SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
![]() |
Nejste přihlášen(a)
Tady se mě vtírá ale otázka: co vydrží déle agregát, nebo vzdušník?
Offline
Charon napsal(a):
Jaký olej lejete do pístového kompresoru?
Podle návodu se má použít SAE 15W 40 nebo rovnocenný. Zajásal jsem s tím že dojedu různé zbytky co tu mám po výměně oleje do auta, ale AI mě vyvedla z omylu, že prý to je špatně. Zdůvodnila to tak, že moto...?
Pred 12 rokmi som kupoval pneu náradie na inzerát na Morave. Chlapík mi zadarmo prihodil aj starší kompresor Schneider, vraj skôr už iba na 'dojazdenie', či do kovošrotu.. Pýtal som sa aky olej tam dáva, a on že hocijaký, aký mu ostane. Kompresor funguje dodnes, postavil pár drevostavieb. A to dostáva olej na ktorý bol naučený, t.j. každé dva roky zbytky oleja, čo mi zostane, ked menim olej v autách, či v bagriku...
Offline
jarinox napsal(a):
... Kompresor funguje dodnes, postavil pár drevostavieb. A to dostáva olej na ktorý bol naučený, t.j. každé dva roky zbytky oleja, čo mi zostane, ked menim olej v autách, či v bagriku...
Přesně to jsem chtěl slyšet.
Offline
bourač napsal(a):
žádný z kompresorů zde uváděných se nerozebíhá do protitlaku.
Ten stabilizátor zkus Radime navrhnout - aplikace na mokrý, částečně zkorodovaný povrch. Otestuju to.
Tak to potom na 3kW je ta prodlužka skutečně moc dlouhá.
Do těch nádrží mě napadá použít bezoplachový odrezovač. Nejdřív propláchnout nějakým litříkem čisté vody, aby se odstranila volná rez a odrežovač se zbytečně nevyčerpával, potom ten odrezovač, na každých cca 20 litrů nádrže tak deci dvě, pořádně protřepat, aby se to dostalo všude a nechat pár desítek minut zreagovat. Pak zase vypláchnout čistou vodou a zbytek zneutralizovat asi 3 % čpavkovou vodou a zase vypláchnout a vykapat. Dělat za tepla, idelální by podle mne byla teplota takových 50 st, aby fosfát uvnitř byl silnější.
Kyselina fosforečná v odrezovači by měla rez neutralizovat na inertní a holý kov nafosfátovat. ten fosfát by měl nějakou dobu držet, než v tom mokrém prostředí prorezne někde na nejhorším místěa v kondenzátu zase bude rez. . A potom ještě nějakoun dobu zpomalovat korozi jinde. Oplach a neutralizace ředěnou čpavkovou vodou je tam proto, aby zbytek fosforečné naopak v nějakém záhybu tu korozi ještě neurychlil.
Řekl bych, že když budu uvažovat pesimisticky, tak to prodlouží životnost té nádrže o dva měsíce.
Jinak specialista by možná navrhl nějaký fosfátovací přípravek, který by měl možnost namíchat a vyzkoušet a který by potom byl účinnější. Nebo pokud to je u kompresorů nějaký větší a obecný problém, pomohlo by třeba ten úkol dostat do nějaké diplomky nebo seminární práce a podobně.
Offline
Ak má kompresor príkon 3k tak to už by bolo lepšie keby bol na 400V a nie 230V
dĺžka predlžováku neni problém pokiaľ ma s ohľadom na používané zariadenie adekvátny prierez vodičov (nízsky odpor)
vysoký odpor môže byt spôsobený,koróziou,mechanickým poškodením alebo len nevhodným prierezom použitých vodičov
konkrétne sme na stavbe používali 2,2kw dvojválec od hechtu na 30m kábel a nikdy nebol problém,predlžovák bol ale s priemerom vodičov 2,5mm2
Offline
Korozí nebo mechanickým poškozením při tak vysokém výkonu kompresoru a proudu prodlužkou obvykle vznikne místo s velkým vývinem tepla a začne se to tam žhavit a hořet. Takže se to skoro hned odhalí.
Offline
Korozi prodlužováku jsem fakt za celý život neviděl. Zato špatně dotažené spoje ve vidlici těch bylo mnoho. Že by to hořelo, to jsem si nevšiml. Většinou se vodič upálil a bylo vymalováno. Prodlužka nefungovala. Zajímavý vliv na přenos výkonu má navinutá a nebo rozvinutá prodlužka. Myslel jsem si, že úbytek přeneseného výkonu na smotané prodlužce je způsoben impedancí. Zkušenější elektrikáři mě však vysvětlily, že je to blbost, ale proč se přenášený výkon rapidně zmenší mi nikdo zatím nevysvětlil. Faktem zůstává. že cirkula se na smotané prodlužce zastavuje a nejde nic uříznout, ale na rozmotané funguje normálně.
Offline
Smutné je i to, že i některé kompresory mají z fabriky nainstalován přívodní kabel asi 3x1mm² délky 1,5m? Motory výkonnějších kompresorů mají papírově 2,2kW některé i více a tak by bylo lepší větší průřez ne?
Offline
Ma to vôbec zmysel niečo tu písať
Editoval pavol.sk (13-03-2025 21:21:04)
Offline
pavol.sk napsal(a):
....
ZDENÁL...to si fakt nikdy nevidel medený kábel, ktorý nemá typickú "Medenú" Farbu, ale je čierny ?
...
Abych řekl pravdu, kabel, který je utažený pod šroubem ať už v prodlužce, v krabici nebo jinde, jsem černý zkorodovaný taky ještě neviděl.
Tak možná pokud je kus holé mědi desítky let let někde v zemi.
Offline
ZDENÁL napsal(a):
... Myslel jsem si, že úbytek přeneseného výkonu na smotané prodlužce je způsoben impedancí. Zkušenější elektrikáři mě však vysvětlily, že je to blbost, ale proč se přenášený výkon rapidně zmenší mi nikdo zatím nevysvětlil. Faktem zůstává. že cirkula se na smotané prodlužce zastavuje a nejde nic uříznout, ale na rozmotané funguje normálně.
Impedanci to je. Neni to nicmene jeji imaginarni, ale realnou slozkou , protoze jde v pripade kabelu o bifilarni vinuti - vzniknuvsi indukcnost a tim i induktivni reaktance je velmi mala. Pokles vykonu je proste narustem ohmickeho odporukvuli zvysene teplote medi, ktera je uvnitr smotaneho klubka vetsi nez u rozmotaneho kabelu. Zkus si to, par minut rezej flexou a pak rozmotej kabel a sahni si na usek uvnitr.
Editoval Dawe (13-03-2025 19:25:04)
Offline
Skoro bych to i bral, že se stoupající teplotou se zvyšuje odpor vodiče. Jenom mi vrtá hlavou, že se cirkula zastavovala ihned po zapnutí, když byla prodlužka ještě studená. Při rozvinutí se tento problém nevyskytoval. Je to jedna z mnoha elektro záhad na které jsem v životě narazil. Podotýkám, že se jednalo o třífázový motor, tedy 400V. Tohoto jevu využívám když svářečka při zapnutí vyhazuje jistič. Smotaná prodlužka trochu omezí proudový náraz.
Offline
Ten ohrev muze byt prekvapive rychly, zvlast pri rozjizdeni vetsiho 3f motoru bez prepinace.nebo soft startu...tecou tam pomerne vysoke proudy.
Dalsi vec je, ze bifilarne se privodni (predpokladam klasicky 4 zilovy 3f+pe) kabel chova jen pro idealne symetrickou zatez. Kterou ovsem zadny indukcni motor v realu neni. Pokud vykazuji ta statorova vinuti vzajemne odlisnou impedanci, pak jima potecou trochu jine proudy a bude mezi nomi i fazovy posun jiny nez 120°. Pak se v kabelu nebudou rusit magneticka pole a bude vznikat vyznamnejsi induktance. Cim vetsi zatizeni a proudy, tim je ten efekt vyraznejsi. V praxi ovsem u slusneho motoru velmi maly efekt.
Posledni veci co me napada je, ze by z duvodu poruchy obvodu (izolace, zapojeni...) tekl vyznamny unikajici proud i PE vodicem. Opet se z duvodu nesymetrie projevi ta induktance. A je to pochopitelne velmi spatny scenar.
Editoval Dawe (13-03-2025 23:20:18)
Offline
pavol.sk napsal(a):
Ma to vôbec zmysel niečo tu písať
Pavol má to smysl, potvrzuju tvojí zkušenost se skorodovaným prodlužovákem.
Prostě pohyblivý gumový přívod který je hodně zatěžovaný tak ty Cu žíly jsou pod gumou zkorodované - černá koroze - oxid měďnatý. Hlavně třeba na koncích když koncovky mají špatný kontakt a hřejí se. Pak je třeba 50cm mědi černý jak bota a koroze z drátu opadává. Pokud je kabel dlouhodobě hodně zatěžovaný tak je skorodovanej celej.
Čest práci
Offline
Zkorodované kabely jsem viděl ( a vídám). U starých kabelů, kde byla na vodičích gumová izolace. Ta co se třepí. Obsahuje síru a měděné žíly jsou černé. Někdy až se z nich práší. Nezaznamenal jsem, že by namotaný kabel na bubnu omezoval výkon. Spíš došlo k vypnutí termostatem, který je uvnitř, aby chránil kabel proti přehřátí.
Offline
Jo, tak se omlouvám, s tou korozí máte pravdu. Měnil jsem spousty přívodních šňůr a asi byly někdy žíly tmavé, ale uvědomil jsem si to až teď, holt paměť už tak neslouží. Nicméně nepamatuju si žádnou závadu zaviněnou zkorodováním, prakticky vždy šlo o zlomení některé žíly v místě ohýbání u vstupu do přístroje nebo vidlice, nebo vyhřátím některého špatně dotaženého konce.
Offline
Tak to ano, vizuálně zkorodovaná lanka v kabelu jsem i já zažil docela často. Nicméně ta koroze není všude stejná, v pokročilém stavu jsou to třeba deseticentimetrové nebo metrové atd úseky kabelu, kde je ta koroze o hodně silnější. Třeba i proto, že na těch místech se kabel hřeje víc, v izolaci je možná víc pórů, kterými k žíle pronikne vlhkost... "Zlomený " drát pak vznikne možná tím, že na tom místě se oslabené lanko po zapnutí spotřebiče okamžitě přepálí, ale to teplo a oheň se nedostane z izolace ven.
Jednou jsem zažil, jak se kabel za množství vizuálních efektů v podobě jisker sám od sebe bez jakéhokoliv vnějšího podnětu přepálil. Byl to starý gumový kabel v té době používaný na přenosku na osvětlení 100 W žárovkou, tam se asi musela oslabit vzájemná izolace mezi žílami a došlo ke zkratu. Na jističi 16A zřejmě s motorovou charakteristikou.
Ono bude hodně záležet na kvalitě mědi, některé levné čínské kabely mají snad lanko už z výroby smotané z půlmetrových nebo 20 centimetrových drátků a ještě extrémně rychle korodujících. To potom člověk , aby napojil žílu na kontakt, odizoluje kousek izolace lanka a zatáhne za drátky a třetinu jich vytáhne coby krátké kousky. Tak odizoluje další kus lanka, aby se dostal ke zdravější mědi a zase vytáhne zpřelámané drátky, častokrát vizuálně vůbec nepoznamenané korozí. Nakonec má před sebou ubohý zbytek kabelu a hromadu sloupnuté izolace a zpřelámaných měděných drátků a nic spravené. Moje zkušenost z opravy levné několikazásuvkové kancelářské prodlužky.
Jinak hodně staré kabely mají měděné drátky v lanku snad pocínované nebo co a takové kabely, pokud ještě někde jsou, mají extrémně velkou odolnost proti korozi.
Editoval Radim (14-03-2025 11:13:32)
Offline
Na starých gumových kabelech bývá popraskaná izolace a ztvrdlá měd, která se láme. Nevím jestli ta tmavá měd je koroze. Korozi na měděných střechách se říká měděnka a je zelená.
Offline
Tmavá měď bude koroze od síry, vzniká sirník měďnatý a ten nepřekrystalizovaný je tmavě hnědý. Nebo bez síry oxidace na oxid měďnatý, ten je černý.
Světle zelený je uhličitan měďnatý a ten zase vzniká běžnou oxidací a působením CO2 v čistším prostředí. Dřív byly i měděné střechy kvůli znečištěnému ovzduší hodně načernalé, dnes už by mohly zase chytat tu běžnou zelenou měděnku.
Editoval Radim (14-03-2025 16:45:55)
Offline
Dawe napsal(a):
Impedanci to je. Neni to nicmene jeji imaginarni, ale realnou slozkou , protoze jde v pripade kabelu o bifilarni vinuti - vzniknuvsi indukcnost a tim i induktivni reaktance je velmi mala. Pokles vykonu je proste narustem ohmickeho odporukvuli zvysene teplote medi, ktera je uvnitr smotaneho klubka vetsi nez u rozmotaneho kabelu. Zkus si to, par minut rezej flexou a pak rozmotej kabel a sahni si na usek uvnitr.
Tohle jsem chtel napsat vcera, ale pak jsem se kouknul do tabulek, koeficient 0.004/K u medi znamena, ze pri dost extremnim zahrati 20->80 to zvedne odpor jen o 24%, prestoze se to uz bude solidne palit.
Navic jak tu pisou ostatni, ono to blbne i za studena, coz to nevysvetluje.
Dawe napsal(a):
Ten ohrev muze byt prekvapive rychly, zvlast pri rozjizdeni vetsiho 3f motoru bez prepinace.nebo soft startu...tecou tam pomerne vysoke proudy.
Dalsi vec je, ze bifilarne se privodni (predpokladam klasicky 4 zilovy 3f+pe) kabel chova jen pro idealne symetrickou zatez. Kterou ovsem zadny indukcni motor v realu neni. Pokud vykazuji ta statorova vinuti vzajemne odlisnou impedanci, pak jima potecou trochu jine proudy a bude mezi nomi i fazovy posun jiny nez 120°. Pak se v kabelu nebudou rusit magneticka pole a bude vznikat vyznamnejsi induktance. Cim vetsi zatizeni a proudy, tim je ten efekt vyraznejsi. V praxi ovsem u slusneho motoru velmi maly efekt.
Posledni veci co me napada je, ze by z duvodu poruchy obvodu (izolace, zapojeni...) tekl vyznamny unikajici proud i PE vodicem. Opet se z duvodu nesymetrie projevi ta induktance. A je to pochopitelne velmi spatny scenar.
Moment, kudy se ta diference odvede? Na VF bych nerekl ani popel, tam je mozne cokoli ;-) , ale pokud to dost vyrazne neprobiji do zeme, tak suma tech proudu je i tak presne nula, plus minus nejake ty stovky pikofaradu proti zemi na 50Hz. PE vodic tam nic nemeni, kdyz je veden paralelne s tema zbylejma.
(a pokud jsou ty vodice kroucene, jakoze jsou v kazdem kablu, tak se jakakoli nesymetrie hodne rychle vyrovna)
Navic nad 30mA by to vyhodilo proudovy chranic...
Editoval jouda74 (14-03-2025 19:35:28)
Offline
O jak dlouhé prodlužovačce se tady bavíme a o kolika závitech když je smotaná? Jedná se o 3f prodlužovačku co má 4 žíly, nebo 5 žil nebo 6? Je motor zapojený do hvězy nebo do trojůhelníku? Jaký je výkon motoru?
Omlouvám, se pokud to zde již zaznělo, nemám to načtený. Oteplením vodičů problém nebude, maximálně nějakým přechodovým odporem na kontaktu, ale ten by zas hořel.
Offline
Sešlo se zde tolik pověr . Od nesmyslu impedance svinutého prodlužováku , přes černou měď , která je zcela běžná atp . Nedá se pájet , ale pod šroubem je to OK . Že se po delším čase může prodlužovák ohřát je "běžné" . Ale u těch s ochranou ta vypne dříve , než se něco stane . Kdyby byl v nějaké svorce takový odpor , že by se z jeho důvodu motor nerozběhl , tak o tom víš do 10sec . Pokud se naopak neodpojí . To samé s prodlužkou , která se po rozvinutí chovala jinak . No byl tam přežvejkaný vodič . Nefunkční rozbrus s ukrouceným vodičem je velmi častá závada . Při nakroucení kabelu se vodič spojí a zařízení běží . Nikde žádná záhada . No a třífáz spotřebič má poloviční proud , takže stačí menší průřez , zase běžná věc .
Offline
Dneska záleží na kvalitě mědi. Nekvalitní měděné lanko trochu zčerná v trochu vlhkém prostředí a už se drátky lámou a je nepoužitelné. Kvalitní měděné lanko může být roky v nějakém vlhčím prostředí a jenom na povrchu zčerná a jinak vede proud "jako nové".
Offline
Zase další blábol , nic takového v silových kabelech není . Pokud si koupíte poměděné humpolcovky je to vaše chyba . Určitě není na rozvody cosi takého povoleno . Ale je to zboží co každé jiné , chceš , tady máš .
Offline
Má pravdu, dneska výrobci šiděj, kde můžou.
Ti solidní se pohybujou na dolní hranici tolerance, ti nesolidní pod ní. Stačí si porovnat třeba cyky 2,5 mm2 před deseti lety a teď. Když na to člověk položí oko, tak vidí, že ta současná dvaapůlka je jen o malinko tlustší, než stará jedenapůlka. Měření šuplerou potvrdí, že se oko nemýlí.
Nepochybuju, že se složením "elektrovodné mědi" se dějou stejný kouzla.
Offline