SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 10-04-2018 21:57:54

Krupp
Člen
Místo: Těšín
Registrovaný: 03-01-2011
Příspěvky: 60

Zkušenosti ze svařování jeklů

Zdravím,

posledních pár dní jsem se pokusil spíchnout ponk:
ODKAZ

teoreticky to zvládám, prakticky samouk, se svařováním teprv začínám nicméně na nějakých drobnostech jsem si to vyzkoušel a ten ponk je taková první větší věc tak bych se chtěl poradil.
Že jsem některé svary dojebal je mi bohužel jasné.

Vše jekl 50x50x2, Vařeno esab bazická 2.0mm (myslím 121) vše v poloze PA, PB. Transpocket 1500.

- zkoušel jsem začít s nízkým proudem a pak zvyšovat, došel jsem na 70-75A . Pak struska už tolik neulpívala ve svaru. Nicméně se mi elektroda pořád přilepovala (i když míň)
-perfektní spasování je podmínka
-na svaření těch kolmých spojů s obloukem kde byla trochu větší mezera se mi dařilo vařit jen jakoby po tom radiusu a hlavně nejet rovně ale elektrodou plynule oddalovat-přibližovat (ne do stran, to jsem propaloval). Může to být?
-Na kouťák je lepší zvýšit trochu proud.
-Na začátku svaru chvíli počkat na místě a teprv pak jet.
-Občas jsem měl větší mezeru. Kýváním do stran jsem propaloval, ale pokud jsem udělal větší bod, obrousil, a znovu vedle bod šlo mnohlem lépe. Je postup ok? Mohl bych teoreticky celý ponk jen probodovat?
-Deformace kupodivu v únopsné míře.
-Někde jsem tu četl že na takovéto tenké plechy vypnout hotstart tak jsem učinil a šlo to líp.
-Pokud se přilepí elektroda a odpadne velký kus strusky, co s ní? ucvaknout kleštěma?
-Dejme tomu že zavařím strusku (nebo mi tam nějaká zůstala) a do toho místa budu vařit ještě jednou. Bodově, trochu víc prohřeju. Dostane se ven s novou nebo v kovu už zůstane?

Dík

Editoval Krupp (10-04-2018 22:02:33)

Offline

 

#2 11-04-2018 08:43:55

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 2352

Re: Zkušenosti ze svařování jeklů

Fotky jsem neviděl, protože nemám v úmyslu dávat do googlu email. Ale k tomu svařování. Jak jsi vypnul na TP1500 Hot start? TP1500 má Hot start napevno a dá se nastavit ve 4 stupních jen ArcForce. Vypnout se dá přepnutím na TIG, ale pak je vypnutý i Arc Force, který je potřeba práve u bazických elektrod. S tím souvisí potom i to přilepování elektrod a také si to pravděpodobně vynutilo i větší proud.  K začátku svaru. Zapalovat elektrodu dál od začátku sváru a pomalu se na začátek přesunout. Tím se stačí ohřát elektroda a předehřeje se i svařovaný materiál. U bazických elektrod se struska moc nezavařuje. U dobře provedeného sváru po vychladnutí stačí kladívkem trochu klepnout na okraj sváru a struska odskočí pokud se již neodloupla sama.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#3 11-04-2018 20:15:08

Krupp
Člen
Místo: Těšín
Registrovaný: 03-01-2011
Příspěvky: 60

Re: Zkušenosti ze svařování jeklů

Aha to mě nenapadlo že to nevidíte.
Zkus nový ODKAZ

Jinak jednoduše .. to první tlačítko je hotstart a kolečkem ho nastavuju v % vařovacího proudu. Default je 130 tz. 130% proudu. Tak jsem to stáhl na 100 a jsem bez Hotstart. Pokud to dám níž (jde myslím až do 20%) tak je to softstart.
V mojí krabici manual nebyl, jen takovy letak s par obrazky tak jsem stáhl origo manuál ze stránek Froniusu.

Offline

 

#4 11-04-2018 20:16:19

Krupp
Člen
Místo: Těšín
Registrovaný: 03-01-2011
Příspěvky: 60

Re: Zkušenosti ze svařování jeklů

Ježiš SORRY ja mam tu novou TP150, ne 1500. Úplně jsem to domotal...

Offline

 

#5 11-04-2018 21:05:17

alll
Člen
Místo: ...
Registrovaný: 12-09-2009
Příspěvky: 3583

Re: Zkušenosti ze svařování jeklů

N fotkach byl dobry je jeden svár jinak to byla samá lepenice jak, vlaštovčí hnízdo  Mate inventorovou svařečku tak bych použil bazické elektrody EB 121   2.5  na ten vaš ponk..


TIGER 205  / BINZEL MB 24/gama 160

Offline

 

#6 11-04-2018 21:39:08

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 3006
Web

Re: Zkušenosti ze svařování jeklů

2,5 elektroda + 2mm jekl + začátečník bez dozoru je špatně. Jako samouk bych se učil nadále 2 elektrodou. Pro 2,5 je potřeba větší proud a ty dva mm se začátečníkovi propálí jako nic.
Začátečník je rád že vidí oblouk, nestíhá - ani nemůže - hlídat lázeň. Začínající řidič se také musí koukat kde má pedály, kde má šaltpáku atd. smile
Jinak odvádí teplo konec jeklu, jinak boční stěna jeklu. Je potřeba si najít přesné ampéry v rozsahu max + / - 2(3)A, k tomu ještě rychlost tvorby housenky a natočení - sklon elektrody.
V reálu to školitel (Evik smile ) vysvětlí pomocí pár pohlavků, po netu to nejde. Chce to vzít odpadní materiál a vařit a vařit.


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa.

Offline

 

#7 11-04-2018 21:59:46

Krupp
Člen
Místo: Těšín
Registrovaný: 03-01-2011
Příspěvky: 60

Re: Zkušenosti ze svařování jeklů

No těch pěkných tam je naštěstí víc ale nejsou na foto.
Ten hnus co tam vzešel byl tím že jsem křivě uřízl flexou některé jekly a tím pádem vznikla větší mezera kterou jsem dále vařením ještě propálil plech. Hned jsem si říkal že ze trojky by to bylo lepší.
Silnějšího železa na pokusy mám naštěstí dost...

Ještě teda vypíchnu tu strusku. U kouťáku oklepnu a prostředek odpadne a zůstanou drobné zbytky na krajích. Já teda čistím flexou s drátěným kartáčem, ne kladívkem tak je to pokaždé ok, ale kdyby přece jen - kdybych vařil druhou housenku, zůstane zavařená?  Že zůstává na okrajích je stále malým proudem?

Offline

 

#8 12-04-2018 00:16:14

peta62
Člen
Registrovaný: 22-09-2012
Příspěvky: 216

Re: Zkušenosti ze svařování jeklů

Krupp napsal(a):

.........
Ten hnus co tam vzešel byl tím že jsem křivě uřízl flexou některé jekly a tím pádem vznikla větší mezera kterou jsem dále vařením ještě propálil plech.
.........

Ja kdyz jsem takto blbe urizl, tak jsem si daval do der material, nevim zda mne za to ostatni pochvali, ale prislo mi to lepsi nez se snazit plnit diru svarem.


Zase zacinam - Omicron Gama 161 a ted se jeste ucim na Omi 206

Offline

 

#9 12-04-2018 07:41:01

Zdenek11
Člen
Místo: kousek od Brna
Registrovaný: 23-02-2010
Příspěvky: 1772

Re: Zkušenosti ze svařování jeklů

bourač napsal(a):

2,5 elektroda + 2mm jekl + začátečník bez dozoru je špatně. Jako samouk bych se učil nadále 2 elektrodou. Pro 2,5 je potřeba větší proud a ty dva mm se začátečníkovi propálí jako nic.
Začátečník je rád že vidí oblouk, nestíhá - ani nemůže - hlídat lázeň. Začínající řidič se také musí koukat kde má pedály, kde má šaltpáku atd. smile
Jinak odvádí teplo konec jeklu, jinak boční stěna jeklu. Je potřeba si najít přesné ampéry v rozsahu max + / - 2(3)A, k tomu ještě rychlost tvorby housenky a natočení - sklon elektrody.
V reálu to školitel (Evik smile ) vysvětlí pomocí pár pohlavků, po netu to nejde. Chce to vzít odpadní materiál a vařit a vařit.

Se vším souhlasím, až na jednu věc: i když mám invertor, používám hlavně JS90F s usměrňovačem a pro dvojku elektrodu mám pouze dvě hodnoty nastavení proudu - 55A a 70A. Jako amatér svařuji jen málo, za život jsem spotřeboval snad tak 10 balíků elektrod, ale vždycky, i pro nejrůznější polohy nebo kombinaci různě silných materiálů mi ty dvě hodnoty stačily. Alespoň podle mě je nějaké přesné nastavování v rozsahu ± 2A ampér nepodstatné.

Offline

 

#10 12-04-2018 07:44:49

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 2352

Re: Zkušenosti ze svařování jeklů

Když se podaří něco tak "spasovat" tak se to dá zavařit tak, že se do mezery trochu hlouběji vloží drát (otlučený zbytek elektrody) a pak se to zavaří. Další možnost je na plný jekl navařit housenku, aby se mezera zmenšila.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#11 12-04-2018 08:08:39

Zdenek11
Člen
Místo: kousek od Brna
Registrovaný: 23-02-2010
Příspěvky: 1772

Re: Zkušenosti ze svařování jeklů

Jo, přesně tak (s tím zbytkem elektrody) to dělám. Ještě si ji podle potřeby sklepu do tenčího konce, aby šla zastrčit co nejdál.

Offline

 

#12 12-04-2018 08:14:30

Atlan
Člen
Registrovaný: 18-07-2011
Příspěvky: 1032

Re: Zkušenosti ze svařování jeklů

Aj tak sa to da.... Ale zavar ma byt v medzere a nie na povrchu. (kutovy zvar je nieco ine)

Offline

 

#13 12-04-2018 08:33:03

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 2352

Re: Zkušenosti ze svařování jeklů

Ano, ale proto jsem psal, že trochu níž a pak se to provaří celé. Svá pak vyplné mezeru. V takovémto případě je svár víceméně pohledová záležitost. Na potrubí by to nešlo a pevnosních svárech by to samozřejmě bylo nemyslitelné. A k té strusce. Pokud by se měla vařit další vrstva, tak je nutné všechnu strusku odstranit- přebrousit.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#14 12-04-2018 09:13:36

jole
Člen
Místo: Ústí nad Labem
Registrovaný: 26-05-2010
Příspěvky: 385

Re: Zkušenosti ze svařování jeklů

Pokud už spekulujete s vkládáním drátu do větší mezery, tak potom "profesionálnější????" je oklepat jednu elektrodu a přidávat jí levou rukou do svaru. Tím se dosáhne provaření a zároveň se zabrání propadání. Předpoklad je opačný sklon elektrody a svařování zprava do leva. Nebo přehodit kleště do levé ruky. Ale to už je asi dost náročné. Jole.

Offline

 

#15 12-04-2018 09:56:28

Zdenek11
Člen
Místo: kousek od Brna
Registrovaný: 23-02-2010
Příspěvky: 1772

Re: Zkušenosti ze svařování jeklů

To vložení drátu je samozřejmě nouzové řešení - třeba konkrétně u toho ponku, když se někde podaří uříznout jekl šikmo tak, že na jedné straně se při sesazení dotýká a na druhé je 3mm mezera, je to nejrychlejší řešení a na celkovou pevnost by to nemělo mít zásadní vliv, na důležité svary to určitě není.

Offline

 

#16 12-04-2018 10:36:52

klimbik
Člen
Registrovaný: 30-12-2017
Příspěvky: 243
Web

Re: Zkušenosti ze svařování jeklů

ta matka primo vlozena v noze na stelovani vysky je dobry napad, to si asi taky udelam smile


Jasic Tig 200P AC/DC E101, Kühtreiber KIT 2400
3M Speedglas 9100XX
Můj youtube kanál "klimbíkova bastlírna" https://www.youtube.com/channel/UCCkm_l … uiBak6_JwA

Offline

 

#17 12-04-2018 11:00:00

Zdenek11
Člen
Místo: kousek od Brna
Registrovaný: 23-02-2010
Příspěvky: 1772

Re: Zkušenosti ze svařování jeklů

Na toto se prodávají i rektifikační zátky. Třeba takové, nebo i s kovovým závitem https://www.idama.cz/produkty-zatka-ctv … tail-41192

Editoval Zdenek11 (12-04-2018 11:32:28)

Offline

 

#18 12-04-2018 12:05:01

Atlan
Člen
Registrovaný: 18-07-2011
Příspěvky: 1032

Re: Zkušenosti ze svařování jeklů

Tu si mozes dat tak do kuchyne a ne na ponk do dielne big_smile

Offline

 

#19 12-04-2018 12:43:22

Zdenek11
Člen
Místo: kousek od Brna
Registrovaný: 23-02-2010
Příspěvky: 1772

Re: Zkušenosti ze svařování jeklů

Možná. Mně se ale nylonový závit M30 zdá hodně robustní, ten se jen tak kladívkem urazit nedá.

Offline

 

#20 12-04-2018 12:51:43

Krupp
Člen
Místo: Těšín
Registrovaný: 03-01-2011
Příspěvky: 60

Re: Zkušenosti ze svařování jeklů

Ano přesně tak to vzniklo. Mezera a snažil jsem se ji zavařit. Při tom jsem ještě něco propálil.
To podložení elektrodou je dobrý nápad, já to potřeboval jen utěsnit, drželo to na jiných svarech tak jsem nakonec použil karosářský tmel.

Do jeklu 50x50x2 přesně padne M30, do jeklu 40x40x2 zase M24. Chtěl jsem tam dát šroub ale 150kč za M30x150 je moc, jen nařežu závitovku.
Příště bych to udělal z toho menšího profilu.

edit: Dívám se na ty zátky - M30 nosnost 300kg. Kdybych to věděl, udělal bych to z nich.

Editoval Krupp (12-04-2018 12:55:26)

Offline

 

#21 12-04-2018 15:19:09

klimbik
Člen
Registrovaný: 30-12-2017
Příspěvky: 243
Web

Re: Zkušenosti ze svařování jeklů

Zdenek11: ty zatky vypadaji hodne dobre, diky!


Jasic Tig 200P AC/DC E101, Kühtreiber KIT 2400
3M Speedglas 9100XX
Můj youtube kanál "klimbíkova bastlírna" https://www.youtube.com/channel/UCCkm_l … uiBak6_JwA

Offline

 

#22 12-04-2018 21:39:29

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 3006
Web

Re: Zkušenosti ze svařování jeklů

potřeboval jsem narychlo stvořit takovej naviják, kouknul jsem co se kde válí na zahradě a nasbíral potřebný matroš, kus roury a dýnka z práškového hasičáku, dýnka měla vypálenou díru větší než průměr trubky. Jak píší kolegové taky vyvářím díry pomocí přidané elektrody nebo kus kulatiny, šroub - cokoliv co je po ruce. Tady jsem nepoužil vůbec nic, jen jsem kladl housenky na sebe (asi 5ks) Poloha PC. Trubka má stěnu 3mm dýnko 2mm. Ta šuplera je tam narafičená pro názornost, stejně jako Dnipro. Bazika 2,5. cca90A
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/1168_svaoeni_2018-04-12_002.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/1168_svaoeni_2018-04-12_004.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/1168_svaoeni_2018-04-12_005.jpg


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa.

Offline

 

#23 13-04-2018 21:17:35

Krupp
Člen
Místo: Těšín
Registrovaný: 03-01-2011
Příspěvky: 60

Re: Zkušenosti ze svařování jeklů

Ano, TADY jsem dokonce našel krásné video. Škoda že jsem ho neviděl dřív.
Bourači není těch 90A na 2-3mm přiliš? Já propaloval i na 70 tak se ptám. Jinak moje svářečka umí pulzování. Pomohl bych si tím nějak?

Offline

 

#24 13-04-2018 21:22:53

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 2352

Re: Zkušenosti ze svařování jeklů

Tohle jsem ti napsal  v příspěvku č.10


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#25 13-04-2018 22:49:53

tomi911
Člen
Registrovaný: 02-01-2010
Příspěvky: 59

Re: Zkušenosti ze svařování jeklů

Krupp napsal(a):

Ano, TADY jsem dokonce našel krásné video. Škoda že jsem ho neviděl dřív.
Bourači není těch 90A na 2-3mm přiliš? Já propaloval i na 70 tak se ptám. Jinak moje svářečka umí pulzování. Pomohl bych si tím nějak?

Možno ma ukameňujete, ale ak budem prechádzať na 2-5 krát to isté miesto aj rutilkou, tak z to jacklu bude vrtula vhodná na rovanie. Radšej to podloženie alebo oklepaná elda ako pridavný materiál.


alfain 200AC/DC  ewm picomig 305 puls ewm picotig 200 ac/dc a veľa iných hračiek

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2019


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS