SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#226 20-03-2021 22:27:24

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4091

Re: Svařování litiny

Pístní kroužek je materiál, který je svým složením té litině poměrně blízký. A taky má tloušťku, která se dá dobře použít jako přídavný materiál. Při svařování autogenem potřebuješ přidávat něco, co má teplotu tavení podobnou té litině. Jako tavidlo, spíš bych řekl dezoxidátor, jsem někdy používal i borax i když existují i tavidla přímo na litinu. Ta mají vyšší bod tání, než borax.

Offline

 

#227 21-03-2021 08:06:07

davor
Člen
Místo: MSK
Registrovaný: 15-03-2017
Příspěvky: 474

Re: Svařování litiny

jirkati napsal(a):

Pístní kroužek je materiál, který je svým složením té litině poměrně blízký...

Já žil v tom, že pístní kroužky jsou z kalitelné oceli. Proto ten dotaz...

Editoval davor (21-03-2021 08:06:38)


Telwin Tecnica 144, [url=http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?pid=110195#p110195]MacAllister MSMW200A[/url], Proteco P800E-C, ERS-50, Meva Pb :-)

Offline

 

#228 21-03-2021 11:41:04

j.bill
Člen
Registrovaný: 23-03-2017
Příspěvky: 410

Re: Svařování litiny


Lepič vlašovčích hnízd.  smile
GÜDE GE145W + Proteco P550  ---> Berlan BWIG 180, Omicron OMI 246, LGK60 + Speedglas 9100XX, Predátor a další hračky... - všechno na takové to "domácí žvýkání"

Offline

 

#229 21-03-2021 16:17:55

Charon
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 17-08-2014
Příspěvky: 719

Re: Svařování litiny

kemppin napsal(a):

Podobné věci se dařily nejlépe autogenem. Pístní kroužek + tavidlo,ale tavidlo už nemám,možná se dá koupit.

Díky, soused má autogen. Možná mi to zůstane na pokusy. Podařilo se mi trubku objednat, podle obrázku je to sice z plechu a chybí tam úchyty na spodní plechy. Šroubení na Lambda sondu tam je. To že je to bez úchytů mi až tak nevadí, spodní plech dávno není a když jsem se ptal v servisu, tak prý spodní plech nemá nikdo. Snad bude výsledný rozměr trubky správný.

Offline

 

#230 22-03-2021 19:36:23

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 2077
Web

Re: Svařování litiny

Napadlo mně co prubnout ten pístní kroužek Tigem?Je problém vysoká teplota oblouku?O tom "švajcaparátu" jsem četl v nějaké stařičké literatuře o svařování(taková útlejší šecdivá knížka-musím si udělat pořádek v knihovně).Ještě jsem důkladně neprubnul tu nouzovku s měděným drátem namotaným na obalované eldě.Budu muset ve šrotě vyhrabat nějakou litinu pomoct jí k prasklinám a testovat(719,723 i UTPčka pomalu,spíš rychle docházejí), je zapotřebí najít nějakou levnou přitom fungující variantu.


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;
SV 18R(1000)

Offline

 

#231 23-03-2021 08:07:20

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 3934

Re: Svařování litiny

Kdysi se prodávaly i litinové tyčky na svařování litiny autogenem. Běžně se to dělalo.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#232 23-03-2021 08:39:59

kemppin
Člen
Registrovaný: 24-05-2011
Příspěvky: 896

Re: Svařování litiny

Ještě jednu,nebo dvě tyčky mám. Psal jsem také,že mi došlo tavidlo a tak začal hledat. Našel jem 2 návody v knize
Receptář elektrotechnika z roku 1988.

500g uhličitanu sodného bezvodého               350g uhličitanu sodného bezvodého
500g potaše                                                  350g tetraboritanu sodného
                                                                     300g chloridu sodného

Nemám zatím potaš. Je to tak jednoduché,že by to mohlo každému z nás pomoci.


Už jenom doma.
KEMPOWELD 4000w , AFIN 280AC/DCw ,  KITIN 1700hf , KM 12c , BERLAN BPS 40 ,
autogen + řezací RS 12 , ARISTO tech , ARISTO air

Offline

 

#233 23-03-2021 08:47:27

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 3934

Re: Svařování litiny

Já si myslím, že se fungoval i samotný borax. Celé se to ale muselo hodně předehřát.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#234 23-03-2021 08:53:56

kemppin
Člen
Registrovaný: 24-05-2011
Příspěvky: 896

Re: Svařování litiny

Měl jsem přímo na litinu. Samotný borax nemám vyzkoušený. To tavidlo bylo černé.
Plamenem se daly opravit i vypálené rošty.


Už jenom doma.
KEMPOWELD 4000w , AFIN 280AC/DCw ,  KITIN 1700hf , KM 12c , BERLAN BPS 40 ,
autogen + řezací RS 12 , ARISTO tech , ARISTO air

Offline

 

#235 23-03-2021 10:22:38

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2045
Web

Re: Svařování litiny

Ládes napsal(a):

Napadlo mně co prubnout ten pístní kroužek Tigem?Je problém vysoká teplota oblouku?O tom "švajcaparátu" jsem četl v nějaké stařičké literatuře o svařování(taková útlejší šecdivá knížka-musím si udělat pořádek v knihovně).Ještě jsem důkladně neprubnul tu nouzovku s měděným drátem namotaným na obalované eldě.Budu muset ve šrotě vyhrabat nějakou litinu pomoct jí k prasklinám a testovat(719,723 i UTPčka pomalu,spíš rychle docházejí), je zapotřebí najít nějakou levnou přitom fungující variantu.

Já ještě pamatuju z ČESKOSLOVENSKA, že se prodávaly litinové tyčky speciálně pro autogenní svařování litiny a tavidlo. Používaly se také na pásové pile nařezané proužky z litinového plátu na kamna, tehdy se běžně daly koupit.(Dnes asi utopie big_smile )To bylo někdy počátkem 60tých... Tu eldu omotanou měděným drátem, to jsem zde na fóru už před léty uvedl. Ano, je to nouzovka, pokud není Ni elda, nebo bronzová. Používal jsem to na rutilkách, tehdy jsem měl pouze trafo. Pístní kroužek, pokud je litinový, proč ne... TIG na litinu lze, já používám přídavný drát čistý nikl- ER Ni-1, nebo Al bronze ER CuAl-A2, ovšem v tom případě je nejlepší výsledek na AC proud a balance nastavit na minimum.  Na čisté litině  to TIGem jde i čistou mědí(oholený měděný vodič), kde ovšem je nižší pevnost spoje, ale výborná tažnost, což je dobré, kde je potřeba docílit co největší těsnost. Pokud je litina silně kontaminovaná, tak použít spíše Ni elektrodu.

Offline

 

#236 23-03-2021 11:29:56

j.bill
Člen
Registrovaný: 23-03-2017
Příspěvky: 410

Re: Svařování litiny

Frank napsal(a):

Ládes napsal(a):

Napadlo mně co prubnout ten pístní kroužek Tigem?Je problém vysoká teplota oblouku?O tom "švajcaparátu" jsem četl v nějaké stařičké literatuře o svařování(taková útlejší šecdivá knížka-musím si udělat pořádek v knihovně).Ještě jsem důkladně neprubnul tu nouzovku s měděným drátem namotaným na obalované eldě.Budu muset ve šrotě vyhrabat nějakou litinu pomoct jí k prasklinám a testovat(719,723 i UTPčka pomalu,spíš rychle docházejí), je zapotřebí najít nějakou levnou přitom fungující variantu.

Já ještě pamatuju z ČESKOSLOVENSKA, že se prodávaly litinové tyčky speciálně pro autogenní svařování litiny a tavidlo. Používaly se také na pásové pile nařezané proužky z litinového plátu na kamna, tehdy se běžně daly koupit.(Dnes asi utopie big_smile )To bylo někdy počátkem 60tých...

Litinové pláty na kamna se stále prodávají a jsou běžně k dostání, stejně jako různá litinová kolečka - plotýnky na plynové sporáky atd...stejně jako před lety, jen cena je jiná. (Ale to platy také)


Lepič vlašovčích hnízd.  smile
GÜDE GE145W + Proteco P550  ---> Berlan BWIG 180, Omicron OMI 246, LGK60 + Speedglas 9100XX, Predátor a další hračky... - všechno na takové to "domácí žvýkání"

Offline

 

#237 23-03-2021 12:23:01

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2045
Web

Re: Svařování litiny

j.bill napsal(a):

Litinové pláty na kamna se stále prodávají a jsou běžně k dostání, stejně jako různá litinová kolečka - plotýnky na plynové sporáky atd...stejně jako před lety, jen cena je jiná. (Ale to platy také)

Tak to bylo myšleno jen jako náhrada... Já nevím jak v ČR, ale zde v US se dají stále koupit litinové tyčky pro auteogen svařování a k tomu samozřejmě i tavidla. Opravoval jsem s tím prasklé sedlo ventilů v litinové hlavě veterána a šlo to dobře. Po obrobení to téměř nebylo znatelné.

https://www.tinmantech.com/products/wel … pplies.php

Offline

 

#238 23-03-2021 14:34:31

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 2077
Web

Re: Svařování litiny

Ono šlo spíš o to najít něco na nouzové opravy pro případ tak je to....,ale... PM tady nemám,krám kde to mají je už zavřený,do zítřka to nevydrží,ale mám tady---- kterým se to za určitých podmínek opravit dá.Že se litina tigem svařuje vím,ale slyšel jsem jen o nelitinových PM a taky si myslím že tetraboritan by mohl jako tavidlo fungovat.


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;
SV 18R(1000)

Offline

 

#239 23-03-2021 17:27:40

j.bill
Člen
Registrovaný: 23-03-2017
Příspěvky: 410

Re: Svařování litiny

V každém případě je to zajímavá informace třeba pro nějaké nenáročné domácí použití, vyzkoušení atd...Díky. Přesně jak píše Ládes.
Nejhorší jsou víkendy. Všechno zavřené a strašně to spěchá....


Lepič vlašovčích hnízd.  smile
GÜDE GE145W + Proteco P550  ---> Berlan BWIG 180, Omicron OMI 246, LGK60 + Speedglas 9100XX, Predátor a další hračky... - všechno na takové to "domácí žvýkání"

Offline

 

#240 23-03-2021 17:54:42

autocross
Člen
Místo: Bystřice
Registrovaný: 08-12-2015
Příspěvky: 363

Re: Svařování litiny

Ta oklepaná elektroda funguje taky.


Sharks 250-Y10 MIG/MMA IGBT - čínská šmajda, ale fungovala dobře, další čínské šmajdy WF Bi-Pulse 201, Parkside PPS 40, Spartus Multipro 200 a maska Predator

Offline

 

#241 23-03-2021 23:14:23

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 3341

Re: Svařování litiny

Borax na litinu by nás ani nenapadl . Tyčky i originál "černé" tavidlo jsme měli . Možná tam na okně po 30ti letech ještě leží , jen nikdo neví , co to je .

Offline

 

#242 24-03-2021 10:01:44

Zdenek11
Člen
Místo: kousek od Brna
Registrovaný: 23-02-2010
Příspěvky: 2077

Re: Svařování litiny

Borax se používal i při skovávání plátů při výrobě damascénské oceli.

Offline

 

#243 24-03-2021 13:52:26

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 3341

Re: Svařování litiny

To jsou zase cynty , copak ocel je litina ?

Offline

 

#244 24-03-2021 14:01:54

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 1846

Re: Svařování litiny

kemppin napsal(a):

Ještě jednu,nebo dvě tyčky mám. Psal jsem také,že mi došlo tavidlo a tak začal hledat. Našel jem 2 návody v knize
Receptář elektrotechnika z roku 1988.

500g uhličitanu sodného bezvodého               350g uhličitanu sodného bezvodého
500g potaše                                                  350g tetraboritanu sodného
                                                                     300g chloridu sodného

Nemám zatím potaš. Je to tak jednoduché,že by to mohlo každému z nás pomoci.

Tak zkus druhej návod; uhličitan sodný je soda, chlorid sodný kuchyňská sůl a tetraboritan je borax. To je všechno dostupné.

Offline

 

#245 24-03-2021 15:55:08

Charon
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 17-08-2014
Příspěvky: 719

Re: Svařování litiny

Koupil jsem náhradní díl podobný originálu (jiný materiál a provedení, úchyty k katalizátoru a střednímu dílu potrubí na podled stejné). A tak jsem směle šáhnul na opravu původního dílu a pohrál si. Ač jsou na původním dílu vidět místa spoje formy, ze strany je vystouplý nějaký nápis,  tak materiál je svařitelný. Asi je to nějaká kamarádská litina, magnet na ní drží, víc jsem nevěděl jak jí zkoumat. Žádné viditelné praskliny, vařil jsem to bodováním se snahou původní materiál moc neprohřát a nepropálit. Na vaše doporučení jsem díry podložil měděnou trubkou.

A teď několik fotek
Díl připravený na zavaření
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/5816_pred.jpg


Navařoval jsem čtverhranné tyčky o straně 2-3mm
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/5816_prubeh.jpg

Výsledek
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/5816_konec.jpg

Pohled dovnitř. Ve skutečnosti to vypadá líp než na fotce, odřel jsem to šroubovákem.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/5816_vnitrek.jpg

Do auta jsem namontoval opravený původní díl, má seshora plechový kryt rozptylující teplo. Navíc původní díl má určitě ty správné rozměry a okolí je na něj zvyklé.

Děkuji všem za udělené rady, jsou pro mě cenné a připravili mě na to co si pohlídat a jak k opravě přistupovat.

Editoval Charon (24-03-2021 17:49:40)

Offline

 

#246 24-03-2021 21:15:37

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 2077
Web

Re: Svařování litiny

bobobo napsal(a):

Borax na litinu by nás ani nenapadl .

Důvod?Rád se nechám poučit.


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;
SV 18R(1000)

Offline

 

#247 24-03-2021 22:33:43

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 3363

Re: Svařování litiny

Potaš  je uhličitan  draselný. Běžná  chemikálie.
Předpokládám,  že na litinu  není třeba žádná  zvláštní  chemická  reakce tavidla na očištění povrchum  že spíš je podstatné,  aby při teplotě toho  autogenního  svařování bylo  tavidlo  kapalné a kapalina takchránila kov před oxidací.
Potom  by to  mohly být sodné,  draselné,   možná  ještě hořečnaté  a hlinité  příslušné  soli,  které  jsou  při  té teplotě kapalné  a neodpařují  se ještě nebo  jen  málo  a nerozkládají. takže ten  borax,  chloridy a uhličitany. Uhličitany se při  té  teplotě rozkládají na oxidy,  sodný  nebo  draselný,  které jsou  při  té  teplotě taky kapalné. Jako  příměs by se možná  i  hodil  uhličitan  nebo chlorid lithný. Čím  víc složek  ve směsi,  které  spolu nereagují,  tím  větší  rozsah  teploty,  kdy je ta směs kapalná.

Offline

 

#248 03-04-2021 19:53:00

autocross
Člen
Místo: Bystřice
Registrovaný: 08-12-2015
Příspěvky: 363

Re: Svařování litiny

Tak hotovo, teda ohledně svařování.

https://i.postimg.cc/JDTdxnyZ/20210403-161406.jpg https://i.postimg.cc/jDV3ZBjg/20210403-194321.jpg

Jinak nikelitky Esab rozhodně nedoporučuji, ty od Lincoln Electric jsou mnohem lepší.


Sharks 250-Y10 MIG/MMA IGBT - čínská šmajda, ale fungovala dobře, další čínské šmajdy WF Bi-Pulse 201, Parkside PPS 40, Spartus Multipro 200 a maska Predator

Offline

 

#249 03-04-2021 20:17:39

momák
Člen
Registrovaný: 08-10-2011
Příspěvky: 394

Re: Svařování litiny

Tak hlavně ať to těsnísmile.Můžeš sím Tě napsat ten typ těch elektrod od Lincolnu?Díksmile


MIG/MAG Delta DTD 210+hořák Binzel MB 15 AK 4m,Fronius TP 1500+kabely 3a4m,Speedglas 9002X..

Offline

 

#250 03-04-2021 20:22:57

autocross
Člen
Místo: Bystřice
Registrovaný: 08-12-2015
Příspěvky: 363

Re: Svařování litiny

Jistě, je to tenhle typ, nádherně zapalují, hoří i svařují a cena 36Kč za jednu.

https://postimg.cc/f39rDG6c


Sharks 250-Y10 MIG/MMA IGBT - čínská šmajda, ale fungovala dobře, další čínské šmajdy WF Bi-Pulse 201, Parkside PPS 40, Spartus Multipro 200 a maska Predator

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2021


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče