SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

ferda-welding


#1 22-03-2021 22:07:19

karkijunior
Člen
Registrovaný: 12-04-2019
Příspěvky: 12

Zaciatocnik sa chce zdokonalit v priprave rur a technike zvarania

Ahojte,

mám zopár otázok a prosím o radu.

Moje vybavenie:

GAMA 1500L HF
HORÁK OMC SR17 ( F ohyb.telo horáka )
Pásová píla Güde MBS 116
Tuson dvojkotúčová brúska 2950 ot/min hrubosť kotúčov P36 a P60
Redukčný ventil 2x manometer pripojený na 8l flaša argon
Prietokomer 2 x manometer pripojený na 30l flaša argon
Brúska Parkside PGS 500 A1
Kotúčová kefa nerez ( do brúsky )
Brúsne teliesko ( ružové zrno 46  do brúsky )
KOWAX KWX 730ARC++ ( sklo č.10 )
PS:Čistota argónu na trénovanie dostačujúca smile

Príprava rúr 

Nerezové rúry na , ktorých sa učím sú AISI304 alebo AISI316. Hrúbka 2 mm a priemer 50 a 77 mm. Kúpil som si 2 m z každého priemeru. Odrezal som si 30 cm kus do , ktorého som si na druhej strane vložil hadicu od prietokomeru zaizoloval striebornou páskou. Z rúry daného priemeru si odrežem 5 cm kúsok na píle. Oba konce  rúr prebehnem brúsnym kameňom. Prebehnem tech.benzínom. Priložím kúsok na rúru na 4 miestach bodnem ( zlejem ). Na koniec si dám hrubý alobal na grilovanie a trochu zaistím striebornou páskou. Urobím 6 dierok do alobalu na vrchu.

Otázky

1, Píla Gude síce odreže ale trvá to dlho, ručne mažem a neskôr ešte obrusujem upravujem a nie vždy dosiahnem dokonalé rovné orezanie pre zváranie na tupo. Plánujem neskôr ísť na hrúbky kde budem potrebovať aj úkos.

Čím režete? Čím bude vhodné rezať ?

2,Čím je dobre odmastniť? Niečo eko čo tak nesmrdí prípadne neničí ruky? ( Používam rukavice ale občas premoknú ).

3, Poznáte overené a dobré zátky ? Alebo alobal a páska je overená a používa sa najčastejšie?

Zváranie v polohe PH

Mám do ostra zabrúsenú zlatú elektródu 2,4 mm. Skúšam keramické hubice 12 a 8 ( lepšie mi to ide z 8 ) a používam sitko. Elektródu mam vysunutú cca 5-6 mm .Do rúry tlačím 6l a do horáku cca 10l ( ak je tam to jumbo 12 ) tak 13-14. Snažím sa trénovať 2 druhy zvárania kývačka a bez dotyku keramiky s rúrou. Oboje sa snažím učiť s a bez prídavného materiálu. Na zváračke mam 45 A. Prídavný materiál používam 2 - 1,6 .

Otázky

4, ak zváram bez prídavného materiálu a iba zlievam hrany dokopy. Mám miesto zvárania jemne prepadnuté . Je toto akceptovateľné? Napríklad niekde v zahraničí ? Alebo musím zvárať tak rýchlo že to prepadnuté nebude. Je to vôbec možné?

5, technika pri ktorej sa nedotýkam rúry robím tak že si hlavu horáku ohnem a laket opriem o rúru. Potom sa už len točím okolo rúry ako orbital. Je toto dobrý spôsob alebo v teréne na stavbe atd sa používa úplne iná technika?

6,chcem sa naučiť čítať izometrické výkresy. Poznáte dobrý spôsob? Kurz alebo existuje dobrá kniha? Môže mi niekto poslať reálny výkres?

Chcem ísť smerom potrubárčiny ak som sa na niečo zabudol opýtať alebo naopak vás napadne niečo na čo sa mám ešte zamerať prosím o radu:)

Veľké ďakujem



https://imgway.cz/21Wg/1.JPG
https://imgway.cz/21Wf/2.JPG
https://imgway.cz/21We/3.JPG

Offline

 

#2 23-03-2021 19:21:31

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 2012
Web

Re: Zaciatocnik sa chce zdokonalit v priprave rur a technike zvarania

Nechci vám brát iluze,natož nějaké sny,ale ruku na srdce opravdu si myslíte že vás někdo nechá svařovat potrubí a produktovody bez příslušných svářečských oprávnění?(já bych měl z tlakového potrubí svařeného někým bez kurzu strach)
Nejdřív se naučte tigem svařovat na plocháči(nejdřív černá pak nerez) tupé i koutové sváry tak aby měl svár veškeré náležitosti které mít má a až potom se můžete vrhnout na trubky.Během toho zjistíte jak jsou některé vaše dotazy mimo nebo vám prax odpoví sama.Zátky? Dají se nadělat z varných dýnek a hliníkové pásky,nafukovací balónek je taky príma věc,na soustruhu se dá ledacos vyrobit....


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;

Offline

 

#3 23-03-2021 20:49:46

karkijunior
Člen
Registrovaný: 12-04-2019
Příspěvky: 12

Re: Zaciatocnik sa chce zdokonalit v priprave rur a technike zvarania

Ku bodu č.4 prikladám aj foto o čom píšem.

https://imgway.cz/21Xa/A.JPG
https://imgway.cz/21Xb/B.JPG
https://imgway.cz/21Xc/C.JPG
https://imgway.cz/21Xd/D.JPG
https://imgway.cz/21Xe/E.JPG

Offline

 

#4 23-03-2021 21:15:45

davor
Člen
Místo: MSK
Registrovaný: 15-03-2017
Příspěvky: 438

Re: Zaciatocnik sa chce zdokonalit v priprave rur a technike zvarania

karkijunior napsal(a):

...GAMA 1500L HF ... KOWAX KWX 730ARC++ ( sklo č.10 ) ... Nerezové rúry na , ktorých sa učím sú ... Hrúbka 2 mm ...

Sakra vysoko postavená laťka!

Ládes napsal(a):

Nechci vám brát iluze... bez příslušných svářečských oprávnění?...

Znám chlapy s celoživotní praxí a talentem (i příslušnými oprávněními), co vystřihnou svár jak malovaný (nezáleží na metodě ani materiálu, prostě umí). Pár z nich živí i TIG vs.anticoro, vč. trubek.
Uvedený příklad tréninku by si ale asi nevzal na triko žáden z nich...


Telwin Tecnica 144, [url=http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?pid=110195#p110195]MacAllister MSMW200A[/url], Proteco P800E-C, ERS-50, Meva Pb :-)

Offline

 

#5 23-03-2021 21:19:07

karkijunior
Člen
Registrovaný: 12-04-2019
Příspěvky: 12

Re: Zaciatocnik sa chce zdokonalit v priprave rur a technike zvarania

davor napsal(a):

karkijunior napsal(a):

...GAMA 1500L HF ... KOWAX KWX 730ARC++ ( sklo č.10 ) ... Nerezové rúry na , ktorých sa učím sú ... Hrúbka 2 mm ...

Sakra vysoko postavená laťka!

Ládes napsal(a):

Nechci vám brát iluze... bez příslušných svářečských oprávnění?...

Znám chlapy s celoživotní praxí a talentem (i příslušnými oprávněními), co vystřihnou svár jak malovaný (nezáleží na metodě ani materiálu, prostě umí). Pár z nich živí i TIG vs.anticoro, vč. trubek.
Uvedený příklad tréninku by si ale asi nevzal na triko žáden z nich...

Prečítal som si to 3x a nechápem čo myslíš vetou : Uvedený příklad tréninku by si ale asi nevzal na triko žáden z nich...

Offline

 

#6 23-03-2021 21:43:00

davor
Člen
Místo: MSK
Registrovaný: 15-03-2017
Příspěvky: 438

Re: Zaciatocnik sa chce zdokonalit v priprave rur a technike zvarania

karkijunior napsal(a):

Prečítal som si to 3x a nechápem čo myslíš vetou : Uvedený příklad tréninku by si ale asi nevzal na triko žáden z nich...

Tím myslím, že svařit nerez trubku se stěnou 2mm dle stanovených kritérií (poloha, kvalita svaru) je kumšt (nedávali to u přezkušování ani ti dle mého odborníci). Poslední foto je zevnitř, k provaření kořene nechť se vyjádří odborníci (třeba RCP?, kterého to živí). Mě neber v potaz. To co Ty, jsem ani nezkoušel, ani nedokázal.
No zkoušel, ale nedokázal... sad


Telwin Tecnica 144, [url=http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?pid=110195#p110195]MacAllister MSMW200A[/url], Proteco P800E-C, ERS-50, Meva Pb :-)

Offline

 

#7 24-03-2021 11:21:33

Zeb
Člen
Registrovaný: 03-09-2019
Příspěvky: 13

Re: Zaciatocnik sa chce zdokonalit v priprave rur a technike zvarania

Karkijuniore, mně se ty tvoje sváry teda líběj:-) Nejsem svářeč, jenom jsem pár let stavěl potravinářské provozy a když byla chvilka, tak mi kluci ukazovali, jak se s tigem zachází a já zjistil, že se bez něj doma neobejdu. Tlakové věci bych rozhodně nevařil, ale svařit nerezovou chráničku do výkopu mi nevadilo, a ani sousedovi.
Pilu mám podobnou z Lidlu, nesmí se na ni tlačit. A i když netlačíš, tak ten řez nebude perfektní. List mažu pouze výjimečně, abych nemusel moc čistit. Na montážích kluci používali orbitální pily Fischer, které umí udělat i úkosy. Řezání s nimi je radost - rychlost, přesnost a ihned připraveno ke sváření. Ale jsou na domácí použití moc drahé.
Na odmaštění a hrubé očištění používám čistič na brzdy, před svařováním povrch vezmu izopropanolem. Obojí je ale na ruce hodně agresivní. Takže buď rukavice, nebo IPA na hadr a tím obrobek otřu.
I při svařování potrubí pro fabriku používali kluci pásku. Buď jak píšeš stříbrnou, nebo takovou vyztuženou, pevnou, žluté barvy, pokud bylo potřeba trubkama v průběhu svařování nějak manipulovat, tak aby nevypadla hadička z podfuku. Zkusím zjistit jestli kus nemám, stejnou používají i fasádníci na zakrývání - nenechává stopy po odlepení. Jo a obíhat kolem trubky je asi jediný způsob. Malé kousky můžeš dát do soustruhu a nastavit pomalé otáčení.
Já bych tu 2mm trubku vařil raději 1,6 elektrodou, ale i tak se mi ty sváry zdají od pohledu velmi pěkné a nemáš se za co stydět. Stejně bych ale raději navštívil někoho kdo s tigem fakt umí, aby na tebe kouknul a případně opravil, než si zažiješ eventuální nesprávný postup.

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2021


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče