SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR BAZAR SVAR INZERT SVAR INFO |
![]() |
Nejste přihlášen(a)
Dobrý den pane Dawe To jsme se od původní rady z praxe jak jednoduše zaletovat kabelové oko ke svářečce hezky posunuli k "vědecké " diskuzi o konektorech. Já nejsem žádný specialista na moderní letecké konektory a vliv různých druhů vibrací na jejich životnost to říkám otevřeně . V minulosti jsme sice některá elektro- mechanická zařízení, na kterých jsem se podílel , nechávali testovat na různých "otřásadlech" ale nevím přesně jaké všechny druhy vibrací to byly. No a co se týká připájení jednotlivého kabelového očka na kabel nebo konektorů, dříve používaných v automobilovém a motocyklovém průmyslu tak ty byly samozřejmě vyráběny tak, že na část určenou k připájení se připájela licna a další část toho elementu sloužila k zaklesnutí licny s izolací. Používalo se to normálně mnoho desítek let. Nakonec bych se ale ještě vrátil k té původní radě jak přidělat kabelové oko na kabel ke svářečce o průřezu třeba 25mm. I když se použije obyčejné pájecí kabelové oko , které se dá pouze zaletovat a na takto zaletované oko a kabel se nasune teplem smrštitelná bužírka s lepidlem ( po zahřátí se stáhne a vytvoří bužírku silnou cca 1,5mm ještě přilepenou lepidlem ) tak kabel dostatečně zafixuje a zamezí k ohybu kabelu u oka. Mám to vyzkoušené v praxi po mnoho let Zdravím Štěpán
Offline
pěkné téma, lépe by sedělo někde u konstruktérů nebo aspoň elektrotechniků. Viděl jsem hodně uklepaných kabelů ale ty byly v místě pájení vždy narušené korozí.
Ta koroze byla příčinou nebo následkem?
Offline
Mate oba pravdu, tohle urcite neni nejvhodnejsi komunikacni kanal pro tuhle debatu. Jen jsem chtel puvodne podporit tvrzeni "OK1IN" ohledne nevhodnosti pajeni na pohyblivem privodu, protoze rozumim odkud prameni. Ty zdanlive konflikty mezi tim tvrzenim a Vasi empirii bych nejspis nakonec vysvetlil (napr. problematiku relativniho vnimani spolehlivosti), ale aby to bylo ucelene a argumentacne silne, tak bych se tu asi upsal k smrti. Tak to radeji necham byt.
To je asi vse, nic ve zlem
Editoval Dawe (30-10-2020 00:31:04)
Offline
bourač napsal(a):
... Viděl jsem hodně uklepaných kabelů ale ty byly v místě pájení vždy narušené korozí. Ta koroze byla příčinou nebo následkem?
Kdyby se při pájení používala jen čistá kalafuna, žádná koroze nebude. Aby se líp pájelo, dost často se používají korozivní tavidla, ty zatečou mezi licny a je vymalováno.
Editoval Zdenek11 (30-10-2020 16:33:34)
Offline
Nekorosivní pájecí pasty jsou nejen na bázi kalafuny, ovšem velice dobrý je třeba roztok kalafuny v lihu nebo acetonu, který se dobře nanáší a zároveň odmašťuje. Vhodné zejména pro vodiče s gumovou izolací. Některé gumové kabely mají měď zoxidovanou od vyššího obsahu síry v gumě a ty nejdou kalafunou pocínovat, proto se použijí pasty na zoxidované materiály, velmi často používané tavidlo MTV 125, které je agresivní a výrobce předepisuje oplach po spájení. U lankového vodiče v izolaci neproveditelné! Úplně nejhorší bývá použití klempířské vodičky - tzv. lötwasseru - zinek rozpuštěný v kyselině solné. Touto vodičkou se sice dá spájet i rezavý plech, ale kabel sežere i s izolací.
Offline
Některá jakoby "nekorozivní" tavidla, bezoplachová, jsou většinou organické kyseliny, které během pájení sublimují a v závěru pak na DPS nezůstávají, oplach tedy není nutný. Pokud ovšem toto rozpuštěné tavidlo vsákne pod izolaci kabelu (a to prakticky vždy), zůstane tam trvale a po nějaké době povrch drátků začne naleptávat. Jedině čistá kalafuna, případně v roztoku s ředidlem. Jde to sice hůř, ale co jsem pájel kabely do oček před dlouhou řádkou let, jsou konce pořád perfektně čisté. Nepoužíval jsem trubičkový cín, pouze plný. A jak už tady někdo psal, napřed pocínovat zvlášť konec kabelu a očko, pak vsunout do očka a propájet. Samozřejmě lepší je kvalitní zalisování, ale ne vždy a ne každému se povede.
Editoval Zdenek11 (30-10-2020 16:42:22)
Offline
Este na skole sme plosaky po pocinovani potierali kalafunou rozpustenou v liehu a medena cast neoxidovala par rokov ked som nieco rozoberal,ze moze na tom nieo byt. Mam este stare zasoby kalafoni asi cele 15kg vedro co mi kamarat doniesol z chemko strazske ,ze by mi to malo vydrzat do konca zivota
Offline
No, pokud se používá cínový drát s tavidlem, tak minimálně je třeba věnovat pozornost, jaké to tavidlo je. Spousta cínových pájek je určena pro opravy a tam je použito agresívnější tavidlo.
Na nové dráty, kabely v plastu by ale jako tavidlo měla obyčejná kalafuna stačit. I když samotná kalafuna je slabá kyselina.
Otázka je, jestli teplotou pájení není tepelně změněná samotná měď těch žil kabelu a jestli není nízká životnost pájeného očka prostě z tohoto důvodu. Že měď prošlá teplotou pájení prostě sama o sobě má menší mechanickou pevnost a rychleji koroduje. Když například ještě, aby pájka pronikla do hloubky kabelu, se při pájení ještě nezvyšuje teplota nad optimální teplotu pájení pájky. Jestli by potom nebylo lepší používat na očka pájky s nížší teplotou pájení než je klasická olovnatá nebo dokonce dle požadavku EU čistá cínová pájka.
Offline
Kdysi dávno cca 25 let sme v práci docela dost kabelů letovali dělalo se to takto roztavená kalafuna v misce a druhá s cínem hlídal termostat teploty a jen se smáčelo do kalafuny do cínu konce drátů Bude te se divit přišla mašina cca 4 roky z5 a ta kabeláž byla puvodní nepoškozená Ty konce pocínovaných drátů se pak strkaly do konektorů a jen ohřáli pájkou bylo hotovo takže ten pájený spoj vydržel bez problémů 20 let jen se to musí udělat pořádně
Offline
Běžně se cínovou pájkou pájí měděné trubky v rozvodech topení - nemyslím si, že by teplota pájení nějak zásadně ovlivnila vlastnosti Cu rozvodů.
Offline
Máčením se také pájí propojky trakčních vedení. Teplota lázně se hlídé ne kvůli ovlivnění základního materiálu, ale kvůli kvalitě pájeného spoje.
Offline
Nejlepší je na pájení v elektrotechnice tzv. eutektická pájka 63% Sn 37% Pb. Teplota tání 183°C, doporučená teplota páječky 250 až 280°C. Ta má ovšem jednu špatnou vlastnost, rozpouští se v ní měď. Přepalování smyčky u trafopájky a ubývání hrotů stáložárných pájek je způsobeno tímto jevem. Proto existují pájky se zhruba 2% Cu, které tomu zabraňují. Bezolovnaté pájky nejsou moc dobré, mají vyšší teplotu tání a zejména spoj je křehký, samotný cín snadno praská. To je mimo jiné jeden z důvodů vyšší poruchovosti moderní elektroniky pájené bezolovnatou technologií podle požadavků ROHS. Také se doporučuje vyšší teplota pájky až do 350°C, což není dobré zase pro izolace vodičů a většinu součástek.
Moje zkušenost je, že dobře zapájené kabelové oko vydrží více, než špatně zalisované. Musí se to ovšem umět. Odklon od pájení má více důvodů - rychlost lisování, bez potřeby ohřevu, levnější - bez potřeby pájky a tavidel, není třeba dobře vyškolený personál, naučit se lisování je rychlejší, než dobře pájet. Nejsou třeba ochranné prostředky a odsávání par a plynů vznikajících při pájení.
K samotnému lisování v domácích podmínkách. Koupit si kleště za cenu v řádu do tisíce korun na průřezy 16 až 70qmm (což je asi tak potřeba pro svářecí kabely všeho druhu) nemá cenu. Takové kleště v nejlepším případě udělají pár ok dobře, pak se začnou omačkávat a klinkat v čepech a zalisování už nebude fungovat tak, jak má. Koupit si lisovací kleště, které budou fungovat dobře dlouhou dobu je v řádu několika tisíc. To jsou zase uložené peníze navždy, pokud se tedy nezačnete lisováním kabelových spojek a ok živit.
Teplota pájení vlastnosti měděných vodičů nijak zásadně neovlivňuje, vliv má pronikání cínu do mědi, které ji dělá právě lámavější. Odlomení ok z vodičů má ovšem na svědomí jak u pájení tak i u lisování mechanické namáhání, zejména pokud není kabel řádně zajištěn odlehčovací sponou nebo jiným vhodným způsobem a přechod z oka do kabelu je nadměrně namáhán v jednom místě.
Offline
Co se týká tavidel, tak se kdysi dávno (konec 60tých let) vyráběla pasta s názvem EUMETOL. Dodnes ji mám a používám na pájení licny . Nekorozivní, velmi dobře se s ní pájka smáčí.
Offline
Famater napsal(a):
Co se týká tavidel, tak se kdysi dávno (konec 60tých let) vyráběla pasta s názvem EUMETOL. Dodnes ji mám a používám na pájení licny . Nekorozivní, velmi dobře se s ní pájka smáčí.
No, Eumetol byl proti kalafuně v lihu docela svinstvo. U nás se používal tak akorát na pájení krabiček, rozhodně ne na plošný spoje.
Ale nechci ti ničit nostalgické vzpomínky
Offline
Famater: Nebyla to taková jakoby pasta šedomodré barvy podobná vazelíně v plastové lahvičce asi 100ml? Kdysi dávno jsme našli s tatíkem zbytek v garáži u babičky a mělo to takový zvláštní zápach při pájení. Ale cín chytal na káblíky ihned.
Offline
pafiku, eumetoly byly 3. já píši o UNG, který měl jen jednu vadu, po pájení se matlal, ale dal se lehce odstranit. Na pájení licen, pájecích ok ap. bezkonkurenční. Na tišťáky jak píšeš kalafuna. Pro mě to není nostalgie, ještě ho trochu mám a používám. Na pocínování licen, pájecích ok, na stažení pájky z vývodů použitých součástek a někdy na odsátí pájky licnou.
Varok: ne to byla hnědá pasta v plastové lahvičce s plastovým šroubovacím uzávěrem.
Offline
Aha, tak plastová láhvička se šroubovacím uzávěrem to byla, ale ta pasta měla takovou namodralou barvu a zápach vzdáleně podobný dnešnímu WD-40? Ale možná ta pasta už byla něčím znečištěna.
Offline
Varoku, namodralá pasta se zápachem podobným WD40 byla za mých mladých let lešticí pasta na chrom. Už nevím, jak se jmenovala, Silichrom to ale nebyl.
V obchodech byly na pájení pouze 3 pasty, Eumetol RS/7, UNG/9 a ELK16 a všechny byly béžové až hnědé, a kalafuna.
Editoval Zdenek11 (31-10-2020 12:35:42)
Offline
Jen co se týká pájení těch měděných trubek Je doporučeno povrch po pájení utřít umýt a pájené potrubí před používáním propláchnout dále nesmí jít na potrubí barva plamene při pájení do zelena to už se pálí měď a ničí vnitřek roury kde je vrstva oxidu proti měděnce
Editoval Carls (31-10-2020 12:42:57)
Offline
Famater napsal(a):
pafiku, eumetoly byly 3. já píši o UNG, který měl jen jednu vadu, po pájení se matlal, ale dal se lehce odstranit. Na pájení licen, pájecích ok ap. bezkonkurenční. Na tišťáky jak píšeš kalafuna. Pro mě to není nostalgie, ještě ho trochu mám a používám. Na pocínování licen, pájecích ok, na stažení pájky z vývodů použitých součástek a někdy na odsátí pájky licnou.
Varok: ne to byla hnědá pasta v plastové lahvičce s plastovým šroubovacím uzávěrem.
Znám hnědou pastu v plechový krabičce, nebo malý plechovčičce. A ten se nehodil na jemné pájení.
Offline
Ale na té nostalgii něco bude. Měl jsem také křižíka- dvoupaprskového.
Offline
Eumetol, aspoň ten základní, byla kalafuna ztekucená do medovité hustoty alkoholem, etanolem nebo izopropylem a do toho byl zamíchaný práškový salmiak neboli chlorid amonný a potom chlorid zinečnatý. Kvalitou očištění povrchu na letování, ale taky korozně to je podobná směs jako "klempířská vodička" .
Dnes, co se týká čisté kalafuny, tak by snad na toto pájení měla stačit i kalafuna, co se prodává v drogeriích na zabijačku.
Jinak jsem se setkal s takzvanou aktivovanou kalafunou, to je něčím chemicky upravenou, ta by měla čistit o něco lépe a pořád by to mělo být pro pájení elektorniky bezoplachové tavidlo.
Pak by měla být nějaká silně aktivovaná kalafuna, to by mělo být aktivované chemickou úpravou halogeny, chlórem a možná bromem a ta by měla čistit velmi dobře, ale taky být hodně korozívní. Ta má být používána údajně často v asijských levných pájkách a tavidlech.
Jinak eutektická pájka 63% Sn 37% Pb má dnes jednu ještě neuvedenou špatnou vlastnost a sice že pro soukromníka, který nemá své IČO se dnes kvůli obsahu olova těžko nakupuje. Dnes už skoro všichni prodejci poslechli Brusel a prodávají je jen na IČO.
Offline
Radim napsal(a):
......Jinak eutektická pájka 63% Sn 37% Pb má dnes jednu ještě neuvedenou špatnou vlastnost a sice že pro soukromníka, který nemá své IČO se dnes kvůli obsahu olova těžko nakupuje. Dnes už skoro všichni prodejci poslechli Brusel a prodávají je jen na IČO.
... a proto jí mám ještě skoro kilo na cívce Navíc ta moje je pro vojenské účely, takže má uvnitř něco neagresivního (nevím co, ale bylo u ní upozornění, že se nehodí na znečištěné povrchy). No, na nový funguje dobře.
Editoval pafik1605 (31-10-2020 15:05:33)
Offline
Famater napsal(a):
Ale na té nostalgii něco bude. Měl jsem také křižíka- dvoupaprskového.
Tys buržoust. Já měl jen jednopaprskovýho
Offline
Famater: Měli jsme Eumetol, bylo to na štítku lahvičky. Přesný typ už nevím, je to hodně dávno. Leštěnka by asi moc nefungovala. Psal jsem, že pájení bylo super.
Offline