SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 05-04-2018 17:55:35

votava
Člen
Registrovaný: 08-02-2017
Příspěvky: 10

tramvajová kolejnice

Zdravím, měl bych dotaz ohledně svařitelnosti tramvajové kolejnice s konstrukční ocelí 11 375. Potřeboval bych na nosník tvořený kolejnicí zespodu navařit nosník HEB pro zvýšení únosnosti, je to možné?
Děkuji

Offline

 

#2 05-04-2018 21:57:07

Honza007
Člen
Místo: Český ráj 294 11
Registrovaný: 10-12-2011
Příspěvky: 2303

Re: tramvajová kolejnice

Kolejnice byvaji s ocelí s obsahem uhliku 0,5% ale i vice takže ne.


Jak šel čas KS250 Triodyna WLSP315 Unimig 400 Trafo po dědovi, invertor telvin,gama,autogen a dalsi.Dnes Migatronic Pilot2400 Flex330 Alfa-in 350 a 250 plazma Cebora Fronius 1400 Speedglas 9100XX a doma pro radost BWIG 180 BSP-40 WMP 200 s  AEK 024
Prosím než se zeptáte nebudte líní HLEDAT www.google.cz  http://cs.wikipedia.org  a hlavně používat mozek wink Lidi nebuďte líní přemýšlet a číst.

Offline

 

#3 05-04-2018 23:11:23

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3571

Re: tramvajová kolejnice

Eyistují různé přechodové a jiné elektrody na svařování kolejnic. Nejjednodušší bude zeptat se přímo u opravářů kolejí čím svařují nové trasy. Podle toho najít výrobce a typ.
Přiznám se, že já bych radši udělal podpěru pod nosníkem až do nosných zdí.
https://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?id=5058

Offline

 

#4 06-04-2018 11:17:45

senior
Člen
Registrovaný: 14-10-2011
Příspěvky: 864

Re: tramvajová kolejnice

Oceľ 11375  má 0,17 C - max. Okrem toho ten profil HEB nebude zvarený s koľajnicou tak, aby zvár niesol hlavné zaťaženie, ale skôr pôjde o  pozičnú fixáciu. Tiež predpokladám, že zvarovať sa nebude po celej dĺžke, čo by v tomto prípade bolo skôr na škodu. Každý zvár bez ohľadu na zloženie materiálu  vytvára pnutie.

Offline

 

#5 06-04-2018 12:13:33

votava
Člen
Registrovaný: 08-02-2017
Příspěvky: 10

Re: tramvajová kolejnice

Obávám se, že při prostém podložení nelze uvažovat, že se zvýší kvadratický moment a přínos bude stejný jako při položení na vrchní straně vedle obnažených 8 cm nosníku. Tramvajové kolejnice jsem viděl svařovat MMA, tyto jsou však z roku 1930. Nenapadá mě jak jinak zvýšit únosnost takového stropu. Nepomohlo by svařování s předehřevem?

Offline

 

#6 06-04-2018 14:49:29

senior
Člen
Registrovaný: 14-10-2011
Příspěvky: 864

Re: tramvajová kolejnice

votava napsal(a):

Obávám se, že při prostém podložení nelze uvažovat, že se zvýší kvadratický moment a přínos bude stejný jako při položení na vrchní straně vedle obnažených 8 cm nosníku. Tramvajové kolejnice jsem viděl svařovat MMA, tyto jsou však z roku 1930. Nenapadá mě jak jinak zvýšit únosnost takového stropu. Nepomohlo by svařování s předehřevem?

Pokiaľ by bolo nutné zvýšiť nosnosť natoľko, že podloženie ďalším profilom nestačí, tak sú rozumnejšie aj lacnejšie iné riešenia.
1.) Je možné súčasnú koľajnicu nahradiť dostatočne silným I profilom. Náklady na obstaranie HEB-u + zváranie po celej dĺžke budú vyššie ako pri výmene nosníka. Mimo toho sa časť nákladov môže vrátiť z predaja koľajníc do zberu.
2.) Druhá možnosť je navrhnúť a zostrojiť prútovú konštrukciu, ktorá by sa navarila zo spodnej strany na koľajnicu.  Prácnejšie prevedenie a náročnejšie na výpočet.

Editoval senior (06-04-2018 14:51:43)

Offline

 

#7 06-04-2018 15:19:47

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 3330
Web

Re: tramvajová kolejnice

votava napsal(a):

zvýšení únosnosti,

jaký je rozpon? Jakou rozteč mají kolejnice.  Jakou výšku má kolejnice? Jaké zatížení se uvažuje / jaké bylo doposud? (k čemu prostor sloužil / bude sloužit v budoucnu?)
Jaká je skladba stávajícího stropu?

Zvětšit nosnost nějakého stropu (podlahy) lze více způsoby.


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa.

Offline

 

#8 06-04-2018 15:38:07

votava
Člen
Registrovaný: 08-02-2017
Příspěvky: 10

Re: tramvajová kolejnice

Rozpon je 4,5 m, jde o strop nad 1.NP po odebrání zásypu je k původní úrovni 18 cm, kolejnice je uprostřed a nese panely 10 cm výška 8 cm je nad úrovní panelů Wo je podle třineckých železáren 363-415 cm3 podle typu, který nelze přesněji specifikovat, σ do 110 MPa je pro 4,5 kN/m2, vzhledem k podlahovce jsem zatížení s bezpečnostními koeficienty uvažoval 7,2 kN/m2, tzn. potřeboval bych se dostat na Wo alespoň 600 cm3. Podlahovka s kročejovkou je 72 mm, takže zbývá cca 11 cm pro beton a jen 3 cm nad kolejnicí, takže zeshora nelze profil výrazně zvyšovat. HEB 100 má Wo 83 takže by se musely přidat minimálně 3 v případě že by se umísťovali zeshora.

Offline

 

#9 06-04-2018 15:50:29

votava
Člen
Registrovaný: 08-02-2017
Příspěvky: 10

Re: tramvajová kolejnice

1.) Je možné súčasnú koľajnicu nahradiť dostatočne silným I profilom. Náklady na obstaranie HEB-u + zváranie po celej dĺžke budú vyššie ako pri výmene nosníka. Mimo toho sa časť nákladov môže vrátiť z predaja koľajníc do zberu.

to by však znamenalo kompletní demolici/rozebrání současného stropu, v tom případě by bylo levnější řešení použít nějaký systémový strop.

Offline

 

#10 06-04-2018 22:58:23

senior
Člen
Registrovaný: 14-10-2011
Příspěvky: 864

Re: tramvajová kolejnice

Z dotazu a príspevkov nie je možné si vytvoriť ucelený obraz o situácii. Riešení na uvedený problém je mnoho, avšak cez komunikáciu prostredníctvom fóra nie je možné zodpovedne navrhnúť projekt požadovanej úpravy. Možnosti je mnoho, možno by pomohlo aj nastehovať na spodnú prírubu koľajnice pasovinu patričných rozmerov a na koncoch zvary zosilniť. Je potrebné však spočítať výsledné Wo a celkové namáhanie σ. Najlepšie by bolo prizvať miestneho statika, prípadne technika schopného potrebné výpočty previesť. Nie je to nič zložité.

Editoval senior (06-04-2018 22:59:07)

Offline

 

#11 07-04-2018 18:15:41

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 2796

Re: tramvajová kolejnice

Před nějakým rokem se tady svařitelnost staré kolejnice taky řešilo a nakonec z toho vyšlo, co si pamatuji to, že obecně staré kolejnice mívají různé složení a tudíž různou svařitelnost.

Offline

 

#12 07-04-2018 22:35:24

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 3330
Web

Re: tramvajová kolejnice

votava napsal(a):

Wo je podle třineckých železáren 363-415 cm3 .

to je pěkné, co výška kolejnice - změřeno na stavbě? Statika bych do toho netahal, používají různé programy, neumí to = Studénka.
Pokud jde o objekt k bydlení a někdo tam v minulosti zazdil tramvajovou kolejnici - je velmi důležité na jaké zdi jsou uloženy konce, jak je kolejnice zajištěna proti vybočení.

Přizval bych renomovaného stavitele s dlouholetou praxí (reference). Poptal bych toto:
Na rozpon 4,5metru vyhoví Traverza NP200 (pro 7,2kN/m2). Nebo 2 ks NP160:
Podepřít stávající kolejnici cca 1metr od zdi, na obou stranách - trámky, hevery, stavební stojky.
Vybourat dvě kapsy (nebo jednu velkou) u obou konců kolejnice. Spodek kapsy vybetonovat. Po dvou třech dnech až beton trochu zavadne navléknout dvě traverzy I16.
Přitlačit je přiměřeně zespoda k panelům. Mezi traverzu a beton v kapsách plechovou podložku tl.4-5mm. Traverzy ve finále budou podél kolejnice, z obou stran, cca 10cm daleko. Osová rozteč 3 prvků (1starý + 2 nové) cca 20cm.
Traverzy je vhodné svařit k sobě s použitím pár kousků pásoviny. Po umístění na zdi.
Pokud je k dispozici 18cm, vylil bych 13cm polisterenbetonem, natahal trubky podlah. topení. Zalejt kvalitním betonem 4cm, poslední cm - dlažba.


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa.

Offline

 

#13 07-04-2018 23:05:39

votava
Člen
Registrovaný: 08-02-2017
Příspěvky: 10

Re: tramvajová kolejnice

Na místě změřeno těch 18 cm a šířka spodní pásnice 18 cm, to co vyrábí v Třinci je výška 18 a šířka spodní pásnice 15 cm. Po odkrytí omítky zespodu je však kolejnice orezlá, nahoře ok. Nedokážu tedy odhadnout zda je Wo lepší nebo horší než u nové, ty 3 cm na spodní pásnici by měli celkem značně zvýšit Wo, ale zase je to 90 let starý kus železa. Pak by při uvažování horní hranice napětí pro 11 375 155 MPa kolejnice vyhověla.

Offline

 

#14 07-04-2018 23:24:28

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 3330
Web

Re: tramvajová kolejnice

3cm pásovici? širokou 150mm? To je skoro 200kg železa smile Proč to nenecháš jak to je? Houpe se to?
Pokud to chceš fakt zesílit použil bych pásovinu jen 10, max 15mm tlustou a nevařit všechno, jen housenky cca 5cm dlouhé, mezi nimi mezery 20cm.  Veprostřed bych to při vaření podepřel jednou stojkou.


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa.

Offline

 

#15 08-04-2018 10:34:14

votava
Člen
Registrovaný: 08-02-2017
Příspěvky: 10

Re: tramvajová kolejnice

Myslel jsem 3 cm rozdíl oproti kolejnici z Třince u které znám Wo. Pásovina 150 mm široká a 15 mm vysoká už by podle přibližných výpočtů téměř stačila. Problém bych viděl v té svařitelnosti.

Offline

 

#16 08-04-2018 13:07:37

senior
Člen
Registrovaný: 14-10-2011
Příspěvky: 864

Re: tramvajová kolejnice

Prečo máš obavy zo zvariteľnosti koľajnice z ocele 11375?
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/3294_oce11375.png

Offline

 

#17 08-04-2018 15:29:10

votava
Člen
Registrovaný: 08-02-2017
Příspěvky: 10

Re: tramvajová kolejnice

Chci přivařit ocel 11 375 ke kolejnici z neznámé oceli. Vím jen, že byla určená pro tramvaje a je přibližně z roku 1930. V současnosti mají kolejnicové oceli údajně 0,6 až 0,8% C.

Editoval votava (08-04-2018 15:31:33)

Offline

 

#18 08-04-2018 17:18:17

Honza007
Člen
Místo: Český ráj 294 11
Registrovaný: 10-12-2011
Příspěvky: 2303

Re: tramvajová kolejnice

Kolejnice z  11 375??


Jak šel čas KS250 Triodyna WLSP315 Unimig 400 Trafo po dědovi, invertor telvin,gama,autogen a dalsi.Dnes Migatronic Pilot2400 Flex330 Alfa-in 350 a 250 plazma Cebora Fronius 1400 Speedglas 9100XX a doma pro radost BWIG 180 BSP-40 WMP 200 s  AEK 024
Prosím než se zeptáte nebudte líní HLEDAT www.google.cz  http://cs.wikipedia.org  a hlavně používat mozek wink Lidi nebuďte líní přemýšlet a číst.

Offline

 

#19 08-04-2018 21:39:02

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 3330
Web

Re: tramvajová kolejnice

s tím předehřevem je to jak operace mozku v nemocnici MASH. Vyber osvědčenou stavební metodu. To co jsem popsal je z praxe. A řekl bych že ekonomicky výhodnější.


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa.

Offline

 

#20 08-04-2018 21:56:56

waltr
Člen
Registrovaný: 19-03-2012
Příspěvky: 167

Re: tramvajová kolejnice

votava napsal(a):

Chci přivařit ocel 11 375 ke kolejnici z neznámé oceli. Vím jen, že byla určená pro tramvaje a je přibližně z roku 1930. V současnosti mají kolejnicové oceli údajně 0,6 až 0,8% C.

Jsou elekrody na neznámé materiály,já používám na takové materiály kde si nejsem jistý co je to žač, úspěšně z 90% OK 6881 ale na na tolik svárů by se to sakra prodražilo.


Einhel 160 plus usměrňovač domácí výroby, Povermat MIG 212 synergy puls
Stahlwerk AC/DC plasma WIG 200P S, KWX 73
Autogen velký a malý s PB

Offline

 

#21 09-04-2018 21:54:41

votava
Člen
Registrovaný: 08-02-2017
Příspěvky: 10

Re: tramvajová kolejnice

Kdyby to někoho zajímalo, tak zde je popsána problematika. http://www.engineering.sk/clanky2/zvara … h-kolajnic
Nakonec jsem našel řešení v podobě železobetonového průvlaku, navíc jsem ve výpočtu uvažoval max σ 125 místo 110 MPa.

Offline

 

#22 10-04-2018 05:51:55

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 3330
Web

Re: tramvajová kolejnice

votava napsal(a):

řešení v podobě železobetonového průvlaku,

bravo! Nějaké podrobnosti?


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa.

Offline

 

#23 12-04-2018 11:05:27

votava
Člen
Registrovaný: 08-02-2017
Příspěvky: 10

Re: tramvajová kolejnice

bourač napsal(a):

votava napsal(a):

řešení v podobě železobetonového průvlaku,

bravo! Nějaké podrobnosti?

Uprostřed místnosti se vyndá stávající betonový panel o šířce 30 cm a výšce 10 cm. Vzhledem k tomu, že pod stropem bude sádrokartonový podhled 15 cm, tak bude možné vyšalovat průřez 30 x 10 cm, provede se klasické armování pro betonové trámy. V horní části se povede armování nad stávající kolejnicí a dojde k nadbetonování o šířce trámu do výšky 4 cm nad kolejnici, trám tak bude mít výšku 32 cm. Zbytek desky bude zároveň s kolejnicí. V místě průvlaku bude výška izolace snížena na 1 cm.

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2019


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS