SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

ferda-welding


#1 15-07-2020 12:47:56

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 1639

Bordel na hliníkovém sváru

Dotaz nejspíš na Jirkati, ale může se to hodit komukoliv, takže to dávám veřejně.
Při svařování hliníku se mi občas stane, že se mi lázeň dotkne elektrody (kapilaritou) a okolí sváru se očoudí. Nicméně při dalším postupu to vypadá, jakoby se to očouzení vyplavilo na povrch a očistilo se společně s kysličníkem hliníku. Pak to vypadá třeba takhle:
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/4621_20200715_122833.jpg
A mě zajímá, jestli je ten bordel opravdu jen na povrchu, nebo jestli se to dostalo i dovnitř sváru. Z těhle ostrých úhlů se to špatně čistí, jinak bych přestal svařovat, odrbal to a pak pokračoval, ale tady mi to dělalo problémy.

Offline

 

#2 15-07-2020 19:42:26

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4017

Re: Bordel na hliníkovém sváru

Držíš moc krátký oblouk, takže se ti tvoří moc velká kalota. Nestyď se a přidej argon a natáhni oblouk aspoň na 4 mm. Tenhle typ nečistot je, bohužel, i uvnitř sváru. Zkus to ještě odrbat těsně před svařováním nerezovým nebo mosazným kartáčem. Některé Al slitiny korodují neobvykle rychle. Samozřejmě že předpokládám, že jako zkušený svářeč máš pro danou Al slitinu správný a očištěný drát. Já si dráty už dlouho těsně před svařováním otřu hadrem namočeným v ředidle. Některé jsou docela mastné.

Offline

 

#3 15-07-2020 22:25:20

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1922
Web

Re: Bordel na hliníkovém sváru

jirkati napsal(a):

Držíš moc krátký oblouk, takže se ti tvoří moc velká kalota. Nestyď se a přidej argon a natáhni oblouk aspoň na 4 mm. Tenhle typ nečistot je, bohužel, i uvnitř sváru. Zkus to ještě odrbat těsně před svařováním nerezovým nebo mosazným kartáčem. Některé Al slitiny korodují neobvykle rychle. Samozřejmě že předpokládám, že jako zkušený svářeč máš pro danou Al slitinu správný a očištěný drát. Já si dráty už dlouho těsně před svařováním otřu hadrem namočeným v ředidle. Některé jsou docela mastné.

Asi ano. Mě to připadá, že ten základní materiál není moc čistej. Každopádně když to chce mít velmi kvalitní, tak po dotyku elektrody s lázní se musí přerušit proces a vše znovu vyčistit. tzn. i tu elektrodu obrousit od nánosu Al.
Já tedy z praxe : když jsme svařovali Al konstrukce ve Frigera Kolín, musely být všechny součásti dokonale odmaštěné a chemicky zbavené i posledního zbytku mastnoty. A to i přídavný drát. Provádělo se to v lázni teplého sodného louhu, následoval oplach horkou vodou a stabilizace v roztoku kyseliny dusičné a znovu oplach v horké vodě. Potom byl povrch svařovaných součástí absolutně stříbřitě čistý a svár kvalitní.

Offline

 

#4 15-07-2020 22:41:18

roboba
Člen
Registrovaný: 04-09-2008
Příspěvky: 27

Re: Bordel na hliníkovém sváru

Ja mam s tymto dost problem tiez, s AL zacinam, mam AL nazvaranu len jednu flasu 20L argonu, co je nic. Neviem sa tohoto zbavit, neviem co robim zle, mam napozerane a nacitane coho sa vyvarovat pri zvarani AL, aj cistim, brusim, odmastnujem acetonom, plynu viac, malo, cistenie atd, nic mi nepomaha, uz mam pocit ze ten zakladny material s ktorym robim je nejaky vadny. Ked to clovek okefuje tak zvar je cisty a ked som skusal rezat material tak som nevidel ze by to bolo vnutri zvaru, pride mi ze to plava napovrchu pri zvarani.

Problem 2 u mna, trosku mimo temu ale mozno to suvisi s bordelom v zvare, ze mi novy horak trocha na zaciatku a na konci dymi(na zaciatku to vidim cez masku) a na konci ked sa po par sekundach vypne plny tak ide este slabo dym z horaka(horak teraz novy) a keramicka sosovka je od toho dymu zlta, taktiez mi hned zcerna zelena cista 2.4mm wolfram, ako keby nemalo dostatocnu ochranu plynom(skusim dat vacsi predfuk, teraz mam 0.5s). Prudy dy 80-140A, 30% cistenie, frekv AC 50-100Hz. Agon som skusal od 6-12L/min(na budiku).

Editoval roboba (15-07-2020 22:50:57)


Jet Tig Mini Ac/dc

Offline

 

#5 16-07-2020 08:24:43

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 3734

Re: Bordel na hliníkovém sváru

Problém se znečištěním elektrody vzniká nejvíce, když je malý proud a instinktivně se zkracuje oblouk. Když se to stane, tak hliník na elektrodě vyběhne až nahoru. V místěch s vysokou teplotou se odpaří. Já proto, když se to stane elektrodu zkrátím a nabrousím znovu.
Černota na začátku svaru vzniká ( podle mého názoru) když je malý počáteční proud. Je dobré, když se Al začně rychle tavit. Stalo se mě, že jsem zavřel lehev a pak se rozhodl pokračovat. Ar mě došel při koutovém svaru 20mm od kraje. Mat. tl. 5mm. Ten bordel byl i ve spáře a nedal se vyčistit ani vybrousit. Vyčistil jsem co se dalo a svár dopadl jako u Pafíka. Jsem přesvědčený, že to je i ve svaru. Základem je čistota. Já přídavný drát přejedu nerezovou drátěnkou na nádobí.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Online

 

#6 16-07-2020 08:32:11

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 1639

Re: Bordel na hliníkovém sváru

jirkati napsal(a):

Držíš moc krátký oblouk, takže se ti tvoří moc velká kalota. Nestyď se a přidej argon a natáhni oblouk aspoň na 4 mm. Tenhle typ nečistot je, bohužel, i uvnitř sváru. Zkus to ještě odrbat těsně před svařováním nerezovým nebo mosazným kartáčem. Některé Al slitiny korodují neobvykle rychle. Samozřejmě že předpokládám, že jako zkušený svářeč máš pro danou Al slitinu správný a očištěný drát. Já si dráty už dlouho těsně před svařováním otřu hadrem namočeným v ředidle. Některé jsou docela mastné.

Tak to nemám moc radost, že je to i uvnitř sváru sad
U těhle zavřenejch koutů je problém, že když natáhnu oblouk, tak mi hoří kam chce on a ne kam potřebuju smile. Ale jinak máš pravdu, je krátkej a když přidám drát na kraj lázně, tak si lázeň nacucne kapku, tím naroste do výšky a občas se dotkne elektrody.  A pak ty saze.
Do těhle zavřenejch koutů se katráčem pořádně nedostanu, musím se mrknout, jestli se nedá sehnat jednořadej. Takže to dělám takovou tou 3M červenou houbou a po ní odmastím čističem brzd. On zároveň i vyfoukne vlákna tý houbičky. Ale je fakt, že ta houbička to moc mechanicky nepočochní. Kartáč by byl lepší.
Přídavnej materiál moc nečistím, jen ho lehce přejedu čističem brzd. Zkusím trochu pečlivěji. Jinak klasika 4043, na hliník 6060 (běžný jakly).

Offline

 

#7 16-07-2020 08:59:19

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 3734

Re: Bordel na hliníkovém sváru

U kouťáku je krátký oblouk potřeba na začátku, aby se co nejdříve prohřál a očistil nejvíce kout. Před prvním přidáním délku oblouku zvětšit. Já místa, kde bude svát okartáčuji předem.  Někdy se pak ale divím, že to je okartáčované jinde.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Online

 

#8 16-07-2020 09:56:35

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4084
Web

Re: Bordel na hliníkovém sváru

to máš eště dobré, já coby slepouň dokončím svár, vylezu z kukly a hele von je jinde než sem měl původně v plánu big_smile

jinak nelze dělat seriozní práci bez potřebného vercajku, takže hromady kartáčů, hromady pilníků, haldy kotoučů, brusky různých velikostí atd, atp.

Editoval bourač (16-07-2020 09:58:27)


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#9 16-07-2020 10:46:18

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 3734

Re: Bordel na hliníkovém sváru

Bourači, mluvíš mě z duše. Na SK jsem v zimě sousedovi svářel takovou ochrannou trubku ( sváží v lese). Bylo to večer, černé. Zapálil jsem elektrodu a v domění, že najdu místo sváru. Když to vypadalo že jsem to našel, tak soused: Nesváříte to jinde? Takže tak je to se mnou.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Online

 

#10 16-07-2020 12:09:26

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 1639

Re: Bordel na hliníkovém sváru

bourač napsal(a):

to máš eště dobré, já coby slepouň dokončím svár, vylezu z kukly a hele von je jinde než sem měl původně v plánu big_smile

To jsme na tom stejně, já taky dělám často profesionální sváry, těsně vedle  big_smile. Potom ten další na správném místě už tak hezkej nebejvá.
Tak jsem koupil nerezovej katráč na kouťáky; kdybych tušil, že se dá normálně koupit, už bych ho dávno měl.
Famater: já to tak dělám, ale holt mašinka s 200A na hliník jede občas na mezi. Chtělo by to na bezproblémové svařování stroj tak do 250A. Mimochodem, je s podivem, co EWM Picotig vydrží. Při 200A zatěžovák prej 35%. No, šel pořád, dokonce si občas vypnul větrák. Ale je fakt, že těch 200 tam měl akorát vždycky na začátku sváru, pak jsem pedálem ubíral. A 26ka hořák, ten taky lehce smrděl. Ale dokud šel udržet v ruce, tak jel smile.

Editoval pafik1605 (16-07-2020 12:10:20)

Offline

 

#11 16-07-2020 12:54:48

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 3734

Re: Bordel na hliníkovém sváru

Já často uvádím obecné informace, protože to čtou i jiní, pro které ta informace může být užitečná. Pokud je to něco většího tak se vyplatí předehřev. Také tam, kde ti noha nedosáhne na pedál.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Online

 

#12 16-07-2020 23:21:22

roboba
Člen
Registrovaný: 04-09-2008
Příspěvky: 27

Re: Bordel na hliníkovém sváru

ok u mna zahada sadzi vo zvare vyriesena. Mal som kontaminovany plyn(alebo flasu), pretoze po vymene argonu hned krasne ciste zvary vratane krasne cisteho wolframu(predtym bol hnusny zacierneny).
(AL sa zvarat len ucim, cize zhovievavost ku zvarom prosim smile )
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/603_sfafasfaf.png



Nasledne som skusil rozne typy cistiacej techniky, minimalne vizualne, to vplyv nemalo takmer ziadny. Ale ani ten necisteny a nebruseny kus nebol nejako spinavy.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/603_sfafsafas.png


Jet Tig Mini Ac/dc

Offline

 

#13 17-07-2020 08:16:36

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 3734

Re: Bordel na hliníkovém sváru

K čištění: Když louhem, tak je nutné "vybělit" kys, dusičnou. Velký vizuální rozdíl nebude ani když budeš svářet eloxovaný Al. Pro kvalitu sváru je důležité, aby oxydu Al bylo co nejméně, Proto okartážovat nerez kartáčem.
K plynu: Jak si argon obstaráváš? měníš lahev za lahev? Oni někteří dobráci klidně dojedou lahev nadoraz a nechají otevřený ventil.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Online

 

#14 17-07-2020 09:09:02

roboba
Člen
Registrovaný: 04-09-2008
Příspěvky: 27

Re: Bordel na hliníkovém sváru

Zatial som vzdy menim flašu za flašu v obchode so zvaračkami (nemam prenajom alebo pod. sluzbu). Teraz posledne som bral rovno od distributora plynu. Ja som mal s tou flašou od začiatku problem na hliniku, len som netušil že to može byť sposobene plynom, proste som myslel ze mam zlu techniku alebo ze som si nedostatocne pripravil material. Na železe a antikore som nepoznal rozdiel, zvar bol trošku viac čierny ale inak sa to spravalo normalne. Nezváram nič kriticke, čiže som to extra neriešil, teraz už viem a ak sa to stane pojdem plyn rovno vymeniť.
Vo flaši nechavam 10bar pri vymene.


Jet Tig Mini Ac/dc

Offline

 

#15 04-08-2020 22:54:43

Dawe
Člen
Registrovaný: 19-04-2019
Příspěvky: 223

Re: Bordel na hliníkovém sváru

pafik1605> ja znam tuhle kontaminaci z pripadu, kdyz je nedokonale ocisteny povlak z tazenych nebo prutlacne lisovanych eloxovanych Al profilu. Kdyz tam z eloxu zbydou ty oxidy s vysokou teplotou tani, tak to dela presne takove cerne tecky a clovek to pri svarovani nevidi. A tyka se to bohuzel vzdy celeho prurezu svaru. Vice plynu ani vice negativni stridy pro cisteni nepomaha, pomuze jen opakovane dukladne mechanicke nebo chemicke ocisteni (napr. louhem se soli).

Editoval Dawe (12-08-2020 03:42:52)


MEZ SMA 130-1 (r.v.1991) , Berlan BMIG 140 modded (r.v.2009), Welbach Alpha 225 AC/DC TIG (r.v.2013)

Offline

 

#16 07-08-2020 10:32:14

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 3734

Re: Bordel na hliníkovém sváru

T tomu je zajímavé video:
https://www.youtube.com/watch?v=k-YF0AaGvmk
Jen se nelekněte vizáže toho chlapa.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Online

 

#17 06-11-2020 12:50:19

Tom_
Člen
Místo: Těšínsko
Registrovaný: 10-01-2018
Příspěvky: 462

Re: Bordel na hliníkovém sváru

Video zajimave, ale jak vidim tak vetsina lidi ma problem s tim, ze kdyz svaruji hlinik tak si natahnou hlinik na elektrodu kvuli male vzdalenosti elektrody od svarence, ale mam to taky podobne. Kdyz zvetsim vzdalenost tak oblouk honi po svarenci jako zbesily a svar nevypada pekne. Vidim, ze vetsina z Vas pouziva pedal, coz je asi v pripade hliniku nutnost pokud svari tenci materialy nebo takove kde dojde k tepelnemu nasyceni mnohem rychleji nez u hrubsich materialu

Offline

 

#18 06-11-2020 13:42:50

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 1639

Re: Bordel na hliníkovém sváru

1) musíš to přidávat na kraj lázně. Ne pod elektrodu.
2) musíš zkloubit průměr elektrody ( = délka oblouku) a průměr přídavného drátu. Když vezmeš moc velkej průměr drátu, a slabou elektrodu (= krátkej oblouk), tak se ti oddělí moc veliká kapka, o kterou ta lázeň pod elektrodou nabyde a dotkne se jí.
Viděl jsem na trubce, že než svářeč přidal materiál do lázně, tak si couvnul s elektrodou. Dobrej postup, pokud jednou nezapomeneš couvnout smile. Ale když to někdo používá pořád, určitě je to dobrá cesta.

Editoval pafik1605 (06-11-2020 13:43:33)

Offline

 

#19 06-11-2020 13:51:01

Tom_
Člen
Místo: Těšínsko
Registrovaný: 10-01-2018
Příspěvky: 462

Re: Bordel na hliníkovém sváru

Ja pouzivam 2,4mm elektrodu a drat jak kdy. Ted mam zrovna 1,6mm drat tak pouzivam ten. Takze do lazne ho je treba natlacit pomerne hodne big_smile No s tim couvnutim to zkusim. Pouzivas pedal nebo bez?

Offline

 

#20 06-11-2020 13:57:21

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 1639

Re: Bordel na hliníkovém sváru

Tom_ napsal(a):

Ja pouzivam 2,4mm elektrodu a drat jak kdy. Ted mam zrovna 1,6mm drat tak pouzivam ten. Takze do lazne ho je treba natlacit pomerne hodne big_smile No s tim couvnutim to zkusim. Pouzivas pedal nebo bez?

Drát se volí podle tloušťky materiálu; 2,4 el + 1,6 drát je OK. Ale netlač ho tam, kapilarita funguje smile
Zásadně pajdál, jinak ten svár vypadá nehezky, protože když neubereš proud, tak se zvětšuje a když nepojedeš dost rychle, tak se to nakonec propadne.

Offline

 

#21 06-11-2020 14:01:15

Tom_
Člen
Místo: Těšínsko
Registrovaný: 10-01-2018
Příspěvky: 462

Re: Bordel na hliníkovém sváru

Jj to si prave rikam, ze bez pedalu se tenky plechy proste delat dobre nedaji nebo mozna daji ale to clovek musi mit opravdu cit pro nastaveni aby to bylo perfektni.
Netlacit? Jakoze ho pridat do lazne jen tolik, kolik si ho lazen natahne sama?

Offline

 

#22 06-11-2020 14:12:37

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 1639

Re: Bordel na hliníkovém sváru

Tom_ napsal(a):

Netlacit? Jakoze ho pridat do lazne jen tolik, kolik si ho lazen natahne sama?

Jo. Když máš správně tlustej drát, tak to je akorát. Nebo vždycky couvnout, jak jsem psal.
Záleží taky, co vaříš. Na plechy natupo nemusíš tlačit, do kouťáku přidávám, ale snažím se vždycky couvnout, nebo kousek oddálit hořák.

Offline

 

#23 06-11-2020 14:17:04

Tom_
Člen
Místo: Těšínsko
Registrovaný: 10-01-2018
Příspěvky: 462

Re: Bordel na hliníkovém sváru

Varim momentalne nejaky 2mm kousky hliniku abych se naucil a dostal to trosku do ruky to svareni hliniku. Udelal jsem si takovou kostku kterou budu obvarovat (vice v topicu o MINI JET TIGU)
Ta koordinace pohybu bude dulezita, je treba aby to clovek delal uz automaticky a nemyslel na to, jinak to nedopada dobre big_smile

Offline

 

#24 06-11-2020 14:26:39

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 1639

Re: Bordel na hliníkovém sváru

Tak to budeš muset udělat hóóódně těch kostek, než se ti to zautomatizuje big_smile
A měsíc nebudeš vařit a budeš zase začínat, tentokrát naštěstí jen z poloviny, už to půjde rychlejc smile
Mimochodem, ta kostka je na naučení držení hořáku a přidávání drátu dost blbej příklad. Tohle bys měl dělat na plechu natupo, nebo úplně jen na plechu housenku, bez spojování materiálu.

Offline

 

#25 06-11-2020 15:34:13

Dawe
Člen
Registrovaný: 19-04-2019
Příspěvky: 223

Re: Bordel na hliníkovém sváru

pafik1605 napsal(a):

...do kouťáku přidávám, ale snažím se vždycky couvnout...

Kdyz v tomhle pripade u tenkeho Al couvas, tak drzis porad stejny proud, nebo trochu uberes nez se zas vratis?


MEZ SMA 130-1 (r.v.1991) , Berlan BMIG 140 modded (r.v.2009), Welbach Alpha 225 AC/DC TIG (r.v.2013)

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2021


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče