SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
|
Nejste přihlášen(a)
Zdravím.
Prosím, čím by jste opravili lepený spoj na titanzinkovém žlabu?
Řemeslníci nainstalovaly nové okapy, dle mého přání titanzinek. Kromě mnoha chyb které se postupně snažím opravit jsem zjistil že žlab protéká v lepeném spoji. Jak jsem se dodatečně dozvěděl, tak nekomu z nich uklouzla noha na lešení, on se zachytil okapu a při tom spoj nejspíš prasknul. Sice jsem reklamoval, předák si okap prohlédl a uznal netěsnost, ale za dílo je už zaplaceno a práce za kterou se bude platit je jinde dost.
Dle rychlého průzkumu mám možnosti:
1) koupit lepidlo na titanzinek a spoj znovu slepit
2) vytáhnout PB pájku a použít klempířský cín s olovem
3) čekat a doufat že k opravě řemeslníkem jednou dojde
4) něčim zevnitř přetřít a zatmelit
Pokud bych šel cestou
1) tak jaké lepidlo (asi epoxid který bych použil nejraději nebude nejvhodnější) a bude stačit namočit okraje aby to do spoje navzlínalo?
2) vypálí se původní lepidlo při ohřátí plamenem a jaký tavidlo (převařená kyselina solná je silně nevhodná)
3) to může pěkně trvat, mezi tím se spoj zašpiní a bude vše ještě horší
4) čim přetřít, nejde mi o spojení ale potřebuji zamezit protékání
Okap nemohu sundavat, je dost vysoko a dlouhý, budu rád když se k němu dostanu z žebříku nebo ze střechy.
Důležitá bude trvanlivost, neplatil jsem titanzinek abych to každý dva roky opravoval.
Editoval Charon (24-10-2025 08:21:50)
Offline
Já jsem titanzinek letoval cínem, když jsem cosi upravoval. Od dodavatele to bylo taky letovaný. U tebe bych to opravil stejně, jako to máš od dodavatele - lepidlem.
Offline
Ještě mě napadlo přes to dát spojku, sice je většinou jen v pozinku, ale tím že by nebyla v dlouhodobém styku s vodou by mohla také dlouho vydržet. To bych si nechal jako rezervu, přeci jen by tam byla jako jediná a estetika také je důležitá.
Editoval Charon (24-10-2025 09:04:41)
Offline
A to na řemeslnících nevyžebráš-nekoupíš kousek titanzinkového plechu?
Offline
Klempířský tmel bude buďto levný bitumenový nebo dražší a trvanlivější polyuretanový. Podle mne je ale v současné době velký problém v tom, že okap bude mokrý a už špinavý a tmel by nechytil. A pokud je k němu špatný přístup, tak je problém ho vysušit a očistit.
Totéž by podle mne bylo třeba v případě pájení, spoj by se musel rozpojit očistit od tmelu, aby měkká pájka chytla.
Já to vidím na provizorní utěsnění a na pořádnou opravu někdy v létě, až bude sucho. A teplo. Tmel potom bude stačit očistit nějak kartáčem a nanést další podobný tmel. Pokud to je mechanicky soudržné. Pokud nebude spoj soudržný, podle mne ho jenom tmel neudrží. Bude třeba ten plech přihnout tak, aby držel a tmel to jenom těsnil. Nebo sundat veškerý tmel, očistit, pocínovat a spájet pájkou, ta by to měla udržet.
U toho pájení bude asi třeba trochu dávat pozor, aby se plech neroztavil, teplota tání titanzinku má být okolo 420 st C.
Offline
Zase nesmysly od Radima . Je to prostě prů ser . Místo spoje je "natmelené" a již nikdy zvenku nepůjde spojit . Ten popis bude jen citovka . Je třeba zjistit , zda jsou i další spoje nepojištěné - snýtováním . Kdyby jsi se do toho dal , je třeba "držící" spoje pojistit nýty a ten kritický ma jediné řešení . Prostě odtáhnout axiálně od sebe vyčistit a čisté povrchy spojit . Sám jsem u sebe titanzinek normálně spájel . O krytině ses nezmiňoval . Jestli máš plechování tak tam snad nemáš ukončené asfaltové pásy . Ty zlikvidují titanzinek .
Offline
tady je oprava složitá, jak je psáno i kvalitní spoj musí být pojištěn nýty. Nezdá se to ale žlab je hodně namáhaný.
Takovou věc, když sem to nechtěl rozebírat, sem řešil nalepením záplaty zevnitř. Kousek IPY, ohřát a nalepit.
Těsní to dlouhé roky a estetika je OK. Spoj nemusí být vodotěsný v celém profilu. Když prší málo voda teče jen cca po dně žlabu. Když je velký liják tak je to jedno - stejně je voda všude.
Offline
bourač napsal(a):
tady je oprava složitá, jak je psáno i kvalitní spoj musí být pojištěn nýty. Nezdá se to ale žlab je hodně namáhaný.
Vždyť ty žlaby jsou nasunutý do sebe, to je hlavní prvek pevnosti. Zaletování je jen dotěsnění, aby to tam neprotékalo.
Offline
pleteš se, v tom nasunutí se to uvolňuje - dilatace, zátěž při lavině sněhu, zátěž pokud voda ve žlabu zmrzne na led atd.
Pokud je přesah zasunutí dost velký a spád je v pořádku tak to často nevadí, ten spoj nemusí být ani letovaný...
Offline
bourač napsal(a):
pleteš se, v tom nasunutí se to uvolňuje - dilatace, zátěž při lavině sněhu, zátěž pokud voda ve žlabu zmrzne na led atd.
Pokud je přesah zasunutí dost velký a spád je v pořádku tak to často nevadí, ten spoj nemusí být ani letovaný...
Tak jestli máš okapy sesazený a sletovaný natupo, tak to tě lituju ....
Offline
Měkkou pájkou jsou okapy z pozinku normálně sletované s přesahem tak dva tři centimetry a pokud je to sletování kvalitní a po celé ploše přesahu, tak to pevností úplně stačí. Vůbec žádné nýtování tam být nemusí, stejně klasické nýtování, kde se hlavička roznýtovává tam nejde a trhací nýty moc pevné a spolehlivé nebudou. Asi by klidně při takovém přesahu a kvalitním pájení držely i okapy z titanzinku a bez nýtování.
Offline
Kur va Radime , když víš o klempířině ho vno , tak do toho neklapej . Dříve byly okapy jen 2m a přesto každý spoj byl 4-5ti nýtky snýtován . Nýty byly poctivě roznýtovány a každý také zalit oboustranně pájkou . To dnešní spojování je obrazem doby , okradené všade . Spoje pájené pájkou jsou touto pájkou jen těsněné . Dírky se prorážely durchšlokem do olověné desky , i ve výškách .
Offline
.... zapomněls napsat, že pájka byl kus mědi na klacku s držadlem a nahřívala se v ohni. Auta jezdila na dřevoplyn a názvy ulic byly v němčině ....
Editoval pafik1605 (26-10-2025 09:07:39)
Offline
Už tě vidím, jak taháš nějakou kovadlinku na žebřík a kladívkem proti té kovadlince okapy pod střechou nýtuješ. Pěkná blbost.
Okapy se nikdy nenýtují, nýty porušují plech a v tom místě korozí nýty, pokud to jsou trhací nýty, vypadnou a okapy prokorodují jako první, u pájených okapů vždycky stačí to pájení pořádně umět. Strkat do okapů nějaké nýty, zvláště trhací je vždy nouzovka a záruka toho, že to bude třeba co pár let spravovat, pájené okapy jsou na desítky let bez opravy.
Když o tom houby víš, tak do toho nekecej!
Offline
Radime, bobobo má pravdu. Pz žlaby se nýtovaly a pak pájely. Na jeden spoj měly být použity minimálně 4 nýty. Chodil jsem pomáhat kamarádovi, klempíři ( r.1960-62) a kromě falcování plechových střech jsem mnohokrát právě spojování žlabů prováděl. Nýtky byly ocelové, proto se musely jak píše BoBo, zalít cínem z obou stran. Ještě jich trochu mám.
Pro Pafíka. Pájka byla Sn Pb a pájelo se benzinovými "samodujnými" kempířskými hořáky. To jsou ty takové podlouhlé na rozdíl od lamp opalovacích. Jsou ještě klempíři, kteří to stále ještě takto provádějí. I když jsou k dospozici hořáky PB, tal používají benzinové, protože jsou odolné ve větru.
Offline
Famater napsal(a):
....
Pro Pafíka. Pájka byla Sn Pb a pájelo se benzinovými "samodujnými" kempířskými hořáky. To jsou ty takové podlouhlé na rozdíl od lamp opalovacích. Jsou ještě klempíři, kteří to stále ještě takto provádějí. I když jsou k dospozici hořáky PB, tal používají benzinové, protože jsou odolné ve větru.
Seš moc mladej. To se pájelo v šedesátejch a dále letech. Ještě jednu takovou mám, krásnou, mosaznou.
A před tím se pájelo tím, co jsem psal. Tu jsem kdysi, když jsme vyklízeli kůlnu s tchánovým bordelem, dal cikánům jako šrot. Dnes si kvůli tomu drbu hlavu; je sto způsobů, jak jí použít, a ne jako pájku
.
Offline
Já bych to hodil na komunisty, že tu klempířinu zmršili.
Otec se vyučil klempířem, ještě před válkou a tu klempířinu si dělal na baráku sám. 40 metrů rýn a není tam v rýnách ani jeden nýt. Z toho 15 metrů rýn v pozinkovaném plechu je tady na baráku takových 55- 60 let a bez problémů. Asi 20 metrů rýn dělali před takovými 30 roky nově už jiní, dnes už jsou prorezlé, ale taky tam není ani jeden nýt. Všechno je pájené cínem, s přesahem tak do tří centimetrů a všechno, i přes padání sněhu, který se o to opírá, když pomalu leze ze střechy, drží a drželo.
Ty nýty musí být nějaká náhradní technologie, třeba výpomoc při nekvalitním pájení nebo nýtované rýny jen těsněné klempířským tmelem za studena a podobně.
Jediné nýty, které tam jsou, jsou nýty v držácích rýny, které drží plechové pásky, které drží rýny v držácích. jestli jsem se dobře podíval, tak to jsou sedlářské nýtky.
Offline
Radim napsal(a):
Okapy se nikdy nenýtují
tolik vášní kvůli okapům ![]()
okapy se nýtují, zejména svody a hlavně první díly pod kotlíkem.
Nebo můžeš nacpat do fasády objímky co dva metry.
Zoufalá situace vyžaduje zoufalé řešení.
Před deseti lety jsem zbudoval okap a zjistil že svod není na optimálním místě.
Z lenosti (nechtěl sem nic rozebírat) jsem kotlík demontoval, díru ve žlabu zevnitř přelepil kouskem IPY.
Novou díru na optimálním místě vyřezal akuflexou, nasunul kotlík, koleno pojistil trhacím nýtem a fertik.
Voda nikde nekape.
Tady co žiju je v noci absolutní ticho, ze spánku mě rušil dopad kapek na spodní výpustné koleno.
Nacpal sem do něj tedy přiměřené množství plastových drátěnek na nádobí.
Při menších deštích bylo nádherné ticho bez otravného kapání.
Větší liják ovšem drátěnky z kolena vypudil.
Vrtnul jsem do kolene dvě dírky naproti sobě. Nacpal drátěnky zpět a pod ně prostrčil kus nerezového drátu.
Od té doby mě v noci rušily jen kuny dovádějící po střechách, kdo chodí na traktory ví jak jsem to vyřešil.
Čest práci ![]()
![]()
Offline
Bydlím ve čtvrti, která vznikla ve 30 tých letech min. století. Všechny žlaby byly nýtované a pájené. V té době sice koministi existovali, ale pochybuji že by dokázali tuhle technologii ovlivnit.
Pafíku tobě děkuji, že mě s tím věkem lichotíš. To o čem píšeš se nazývalo kulma (nebo gulma jak kdo). Také jsem to měl, ale použil jsem to jen na zaletování děravého hrnce a brzdové trubičky kterou si švagr náhodou provrtal. Rozklepal jsem dvacetník a tím jsem díru zaplácl, aby mohl dojet domů.
Bourači, člověk si musí umět poradit. Staří klempíři, když byl prorezlý žlak, použili noviny uložené do vrtev barvy (tenkrát fermežové)
Offline
éééra starých zkušených a šikovných řemeslníků končí. Dnešní mlaďoši (pafík, bobo atd
) nic neumí ale poradí si.
Na fosilu mám vodní pumpu, na ní vrtule chlazení s viscospojkou. Vrtuli drží na hřídeli dvě matice stažené proti sobě.
Plochý klíč 32, dva kusy. Již jsem to několik let nerozdělával a zapoměl zda tam je levý nebo pravý závit.
Dle smyslu otáčení kliky by měl být levý. No povolit to nešlo ani s klíči prodlouženými 0,5m trubkami.
Vyzval jsem jednoho mladého přihlížejícího ať se zeptá AI. Během pár sekund přišla odpověď - závit je levý.
Tak jsem zabral na hranici utržení závitu a spoj povolil.
Pafíku buď slušný, nevíš s kým tady hovoříš!
![]()
Offline
Na takové věci je ta jak já říkám "automatická" inteligence dobrá. Při výrobě šetřili, matky neoznačili zápichem.
Offline
bourač napsal(a):
éééra starých zkušených a šikovných řemeslníků končí. Dnešní mlaďoši (pafík, bobo atd
) nic neumí ale poradí si.
Na fosilu mám vodní pumpu, na ní vrtule chlazení s viscospojkou. Vrtuli drží na hřídeli dvě matice stažené proti sobě.
Plochý klíč 32, dva kusy. Již jsem to několik let nerozdělával a zapoměl zda tam je levý nebo pravý závit.
Dle smyslu otáčení kliky by měl být levý. No povolit to nešlo ani s klíči prodlouženými 0,5m trubkami.
Vyzval jsem jednoho mladého přihlížejícího ať se zeptá AI. Během pár sekund přišla odpověď - závit je levý.
Tak jsem zabral na hranici utržení závitu a spoj povolil.
Pafíku buď slušný, nevíš s kým tady hovoříš!![]()
Ty vole, kdybys byl takovej mlaďoch jako já, tak bys nevylezl na jeřáb .... ![]()
Offline
Chápu že možná v technologickém listu je nýtování okapů, ale má zkušenost je, že kvalitně pájené okapy i bez nýtů drží na věky, tedy dokud neproreznou. Tak asi pozinkované železo.
Titan zinek a nová doba jsem si myslel je něco nového. Zatím to vypadá, že lepení v případě okapů je jen lenost či nezkušenost řemeslníka.
Offline
Možná to je český zvyk, okapy nýtovat. Tady na Moravě v MS kraji je možná zvyk okapy pájet bez nýtování.
Offline
Nevím jestli je to český zvyk, tady kousek od Brna, když jsem vyměňoval okapy, byly všechny žlaby nýtované.
Offline