SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Zdravím, při sundavání gumových přírub karburátorů z Yamahy XJ 900 se mi podařilo zalomit dva šrouby. Říkal jsem si, že na to půjdu klasickou metodou navaření matky, ale po dvou hodinách se mi ani zdaleka nepodařilo matku pořádně přichytit - při povolování se svár zlomí už při malé síle. Vařím klasicky COčkem od Froniusu, měděný drát, 100% CO2. Proud jsem nastavil na čtyřku, posuv asi na 5, nějak tak mi to vždycky fungovalo (amatér). Šrouby jsou M5, pevnostní 12,9. Prostříkával jsem WDčkem xkrát za den, při povolání nahříval blok propanem. Už nevím. Co dělám špatně, že svár absolutně nedrží? Díky! Představa. že ty šrouby vrtám, mě děsí. Musí to přeci jít. Zkusit to TIGem?
Editoval vitjakes (26-10-2015 17:29:57)
Offline
Někde se to tady už řešilo.
Existují na to speciální elektrody, nebo je možnost šroub vyleptat.
Taky je možnost do šroubu vyvrtat díru a použít vytahovák na šrouby.
Dobré by bylo šrouby polét brzdovkou, nebo kolou.
Offline
Jak velkou dáváš matku? Trčí z bloku pahýl nebo je to zarovno? Jestli je to zarovno tak bych to rovnou vrtal ať neničím hliník. Nejdřív 2mm, pak 4mm a závitník... Jestli trčí pahýl, tak to chce tak 140-160A, a drátem směřovat na šroub, až na konci zakroužit kolem otvoru matky. Pak to ukroutíš u bloku stejně budeš vrtat :-D Nahřát blok taky pomůže, WD asi moc ne...
Offline
Vidím další dobrák s vytahovákama, no když jsi ukroutil šroub 12.9, tak vytahovák s polovičním průměrem bude jistě lepší. Až ho tam zalomíš, tak odvrtáš prd a je tam nafurt. Brzdovka funguje jen červená, hodně štěstí při schánění.... i když velvana to myslím ještě dělá...
Offline
Podívej se na motorkáři.cz, je tam popsáno vyleptávání podobných ,,dobrot" kyselinou /tuším že dusičnou/ za pár hodin kyselina sežere ocelový šroub, s AL nereaguje...
Editoval Carcharot (26-10-2015 18:26:50)
Offline
Souhlas s Venca.m. Červená brzdovka (ric. olej s butanolem) jako jediná funguje a stále se dělá. Jiné brzdovky nemají z principu šanci. Alternativou k červené brzdovce je ATF (hydraulická kapalina pro posilovače a aut. převodovky) smíchaná s acetonem.
Editoval Pruduch (26-10-2015 18:30:40)
Offline
Leptání bych zkusil, ale nehodlám z toho sundavat hlavu a vyndavat z ní všechny ventily (už vidím, jak ty šrouby praskaj taky) a já musím vyndavat motor z rámu. Vážně to nepůjde s vyšším proudem vysmažit?
Offline
No, Welco 1099 do větší matky a bude, vytahovák na 5 moc nedoporučuji, pokud to budete odvrtávat a netrefíte se převrtejte to na Helicoil vložku, zdravím
Offline
No pokud se netrefí a má tam dost masa, tak větší šroub nebo šteft z M7 na M5, oproti Helicoil ušetří na dalších 50 šteftů...
Když máš studeňák, tak větší proud a musí to držet, ale nepíšeš jestli ti trčí ten pahýl... A svařovat musíš hlavně šroub, nesmíš začínat u té matky, pak to nedrží... A jak velkou dáváš tu matku? Nedáváš informace, těžko radit potom...
Offline
Pahýl už žádný není, momentálně jsou šrouby vodorovně až 0,5 mm nad těsnící plochou. matku dávám M6, zkoušel jsem i M8. Většinou jsem udělal dva bobky, na ně jsem nasadil matku a zavařil ji k tomu. Někdy odpadla matka z bobků, někdy bobky ze šroubů. Kolik stojí ta speciální elektroda, a opravdu se to vyplatí? Díky!
Offline
Tak to bych osobně už nesvařoval, ty bobky jsou málo, to nechytí, musíš nasadit matku a rovnou vařit, pokud se M6 nechytá, tak zkusit nejlépe M7 jestli seženeš, nebo M8, ale počítej s tím, že hliníku ubyde. Já bych vrtal, nebo ta kyselina zní reálně, ale zkušenosti s ní nemám...
Evita: ta Welco 1099 má vyšší pevnost než obyč drát v CO2? Ptám se jako laik...
Offline
https://www.youtube.com/watch?v=g6w2grAV-oc
jedna z variant,pro Al asi ne moc vhodná
Editoval Ládes (26-10-2015 19:35:33)
Offline
Bylo tu někde i video jak leptat šroub kyselinou. Pokud máš plochu (hlavu) vodorovně, tak uděláš jen rantl z "plastelíny" naleješ kyselinu a čekáš.
Už si nepamatuji podrobnosti. Vypadalo to jednoduše.
Offline
Pokud šroub přečnívá o 0.5mm a je k tomu přístup ,tak bych navařil matku.Rozhodně ne MIGem(to držet nebude),ale MMA.Pokud se to místo dá ohřát a rychle zchladit -taky to pomůže.Hlavně s rozumem a citem aby se nepoškodilo něco kolem.
Jo a pokud se ty šrouby zalomili při pokusu o vytočení,tak to bude asi i tak problém. Zkusit tu HNO3 (nenám zkušenost).
Offline
Sender: S MIGem zkušenosti nemám, každopádně vitjakes používá MAG a ten drží dostatečně... ;-)
Offline
spřáteleným uživatelům, registrovaným zde min. 1rok nabízím zapůjčenílevotočivých vrtáků,
mám různé průměry...
Offline
I u Magu je základním předpokladem úspěchu aby došlo k natavení zalomeného šroubu i matice jinak je to jen studeňák kterej při pokusu o vytočení povolí.12.9 šroub nemám abych to moho objektivně vyzkoušet.10.9 se tam ale tuším najde.
Offline
Elektrody koupíš speciální: http://www.svarshop.cz/index.php?option … p;Itemid=7
Jen nevím jaký je rozdíl proti klasické.
Offline
A co říkáte na možnost, zkusit to TIGem? Tam bych si šroub mohl nahřát, jak chci, a až pak bych do tý lázně přidal nějakej materiál a na něj pak matku. Pak by se to mohlo provařit pěkně.
Offline
vitjakes napsal(a):
Leptání bych zkusil, ale nehodlám z toho sundavat hlavu a vyndavat z ní všechny ventily (už vidím, jak ty šrouby praskaj taky) a já musím vyndavat motor z rámu. Vážně to nepůjde s vyšším proudem vysmažit?
Fór je v tom, aby se nedostala kyselina kam nemá, pokud si to dobře pamatuju, měli na díře se zalomeným šroubem přilepený víčko z pet lahve, v něm dírka kterou prokapává kyselina na zalomený šroub. Za pár hodin je po všem, čistá práce
Offline
U tigu je velký rozdíl v tavicích teplotách Al a Fe.A taky v čase. U složitých oprav se vyplatí
navařit plochou podložku a až na ní stavět.
Offline
ta technika s tou kyselinou ma celkom zaujala...budem to musiet vyskusat,doteraz som to riesil rozobranim opravovaneho dielu a naslednym vyvrtani na freze ak to neslo tak vyiskrenim
Offline
Ono ta kyselina dusičná neleptá hliník proto, protože ve vyšších koncentracích působí přednostně jako oxidační činidlo, které přednostně na hliníku vytváří vrstvu chemicky odolného oxidu hlinitého. Zatímco v nižších koncentracích působí přednostně jako kyselina, kde hliník rozpouští mnohonásobně rychleji než železo Fe, protože hliník je ve skutečnosti mnohem reaktivnější. Ještě víc než zinek.
Proto může leptání ocelového šroubu v hliníku fungovat, ale musí se to udělat co nejrychleji a po dokončení leptání se musí celý hliníkový dílec vzít, vymýt od kyseliny a zbytky kyseliny absorbované v tom hliníkovém dílci zneutralizovat vhodnou slabou zásadou.
Offline
to Radim,predpokladam ze s tym mas osobne skusenosti v akej koncentracii by mala byt ta kyselina ? nasledna neutralizacia dala by sa pouzit aj obycajny roztok jedlej sody alebo je lepsie nieco ine ?
Offline