SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Dobrý den,
omlouvám se - jestli je toto téma již někde otevřené, ale chci si nechat poradit čím a jakým postupem by bylo dobré svařit přeřízlý rám od jedné naší české motorky aby to nepraskalo pak hned vedle svárů.
Někomu se prostě nechtělo s rámu vyndavat motor povolením 4 šroubů, tak rám prostě přeřezal a já bych ho teď chtěl zachránit.
Rám je z jeklů čtvercového a obdélníkového průřezu o síle 2 mm.
Asi chápu, že by bylo dobré dát do jeklu před tím výztuže, ale jde mi o správný postup, aby se na to pak dalo spolehnout.
Velice děkuji předem, za názory zkušených.
Offline
vloz tam vyztuze a nasledne to zavar tym co mas doma tig,co2 alebo elektrodou...osobne by som si na take daco ale uz nesadol
Offline
Doma mám ivertor a chci kupovat TIGa, ale tohle není úplně ta rada co jsem myslel :-) Apropo nejhorší je, že ty to ani nemusíš vědět, jestli si na něčem podobném nejezdil nebo nepojedeš.. Neříkej mi, že to nejde svařit, respektive někdo - aby za to nedal ruku do ohně..
Offline
Všechno jde svařit a pokud to není nějaký "typ hardox" což určitě není, tak to nemůže ani prasknout pokud se to dobře provaří... Klidně to svař a nemusíš to ani vyztužovat... Nicméně pokud je to možné můžeš dovnitř něco vložit a zavařit to i s tím. Dle mě je to celkem zbytečné. Já svařoval i zadní ramena na škodovkách když byly vyhnilé a nikdy nic neupadlo. Respektive to ty auta přežilo...
Offline
Díky za odpověď a myslíš, že to nepraskne hned vedle.. ?
Někde mám pocit, že jsem četl, že bez předehřívání materiálu na určitou teplotu v okolí sváru dochází k pnutí a obvykle to pak praskne při zatížení hned vedle sváru..tak jsem čekal co mi na to poví profíci.
Offline
Ten rám je původně svařovaný? Nebyla by fotka takového svařovaného uzlu někde v blízkosti řezů? Nebo máte zjištěno z jakého materiálu ty přeříznuté díly jsou? Z toho všeho by se dalo usoudit na svařitelnost, případně na nějaké podmínky pro svařování. To je důležité například pro určení přídavného materiálu nebo dokonce i metody svařování.
Offline
Albion napsal(a):
Díky za odpověď a myslíš, že to nepraskne hned vedle.. ?
Někde mám pocit, že jsem četl, že bez předehřívání materiálu na určitou teplotu v okolí sváru dochází k pnutí a obvykle to pak praskne při zatížení hned vedle sváru..tak jsem čekal co mi na to poví profíci.
Bylo by dobré vědět složení materiálu a podle toho zvolit příd. materiál. Obvykle bývají tyto rámy vyrobeny z chromomolybdenových profilů. Použil bych metodu TIG. Tam by se dal použít příd. drát třeba ER80S-G, ER80S-B2, Böhler DCMS-IG ap. Doporučuje se předehřev(což bych u tenkostěnného profilu pominul) a po svaření konstrukce např. žíhání, aby se odstranilo pnutí kolem sváru a zamezilo praskání.
Editoval Frank (25-01-2016 20:36:35)
Offline
Albion:fotka by pověděla kapku víc.Žíhání po svaření bude nezbytné.Taky by nebylo od věci uvést co přesně je to za "mášu"(dá se zvýšit pravděpodobnost přesnějšího určení materiálu rámu)
Offline
Pánové děkuji za odpovědi, velice si toho vážím.
Složení materiálu mě nenapadá jak zjistit, motorka byla vyrobena pár let po 2. sv. válce a řekl bych podle kresby housenky že použit byl jak autogen tak elektroda.
Omlouvám se, teprve jsem po dnešní registraci nováček a neobjevil jsem - jak sem vložit fotografii.
Nebo můžu každého "otravovat zvlášť" a poslat snímek ?
Děkuji za odpověď.
Offline
Klikneš si na horní liště na "moje obrázky",z kompu stáhneš co chceš a pak vložíš(respektive zkopíruješ) do příspěvku.V době internetu a existence zájmově orientovaných diskuzních fór se dá zjistit ledacos,taky zatím ještě žijí pamětníci.
takhle:
Editoval Ládes (26-01-2016 18:01:29)
Offline
No, plácla bych dovnitř vložku, cca 5 čísel na stranu, heftla tam pár děrovejch svárů, sesadila a švajcla tigem Welco 1625, zaleštila a bude, s tím naděláte....dyť je to olejnička Jawa..
Offline
Evita napsal(a):
No, plácla bych dovnitř vložku
Always?
Offline
mas stastie ze pracujes na vlastnu rit bourac sam za seba u nas v praci by si uz pocuval polhodinovy picung sa sexisticku narazku,ja som si s tohoto nikdy nic nerobil az pokial som nepracoval ako mechanik v cisto zenskom prostredi...tie ich skumave pohlady ked som dosiel na linku ako cerstve mesko a tie jeble kecy mas vo vacku srobovak alebo si len rad ze ma vidis he he he he he,vidrzal som tam par mesiacov a siel dalej,stacilo na daku sliepku skaredo pozriet a uz bolo 30 eciek dole z vyplaty...ina psychiatria
Offline
chrom molybdén to určite nie je. Ten používa len velmi málo výrobcov Ducati,Laverda.Voxan. A vzhladom k čo najnižším nákladom a bezproblémovej opravitelnosti bol na Jawách jediným drahým materiálom chrom. S crom molybdénom sa nepracovalo,chýbala technologia. Taktiež sa nezvárali ani hliníkové odiatky. Zliatiny s prímesou horčíka bola tecnologia UFO.
Editoval Brembo (26-01-2016 08:59:00)
Offline
bourač napsal(a):
Evita napsal(a):
No, plácla bych dovnitř vložku
Always?
Tu ne!! ta má křídýlka a ulítla by !!
Offline
Brembo napsal(a):
chrom molybdén to určite nie je. Ten používa len velmi málo výrobcov Ducati,Laverda.Voxan. A vzhladom k čo najnižším nákladom a bezproblémovej opravitelnosti bol na Jawách jediným drahým materiálom chrom. S crom molybdénom sa nepracovalo,chýbala technologia. Taktiež sa nezvárali ani hliníkové odiatky. Zliatiny s prímesou horčíka bola tecnologia UFO.
Zapoměls na závodní Jawky enduro ty chrommol měly čsn15130
Offline
Brembo napsal(a):
chrom molybdén to určite nie je. Ten používa len velmi málo výrobcov Ducati,Laverda.Voxan. A vzhladom k čo najnižším nákladom a bezproblémovej opravitelnosti bol na Jawách jediným drahým materiálom chrom. S crom molybdénom sa nepracovalo,chýbala technologia. Taktiež sa nezvárali ani hliníkové odiatky. Zliatiny s prímesou horčíka bola tecnologia UFO.
To je asi pravda. Uniklo mi, že se jedná o těsně poválečný výrobek Jawa. Tehdy se chrommolybden pravděpodobně nepoužíval.
Hliníkové odlitky na motocyklech Jawa bylo možné svařovat pokud byla k dispozici technika. Složením nijak nevybočovaly, byly to běžné AlSi slitiny. Sám jsem jich několik svařoval (proražený blok motoru, nebo utržený nálitek) už v sedmdesátých letech metodou TIG, když jsem tehdy pracoval v podniku Frigera Kolín.
Offline