SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Netřeba kreslit, zapojení pomocného trafa je zde
http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic … 071#p86071
já dal trafo 250V/24V, výkon 48VA, neboli na 2A na výstupu
Diodový most jsem dal na 1,5A (šuplíkové zásoby) ale doporučil bych raději 2A a více (např.http://www.gme.cz/diodovy-mustek-b250c1500rd-dio-p227-086)
Zapojení máš přímo na fotce, jednim polem na kleště s mínusem a druhým na hořák kde je plus nebo jak to má DaviCh.
http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic … 032#p83032
Víc píšu v příspěvku:
http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic … 07&p=1
Nejdřív sežen trafo a kondenzátor, jsou to největší položky.
Offline
Díky za odkazy, vlákna jsem přečetl celé a další na které mě to navedlo.
Bohužel mám obavu, že kreslit potřeba bude. Ono totiž to schéma úpravy v odkazu http://www.svarforum.cz/forum/uploads/6 … eni_co.jpg je pro modrou Einhell BT-GW 170 Blue, která má řídící jednotku typu Güde.
Kdežto já mám šedivou Einhell Euro SGA 170 Turbo, která má jinou a to Telwinovic řídící jednotku tj. cca tuhle
Schéma řídící jednotky by mělo vypadat přibližně takto:
I neelektrikář jako já pozná, že to podle schématu v odkazu zapojit nelze, protože má tahle řídící jednotka na konektoru míň pinů
K tomu kondenzátoru. Tak jak to má DaviCh http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic … 032#p83032 se mi líbí, ale mate mě část jeho příspěveku.
DavidCh napsal(a):
... Po připojení kondíku přestane fungovat origo (ne)řídící jednotka, tu je potřeba nahradit za jinou, ideálně s PWM řízením....
Měnit řídící jednotku neplánuji. Má tedy v mém případě kondenzátor smysl?
Díky.
Editoval Francotirador (01-09-2015 13:15:20)
Offline
Tak kluci při výrobě mění zapojení a vypadá to, že zjednodušují. Můžete se podívat co je napsané na součástce vlevo v kroužku
Očekávám, že to bude nějaký triak, např KT.... a pak by opět šlo o stejný druh regulace jako mam já. V tom případě po osazení kondenzátoru musíte mít pomocné trafo, které vlastně už chcete, jen z jiného důvodu.
Offline
Francotirador: Dobrý den, to co psal Charon v původním článku se asi týkalo zapojení kondenzátoru na hlavní usměrňovač, ale když necháte zapojenu desku s elektronikou tak jak je originál. Tedy že je napájena z hl. svářecího trafa. Když dáte malé pomocné trafko, problém by už nemusel být.
V tom přepojení by neměl být problém. Jestli máte zapojení desky jako na předchozí stránce co jste dával, tak odpojíte káblíky označené na konektoru 3 a 5. Vývody nově zapojíte na usměrňovač pomocného trafka, vývod 3 na plus a vývod 5 na mínus. Mělo by to fungovat. U pomocného trafka ale dejte jen usměrňovač, né kondenzátor. Tyhle desky potřebují pulsní proud, s kondenzátorem by nefungovaly.
Editoval varok (29-08-2015 12:15:22)
Offline
To foto co jsem dal je pouze ilustrativní. V mojí je jednotka typ TW114899 (výrobce italský SELMO), nedaří se mi k ní na netu cokoli najít
Na té součástce v kroužku je popis:
TYN
412
MAR 652
Desku jsem se snažil vyfotit (po ruce jsem měl jen mobil a tudíž výsledek nodopadl prezentovatelně), ale spíš se podobá této
http://design77.republika.pl/allegro/P1183576.JPG
nebo
http://www.spaw-serwiscz.pl/images/PL-M … 161-02.jpg
http://www.spaw-serwiscz.pl/images/PL-M … 161-01.jpg
http://www.spaw-serwiscz.pl/images/PL-M … 161-04.jpg
Přesněji kombinace komponentů - šedivý s průhledně modrým.
Offline
TYN 412 - jedná se o tyristor
http://pdf1.alldatasheet.net/datasheet- … YN412.html
a nelze přidat jen kondenzátor na svářecí napětí! Po přidání kondenzátoru dojde k vyhlazení svářecího napětí (zlepší se oblouk) a regulace pojede na maximum. Tyristor potřebuje pro svou správnou funkci průchod nulou a to se usměrněním poruší. Přesně jak varuje DaviCH. Po přidání pomocného trafa a diodového můstku to bude v pořádku.
Podle přiložených fotek se bude jednat o stejné nebo podobné zapojení jako u mého, jen je použita smíšená montáž s SMD součástkama. To je chytré, šetří se místo a nemusí se dělat oboustranný plošnák. Obecné se to zlevnilo a kvalita mohla zůstat.
To. Varok
dobrý nápad, ale nebude to fungovat. Motůrek bude napájen z jednoho konce pomocným trafem a z druhého konce púvodním (svářecím) trafem. Ty zdroje nejsou mezi sebou propojený a tak se motor nebude točit. Obdobně spínač svářecího trafa. Napadá mě nechat vývot 5 (mínus) zapojený a přidat mínus z pomocného trafa, vývod 3 odpojit a místo něho připojit plus z pomocného trafa. Druhá varianta je odpojit motůrek od mínusu ze svářecího trafa a připojit na mínus pomocného a řešit i spínač svářecího trafa. NEMAM TO PROMYŠLENÝ A MŮŽE TAM BÝT JEŠTĚ NĚKDE ZRADA.
To Francotirador:
pokud jste z Prahy, tak se na to mohu podívat a pomoct přímo
Editoval Charon (29-08-2015 15:19:34)
Offline
Charon: Asi jsem to špatně napsal. Nemyslel jsem ty káblíky odpojit přímo na konektoru co je na desce, ale na hlavním usměrňovači. Čísla jsem napsal jen orientačně, aby tazatel věděl o které káblíky jde. Tím, že by odpojil tyhle káblíky přímo na hl. usměrňovači a zapojí na usměrňovač pomocného trafka, tak se všechno vyřeší.
Asi nějak takhle:
Editoval varok (29-08-2015 15:26:39)
Offline
To varok:
jasně, ted tomu rozumim, motor by byl regulován. Ještě se musí vyřešit spínač sítového napětí který je jedním koncem na "+" sváření.
Offline
Hm, tak tohle už nechápu. Jestli myslíte spínač na rukojeti hořáku, tak ten asi nespíná přímo hl. svářecí trafo, ne? Ten spíná nějaké relé, které teprve spíná proud do hl. trafa? nevím, nemám s tímhle zkušenosti. Raději nebudu psát blbiny, aby mistři zase nenadávali.
Offline
To varok: máš pravdu, spíná to relé co je na tištáku a to spína mezi svorkama 6 a 7, připojuje primár hlavního trafa.
Připojuji nové zapojení, červeně a tmavě modře jsou tažené nové dráty, světle modře kreslim kde musí dojít k odpojení starých drátů (na třech místech). Svářecí kondenzátor je také nakreslen červeně, zapojení dle DavidaCH. Já ho mam zapojený za tlumivkou, což je mechanicku horší, ale elektricky mi to připadá lepší.
Otázkou je, zda čínan nešetřil na drátech a zda do hubice ke spínači vedou dva samostatné dráty, nebo zda jeden neni společný ze svářecím + drátem a rozpojení nelze udělat. Pak by se muselo použít zapojeni v kterém se mi nelíbí propojení tištáku ze svářecím napětím.
Při propojování je třeba být opatrný, na tištáku je sítové napětí na plochých svorkách. Zapojení jsem si domyslel (bez znalosti skutečného schematu na tištáku) na základě znalosti mé svářečky a pro to úpravu děláte na vlastní riziko. Je třeba měřit a kontrolovat v době zapojování i prvního provozu.
Editoval Charon (29-08-2015 22:15:07)
Offline
Možná jsem to z vašich schémat špatně pochopil, ale vy máte nakresleno napájení pomocného trafka až z výstupu desky s elektronikou? Hm, co já jsem si dělal svoji svářečku a pár dalších upravoval, tak jsem pomocné trafko napojil přímo za hlavní přepínač. Tedy když se zapne svářečka, tak se zárověň zapne i to malé trafo. Nejsem si jistý, ale myslím, že právě tohle je zrovna typ svářečky, která má do hořáku tahaný jen jeden káblík ke spínači, nedávno to tady někdo řešil.
Offline
Ne, pomocné trafo je napájeno za přepínačem před elektronikou. I kdyby byla elektronika-tišták odpojený, tak pomocné trafo po zapnutí svářečky přepínačem bude pod proudem.
Pokusím se popsat jak jde proud:
Zásuvka fáze, L1, vypínač A1 (v pozici přepínače 1-4 sepnutý), SR tepelná pojiska sepnutá, pomocné trafo, A2 sepnutý (v pozici přepínače 1-4 sepnutý), L2, zásuvka nula
Offline
Aha, takže ty vývody 6,7 a 8 jsou vstupy do desky s elektronikou, které asi napájí to malinké trafko na desce a zároveň to jde asi přes výkonové relé, které spíná proud svářečkou? Tak už to chápu. Tak v tom případě máte to pomocné trafo zapojené asi dobře. Omlouvám se za zmatky.
Offline
Ano, je to tak. Vývody 6,7 a 8 jsou vstupy do desky s elektronikou.
V pohodě, jsem rád za kontrolu a díky.
Offline
Děkuji Charonovi (vlastně i varokovi). O víkendu jsem byl pryč, s myšlenkou dát sem ke kontrole schéma jak jsem z popisu to zapojení pochopil já.
A po návratu koukám, že tak jak jsem to měl provizorně v hlavě se shoduje s
Ještě prověřím zakabelování spínače v rukojeti. Nejsem si na 100% úplně jist, ale myslím, že je + připojeno už ve svářečce na usměrňovač a do hořáku vedou 2 kablíky.
Pokud tomu tak není, raději chybějící kablík provleču (zdá se mi to korektnější než na desce "míchat" dvě napětí).
Kondenzátor zapojím přesně tak jak to má mechanicky DaviCh, a s největší pravděpodobností použiji i stejný typ (vybíjecí odpor taktéž).
Ještě jednou díky za podporu.
PS. Jo vlastně jsem se nakonec donutil schéma v Photoshopu pro přehlednost překreslit - snad jsem v něm něco nezmastil.
Editoval Francotirador (01-09-2015 14:06:24)
Offline
To nově nakreslené schéma vypadá dobře. Tak nakonec máte ještě klasický Telwin hořák, který má ještě dva drátky ke spínači. Takže bez složitějších úprav.
Offline
Ještě bych potřeboval poradit, jestli jsem nevybral součástky blbě. Jsem si myslel, že to bude jednodušší
Úplně přesně stejné jako použil DaviCh se mi nedaří najít
Napájecí trafo: Asi tohle http://www.ges.cz/cz/ei66-35-124-GES07506925.html. Nevadí, že je zalité (kvůli teplu)? Mohl by se použít i tento http://www.ges.cz/cz/transformator-toro … 7000.html, nebo toroidní není vhodný?
Usměrňovací můstek: http://www.gme.cz/diodovy-mustek-b250c1 … o-p227-086 . Mohl by být třeba i tento http://www.ges.cz/cz/mustek-usmernovaci … 00450.html ?
Kondenzátor: Tady jsem poněkud ztracen, ani KEMET ani RIFA 33000uF/70V (či /68V) se mi nedaří najít. Poradíte nějaký kvalitní šroubovací, který bude mít relativně vysokou životnost.
Vybíjecí odpor: http://www.gme.cz/rmo-820r-10w-5-p114-525 . Mohl by se jako náhrada použít tento http://www.ges.cz/cz/ax10w-680r-GES05302052.html nebo je hodnota 620R málo a musím shánět ten 820R?
Díky
Editoval Francotirador (01-09-2015 11:04:35)
Offline
S kondenzátory nemám zkušenosti, ale není 33F moc? Nestačilo by třeba i 10 nebo 20F? Odpor je jen na vybíjení kondíku.
Trafo může být jakékoliv, možná by šlo i to toroidní. Zkuste mrknout na aukro, bazoš apod. Možná tam najdete starší a ještě ušetříte. Občas tam takové trafa prodávají třeba za 100,- kč apod.
Můstek by měl stačit, ale tyhle typy se musí dobře chladit, hodně se hřejí. Osobní zkušenost.
Offline
Jak píše varok, všechno co uvádíte splnuje požadanky. Trafo a kondik nemusí být nový. Trafo 24V od 2A nahoru. Kondik 10-40 mF na 63V -100V, šroubovací kontakty nebo plíšky (na větší proudy, třeba do zesilovačů). Lze dát kondenzátory paralelně a kapacitu sčítat.
Offline
Hlavně nepodcenit vývody toho kondíku!!! Možná bych ještě ten kondík RIFA 33mF/70V sehnal...
Offline
varok napsal(a):
S kondenzátory nemám zkušenosti, ale není 33F moc? Nestačilo by třeba i 10 nebo 20F? Odpor je jen na vybíjení kondíku. ...
To já taky netuším jestli 33000μF není moc. Ten RIFA (či Kemet) se zdá kvalitní. Z pohodlnosti budu věřit faktu, že je to vyzkoušené a půjdu touto cestou - znalostmi se necítím na nějaké experimenty. All tady píše, že má ověřeno dokonce 40000μF, tak snad těch 33mF bude OK
varok napsal(a):
.... Můstek by měl stačit, ale tyhle typy se musí dobře chladit, hodně se hřejí. Osobní zkušenost.
Už mám vymyšlen hliníkový držák s žebry na ten kulatý B250C1500RD http://www.gme.cz/diodovy-mustek-b250c1 … o-p227-086 , aby byl můstek hezky před ventilátorem.
DavidCh napsal(a):
Hlavně nepodcenit vývody toho kondíku!!! Možná bych ještě ten kondík RIFA 33mF/70V sehnal...
Měl bych o 1 kus zájem. Poslal jsem e-mail.
Editoval Francotirador (01-09-2015 11:01:45)
Offline
S tím malým můstkem B250C1500 nemám nejlepší zkušenosti, dal bych radši výkonnější, třeba čtyřampérový B250C4000. Motorek při záběru z nulových otáček má dost velký odběr. Chladič na můstek pak už není potřeba. Před ventilátor si dejte hlavně ten kondík.
Editoval Zdenek11 (01-09-2015 11:36:26)
Offline
Už se to řešilo . Jaký že je ten odběr ?
Offline
Jaké odběry mají různé motorky posunu při rozběhu nevím, ale po dlouholeté zkušenosti s některými asijskými součástkami je radši předimenzuju než pak řešit, proč nevydržela ani poloviční zatížení podle údajů v katalogu. Jedná se o rozdíl 8,- Kč a odpadne chladič, tak nevím, proč je tady zase něčí potřeba na sebe upoutávat pozornost.
Edit.: Našel jsem tady jeden příspěvek, kde se měřil odběr motorku posuvu, byla to výměna dvou za čtyřkladku.
"Tak jsem se o vikendu dostal na chatu a zatím jsem neměl čas to namontovat,musel jsem dělat okolo.Zkusil jsem jen jestli ten posuv dostanu do svářečky.Vypádá to že po nějakých úpravách se to povede,zatím jem jen provrtal a přiletoval kulatinu ke šroubu na zpasování posuvu k eurozásuvce.Pořád mě víc bolí ta elektronika.Starý posuv má 1,5A a nový má 3,5A.Zkoušel jsem ho zapojit jen vedle a jede i při brzdění kladek rukama.Nevím jestli to pak při delší zátěži vydrží.Transformátor je dělený 24V pro posuv a pak je tam ještě vývod pro ovládací desku,asi jiný volty.Napadlo mě tam dát ještě jedno výkonější trafo jen na 24V,ale nevím jestli by to vydržely ostatní součástky.V elektornice jsem na tom hodně slabě,tak mě nekamenujte."
Editoval Zdenek11 (01-09-2015 12:55:24)
Offline
Zdenek11 napsal(a):
S tím malým můstkem B250C1500 nemám nejlepší zkušenosti, dal bych radši výkonnější, třeba čtyřampérový B250C4000. Motorek při záběru z nulových otáček má dost velký odběr.
OK poslechnu Tenhle plochý typ http://www.gme.cz/diodovy-mustek-b250c4000-p227-046 vyhovuje?
To, že trafo má na výstupu jen 2,25 A nevadí?
Ještě mi vrtá hlavou nelogické chování ventilátoru při přehřátí. Nepřijde mi smysluplné, aby vypnul od ochrany taky - naopak by měl chladit o sto šest, aby tepelka odpadla co nejdřív. Podle schématu by se ventilátor měl i takto chovat (alespoň si to myslím). Jo a jak jsem zmínil dříve vlastně se ani nerozsvítila kontrolka přehřátí
Nesetkal se někdo, kdo tuto svářečku vlastní se stejným jevem?
Nenapadá mě nic jiného, než že soudruzi z NDR u Einhellů ventilátor připojili na blbé svorky pakeťáku.
Budu to muset prohlédnout, ale když jsem dával Mezaxial tak mám v matné paměti, že je napájení ventilátoru momentálně zapojeno na stejné svorky mezi kterými je "hranatá součástka " která dle schématu odpovídá kondenzátoru mezi svorkami 2 a 3. Jesli tomu tak je, pak nechápu proč ventilátor jede v jakékoli poloze (kromě 0 ) - nárok by měl jen v poloze 1.
Bohužel je fyzicky pakeťák (svorky) očíslován jinak než ve schématu (viz foto náhradního dílu) a označení A1, A2 na něm není.
Holt budu muset svazky rozvázat a jít po kablíkách kam co vede.
Offline