SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Dobrý den všem, potřebuju poradit - renovuju starý ocelový boiler 1,6m3 z cca šedesátých let na akumulační nádrž topné vody. Abych se pohodlně dostal dovnitř nádrže z důvodu vnitřních ůprav, uřezal jsem flexou klenuté dno, a nyní stojím před ůkolem ho navařit zase zpět. Mám k dispozici dostatek starších nerezových elektrod E-B 423 a zajímalo by mne jestli bych je mohl k tomuto účelu bez obav použít .
Materiál ze kterého je nádrž se mi nepodařilo zjistit, ale je to klasický - původně ležatý průmyslový boiler tuším značky DUKLA (?), síla pláště 5mm, klenutého dna 8mm, na vaření budu mít k dispozici pouze invertor OMICRON (GAMA 1900d).
Jde mi především o to, jestli se ty dva materiály(nerez.elektroda+plech z kterého je boiler) pro daný ůčel " snesou ", poradí někdo z ' bardů ' tohoto fóra ?
Offline
rada napsal(a):
Dobrý den všem, potřebuju poradit - renovuju starý ocelový boiler 1,6m3 z cca šedesátých let na akumulační nádrž topné vody. Abych se pohodlně dostal dovnitř nádrže z důvodu vnitřních ůprav, uřezal jsem flexou klenuté dno, a nyní stojím před ůkolem ho navařit zase zpět. Mám k dispozici dostatek starších nerezových elektrod E-B 423 a zajímalo by mne jestli bych je mohl k tomuto účelu bez obav použít .
Materiál ze kterého je nádrž se mi nepodařilo zjistit, ale je to klasický - původně ležatý průmyslový boiler tuším značky DUKLA (?), síla pláště 5mm, klenutého dna 8mm, na vaření budu mít k dispozici pouze invertor OMICRON (GAMA 1900d).
Jde mi především o to, jestli se ty dva materiály(nerez.elektroda+plech z kterého je boiler) pro daný ůčel " snesou ", poradí někdo z ' bardů ' tohoto fóra ?
kvlitneji zavařite tigem.. i elektrodou by to melo jit uvidite co pujde lepe...
Editoval alll (02-12-2010 04:27:20)
Offline
alll e děkuju za odpověď , jestli jsem to dobře pochopil tak mohu použít klasický způsob obloukového vaření s obalenou elektrodou, jen přepínač typu svařování přepnout na TIG ?
- jednou se mi to neůmyslně povedlo když jsem vařil přechodovou elektrodou ocel-nerez a zavadil o přepinač na TIG a byl jsem příjemně
překvapený vzhledem sváru (jemná struktura a pěkné přechody do obou kovů), jen jsem si říkal jak zvláštně to chytá oblouk - jako by se tomu nechtělo ale po 1-2 vteřinách to hořelo dobře. Dál už jsem nad tím ale nelaboroval protože jsem si myslel že je cosi ' nemravného ' vařit TIGem bez spešl hořáku a plynu ...
Offline
no .. ten zvlastny start bude skorej tym, ze pri TIGu nefunguje hotstart .... :-)
Offline
To hej , veľa ľudi si mysli že prepinač TIG urobi zo zváračky uplne iny stroj .
Pritom nikto netuši , že prud ktorym sa zvára je stále ten isty bez ohľadu na to , v akej polohe ten prepinač je .
TIG prepinač ovláda len systém zapálenia obluku.
Ak je prepnuty v režime MMA , obluk sa štartuje maximalnym prudom a po zapáleni obluku klesne na nastavenu hodnotu ( zlepšuje to zapalenie obluku ).
Ak je prepinač v polohe TIG , obluk sa zapaľuje aktuálnym nastaveným prúdom.
To je všetko.
Offline
m.evil napsal(a):
To hej , veľa ľudi si mysli že prepinač TIG urobi zo zváračky uplne iny stroj .
Pritom nikto netuši , že prud ktorym sa zvára je stále ten isty bez ohľadu na to , v akej polohe ten prepinač je .
TIG prepinač ovláda len systém zapálenia obluku.
Ak je prepnuty v režime MMA , obluk sa štartuje maximalnym prudom a po zapáleni obluku klesne na nastavenu hodnotu ( zlepšuje to zapalenie obluku ).
Ak je prepinač v polohe TIG , obluk sa zapaľuje aktuálnym nastaveným prúdom.
To je všetko.
Tady bych chtěl trochu upřesnit.Při režimu MMA oblouk startuje se zvýšeným proudem asi o 40% z nastaveného proudu na stupnici ovladače po dobu asi 1,5 vteřiny. To je jednak proto, aby oblouk lépe zapálil a také proto, aby začátek svaru byl správně provařen a nevznikl studený spoj. Poté proud klesne na nastavenou hodnotu.
Offline
rada napsal(a):
alll e děkuju za odpověď , jestli jsem to dobře pochopil tak mohu použít klasický způsob obloukového vaření s obalenou elektrodou, jen přepínač typu svařování přepnout na TIG ?
- jednou se mi to neůmyslně povedlo když jsem vařil přechodovou elektrodou ocel-nerez a zavadil o přepinač na TIG a byl jsem příjemně
překvapený vzhledem sváru (jemná struktura a pěkné přechody do obou kovů), jen jsem si říkal jak zvláštně to chytá oblouk - jako by se tomu nechtělo ale po 1-2 vteřinách to hořelo dobře. Dál už jsem nad tím ale nelaboroval protože jsem si myslel že je cosi ' nemravného ' vařit TIGem bez spešl hořáku a plynu ...
pokud mate inventor tak svařeni bojleru bylo myšleno svařecí metodou TIG hořak tig+ ochrana atmosfera argon... jinak bežne se da nerezovou elektrodou svařit bežna ocel mam doma stare ruske nerezky normalne jsem snimi svařil čast ramu skleniku na zahrade..
Offline
Děkuju všem za rady a vysvětlení jak to je, k invertoru nemám příslušenství pro vaření TIGem (kabel s hořákem, plyn) takže budu vařit klasicky MMA - už taky proto že ty nerezky mi leží v šuplíku, jen to asi bude chtít chvíli laborování nanečisto, v akumulačce sice nebude velký tlak ( tak 1,5atm ) ale přece ... díky
Offline
Obecně:
Pokud se jedná o vysoce legované elektrody, tzn. např. přechodové typy 307, 312, 309LMo, tak to není problém.
Pokud se ale jedná o běžné nerezové typy jako 308, 347, vhodné to není.
Po promíšení elektrody se základním materiálem vznikne jiná struktura. Pokud je austenitická, jako u 307, je vysoce houževnatá. Pokud je austeniticko-feritická, jako u 312, je houževnatá a navíc odolnější trhlinám za tepla. Ale při promísení s méně legovaným typem, např. ta 308, je nebezpečí, že struktura bude obsahovat martenzit a svar bude mít malou tažnost.
EB 423 byla tuším 308 Mo, to se používá také jako austeniticko-feritická přechodovka a tak by to neměl být problém. Otázkou je, má-li to cenu. Buď ta elektroda bude po těch letech šrot, nebo nebude a pak bych si ji nechal na lepší práci. Ten bojler je přece z obyčejné oceli a slušné nové elektrody na nelegovanou ocel stojí už ca. od 65,- Kč/kg, tzn. ca. 350,- Kč za krabičku vč. DPH.
Offline
chci si spichnout rost na gril,koupil bych nerez drat prumer5,jeste nevim kde,tot taky otazka a chctel bych ho svaret obyc co2kem pujde to? plyn co2+11.52 0,8
Offline
No jít by to mělo-potřeboval jsem teď udělat pár oček(kroužků) o d 50mm z nerezi 1.4301 z 8mm kulatiny a nechtělo se mi kvůli 2 bodům přehazovat cívku a měnit plyn, invertor jsem půjčil,no a drží to(drát 1mm carbofil gold od Oerlikonu v atmosféře Co2)
Offline
oerlikon je lepsi jak esab?
a kde koupit nerez drat na ten gril °5mm? sem z pce kraje
Offline
Těžko říct,ale mám ho nasazenej(ten Oerlikon) a s 11.52 od Esabu nemám žádnou zkušenost.A byť je to technologicky špatně(vařit nerez obyč drátem)kroužek snáší zavěšení 150kg kovadliny což mi na prověžení zatížení 60kg stačí(v nerezi protože to bude součást závěsu umístěného venku s kovaným "ksichtem(kulatinu jsem si udělal z plocháče 20x10).
Jinak černý vaří ten Oerlikon výborně.
Editoval Ládes (20-04-2011 23:35:01)
Offline
a kde prodavaj drat 5mm nerez? nemohu nic najit
Offline
Matezex v mechově , u býv hypernovy , dnes albert? Tam jezdím mnoho let .
Offline
uz nevim co je mechov,hradec?
Offline
vede ho třeba i Ferona,ale tamní nákupy jsou na dost dlouhý lokte.V Olsteelu mě odbaví daleko daleko rychleji.
Offline
ferona prestala udavat ceny a ani sem to tam nenasel
Offline
http://www.ferona.cz/cze/katalog/detail.php?id=32021
k těm cenám píšou tam že přechází na jiný systém a tohle že je dočasný stav
Offline
Jistěže HK , mají velmi široký sortiment , i všechny šrouby co používám po zahrádce mám již v nerezu , jsou to korunové záležitosti . Zadej si do internetu matezex , je to velká firma , ale uříznou ti i 10cm trubičky .
Offline
ferona to uz to pise 2mesice
a maj ceny v tom hk dobry? 6m x 5mm drat kolik priblizne by vysel pas tucha?
Offline
Ahojte,
jdu za Vámi pro radu, budu vděčný za každý názor či vysvětlení.
Mám "cočko" ALFA IN 310A, vařím minimálně, dochází mi obyč 0,8mm cívka a novou bych si chtěl pořídit na nerez, protože ji často potřebuji "bodnout" a nechce se mi pořád přehazovat. Vše okolo podobných témat jsem si tu prošel ( nejužitečnější odkazy přihodím na konec příspěvku, třeba to někomu se stejnou potřebou ušetří čas). Tak pokud se nepletu, neměl by být problém vařit sem tam klasickou konstrukční ocel nerezovým drátem?
Žádné "pevnostní" sváry nedělám, vesměs je to jen nadpojování materiálu bez většího namáhání ( převážně prodloužení trnu kalené čepele obyč materiálem aby bylo možno jej po prolepení nože s dřevěnou rukojetí epoxidem na konci roznýtovat, nebo zašroubovat maticí. Nerez drát chci také pro další experimentování a hledání dalších možností, sem tam povařit nějaký šperk.
Tak bych Vás ostřílené chtěl poprosit o radu jaký drát a plyn si nejlépe pořídit abych měl zaručenu korozivzdornost u vaření austenit-austenit , ale zároveň možnost relativně kvalitního sváru u navaření nerez kulatinky do 5mm na čepel nože z nerezových, často i práškových materiálů (zde mi o korozivzdornost samozřejmě nejde) ?
Stejně tak, abych měl dobrý svár když bych potřeboval vařit třeba jen obyč jekle, nebo něco podobného ?
Dík moc za rady ! Snad jsem se nevyjádřil moc krkolomně.
Závěrem bych jen dodal, že jsem se nikdy nesetkal s problémem s navařováním nerezových trnů z 1.4301 průměru 3 až 6mm obyčejným poměděným drátem 0,8mm (typ neznám, koupil jsem se svářečkou) na již zakalené čepele z materiálů jako Elmax, RWL-34, N690 Bohler, nebo k110 či klasických uhlíkovek typu EZH 19356 19312 apd...bez předehřevu či dohřevu.Když byl trn mohutnější, za tepla jsem ho zakoval (aniž bych věděl že se to doporučuje jak jsem se tady před chvílí dozvěděl). Nikdy žádná houba nebo trhliny. To bych si ale vysvětloval opravdu malými sváry. Kolikrát stačily jen 3-4 bodnutí a svár byl hotov, hlavně nepřepálit.
A tady přihodím ty odkazy, na které jsem narazil a pomohli mi si trochu ujasnit situaci:
http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?id=2720
http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?id=2351
Díky,
přeji hezký večer.
Petr
Offline
Asi takhle chcete toho trochu moc:) a michate jabka s hruskama.Na obycejne plechy jackle atd proste na bezne nelegovane konstrukcni oceli je idealni dosavadní pridavný material (je jedno jestli s CO2 nebo smesny plyn).Nerezovy pridavný material je zase vhodný jen na nerez ovsem s jiným směsným plynem nez na nelegovane oceli(smesný plyn bez CO2)
Dalsi materialy jake zde dale uvadite jsou mnohdy nesvaritelne nebo minimalne dost obtizne. Tam jsou vhodne zcela jine metody a pridavne materialy.
Smirte se s tim ze jednim klicem neutahnete vsechny srouby.
Vim ze se da sice ledacos vcetne ruznych nouzovych reseni ale nikdo z remeslniku vam neporadi s klidnym svedomím veci typu svareni nelegovanych ocelí dratem na nerez (ne ze by to fyzicky neslo ale nikdo netusi jake budou mechanicke vlastnosti svaru.
Offline