SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

ferda-welding


#1 02-11-2020 12:10:51

antipepek
Člen
Registrovaný: 21-01-2014
Příspěvky: 22

vady makra AL a vhodná svarová příprava pro tupý spoj s/bez podložky

Vážení kolegové,
obracím se na Vás s žádostí o radu ohledně svařování hliníkových slitin. Jsme na začátku a učíme se s Al  teprve pracovat. Jdeme cestou tupého svaru na podložku (jestli se tomu dá říkat klasická kovová podložka???) Je to simulace svařování protlačovaného profilu, ale  drážka v plechu byla zhotovena frézováním a plně neodpovídá tvaru drážky na originál protlačovaných profilech.
Moje dotazy jsou:


proč je tato svarová příprava AL na podložku u protlačovaných profilů  tak odlišná od přípravy na oceli? Souvisí to s možnostmi technologie výroby profilů protlačováním?

jaký je primární účel tohoto žlábku a jeho specifického tvaru na protlačovaných profilech? Je to odplynění kořene?

Musí být tento žlábek plně vyplněn (provařeny hrany žlábku) nebo ne?

Proč je u tupých svarů na materiálu sražena hrana v oblasti kořene?

Lze spolehlivě dosáhnout kvality kořene a provaření i za použití klasické svarové podložky a svarové přípravy dle ISO 9692-3.


případně pokud můžete doporučte osvědčenou přípravu pro V svar na podložku i bez podložky pro tloušťku materiálu 4-10mm

Jsou dle Vašeho názoru makrovýbrusy vyhovující nebo ne?

Děkuji i za odkazy na dostupnou literaturu.





http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/5362_tvar_labku_na_protlaeovanem_profilu.jpg



http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/5362_17-7_25x.jpg

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/5362_16-7_25x.jpg

Offline

 

#2 02-11-2020 16:57:40

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4017

Re: vady makra AL a vhodná svarová příprava pro tupý spoj s/bez podložky

Ze všeho nejdřív se podívejte do smlouvy se zákazníkem, jaké tam má požadavky na kvalitu a jakost svařování, resp. jaká norma je tam uvedena.
Obecně - pokud jsou dané sváry zatíženy jen staticky, je velmi vysoká pravděpodobnost že vyhoví smlouvě. Pokud jsou v provozu zatíženy dynamicky, je ve smlouvě uveden požadavek na vrubovou houževnatost. Mám obavu, že zvolený typ přípravy svarových hran bude na vruby docela citlivý. Druhý obrázek by po obrobení vyhověl, ten první jen s odřenýma ušima.
Pokud konstruktér zvolil uvedený typ spoje, tak k tomu musel mít sakra dobrý důvod. Ale stejně by si to s technologem svařování měli navzájem vyříkat! Technolog to pak musí svářečům vysvětlit.
Otupení "spodní" hrany u svárů Al natupo má ten význam, že omezí až zcela zabrání přehřátí spodní hrany spojené s velkým okysličením a tím i pórům v kořenové vrstvě.

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2021


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče