SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
![]() |
Nejste přihlášen(a)
Nevíte jak se vyndavají čepy vyrobené z krouceného plechu? V podstatě trubička kterou po vložení do otvoru roztáhli a ted drží ozubený kolo, které potřebuji sundat a nezničit. Kolo je vyrobené z plastu, hřídelka bude lepší železo nebo ocel, čep je ze železa (určitě není kalený, ale úplné blato to také není, čas od času při vrtání odletěla jiskra).
Zkoušel jsem to vytloukat důlčíkem, neúspěšně. Tak jsem přešel na vyvrtání, v plastové části se trubička roztáhla a měl jsem za to že v osičce jí odvrtám, zeslabím a pak půjde zmuchlat a vytáhnout. Zatím jsem odpravil pár vrtáků do železa, něco zlomil, jinde obrousil boky. Čep vyhrává.
A aby to nebylo snadné, tak ozubené kolo brání vyndání složeniny ze stroje.
Na fotce je ozubené kolo které potřebuji uvolnit a čep který jsem vyndal díky jinému rozpadlému kusu.
Editoval Charon (25-02-2025 10:02:02)
Offline
Podobnou věc jsem před pár lety taky rozdělával, čep jsem vyklepal. Ale ne důlčíkem, ten to snad ještě v otvoru roztáhne. Našel jsem si ocelovou kulatinu stejného průměru jako čep, konec zbrousil do rovna, z druhé strany kolečko podepřel a opatrně jemně poklepával. Chvilku to trvalo, ale čep nakonec vylezl. Moc si to už nepamatuju, ale asi jsem pár centimetrů kulatiny obrousil, aby konec byl na průměr čepu a pak se dál kulatina trošku zužovala.
Edit: ještě mě teď napadlo s tím odvrtáváním, vrták se bude určitě zakusovat, možná by to šlo při troše opatrnosti něčím takovým? Ale s tímto zkušenost nemám. https://www.dimapa.cz/2-mm-diamantovy-v … gL0s_D_BwE
Editoval Zdenek11 (25-02-2025 11:13:27)
Offline
jak píše Zdenek, takovou operaci jedině tyčka průměr dle kolíku a tyčku OSADIT cca 10mm na průměr díry v kolíku.
Vrtat není optimální právě kvuli té spáře na pružném kolíku.
Možná ještě zkusit naznačit vnitřní závit do kolíku a vytahnout pomocí dlouhého šroubu...
Offline
Kolík drží jen vlastní pružností. Proto nejlépe podle Bourače. Tady je trochu problém s tím, že konce kolíku jsou v plastu. Při špatně upraveném konci vytloukací tyčky by se mohl kolík roztáhnout. Pak by zbýval ještě jen jeden pokus z druhé strany.
Offline
Já na to mám sadu průbojníků.
Pokud nevyhovují průměrem, zkouším vyrazit podobným kolíkem.
Nejjednodušší řešní by mohlo být koupení vrtáku potřebného průměru. Tento pak zaříznout nebo z něho odříznout stopku a pomocí ní vyrazit.
Offline
Díky pánové, dobrá věc se podařila. Pomohl běžný stavební hřebík 100 mm dlouhý a trochu většího průměru, než je čep. Na konci jsem ho obrousil, aby byl hodně natěsno do plastu, možná že i trochu větší a klepal, opravoval konec hřebíku bruskou a zase klepal.... Povolilo to a já vyklepnutí podpořil mazadlem na zarezlý šrouby (je to mastný).
Co doporučujete dát na místo původního čepu? Chápu, že za jednodušší rozebíratelnost zaplatím asi vůlí ve spoji a trochou práce. Na šroub M4 je vůle velká, M5 se tam nevejde.
Zvažuji vyměnit plastový kola za kovový a tak se rozebíratelnost a lehčí opravitelnost bude hodit.
Editoval Charon (25-02-2025 13:56:47)
Offline
Já bych dal zase kolík 4,5 nebo 5mm.
https://www.mateza.cz/e-shop/ostatni-pr … no_index=1
Podle mě bys ho měl průbojníkem 4mm dostat ven.
https://www.nako.cz/2800-prubojnik-4mm- … 8232t.html
Offline
Nebo tady, kdybys to měl blíž ....
http://www.spojovaci-material.net/sp/ko … ky-pruzne/
Offline
Tyhle jdou průbojníkem dobře, ale kolíky kuželové to je peklo. vyrobené jsou z nějakého bláta, pokud se nepohnou na první ránu tak se okamžitě roztemujou. K vidění na žebříku "Mána" z filmů s Tomášem Holým.
Offline
Obyčejná závlačka DIN 94... tam nejde použít? Ty přece mají půlkulatý průřez, takže celá závlačka má tvar kolíku. Dát tam správný průřez, utěsnit ještě proti pohybu nějakým tmelem, který na ten plast nepřilne, aby to šlo vyrazit,. závlačku zahnout a je.
Offline
Obyčejné závlačky jsou bláto, střihnou se. Dát opět pružný kolík, nebyl tam z legrace. Jak často to budeš rozebirat, že tam chceš dát něco "pohodlnějšího"? Asi často né.
Offline
Charon napsal(a):
podpořil mazadlem na zarezlý šrouby (je to mastný).
z fota není uplně jasné z jakého materiálu jsou ta ozubená kola, pokud je to silon tak s tím mám zkušenost - nemazat!
Silon je samomazný a v oleji se roztahuje!
Měl jsem hřídel, normální vůle několik stovek, v silonových pouzdrech. Mazané to nebylo, blbec sem to zaplavil olejem a futra se roztáhla tak že s hřídelí nešlo hnout.
Offline
No a bez mazání se zase smrskne , jak odejdou změkčovadla . Takže se zvětší díra a v otvoru kloktá , jde ale třeba při běžné teplotě o 20 let .
Offline
Díky všem pánové, opraveno sestaveno.
Vyřešil jsem to tím co bylo po ruce. Místo pružnýho kolíku jsem dal tyčku na konci zajištěnou proti vysunutí a celá ta akce byla pro prasklý vymezovač, to hnědé kolečko na fotce. Vymezovač je ted kovový, ten určitě nepraskne. Dost jsem si potrápil hlavu, zda vymezovač nemá také funkci pojistky, ale jeho rozlomení níc nezachrání a spíš jde jen o šetření nákladů.
bourači, bude to silon, měl jsme ho asi opláchnout ale už se stalo. Mazal jsem kolík aby šel volněji hlavně přes osičku. Ted je jen otázkou, jak hodně nabobtná z povrchového ušpinění.
Offline
povrchového zaolejování bych se neobával, problém může být pokud by to celé bylo dlouhodobě ponořené v oleji.
Za opravu máš 1- kdybys dal ty matičky pojistné (se silonem) bylo by to 1*
Offline
Od profíka to potěší, budu na to myslet.
Kdy spíš?
Offline
zahajskej napsal(a):
Obyčejné závlačky jsou bláto, střihnou se. Dát opět pružný kolík, nebyl tam z legrace. Jak často to budeš rozebirat, že tam chceš dát něco "pohodlnějšího"? Asi často né.
Je to v plastu a ten je ještě mnohonásobně větší bláto než materiál té závlačky.
Spíš jak to vidím já, ta pružná trubka tam byla použita proto, že běžná závlačka nepruží a tudíž má v otvoru vůli a klinká se tam. Když to je kov na kov, tak to moc nevadí, ale v běžném plastu se tím pohybem plast postupně vytlouká a díra se zvětšuje.
Editoval Radim (26-02-2025 08:48:10)
Offline
Pěkný den,
jenom poznámku k silonu. Hlavní "viník" změny vlastností (i rozměrů) je voda, tedy absorpce vlhkosti do materiálu, se stoupající vlhkostí stoupá houževnatost, vysušování může vést až ke křehkosti.
Pružné kolíky, třeba nerezové, v Ďáblicích Akros.
Offline
Radime já skoro vůbec nic nevím o barvách, kdysi jsem v OBI objevil sprej zlatěnka a téměř vše co bastlím tím vždy nastříkám - vypadá to honosně.
Závlačka je pojistná součástka, nikdy nikdo (ani snad číňaňi) jí nenavrhuje jako prvek který má přenášet nějaký kroutící moment. Na to jsou kolíky, pera, drážky uložení s velkým přesahem atd.
Převozníku - MY nikdy nespíme
MílaP - uplně s tebou nesouhlasím, zrovna dnes a ještě pár dnů realizuji výměnu technologie na ČOV v Liberci.
Jsou zde ozubená kola a řetězy z PE a vše je uloženo na silikonových pouzdrech. Všechno se to válí trvale ve vodě.
Ta pouzdra jsou netknutá. Cca po 10ti letech se to mění protože jsou tam i nerezové součásti a ty jsou vydřené.
Kdo má zájem zhlédnout co se děje s produktem z wc, vany, sprchy atd - může se přijít podívat.
A jestli vám vodovody každoročně zdražují vodné a stočné tak z toho je pár haléřů pro mě.
Offline
Bourači, to tedy pracuješ 2 km od mého bydliště. Skoro uvažuju o návštěvě na ČOVce.
Offline
Bourači, to si neodporujeme, jenom se musí počítat v jakém prostředí daná součást bude pracovat a podle toho volit tolerance.
Offline
To je 200 let stará věc , že pokud se otáčí hřídel v pouzdru a pouzdro je měkčí , tak právě v jeho materiálu se zaseknou částice a ty brousí hřídel . Kdysi nás to učili v zámečničině .
Offline
Bourači, výborně, tak to se ani nemůže střihnout. Jen se občas dá těžko nainstalovat natěsno bez vůle.
Editoval Radim (27-02-2025 07:28:27)
Offline
Já mám dojem, že silon nabobtná v oleji ještě více než ve vodě. Nejhorší zkušenost s tím jsem udělal s panenkou 10t ze Zlína. V ní byl (asi nějaký zlepšovák) vodící kroužek ze silonu. Po čase nešla panenka vrátit, ani když jsem to zkoušel pomocí lešeninové trubky 1m použité jako páky. Kroužek jsem udělal z bronzi.
Co se týká použití kolíků, tak pro přenos kroutícího momentu jen v nenáročných aplikacích jako na př. klika u vrtaček ap. Svrtá se to při montáži a vystruží. Problém je ale při výměně součásti s nábojem. Těžko se dá svrtat podle díry, která je na čepu. Jinak se kolíky používají hlavně pro zajištění polohy na př. pro opakovanou montáž.
ČOV není žádné precizní zařízení. Tam to musí asi všechno pořádně vaklat. Zkrátka se musí počítat s tím, že se to musí po čase vyměnit. Jako na př. cyklony v odlučovačích polílku.
Offline
Silonů, respektive polyamidů je víc druhů, které mají to nabobtnávání taky v určitých mezích různé. Plus k tomu taky ještě závisí na úrovni polymerace. Případně toho, co je do silonu zabudováno, třeba grafit nebo teflon pro využití silonu na ložiska.
Offline