SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

ferda-welding


#1 05-04-2021 17:05:02

petr.venclik@seznam.cz
Člen
Místo: Kaškovice
Registrovaný: 05-04-2021
Příspěvky: 3

Jak vyvařit kalač?

Ahoj kamarádi,
prasknul mi starý 4kg kalač po dědovi. Původ kalače: Ostravice, stáří někdy po válce, víc nevím. Mohu nafilmovat jiskru, pokud z ní odhadnete vlastnosti materiálu kalače.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/10259_2021-04-03_213439.jpg
Koupil jsem nový kalač (3kg), ale není to ono. HiFi Fiskarsy jsou spíš na polena, já štípu metry, mám na sušení metrů připravené kolny. Najde se někdo, kdo by poradil, jak ten prasklý kalač opravit? Na potvoru se to stalo ve chvíli, kdy mi před domem leží 20m3 pěkně sukatých dubů => takže prekérka, spěchám abych s tou hromadou venku dlouho neobtěžoval.

Kalač má v místě praskliny tloušťku materiálu 11mm. Četl jsem tady na fóru o opravě sekery. Potřebuju poradit, zda ten postup mohu použít i na masivní kalač.
Pokud ano, pak:
- jak hluboko do materiálu mám vybrousit V vrub
- jaký asi úhel má ten V vrub mít
- jaké elektrody a jaký proud použít při vyvařování

Mám ve sklepě starou Triodynku a pak flexu a brusku. Svářeč nejsem, ale příležitostně jsem už něco vařil (např. ponk do dílny).
Poraďte prosím.

Offline

 

#2 05-04-2021 17:37:08

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4017

Re: Jak vyvařit kalač?

Podle typu praskliny a relativně malého opotřebení hlavy (výronku) sekyry bych usoudil na to, že byla původně celá zakalená a popuštěná. Takže to bude kvalitní kovaný materiál se zvýšeným množstvím uhlíku. Pro regulérní svaření to může být problém.
Nejrozumnější by bylo to odnést nějakému kováři, který dokáže správně celý kus vyžíhat, správnou elektrodou do úkosu zavařit, prokovat, prohřát a následně zpět zakalit a popustit. Taková oprava by měla životnost skoro jako nový kus.
Pokud to budeš jen tak svépomocí narychlo řešit sám, tak ohřej celý kus tak na 200 °C, zevnitř zavař jednu vrstvu elektrodou třeba EB 121, pak zvenku vybrousit až do púvodního kořene úkos cca 60 ° a zase s předehřevem vyplnit celý profil sváru. Pak zevnitř i zvenčí zabrousit do hladka, nesmí tam být vruby podél sváru!
Nebylo by lepší používat ocelové nekalené klíny a 10 kg palici. Mně bylo vždycky líto si ničit kvalitní nářadí - právě třeba kalač, i když je k tomu víceméně určený.

Offline

 

#3 05-04-2021 22:17:58

petr.venclik@seznam.cz
Člen
Místo: Kaškovice
Registrovaný: 05-04-2021
Příspěvky: 3

Re: Jak vyvařit kalač?

to: jirkati

add kalač
- malé opotřebení hlavy ja dané tím, že od té doby, co jsem kalač získal (asi před 10ti roky), s ním převážně jen sekám. NIKDY jsem ho nepoužíval jako klín. Původní hlava byla hodně, doopravdy hodně, rozdrbaná, lítaly z ní špony/okuje, což mě štvalo a tak jsem hlavu na brusce ubrousil, abych se o ní nezranil při manipulaci bez rukavic.
- oprava: vrazit do trouby na 200°C na cca ?kolik minut? a pak vařit. Jak vařit zevnitř? doprostřed se asi nedostanu, okraje půjdou. Pak vybrousit V 60° až k sváru, zase zahřát na 200° a pak drážku vyplnit housenkama co nejlépe a pak vybrousit. Pochopil jsem to správně?

add kovář -  V okolí praktičtí kováři vymřeli. Umíte prosím někoho doporučit? Liberec, Jablonec ŽelBrod, ...? Nevím o nikom, kdo by to byl ochotný udělat. Byl bych rád, kdyby kalač opravil někdo, kdo to umí. Já jsem vědec, dříve AVČR teď dělám v IT -sad

add klíny
7,5kg pemrlík a hromadu klínů mám a používám. Kalač prasknul, když jsem klín naťukával do záseku. Ono natloukat klínek težkým kladivem je nad moje síly, a když ruce už dost bolely, mlátil jsem do klínku kalačem, neb je lehčí nežli 7,5kilová palice. Asi jsem si měl koupit 4kilovou paličku. Já myslel, že to ten kalač nezničí. To byl omyl.

Editoval petr.venclik@seznam.cz (05-04-2021 22:21:52)

Offline

 

#4 05-04-2021 22:44:35

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4017

Re: Jak vyvařit kalač?

Zkus si dát do vyhledávače "kovářství Liberec, Jablonec, Železný Brod" a můžeš dokonce vybírat, kontaktovat, posuzovat.
Pokud byla původní hlava kalače tak odrbaná, pak by nemusela být celá sekyra prokalená, nejspíš jen ostří.
I do "díry" se dá nějaký svár udělat. Jde jen o to, aby při vybrušování kořenové části úkosu nebyla díra skrz.
Ohřev tak velké hmoty vidím tak na tři, čtyři hodiny při troubě na max. Proto by byla lepší výheň u kováře.

Offline

 

#5 06-04-2021 02:06:20

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 2012
Web

Re: Jak vyvařit kalač?

petr venclík:Pokud mi to pošlete s nějakou kačkou na poštovné opravím vám to.


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;

Offline

 

#6 06-04-2021 19:09:34

davor
Člen
Místo: MSK
Registrovaný: 15-03-2017
Příspěvky: 446

Re: Jak vyvařit kalač?

Pro inspiraci: nouzová oprava kalače.

Dodnes to drží...


Telwin Tecnica 144, [url=http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?pid=110195#p110195]MacAllister MSMW200A[/url], Proteco P800E-C, ERS-50, Meva Pb :-)

Offline

 

#7 06-04-2021 20:38:51

Honza007
Člen
Místo: Český ráj 294 11
Registrovaný: 10-12-2011
Příspěvky: 2393

Re: Jak vyvařit kalač?

Ozvi se jsem od Turnova.Výheň svařečku a vse potřebné mám wink předaní je možné u Nudvojovic nebo kde se dohodneme.

Editoval Honza007 (06-04-2021 20:43:07)


Jak šel čas KS250 Triodyna WLSP315 Unimig 400 Trafo po dědovi, invertor telvin,gama,autogen a dalsi.Dnes Migatronic Pilot2400 Flex330 Alfa-in 350 a 250 plazma Cebora Fronius 1400 Speedglas 9100XX a doma pro radost BWIG 180 BSP-40 WMP 200 s  AEK 024
Prosím než se zeptáte nebudte líní HLEDAT www.google.cz  http://cs.wikipedia.org  a hlavně používat mozek wink Lidi nebuďte líní přemýšlet a číst.

Offline

 

#8 07-04-2021 15:10:04

petr.venclik@seznam.cz
Člen
Místo: Kaškovice
Registrovaný: 05-04-2021
Příspěvky: 3

Re: Jak vyvařit kalač?

Ahoj kamarádi,
moc Vám děkuju za podporu. Domluvil jsem se s prvním přispěvatelem, pan Ládes, který se mi ozval. Už mám kalač v krabici a zítra ho odnesu na poštu. Bohužel, včera odpoledne jsem musel z Kaškovic zpět do práce v Praze, takže se do Turnova dostanu až Bůh ví kdy, až opatření skončí.
Ještě jedno Vám všem děkuju za Váš čas, za rady a nabídnutou pomoc.
Zdraví
Petr Venclík

Offline

 

#9 08-04-2021 21:19:00

Welda
Člen
Registrovaný: 23-04-2017
Příspěvky: 700

Re: Jak vyvařit kalač?

davor napsal(a):

Dodnes to drží...

Pěkná práce. Rád bych se zeptal na ten ohřev. Kterou variantu jsi nakonec zvolil? A ještě jsem si všimnul že na té části do které se buší, jsi zřejmě provedl několik svarů na opravu malých prasklin. Udrželo to?


O 160, Magnum 210 Synergy.

Offline

 

#10 08-04-2021 22:11:42

davor
Člen
Místo: MSK
Registrovaný: 15-03-2017
Příspěvky: 446

Re: Jak vyvařit kalač?

Welda napsal(a):

... Rád bych se zeptal na ten ohřev. Kterou variantu jsi nakonec zvolil? A ještě jsem si všimnul že na té části do které se buší, jsi zřejmě provedl několik svarů na opravu malých prasklin. Udrželo to?

Provedeno bez ohřevu. Samodomo-agro-oprava na prasáka. A ty vyspravené praskliny způsobené plastickou deformací kovu  smile , taky drží.
S odstupem času jsem rád, že jsem to nevybrousil a neprovařil až k díře na násadu. Hódně blbě by se to tam brousilo, i když jsem to měl podložené.
Rád bych připomenul, že ten můj kalač je opravdu odlitek! Zakalený výkovek může na podobné opravy reagovat jinak.
Dokonce jsem tenkrát nakonec šel do chemických zkušeben s odřezkem z úkosu na V-svár. Vyhnali mě, prý jsem toho materiálu měl málo. big_smile


Telwin Tecnica 144, [url=http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?pid=110195#p110195]MacAllister MSMW200A[/url], Proteco P800E-C, ERS-50, Meva Pb :-)

Offline

 

#11 08-04-2021 23:14:51

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 3298

Re: Jak vyvařit kalač?

Já bych to zavařil nerezem a je . Ono by to nakonec žilo určitě i bez svaru . Je vidět , že to prasklo proto , že i při popuštění uvnitř zbyly velké síly .

Editoval bobobo (08-04-2021 23:15:45)

Offline

 

#12 09-04-2021 05:10:10

Honza007
Člen
Místo: Český ráj 294 11
Registrovaný: 10-12-2011
Příspěvky: 2393

Re: Jak vyvařit kalač?

Nerezem uhlikovku no neni nad dobrou radu.


Jak šel čas KS250 Triodyna WLSP315 Unimig 400 Trafo po dědovi, invertor telvin,gama,autogen a dalsi.Dnes Migatronic Pilot2400 Flex330 Alfa-in 350 a 250 plazma Cebora Fronius 1400 Speedglas 9100XX a doma pro radost BWIG 180 BSP-40 WMP 200 s  AEK 024
Prosím než se zeptáte nebudte líní HLEDAT www.google.cz  http://cs.wikipedia.org  a hlavně používat mozek wink Lidi nebuďte líní přemýšlet a číst.

Offline

 

#13 09-04-2021 08:34:34

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4017

Re: Jak vyvařit kalač?

Honza007 - budeš se divit, ale svařit austenitickou elektrodou uhlíkovou ocel není žádný velký hřích. Ono se těch karbidů ve svarovém kovu zase tak moc nevytvoří. Porovnej to se svařením litiny niklovou elektrodou, případně bronzovou. Co v těch svárech všechno vznikne je hrůza, ale díky tvárnému niklu (Cu) se tam většina napětí uvolní. Totéž platí i u těch ocelí. Jen si člověk musí uvědomit, že takový spoj už není např. kalitelný, protože pak vznikají obrovská napětí v přechodovém pásmu.
Takže když je potřeba svařit nějakou víceuhlíkovou ocel bez následného kalení, tak je tvárnost svarového kovu obohaceného austenitotvornými legurami docela dobrým řešením.
Trochu jiný problém nastane při obráceném gardu - svaření austenitu běžnou elektrodou pro nelegované oceli. Tam je ten gradient napětí ve sváru a v TOO značný. Ten zatracený uhlík vlivem tepla difunduje do mřížek až za TOO a dělá tam problémy formou precipitátů s různými podivnými vlastnostmi. A samozřejmě zcela zničí korozivzdornost.

Offline

 

#14 09-04-2021 22:41:43

davor
Člen
Místo: MSK
Registrovaný: 15-03-2017
Příspěvky: 446

Re: Jak vyvařit kalač?

bobobo napsal(a):

Já bych to zavařil nerezem a je ...

No ona ta použitá přechodová Limarosta312 je nerezová...

bobobo napsal(a):

... Ono by to nakonec žilo určitě i bez svaru ...

Už jsi někdy mlátil do dřeva (zde ø80cm, v 0.5m, sukovitý čerstvý smrk) "z poza hlavy" srovnatelným nástrojem s defektem ve stejném místě?  hmm

jirkati opět fundovaně nastínil problematiku svařování, vztahující se k tomuto případu, čehož si velmi vážím! A každý si to přebere a vezme z toho do hlavy, co chce.
Pro mne, svařovacího analfabeta, je to přínos a poučení. Kolem domu si polepím (myšleno spoj svarovým kovem) kde co. Jiná situace nastane, když dorazím do zaměstnání (frézař, i svařenců...). Pak je každý, ne čerstvě vystudovaný odborník, ale starý praktik znalý komplexní problematiky, neskutečný přínos! Nejen pro konkrétní firmu, ale hlavně pro lidi, kteří potom musí řešit následné problémy, kterým by se dalo předejít vhodnějším postupem svařování, než předepsal někdo v kanceláři, který viděl v reálu nějakou elektrodu v dětství u dědečka a MAG hořák na youtube...

Editoval davor (09-04-2021 22:58:13)


Telwin Tecnica 144, [url=http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?pid=110195#p110195]MacAllister MSMW200A[/url], Proteco P800E-C, ERS-50, Meva Pb :-)

Offline

 

#15 09-04-2021 23:57:19

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1923
Web

Re: Jak vyvařit kalač?

@davor

Také na ty královské elektrody E312-16 nebo na TIG dráty ER312 nedám dopustit. Svařil jsem s tím i listové pero kámošovi na veterána a DRŽÍ. Pravda, jede s tím jen občas na nějakou přehlídku... big_smile

Offline

 

#16 10-04-2021 00:38:51

Welda
Člen
Registrovaný: 23-04-2017
Příspěvky: 700

Re: Jak vyvařit kalač?

davor, díky moc. Válí se mi doma prasklá pňůvka. Tak třeba na ni někdy přijde řada. smile


O 160, Magnum 210 Synergy.

Offline

 

#17 10-04-2021 01:15:06

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4087
Web

Re: Jak vyvařit kalač?

kalač je můj oblíbený vercajk, mám jich několik. Používám ho hlavně na sekání železa.
Poněvadž je poskytuji jako pracovní nástroj, mým zaměstnancům a brigádníkům (většinou nemehla) tak se neumí trefit.
Takže jsem prvních 20cm násady posílil obalením 3mm plechem. Přivařený k hlavě kalače.
Moc to nepomohlo, nemehla dokáží za jednu směnu plastovou násadu vyztuženou skelnými vlákny urazit nad tou ochranou.
Takže poslední verze tuningu je násada z roury, nějaká 304l, ta zatím perfektně drží. Hovada jí akorát zohýbají.


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#18 10-04-2021 07:09:00

jean
Člen
Registrovaný: 27-06-2010
Příspěvky: 522

Re: Jak vyvařit kalač?

To by som ti pekne podakoval. Drevo aj sklo pruzia a tlmia. Zelezo nie, mal som tu cest. 5-6 uderov a prsty bolia jak po hodinovej robote s drevenou nasadou

Offline

 

#19 10-04-2021 09:15:52

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 3196

Re: Jak vyvařit kalač?

To  je asi  taky i  účel,  nemehla po  první  směně s takovým  kalačem na železné  trubce, pokud se rovnou  neseknou  třeba do  nohy,  rozbolí  ruce a další  den  už  vůbec nepřijdou a skončí.

Editoval Radim (10-04-2021 09:17:14)

Offline

 

#20 11-04-2021 16:35:56

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1096

Re: Jak vyvařit kalač?

S 312 souhlas. A výborná je dále varianta 307, tj. CrNiMn 18/8/6 a 309LMo, tj. CrNiMo 23/12/3. Prostě vysokolegovaný přechodový typ, aby i po promísení byla výsledná struktura austenitická, nebo lépe austenitická s určitým podílem feritu.
Problém nastává, když si někdo radu "svař to nerezem" vyloží tak, že může použít třeba běžnou potravinářskou 308L nebo 347. Pak má svar po promísení plný martenzitu a bude to křehké.
Jinak ale ideální na ocel s vyšším obsahem uhlíku je slitina na Ni bázi, např. NiCr 70/20. Vysoký obsah niklu způsobí uhlíkovou bariéru, uhlík pak nepřechází do svaru a ten zůstává vysoce houževnatý. A druhou výhodou je, že koeficient tepelné roztažnosti této slitiny je blízký koeficientu tepelné roztažnosti nelegovaných ocelí s vyšším uhlíkem. V průběhu ohřevu a chladnutí tedy nenastává další pnutí a dokonce není spoj ovlivněn eventuálním tepelným zpracováním.
Libovolná prodejna svařovací techniky může zajistit třeba UTP 068 HH v 1 kg minipaku, takže když někomu na něčem záleží...

Frank napsal(a):

@davor

Také na ty královské elektrody E312-16 nebo na TIG dráty ER312 nedám dopustit. Svařil jsem s tím i listové pero kámošovi na veterána a DRŽÍ. Pravda, jede s tím jen občas na nějakou přehlídku... big_smile

Offline

 

#21 11-04-2021 17:11:36

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1923
Web

Re: Jak vyvařit kalač?

@JardaK - Ano, velmi fundovaný příspěvek odborně vysvětlující problém použití vysocelegovaných mateiálů. Podobně jako #13 od jirkati.
Když jsem ještě pracoval ve Velan Valves Co., měl možnost získat některé opravdu zajímavé materiály. Čas od času firma likvidovala zbytky po různých spec. zakázkách a prostě zbytky(mnohdy i několik kg) byly vyhozeny do šrotu. Takže jsem legální cestou získal i drahé příd. materiály jako různé typy Stellite, Nikl a slitiny, Monel, Bronze a mnohé další. Dnes velmi drahé.

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2021


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče