroviny:
kyselina solná technická 30% - koupíme v drogerii,
čistý zinek - lze získat v laboratorních potřebách ve formě asi pětimilimetrových peciček, dnes je jednodušší požádat v pneuservisu o pár použitých zinkových závažíček na vyvažování kol, musíme je však pečlivě očistit,  odstranit ocelovou úchytku na ráfek a rozlámat na menší kousky,
laboratorní kádinka nebo jiná čistá skleněná nádobka, např. lahvička se širším hrdlem,
voda

Postup práce:
Do kádinky nalijeme 10 až 20ml čisté vody a do ní opatrně přilijeme stejné množství kyseliny solné, nikdy naopak! Do nyní zhruba 15% roztoku kyseliny vhodíme jeden malý kousek zinku, ten se bude za vývinu tepla a par bouřlivě rozpouštět a rejdit po dně nádobky, reakce s bude zpomalovat a až bude skoro celý rozpuštěný přidáme další malý kousek, reakce se opět trochu zrychlí, to opakujeme až do té doby, dokud nám na dně nádobky kousek zinku nezůstane (ovšem nikoliv špína z nedostatečně očistěného vstupního materiálu, ale doopravdy čistý světlý kousek zinku, popř zbělalý). Protože se reakce zpomaluje, příprava trvá i několik hodin, je však dobré mezi tím dělat i jinou práci a počkat do druhého dne, kdy by roztok už měl přestat úplně pracovat. Pokud se nám na dně objevily nějaké nečistoty, obvykle hnědé až černé, je užitečné je odstranit slitím a do čistého roztoku zpět vrátit omytý zbytek zinku. Lahvičku nezavíráme žádnou zátkou, většina z nich stejně nevydrží a letvasr nijak zásadně nestárne. Na pájené místo nanášíme malé množství skleněnou tyčinkou nebo trubičkou, lze použít též novodur a silnostěnou bužírku z PVC. Různé štětečky nejsou vhodné, obvykle se rozpadnou a roztok znehodnotí.

Tím je pájecí vodička připravena k použití, patří k tomu nejúčinějšímu, co lze použít, dají se s ní cínovat a pájet předměty z mědi, zinku, pozinkovaného železa, čistého železa, nerezu a litiny. Nelze ji použít na hliník. Má však nevýhodu ve své kyselosti a je třeba i při pájení s ní být opatrný. Páry, které vznikají zahřátím při vlastním pájení mají též korozivní účinky, takže je dobré nemít v blízkosti zbytečné nářadí a to nutné je možno chránit mírným namazáním strojním olejem, např. otřením mastným hadrem. Já s ní mimo mrazů pracuji na venkovním ponku, tam jsou nežádoucí účinky minimalizovány.

A jedna moje osobní rada nakonec, lahvičku je dobré zajistit před převrhnutím, já ji mám zapuštěnou ve dřevěném špalíku z asi 50mm silné fošinky o půdprysu asi 100x120mm.

Offline

 

#3 04-01-2014 09:25:43

cabrone
Člen
Registrovaný: 16-10-2013
Příspěvky: 13

Re: Cínování

Ahoj.  Cínování karoserie není pájení žlabů na barák a tudíž se používají jine materiály. Autogenem to sice jde, ale je to zbytecny a popravde řečeno i těžky do ruky, o finanční stránce nemluvě. Stačí ti obyčejny hořák na Pb za pár stovek . Jako material se používá karosářský cín se složením Pb74 Sn25Sb1. Dá se koupit treba v Normfestu ,možná i Plobergeru. K tomu potrebujes jeste cínovací pastu, tu koupíš taky tam. Dneska se už bohužel témeř neda sehnat pasta s obsahem olova,ale s tím se neda nic delat a budes muset vzít co je na trhu. K tomu budes potrebovat jeste  hoblík na dokončovací práce a dřevene špachtle na nanášení vlatního cínu.Ta špachtle se pred nanášením namáčí treba do vazelíny,protože by se ti ten cín na ni lepil. Začíná se s tím, že  karoserii natřeš pastou, potom ohřeješ a setřeš čistým hadrem. Zůstane ti plech potaženy cínem. Na něj už potom nanášíš vlastní cín,kterym už dorovnáš třeba nerovnosti nebo třeba jen kryješ spoje. Stejne to chce na začátku hooodne trpělivosti,než na to najdeš správnej grif a než se s tím naučíš pracovat, možna najdeš třeba na Youtubu nejaky video,kde aspon trochu uvidíš ja se to dělá.   Rovnou upozornuju,že je to všecko poměrně nákladný a na začátku budes mít dost odpadu.

Offline

 

#4 04-01-2014 10:01:46

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4568

Re: Cínování

Alternativou cínovací pasty by snad mohla být pájecí pasta z roztoku kalafuny a směsi chloridu zinečnatého a amonného neboli běžné jemnější  kalafunové tavidlo. A toto zasypané pilinami cínové pájky.
Akorát by ale zůstala silná korozivita výparů takového tavidla, tudíž celý dílec by se musel ihned po cínování pořádně čistit a zneutralizovat nebo rovnou celý dílec ihned protáhnout předúpravou pod nátěr  - alkalické lázně a fosfát.

Offline

 

#5 04-01-2014 11:30:03

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1179

Re: Cínování

Borax je k mosazným pájkám, kalafuna nefunguje na oceli, ale jen na mědi a na různé "vaření" zinku v chlorovodíkové kyselině také zapomeňte, je to návrat do pravěku pro úsporu pár stovek.
Nejjednodušší je pájecí pasta - směs práškové pájky a tavidla, kterou špachtlí nanesete na dobře očištěný plech a ohřejete. Můžete ohřívat i autogenem, ale nepřímo, tzn. z druhé strany plechu.
Je to např. Fontargen AP 644/12, což je běžně používaná pájka Sn97Cu3, důležité je ale to /12, což značí aktivní tavidlo vhodné i pro ocel, běžná pasta pro měděné instalace by se nechytala.

Složitost práce a přesný postup záleží na tom, co děláte. Od prostého, výše popsaného pocínování, po neuvěřitelnou alchymii, kterou jsem viděl u jednoho veteránisty.
Používal postupně několik druhů cínových slitin a řešil i přesnou tloušťku vrstvy, důvodem bylo uvedení do naprosto původního stavu. Na první pohled po laku člověk nic nepozná, ale u znalce může úroveň opravy znamenat statisícové rozdíly v ceně auta. 

Posílám jeden odkaz, je to v němčině, třeba Vám to ale pomůže. Popisuje dvoustupňové pocínování - nejprve výše uvedená slitina, pak SnZn slitina.
http://www.fontargen.com/german/files/B … eutsch.pdf

Offline

 

#6 04-01-2014 13:31:19

cabrone
Člen
Registrovaný: 16-10-2013
Příspěvky: 13

Re: Cínování

Myslím,že nejaky chemicky pokusy jsou zbytečny. S tou cínovací pastou se dělá velice dobře. Sami ji používáme a pokud vím i vetšina karosářů, včetne lidí, kteří se zabývají veterány.

Offline

 

#7 04-01-2014 14:18:43

tomape
Člen
Registrovaný: 10-01-2012
Příspěvky: 1320

Re: Cínování

Já používám zinek do kyseliny solný z pozinkoven- kluci mi uštípnou kousek z cihliček, který dávají do lázně. Je to lepší, než ty závažíčka z pneuservisů...........


Invertor GAMA 165, plazma Berlan, MIG-MAG Fronius, řezák Harris+30m hadice.

Offline

 

#8 04-01-2014 16:54:58

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4568

Re: Cínování

No, pokud pořádné pocínování zvýší cenu veterána o 100tisíc... nebo se tím pájí plošňáky.....
500 g cínové pasty CHEM-WELD 200 je zhruba za 1500 Kč. 250 gr pasty Sn97Ag3 CHEM-WELD 230 251 je taky zhruba za 1500   Kč , Karosářská pájecí pasta s Pb bude zřejmě tato CHEM-WELD 210 , 500 gr za cca 1240 Kč.
Pocínují se tím kolik, 2 m čtvereční? plechu....?


Pokud je třeba pocínovat na něco za pár korun, asi se spíš použije ten  letwasr a cín někde z výprodeje za pár šupů. 0,8, možná i ještě 1 ocelový  plech se bez problémů pocínuje velkou elektrickou pájkou , na silnější věci spíš ten PB hořák.

Editoval Radim (05-01-2014 08:21:21)

Offline

 

#9 04-01-2014 20:05:43

lukkin
Člen
Registrovaný: 18-04-2009
Příspěvky: 183

Re: Cínování

Pasta je cena mimo.http://www.heureka.cz/exit/super-naradi-cz/1392811614/?z=5&p=6

Offline

 

#10 04-01-2014 21:19:03

cabrone
Člen
Registrovaný: 16-10-2013
Příspěvky: 13

Re: Cínování

Vy sem pořád taháte pastu na trubky :-D karosářská pasta stojí kilo asi 900,- z těch co znám to dodávaj fy Normfest, Berner, Ploberger.

Offline

 

#11 05-01-2014 02:54:25

VašekP
Člen
Registrovaný: 12-10-2013
Příspěvky: 622

Re: Cínování

Podobné reakce jsem čekal. Nejde jen o peníze, jsou i jiná hlediska podle kterých se lze rozhodovat. Letvasr není cesta do pravěku, pocínoval jsem s ním fůru věcí, které nešly ani drahými vodičkami a pastami, jejichž obsahem mnohdy byl také chlorid zinečnatý, čili to co si uvedeným postupem vyrobíme ve vodném roztoku. Ve svém pův. příspěvku průmyslové výrobky také obecně zmiňuji, nezabývám se ale značkami a dodavateli, protože netuším odkud je tazatel a jaké má možnosti nákupu. Suroviny pro výrobu letvasru lze získat skoro všude bez větších potíží a to může být pro někoho také pozitivní parametr. Výroba není zase tak složitá jak na první pohled z popisu vypadá, ten jsem vzal zeširoka, aby si náhodou někdo neublížil.

Tazatel také píše, že se potřebuje cínování a letování naučit a to se myslím v principu naučí lépe na odřezcích nějakých plechů s letvasrem a tyčovým cínem, než nějakou sofistikovanou průmyslovou pastou, kterou díky malým zkušenostem a znalostem nepoužije správně a na správném místě.

Někdo tady zmínil letování okapů, tak si trochu přisadím. Když jsem nedávno u známých viděl nové okapy ve žlabu zaletované do půlky a okapní roury ve spojích zaletované tak ze třetiny, tak bych těm fušerům klempířům doporučil, aby si ten letvasr vyrobili (pokud to ještě umějí) a zaletovali to pořádně, protože při větším dešti to všude protékalo.

Offline

 

#12 05-01-2014 10:57:46

SO 545
Člen
Registrovaný: 15-11-2008
Příspěvky: 996

Re: Cínování

http://www.flat4.org/forum/viewtopic.ph … t=cinovani

tu je jeden lahsi fotonavod od kamarata z fora flat4.

pouzivam presne tu istu pastu a cin z velkym obsahom olova je to urcene na opravu karoserii a funguje to viac ako dobre.

v mojom pripade to momentalne pouzivam pri oprave moto nadrzi. max spokojnost.

Offline

 

#13 05-01-2014 12:09:21

cabrone
Člen
Registrovaný: 16-10-2013
Příspěvky: 13

Re: Cínování

SO 545 napsal(a):

http://www.flat4.org/forum/viewtopic.php?f=14&t=5948&hilit=cinovani

tu je jeden lahsi fotonavod od kamarata z fora flat4.

pouzivam presne tu istu pastu a cin z velkym obsahom olova je to urcene na opravu karoserii a funguje to viac ako dobre.

v mojom pripade to momentalne pouzivam pri oprave moto nadrzi. max spokojnost.

To je presne ono, karosářská cínovací pasta , v tomhle případě od Wurtha. Bohužel ji prodavaji jen tihle tzv. podomní obchodníci ( Wurth, Normfest , Berner, Ploberger atd. Ale třeba nekdo najde ještě lepší postup :-)

Offline

 

#14 05-01-2014 12:26:14

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1179

Re: Cínování

Fontargen AP 604/12 stála loni nějakých 1 650,- Kč/kg a za 1800,- Kč/kg byla ta AP 644/12, což je Sn97Ag3. Zdůrazňuji, že jsou to ceny za 1 kg, nikoliv 500 g nebo dokonce jen 250 g!
Kolik m2 se s tím ale pocínuje, to nevím.

Radim napsal(a):

No, pokud pořádné pocínování zvýší cenu veterána o 100tisíc... nebo se tím pájí plošňáky.....
500 g cínové pasty CHEM-WELD 200 je zhruba za 1500 Kč. 250 gr pasty Sn97Ag3 CHEM-WELD 230 251 je taky zhruba za 1500   Kč , Karosářská pájecí pasta s Pb bude zřejmě tato CHEM-WELD 210 , 500 gr za cca 1240 Kč.
Pocínují se tím kolik, 2 m čtvereční? plechu....?


Pokud je třeba pocínovat na něco za pár korun, asi se spíš použije ten  letwasr a cín někde z výprodeje za pár šupů. 0,8, možná i ještě 1 ocelový  plech se bez problémů pocínuje velkou elektrickou pájkou , na silnější věci spíš ten PB hořák.

Editoval JardaK (05-01-2014 12:29:58)

Offline

 

#15 05-01-2014 13:21:00

senior
Člen
Registrovaný: 14-10-2011
Příspěvky: 1375

Re: Cínování

Katalóg spájkovacích prostriedkov: http://www.bohler-uddeholm.cz/czech/fil … targen.pdf

Offline

 

#16 30-05-2014 17:48:22

samb
Člen
Registrovaný: 18-04-2014
Příspěvky: 205

Re: Cínování

Zkoušel jsem chlorid zinečnatý (letvasr) a funguje mi k pocínování železa bezvadně. Není důvod shánět jakýkoliv komerční drahý tavidlo. Návrat do pravěku pájení  - proč ne když to funguje a nemusím nic shánět a draze za to platit.


CO2
tunning baubau trafo + usměrňovač + TIG

Offline

 

#17 30-05-2014 18:45:33

jankop
Člen
Registrovaný: 21-09-2013
Příspěvky: 146
Web

Re: Cínování

Kdysi jsem dostal krásnou starou plechovou formu s víkem na anglický puding. Už je ale trochu orezlá a cínování je skoro pryč. Myslíte, že by bylo možné pomocí vhodné cínové pasty povlak cínu obnovit?


Gama 160, Proteco 600E, „Hi-Fi" H07RN-F 3G2,5  TITANEX 35m
http://www.fancon.cz/

Offline

 

#18 30-05-2014 19:02:24

samb
Člen
Registrovaný: 18-04-2014
Příspěvky: 205

Re: Cínování

Právě jsem renovoval jeden rezavej díl kahanu. Odrezeno v kyselině chlorovodíkový, natřeno letvasrem (voda + ZnCl2) a pájení cínem Sn60 normální páječkou. Byl to malej díl, krásně pocínováno.


CO2
tunning baubau trafo + usměrňovač + TIG

Offline

 

#19 30-05-2014 22:02:59

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1179

Re: Cínování

Je to pro potravinářské použití, tzn. shánějte cín 99,9 případně Sn96Ag4, rozhodně ne SnPb.
První má teplotu tavení 232°C a druhá 221°C tak bacha, pokud byste v tom chtěl i něco upéct, ne jen nalít puding.

jankop napsal(a):

Kdysi jsem dostal krásnou starou plechovou formu s víkem na anglický puding. Už je ale trochu orezlá a cínování je skoro pryč. Myslíte, že by bylo možné pomocí vhodné cínové pasty povlak cínu obnovit?

Offline

 

#20 30-05-2014 22:31:14

jankop
Člen
Registrovaný: 21-09-2013
Příspěvky: 146
Web

Re: Cínování

Ano, to olovo je mi jasné. Běžných SnPb pájek mám plno, na obyčejné pájení jsou k nezaplacení. Moje představa je opískování a pak použití nějaké pasty. Jen mám obavy, že bude problém odhadnout a sehnat přiměřené množství.


Gama 160, Proteco 600E, „Hi-Fi" H07RN-F 3G2,5  TITANEX 35m
http://www.fancon.cz/

Offline

 

#21 30-05-2014 22:59:37

spectrista
Člen
Registrovaný: 28-10-2012
Příspěvky: 61

Re: Cínování

Možná by bylo nejjednodušší vzít tu pudingovou formičku někam do galvanovny a nechat jí elektrolyticky pocínovat? Tady jsem si nechával pozinkovat SPZ na auto a úplná spokojenost (dělají právě i cínování): http://www.aa.cz/galvanika/index4.htm

Offline

 

#22 31-05-2014 08:37:44

jankop
Člen
Registrovaný: 21-09-2013
Příspěvky: 146
Web

Re: Cínování

Díky, mají pěkné stránky a dovedou ledacos. Možná to zkusím nechat udělat.


Gama 160, Proteco 600E, „Hi-Fi" H07RN-F 3G2,5  TITANEX 35m
http://www.fancon.cz/

Offline

 

#23 01-06-2014 07:46:58

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4568

Re: Cínování

Elekrolyticky pocínovat maximálně jako podklad pod klasické pocínování. Galvanický cín má pár mikronů a má taky spousty pórů, tudíž jeho životnost je proti klasickému pocínování sotva tak desetinová. To se hodí tak maximálně na nějaké levné asijské zboží určené do suchého prostředí někde do kanceláře, tam to má šanci nějaký rok vydržet, ne do formy namáhané vlhkem a teplem.
Opískování bude na formu nevhodné, protože zdrsní povrch a tím zhorší vyjímání upečeného pudingu. Pod galvanický cín úplně, klasickým cínováním se to sice zaleje, ale pořád tady budou po tom pískování ostré hroty základního materiálu, které tloušťku cínové vrstvy dost sníží a tím sníží životnost. Nebo dokonce půjdou skrz cínovou vrstvu.
Opískování by bylo vhodné jenom za předpokladu, že povrch formy potom bude, nejlépe profesionální leštičkou a pastou někde v galvanovně, vyleštěn. Ovšem jak se dostat lešticím kotoučem dovnitř formy může být problém. Jedině že by to byl velice jemný písek anebo by se jednalo o tryskání speciálními měkkými materiály, které křehkou rez a další měkké nečistoty odstraní, ale s kovovým povrchem nepohnou.

Na doma bych na takovou formu doporučil odrezení obyčejným octem, nemusí se používat prakticky žádné ochranné pomůcky. Každopádně je vhodné chránit oči a nejsem si jist, jestli i 8% kyselina octová v octu po delším kontaktu nedělá díry v oblečení, takže použít staré věci a po ukončení práce sundat a namočit do vody. A když se  trochu pomůže mechanicky uvolnováním rzi třeba bavlněným hadříkem, dá se při troše trpělivosti nějakou menší rez spolehlivě odstranit. Pokud je dobrá tavicí pasta, která zvládne i slabou rez, co chytne kovový povrch i po rychlém usušení po odmoření, tak rovnou cínovat. Pokud ne, je třeba mokrý povrch po odrezení a pořádném oplachu stabilizovat třeba cca 3 % roztokem čpavku ( kupovaná čpavková voda ředěná tak 1:10 ) , případně ještě potom pomoct usušení nátěrem či postříkáním denaturovaným lihem. ( po dalším pořádném oplachu)

Editoval Radim (01-06-2014 07:53:53)

Offline

 

#24 01-06-2014 09:00:24

samb
Člen
Registrovaný: 18-04-2014
Příspěvky: 205

Re: Cínování

Kyselina je na odrezení nejšetrnější, rez leptá rychle a železo pomalu. Ocet funguje, jen je o dost pomalejší než chlorovodíková kyselina. Pokud není čas na úplný odrezení octem tak už zvládne drátěný kartáč. Rez už je narušený kyselinou a kartáč si s ním poradí.

Žárové pokovování je vždy lepší než galvanické. Vytvoří nejen silnější a souvislou vrstvu ale na přechodu kovů slitinu FeSn2. Veškeré nádobí se cínovalo žárově aby to vydrželo. To je metoda prověřená už od starověku.

Galvanické má ještě jednu nevýhodu, cín je ušlechtilejší kov než železo takže nebude fungovat katodický efekt jak u zinku když to bude jen nalepená vrstva. Rez by pak mohl snadno zalézt pod vrstvu cínu.

Editoval samb (01-06-2014 09:11:44)


CO2
tunning baubau trafo + usměrňovač + TIG

Offline

 

#25 01-06-2014 09:07:21

jankop
Člen
Registrovaný: 21-09-2013
Příspěvky: 146
Web

Re: Cínování

Děkuji Radime za docela podrobné informace. Koukám, že to nebude jednoduché. Odrezení asi není problém, ale plech je tenoučký a prohřát to rovnoměrně a nepřepálit...


Gama 160, Proteco 600E, „Hi-Fi" H07RN-F 3G2,5  TITANEX 35m
http://www.fancon.cz/

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2024


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče