SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Stránky: 1 2
Při demontáži hlavy motoru se mi podařilo zalomil jeden šroub (č. 3), který čumí cca 2 mm nad blok motoru. Nemám CO svářečku pouze svářečku na obloukové svařování (Wendy 130 + usměrňovač). Na ulomený šroub (železo) o průměr 10 mm (co čumí cca 2mm nad blok), lze částečně našroubovat matici . Mám šanci to s obloukem zavařit (pahýl šroubu s maticí) a pokusit se to vytočit ? Mám, ale strach, abych neponičil žárem blok, který je z hliníku. Pokud poradíte, předem díky. Leptání HNO3 se mně nezdá, díra je příliš hluboká (6 cm). Vytahováky zlomím.
Offline
Dobrý den, já jsem to sice kolikrát dělal jen COčkem, ale možná to půjde i elektrodou. Hlavní pravidlo je, zavařit a nechat to pořádně vychladnout. Né jako někteří to zavaří a ještě rozehřáté to rvou. Tak jsem to taky párkrát dělal a ulomí se to znovu. Důležité je to pořádně přivařit, né jenom studený spoj. Navíc právě naopak. Tím teplem zarezlý nebo zalepený šroub většinou povolí.
Offline
Tyhle srouby jsem známému na favoritu odvrtával (na feldě je to uplně stejný) byly utržené ale dole na zacatku závitu (takze byly potreba přesné kalené vložky na vedení vrtáku na odvrtání) jsou to dost tvrdé šrouby M 11. Blok teplem od sváření neponičíš spíš pomuže uvolnit šroub. Polep ten šroub a normálně tam dej matku a zavař to pořádně nech to vystydnout a pokud to není zatezlé od prolínající chladící kapaliny pujde mormálně vyšroubovat.
Pokud se tyhle sroby povolují a je nebezpečí utržení dělá se to tak že se opatrně uříznou hlavy šroubů sundá se hlava a pak se pořádně dříkům namlátí a pak po navaření matky nebo sikovkama vyšroubují.
ps :k cěmu proboha leptání ??
Editoval Honza007 (30-11-2014 14:37:28)
Offline
http://weldingtipsandtricks.com tam je to i s videem.
Offline
Na leptání šroubů (ze železa) se údajně používá 32,5 % k. dusičná (HNO3). Je prý vyzkoušeno, že tato koncentrace leptá železo, ale nepoškozuje hliník.
Rychlost je cca 5 - 8 mm /24 hod. Rychlost leptání se dá ovlivnit zahříváním (např. fénem). Nad utržený šroub se nalepí pomocí silikonu (nereaguje s k. d.) např. víčko od petky, udělá se malá dírka, naplní se kyselinou a kyselina pomalu kape a leptá. Píšu "údajně" nikdy jsem to nezkoušel, z chemie jsem měl ve škole čtyřku, a nedovedu si osobně představit vyleptat 6 cm šroubu tlustého 1 cm. Pochopitelně musí být bezpečnost (brýle, čistota, rukavice, vše s rozmyslem, chránit ostatní součástky Al fólií, atd.).
Offline
Optam se manzelky (delá chemii).
Offline
Pokud to trochu čouhá, tak to půjde v pohodě. První po tom poklep. Tím se šrub částečně uvolní. Pak tam navař tu matku - zvol proud na horní hranici doporučené u elektrody. Nech to chvilku vychladnout (nemusí to být úplně studené a jde to i chvilku po zavaření), opět po tom poklep a vyšrubuj to ven... Občas se stane (pokud je to fest "zamrzlé"), že se to ukroutí o dva závity pod tím a už to není možné přivařit. V tom případě je další možnost. Navrtat do zalomeného šrubu díru a použít vytahovací trny - https://www.google.cz/search?q=vytahov% … 8weP8oDACg Jelikož jsou ty šruby celkem pevné doporučil bych vrták s titanovým povrchem - https://www.google.cz/search?q=titanov% … 8wfxr4HQBg Po vyvrtání díry do ní něco strč a opět to pořádně poklep, pak tam dej ten vytahovák a opět to v pohodě vytáhneš Dělal jsem nějakou dobu v autoservisu a tak s tímto mám dost zkušeností Mimo jiné se to občas neřeší (pokud je to někde uprostřed hlavy) a nechá se to bez šroubu. Jak říkal někdejší můj mistr - I bez jednoho vojáka se dá válka vyhrát
Editoval Rellik (30-11-2014 17:42:53)
Offline
Lze použít obalenou elektrodu Welco 1099 která je určena na tyto opravy.
Offline
Pouzi vsetky moznosti ktore su pre teba dostupne a dopracuj sa k uspechu.
Urcite nedoporucujem hru /aj bez jedneho vojaka vyhrat vojnu/
Pracujem v servise uz dost dlhu dobu a stretol som par exotov , ale ani jeden si netrufol zmontovat motor bez toho aby tam boli vsetky skrutky...
Diskusiu o dolezitosti a menej dolezistosti skrutiek a pod nezakladam a ani neriesim.
Offline
Rellik napsal(a):
Pokud to trochu čouhá, tak to půjde v pohodě. První po tom poklep. Tím se šrub částečně uvolní. Pak tam navař tu matku - zvol proud na horní hranici doporučené u elektrody. Nech to chvilku vychladnout (nemusí to být úplně studené a jde to i chvilku po zavaření), opět po tom poklep a vyšrubuj to ven... Občas se stane (pokud je to fest "zamrzlé"), že se to ukroutí o dva závity pod tím a už to není možné přivařit. V tom případě je další možnost. Navrtat do zalomeného šrubu díru a použít vytahovací trny - https://www.google.cz/search?q=vytahov% … 8weP8oDACg Jelikož jsou ty šruby celkem pevné doporučil bych vrták s titanovým povrchem - https://www.google.cz/search?q=titanov% … 8wfxr4HQBg Po vyvrtání díry do ní něco strč a opět to pořádně poklep, pak tam dej ten vytahovák a opět to v pohodě vytáhneš Dělal jsem nějakou dobu v autoservisu a tak s tímto mám dost zkušeností Mimo jiné se to občas neřeší (pokud je to někde uprostřed hlavy) a nechá se to bez šroubu. Jak říkal někdejší můj mistr - I bez jednoho vojáka se dá válka vyhrát
kdo potom má ty palice rovnat?!?! viz obrázky co záběr to dvě destiny myslim tehdy bylo nutny oebrat milimetr, jinak ty vytahováky jsou spíš na ustřižené šrouby né na ty kterým se ukroutí hlava tím že se povoluje
Offline
Ty fotky jsi sem ani neměl dávat , bo máš blbě tu hlavu upnutou , musí ti brát z obou stran . O rovinnosti netřeba zde psát , ale zato zvýšení komprese je naprd .
Offline
Metoda s kyselinou dusičnou funguje parádne. Prodává se za pár korun 65procentni a naredis ji 1:2 s vodou. Víčko např. od spreje navrtas dirkou potrebneho prumeru a hlavne nalepis na blok treba silikonem. Potom tam mužeš ten roztok nalít. Sledovat reakci kyseliny, jakmile prestne reagovat,odsat strikačkou a znovu naplnit. Ohrevem se to da jeste urychlit ale i bez ohřevu by melo bát za cca jeden den hotovo. Vyzkoušeno na stejnem šroubu a vyleptáno cca 70mm behem jednoho dne. Jen je potreba zajistit slusne odvetrani a okoli opravdu ochranit nejakou folii,jinak ty vypary taky zanechají stopy na cemkoliv kovovem .
Offline
Já jen zírám , no a co naděláš , až by jsi vyžral i ocelové závitové vložky v bloku .....
Offline
ta hlava bola teda poriadne ohnuta !
Offline
bobobo napsal(a):
Já jen zírám , no a co naděláš , až by jsi vyžral i ocelové závitové vložky v bloku .....
Nevšim jsem si,že by tam nejake ocelové závitové vložky byly.
Offline
To s tím vojákem určitě neplatí u těchto "malých" motorů. Bylo to u úplně něčeho jiného... Jinak osobně bych to taky tak neudělal, ale příkaz je příkaz... Tyto škodovácké motory (škoda 110 - felicia) je v podstatě jeden a ten samý motor. Závity jsou přímo v hliníkovém bloku. Cpát tam nějakou kyselinu, je po čase jako tam ten šrub nedávat vůbec... Několikrát jsem u těchto motorů vytahoval zalomený šrub a vždy šel po navaření matky a řádném poklepání... Ono není naškodu ty šruby poklepat rovnou před samotnou demontáží (i když jsou ještě dotahlé) ono se trošku uvolní i tak a pak není téměř riziko, že se nějaký utrhne...
Poslední šrub co jsem utrhl a vytahoval byl na škodě 136 favorit... Pak jsem změnil zaměstnání...
Offline
Musím se přidat ke skupině pánů, co by ten šroub vyleptali. Viděla jsem zalomený šroub v hlavě Fabie, cca 7cm, po použití kyseliny byl šroub pryč a závit byl netknutý. Takže bych místo složitých úkonů volila taky metodu bezpracnou a téměř zadarmo - vyleptání. Místo vrtání, navařování a jiných procesů bych šla peníze vydělávat :-D
Offline
Přesně tak, vyleptat ho, parchanta. Pak už stačí jen místo neutralizovat sodou, či hydroxidem sodným a následně otvor vymejt, vysušit a jedeme dál...
Offline
Tak jsem se ptal i zde četl a funguje to(leptání ) no zas ví člověk něco nového;)
Editoval Honza007 (03-12-2014 09:09:55)
Offline
bobobo napsal(a):
Ty fotky jsi sem ani neměl dávat , bo máš blbě tu hlavu upnutou , musí ti brát z obou stran . O rovinnosti netřeba zde psát , ale zato zvýšení komprese je naprd .
no to teda nevim jak bys to chtěl upnout pane mistr, leží to na dvou kostkách ktery jsou u kraje a na ně to přitlačují dvě upinky nejdřív to bralo kraje po celé ploše pak jednu polovinu středu tak jak to mám blbě upnutý, to sem teda měl podložit uprostřed a upinkama to natáhnout v ohyb pak to frézovat aby po odepnutí se to zpátky prohnulo? to bylo prohlý jak prase prý už tam ani nebylo těsnění a blok motoru byl upálený roztavené hrany nechápu jak ten motor mohl běžet prý jeli po dálnici až když na sjezdu ubrala bába plynu tak to chcíplo a bylo dojetý chyběl šroub v místě kde to je opálený tak si myslím že to neni zrovna nejlepší řešení šroub nedávat, vozidlo ze kteryho je hlava bylo felicia čili modernější favorit, to že se změnila komprese až tolik nevadilo jak tento problém s roviností
Editoval Kramlik (02-12-2014 14:49:43)
Offline
No tak , abych ubral minimum . Vždy nemohu pochopit , že někdo bezmyšlenkovitě hodí věc na kostku a neproměří , co tím vyvede . Kdyby jsi zvedl tu hranu s propadem , tak by celková tříska byla poloviční .
Offline
Chtěl bych poděkovat za rady při vytahování zalomeného šroubu z bloku motoru Felicia 1,3. Asi po pěti pokusem se mi podařilo navařit matici na pahýl ulomeného šroubu a pomocí dvou dlouhých nástavců "GOLA", ořechu č. 19 a kříže s pákami, šroub vytočit. Problém byl v tom, že se mi nedařilo řádně provařit pahýl šroubu. Svářečku Weldy 130 jsem musel nastavit na maximální výkon + propojit s usměrňovačem UDA 160 -1. Použil jsem elektrodu CHEM- WELD 9200 rozměr 2,5. Byla docela drahá 65 Kč/kus. Těsnění pod makovicí jsem vyměnil, vše okolo připojil, dal novou chladící kapalinu a felda (najeto 307 000 km) zase vrčí dál.
Offline
bobobo napsal(a):
No tak , abych ubral minimum . Vždy nemohu pochopit , že někdo bezmyšlenkovitě hodí věc na kostku a neproměří , co tím vyvede . Kdyby jsi zvedl tu hranu s propadem , tak by celková tříska byla poloviční .
a jak se zvedá takový propad, myslím tak aby i po obrobení zůstal zvedlý a neudělalo to zase tu prohlubeň,
jako slyšel sem o "rovnání hlavy" třeba na lisu ale to jednak lis nemám a hlavně zkušenost abych hlavu nerozlomil napůlky tak ji raději obrobím do roviny, kdybych tu propadlou stranu podložil panenkou tak tříska by opravdu stačila dvě desetiny, ale přece ji nemůžu na jedné straně vytlačit tak aby po odepnutí se prohla zpět, jak by to vypadalo, já když to zarvu na dvacítky šrouby tak si ji na stole srovnám tu hlavu ale jak to potom automechanik přitáhne těma tenkýma svorníčkama na blok na těsnění když se to vrátí a bude to zase prohlé, jako radši nic nepište nebo si nakadíte (přímo naserete) do klína
jinak pane Kalivoda gratuluji k opravě, myslím že to navaření matice je nejlepší pokus jako zkoušet hasákem za ten pahýl ten omlet až na hliník a pak už tam nejde nic navařit nebo kyselinou rozežrat blok, nevím, muj osobní automechanik to tak dělal vždy a jenom pár případů kdy to donesl ke mě na odvrtání to spíš šrouby litinových svodů tam teplo vzniklé při vaření matice na pahýl je k ničemu svody jsou žhavé a vůbec vypálená litina je bordel, na hliniku ten ohřev pomůže uvolnit zakouslý šroub
Offline
Co na tom nechápeš . Není nutné , aby rovina deklu byla s rovinou do válců absolutně rovnoběžná . Prostě kostky podložíš tak , aby ta tříska byla minimální . Je třeba při tom rovnání měřit . Toť vsjo . Rovnáním myslím naklopení ! Ne silové působení .
Offline
kyselinu by som hydroxidom neneutralizoval,hydroxyd poškodzuje a leptá všetky kovy na báze hliníka. Inak gratulujem k zdarnému koncu. Pred montážou by som závity natrel medenou pastou,tak opat nezoxiduju dokopy. Dá sa použit i pri závitoch ocel ocel,nedá sa ale použit u závitov,ktoré budu lepené.
Editoval Brembo (06-12-2014 11:11:44)
Offline
Stránky: 1 2