SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 06-03-2009 08:15:20

phalada
Člen
Registrovaný: 06-03-2009
Příspěvky: 1

svařování mědi s nerezí

Přeji pěkný den,

na stránkách http://www.destila.cz/produkty/medikovecke-vyrobky.htm jsem narazil na nabídku svařování medi s nerezí. Nevíte někdo o tom prosím více?

Děkuji
Petr Halada

Offline

 

#2 06-03-2009 17:35:16

ZDENÁL
Člen
Registrovaný: 03-01-2009
Příspěvky: 1090

Re: svařování mědi s nerezí

Jde to pomocí MIG. pájení drátem CuSi3 , nejlépe pulzem.

Offline

 

#3 06-03-2009 18:08:06

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1092

Re: svařování mědi s nerezí

Doporučuji monelový přídavný materiál, např. drát UTP A 80 M. Znám asi pět firem, které to dělají, jsou to např. výrobci kompenzátorů, zásobníků atd.
Jinak na www.bohler-uddeholm.cz v sekci prodejní program / přídavné materiály najdete katalog pro měď a slitiny mědi. Na začátku jsou tabulky, co se čím dělá, jsou tam i heterogenní spoje. Variant je řada, ale výše uvedený drát a svaření na jednu operaci (tj. bez polštářování) se velmi osvědčil.
CuSi3 bych zde vyloučil.

ZDENÁL napsal(a):

Jde to pomocí MIG. pájení drátem CuSi3 , nejlépe pulzem.

Offline

 

#4 06-03-2009 19:12:32

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3950

Re: svařování mědi s nerezí

Hlavně si ale musíme stále uvědomovat, že na straně Cu jde o svár, na straně nerezu je to pájený spoj. To má velký vliv na pracovní teplotu ve spoji, kde se nesmí nerezový materiál tavit, jinak dojde k degradaci svarového kovu a spoj nemá žádnou pevnost.

Offline

 

#5 06-03-2009 19:47:28

Petr
Moderator
Registrovaný: 10-02-2007
Příspěvky: 703
Web

Re: svařování mědi s nerezí

Jarda má pravdu CuSi3 tady ne, protože by mohlo dojít k tzv. pájecí praskavosti. Ta vzniká prolínáním mědi po hranicích zrn do oceli. Aby, ale došlo k prasknutí musí zde působit tahová pnutí nebo cyklické namáhání. Myslím, že vhodnější by byl čistý nikl, ale jestli to funguje s Monelem nevidím problém. Jen bych doporučil tu měď předehřát min. na 300°C. S firmou Destila spolupracujeme spoustu let, tak jestli si vzpomenu zeptám se, jak to oni dělají.

Offline

 

#6 07-03-2009 15:08:33

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1863
Web

Re: svařování mědi s nerezí

Zajímavé téma. Kdysi jsme ve firmě navařovali měděné polštářky na ocelové ventily, bylo to snad kvůli zajištění dokonalého kontaktu při zapojení katódové ochrany při umístění potrubí do země. Takže to mám prakticky vyzkoušené, že to jde bez problému. Na nerez by to mělo jít také, ale prakticky jsem to nezkoušel.
Když teoreticky přemýšlím, asi bych se přiklonil k názoru jirkatiho. Mám za to, že by při provádění spoje nerez - měd´, nemělo dojít k tavení nerezu. Myslím tudíž, že by se měl použít Cu přídavný materiál a šlo by na straně nerezu o difusní spoj a na straně mědi o svár, pro dosažení nejvyšší pevnosti spoje. Nepoužil bych příd. mat. Ni, možná Monel by byl OK. Už kvůli faktu, že bod tání Cu je 1085°C a Ni 1453 °C, Monel z hlavy nevím, ale předpokládám, že bude asi vyšší než čistá Cu. Ale jsou to čistě teoretické úvahy. smile Ono to asi půjde i tím NiCu(Monel), ale zajímala by mne pevnost takto provedených spojů... dělal někdo nějaký test?

Offline

 

#7 09-03-2009 13:58:45

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1092

Re: svařování mědi s nerezí

Kvalita spoje na jednu operaci monelovým drátem (UTP A 80 M) je velmi dobrá. Niméně pokud chce někdo kvalitu nejvyšší a je možno nejprve plátovat (ono to totiž často bývá nereálné) tak tedy :
Při svařování mědi s CrNi ocelí plátovat dvě vrstvy niklu nebo slitin na bázi niklu (UTP A 80 Ni, UTP A 068 HH atd.), ideálně metodou MIG-puls, na měď předehřátou 200-300°C a poté těmito materiály svařit spoj. Dbát na nízkou vnesenou energii a svařovat s nízkým promísením.


Frank napsal(a):

Zajímavé téma. Kdysi jsme ve firmě navařovali měděné polštářky na ocelové ventily, bylo to snad kvůli zajištění dokonalého kontaktu při zapojení katódové ochrany při umístění potrubí do země. Takže to mám prakticky vyzkoušené, že to jde bez problému. Na nerez by to mělo jít také, ale prakticky jsem to nezkoušel.
Když teoreticky přemýšlím, asi bych se přiklonil k názoru jirkatiho. Mám za to, že by při provádění spoje nerez - měd´, nemělo dojít k tavení nerezu. Myslím tudíž, že by se měl použít Cu přídavný materiál a šlo by na straně nerezu o difusní spoj a na straně mědi o svár, pro dosažení nejvyšší pevnosti spoje. Nepoužil bych příd. mat. Ni, možná Monel by byl OK. Už kvůli faktu, že bod tání Cu je 1085°C a Ni 1453 °C, Monel z hlavy nevím, ale předpokládám, že bude asi vyšší než čistá Cu. Ale jsou to čistě teoretické úvahy. smile Ono to asi půjde i tím NiCu(Monel), ale zajímala by mne pevnost takto provedených spojů... dělal někdo nějaký test?

Offline

 

#8 09-03-2009 16:05:02

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1863
Web

Re: svařování mědi s nerezí

JardaK napsal(a):

Kvalita spoje na jednu operaci monelovým drátem (UTP A 80 M) je velmi dobrá. Niméně pokud chce někdo kvalitu nejvyšší a je možno nejprve plátovat (ono to totiž často bývá nereálné) tak tedy :
Při svařování mědi s CrNi ocelí plátovat dvě vrstvy niklu nebo slitin na bázi niklu (UTP A 80 Ni, UTP A 068 HH atd.), ideálně metodou MIG-puls, na měď předehřátou 200-300°C a poté těmito materiály svařit spoj. Dbát na nízkou vnesenou energii a svařovat s nízkým promísením.

Souhlasím. O tom naplátování niklu, nebo slitin Ni na NiCr oceli vím. Právě, že je to pro normálního smrtelníka dost nereálné jsem to ani nezmínil. Ostatně více je o tom a dalších možnostech spojů nerez - měď, např. zde:

http://www.patentstorm.us/patents/67401 … ption.html

Jinak ale dobrý nápad provádět to MIG-pulse... smile

Offline

 

#9 24-11-2011 15:29:44

danoss
Zablokovaný
Registrovaný: 20-11-2011
Příspěvky: 20

Re: svařování mědi s nerezí

Díky taky mi tohle téma dost pomohlo.


Jediným důvodem pro existenci tohoto uživatele byl podpis s odkazy na jeho weby totálně nesouvisející se svařováním. Spammer.

Offline

 

#10 16-12-2014 22:17:14

pidi
Člen
Registrovaný: 11-03-2008
Příspěvky: 57

Re: svařování mědi s nerezí

Zdravím, jelikož potřebuji spojit měděný plech s nerezovým, pokusil jsem se dnes Tigem svařit tyto 2 materiály dohromady. Po svaření oba plechy drží a svár vypadá rovněž obstojně. Chci se zeptat, zda takový svár bude těsnit a zda je schopen udržet i nějaký tlak? Děkuji  mnohokrát za informaci.

Offline

 

#11 23-12-2014 20:59:50

pidi
Člen
Registrovaný: 11-03-2008
Příspěvky: 57

Re: svařování mědi s nerezí

nikdo neví?

Offline

 

#12 23-12-2014 21:31:04

Rellik
Člen
Registrovaný: 20-09-2011
Příspěvky: 2523

Re: svařování mědi s nerezí

pidi napsal(a):

Po svaření oba plechy drží a svár vypadá rovněž obstojně. Chci se zeptat, zda takový svár bude těsnit a zda je schopen udržet i nějaký tlak? Děkuji  mnohokrát za informaci.

A je problém to nějak vyzkoušet? Natlakovat vodou, případně vzduchem a zjistit případné chyby? Svařit ty dva materiály k sobě by neměl být až takový problém a lecos se dá ohlídat přímo při samotném sváření. Takže pokud během sváření nebylo pochyb o dobrém propojení obou součástí, tak bych v tom moc problém neviděl...


JET TIG II + Parker SGT 18, Speedglas 9100X, KOWAX 730ARC, PARTNER TIG 200 DC PULSE, Spartus MASTERMIG 200 + LORCH ML2400
Není nic co by nebylo možné, stačí jen najít tu správnou cestu.
http://dv-foto.cz https://rellik.rajce.idnes.cz/

Offline

 

#13 23-12-2014 22:25:57

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3950

Re: svařování mědi s nerezí

Co bylo použito jako přídavný materiál? Slitiny Cu se taví při cca 1000°C, nerezové oceli těsně nad 1600 °C. Proto ta otázka.

Offline

 

#14 23-12-2014 23:53:38

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1863
Web

Re: svařování mědi s nerezí

jirkati napsal(a):

Co bylo použito jako přídavný materiál? Slitiny Cu se taví při cca 1000°C, nerezové oceli těsně nad 1600 °C. Proto ta otázka.

Kdysi jsem takový spoj zkoušel prakticky - metodou TIG a lze jej provést nejlépe (z hlediska pevnosti) pomocí příd. mat. buď Monel, nebo Al Bronze ERCuAl-A2.

Zde jsem o výsledku pokusu kdysi psal: http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic … 818#p24818

Jinak bod tavení pro jednotlivé mat je:
ERCuAl-A2 ... Approximate Melting Temperature: 1040 C.
Monel  ........ Approximate Melting Temperature: 1299ºC.

Offline

 

#15 24-12-2014 00:00:48

pidi
Člen
Registrovaný: 11-03-2008
Příspěvky: 57

Re: svařování mědi s nerezí

no já žáden přídavný mat. nepoužil, jen jsem slil 2 mat. k sobě tj. měď a nerez. Tzn. jsou to  dvě příruby tloušťky 2 mm.

Editoval pidi (24-12-2014 00:01:28)

Offline

 

#16 24-12-2014 16:20:25

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3950

Re: svařování mědi s nerezí

To Frank - právě proto, že znám ten původní příspěvek a něco si ještě pamatuji z pokusů v mateřské firmě z AUTOMOTIVE v Německu, jsem se ptal na přídavný materiál. Ale v příspěvku č. 15 to kolega pidi vysvětlil. Škoda, čekal jsem nějaké nové, elegantní řešení.

Offline

 

#17 24-12-2014 19:51:54

Honza007
Člen
Místo: Český ráj 294 11
Registrovaný: 10-12-2011
Příspěvky: 2384

Re: svařování mědi s nerezí

Takže to v podstatě přiletoval.


Jak šel čas KS250 Triodyna WLSP315 Unimig 400 Trafo po dědovi, invertor telvin,gama,autogen a dalsi.Dnes Migatronic Pilot2400 Flex330 Alfa-in 350 a 250 plazma Cebora Fronius 1400 Speedglas 9100XX a doma pro radost BWIG 180 BSP-40 WMP 200 s  AEK 024
Prosím než se zeptáte nebudte líní HLEDAT www.google.cz  http://cs.wikipedia.org  a hlavně používat mozek wink Lidi nebuďte líní přemýšlet a číst.

Offline

 

#18 25-12-2014 02:27:53

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1863
Web

Re: svařování mědi s nerezí

To Jirkati - já také čekal něco nového. Ale ono toho reálně v běžných podmínkách mnoho není. Pan kolega uvádí, že jen slil ty dva materiály dohromady. Docela by mne zajímalo, jak to bez příd. mat. vypadá a oč se vlastně jedná.

To by nám měl pan kolega pidi objasnit blíže. Na př., co od takto provedeného spoje očekává? Jaký tlak by spoj měl vydržet? Jaká je provozní teplota? Změny(rozdíly) teplot během provozu, atd... A docela by mne zajímalo foto toho spoje a provedený PT test. Ono totiž spoj bez příd. mat. bývá poddimenzovaný a pokud se taví(přehřejí) a slijí oba materiály dohromady, mohou vznikat křehké intermetalické složky, značně degradující elasticitu spoje a tím pádem možnost vzniku micro prasklin. Já osobně bych při spoji austenit. nerez/měď preferoval pájení Ag pájkou s patřičným tavidlem. To je osvěčená, poměrně lehce zvládnutelná metoda, bez komplikací zvládnutelná i méně zručným amatérem a se zaručeně pevnostně vyhovujícími vlastnostmi.

Offline

 

#19 25-12-2014 10:08:20

franišek
Člen
Registrovaný: 10-05-2011
Příspěvky: 636

Re: svařování mědi s nerezí

Franku kdysi sem se o to taky pokusil když sem stavěl kolonu na destilaci alkoholu.Šlo o to abych spojil chladícího hada s rourou. Prostě chladič. Nakonec to dopadlo tak že jsem na nerezovou rouru navařil hrdla kterýma sem provlekl trubičku hada. Pásledně jsem vše zapájel instalaterskou pájkou a drží do dnes.

Offline

 

#20 26-12-2014 20:45:35

pidi
Člen
Registrovaný: 11-03-2008
Příspěvky: 57

Re: svařování mědi s nerezí

Abych to uvedl na pravou míru, tak se také jedná o destilační aparát. Nechtěl jsem to zde moc rozebírat, ale jedná se o reakční člen, kde příruba bude nerezová a pokračovat budu mědí. Proto jsem provedl pokus o provedení heterogeního spoje na dvou plechách a zdá se, že by to mohlo fungovat. Během svařování jsem pozoroval a snařil jsem se o to, aby se oba materiály natavily a to se taky stalo. Proto si myslím, že se nejedná o pájení. Svár vypadá obstojně. Tlak v zařízení nebude bůhví jak velký, ale může se stát, že se trochu natlakuje než povolí pojišťovák a z tohoto důvodu jsem zde položil svůj dotaz. Jde ale i o to, aby spoj těsnil. Problém je v tom, že to můžu svařit pouze jednou, když mám jen jednu přírubu a těsnost pak vyzkoušet. Pokud to ale zmrvím, tak mám po přírubě. Proto jsem to zkusil na dvou plechách přiložených k sobě a svářil/slil hrany, tak jak to budu vařit na přírubách.

Offline

 

#21 01-01-2015 19:39:45

pidi
Člen
Registrovaný: 11-03-2008
Příspěvky: 57

Re: svařování mědi s nerezí

přeji vše nej do nového roku a zasílám fotku jak vypadá ten svár mědi/nerezu, který jsem včera udělal už na ostro

http://s2.postimg.org/4oibec5px/2014_12_29_14_38_38.jpg

http://s2.postimg.org/bdouucr1x/2014_12_29_14_38_48.jpg

Offline

 

#22 02-01-2015 13:05:37

jole
Člen
Místo: Ústí nad Labem
Registrovaný: 26-05-2010
Příspěvky: 440

Re: svařování mědi s nerezí

Tak tam je toho opravdu hodně vidět. Skvělý svar. Ta zásuvka vzadu je super, ale ta nás asi nezajímá. Jole

Editoval jole (02-01-2015 13:07:34)

Offline

 

#23 02-01-2015 16:31:36

pidi
Člen
Registrovaný: 11-03-2008
Příspěvky: 57

Re: svařování mědi s nerezí

omlouvám se je to focené mobilem, takže kvalita je taková jaká je a okolí se mi kvůli focení zakrývat nechtělo, tak pokud můžete si té zásuvky nevšímejte. Ještě jednou omluva.

Offline

 

#24 02-01-2015 19:39:35

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 3679

Re: svařování mědi s nerezí

Nešlo o to, že tam ta zásuvka je vidět, ale že je na rozdíl od detailu ostrá.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#25 02-01-2015 20:50:32

pidi
Člen
Registrovaný: 11-03-2008
Příspěvky: 57

Re: svařování mědi s nerezí

já vím, jen ten mobil si to zaostřuje jak chce

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2021


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS