SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 30-10-2007 09:18:48

Wehrner
Člen
Registrovaný: 16-05-2007
Příspěvky: 47

Řezání uhlíkovou elektrodou a invertorem

Rád bych se někoho zkušeného zeptal na možnosti řezání materiálu uhlíkovou elektrodou a invertorem. Prosil bych popsat trochu všeobecně, výhody a nevýhody, možná úskalí... Mám jenom kusé informace.
Dále nevím úplně přesně, jak tato metoda funguje resp.: používá se dutá elektroda a tavený materiál je vyfukován médiem, nebo se řezaný materiál pouze odtavuje při hoření oblouku plnou elektrodou???
Jde mi o to, že bych potřeboval svépomocí nařezat - z důvodu manipulace - velké (těžké) kovové rámy z profilů a plechů. Konstrukce není nijak předepjatá, ani zatížená, jde pouze o manipulační úpravu > zkrátka likvidaci a odvoz. Flexu mám 150mm, ale profily rámů jsou šíleně členité a přeplátované - nechám na tom ruce i flexu, navíc průměr kotouče je nedostatečný. Pálící soupravu nemám možnost sehnat k zapůjčení.
Zajímá mně, jestli by bylo možné využít tuto možnost a také, zda-li tato metoda nebude příliš neekonomická - viz. spotřeba & cena elektrod.
Invertor mám Selco Genesis 140A (120A/60% a 100A/100%)

Díky za odpovědi, rady, či tipy

Wehrner

Pozn.: bylo by možné v dané aplikaci použít speciální elektrody ESAB OK 21.03 ??????

Editoval Wehrner (30-10-2007 09:55:42)

Offline

 

#2 30-10-2007 10:13:52

admin
Administrator
Registrovaný: 07-06-2006
Příspěvky: 1152
Web

Re: Řezání uhlíkovou elektrodou a invertorem

O řezání obalenou elektrodou chystám článeček. Jen kvůli vám jsem zatím v předstihu uvolnil ke stažení popis principu a vlastního řezání běžnou rutilovou elektrodou ER117. Je to psané v době, kdy se o elektrodě OK 21.03 ještě nevědělo. Já bych volil právě tu 21.03. Podle výrobce je určena pro drážkování, děrování a řezání ocelí, šedé litiny a neželezných kovů s výjimkou čisté mědi při použití standardního svařovacího zařízení. Rychlost řezání 1-1.5m/min. OK 21.03 je rutilka. To znamená, že se připojuje na trafo nebo na MINUS pól usměrňovače či invertoru.

Offline

 

#3 30-10-2007 10:20:36

arno
Moderator
Registrovaný: 02-08-2007
Příspěvky: 778

Re: Řezání uhlíkovou elektrodou a invertorem

Nazdar pozri toto
http://www.binzel-abicor.com/upload/pdf … iarc_d.pdf

Podľa mňa tvoj invertor je príliš malý na vypalovanie. Ja som skúšal vypalovať na 300-400A zo špeciálnim horákom ktorý má vyfukovanie materiálu pomocou vzduchu. Ale bolo tu niekde na diskusii že existujú elektródy ktoré nepotrebujú vyfukovanie ,od EASBu.


Zablokovaný z vlastní vůle z důvodu napadení jiným uživatelem.

Offline

 

#4 30-10-2007 12:34:28

Wehrner
Člen
Registrovaný: 16-05-2007
Příspěvky: 47

Re: Řezání uhlíkovou elektrodou a invertorem

Zatím Vám moc díky - to je super. Na článeček si určitě počkám, není to zatím nijak akutní.
Co se týče nedostatečného proudu, vyzkouším invertor a případně vytáhnu (asi koněm) ze šopy stařičký KS 250 ;-)
Potíž je taky v tom, že na ESABU nikde neuvádí doporučený proud pro OK 21.03 - vůbec tam chybí nějaké podrobnější údaje....

Wehrner

Offline

 

#5 30-10-2007 14:08:39

admin
Administrator
Registrovaný: 07-06-2006
Příspěvky: 1152
Web

Re: Řezání uhlíkovou elektrodou a invertorem

V katalogovém listě jsou u OK 21.03 následující doporučené proudy:

Pr. 2,5 ........... proud 100 - 120 A
Pr. 3,2 ........... proud 130 - 180 A
Pr. 4,0 ........... proud 170 - 230 A

Takže to asi opravdu bude chtít tu Káesku... smile

Offline

 

#6 30-10-2007 16:02:37

cipisek32
Člen
Místo: Brno
Registrovaný: 05-09-2007
Příspěvky: 302

Re: Řezání uhlíkovou elektrodou a invertorem

JJ kua na pálení sem použival UTA 315 pane to byla jízda . EB 121 3,15  cca 200A
( prostě sem otočil poťákem ) , ale jen kousky ne žádné hromady šrotu ,protože elektrody jen svítí a mizí :-).Ještě že za komoušu sem si jich doma dost nashromáždil.


Kitin 170LA

Offline

 

#7 06-01-2008 15:27:30

lukas
Člen
Registrovaný: 19-04-2007
Příspěvky: 466

Re: Řezání uhlíkovou elektrodou a invertorem

půjde řezat uhlíkovou elektrodou 3 mm plech se svářečkou WTU 315 a jaká bude přesnost řezu

Offline

 

#8 06-01-2008 15:48:49

cipisek32
Člen
Místo: Brno
Registrovaný: 05-09-2007
Příspěvky: 302

Re: Řezání uhlíkovou elektrodou a invertorem

s WTU řezat de 315 umí i víc mm ,elektroda nevím dej 2,5 200A a uvidíš ,ale ta přesnost nevím nevím flexka bude lepší.


Kitin 170LA

Offline

 

#9 31-10-2008 16:52:52

killer
Zablokovaný
Registrovaný: 19-09-2007
Příspěvky: 549

Re: Řezání uhlíkovou elektrodou a invertorem

dneska jsem si zkusil drážkovat 600A, pro predstavu - drazkuji tubusy pro vetrne elektrarny firma se jmenuje tusim Siag a sidli v chrudimi.

Editoval killer (28-09-2009 20:23:25)


Servis, revize, MIG/MMA/TIG/PLASMA/SPOTTERY - svářeč amatér.
Hlášky z praxe: "Včera bylo pozdě!" "Neexistuje nejde" "Nemožné na počkání, zázraky do tří dnů" "Já jsem tak dobrej, kdybych byl ještě lepší, tak mě zakážou!"

Offline

 

#10 17-09-2009 09:44:09

Ondra78
Člen
Místo: Bolehošť - Lipiny
Registrovaný: 12-08-2009
Příspěvky: 70
Web

Re: Řezání uhlíkovou elektrodou a invertorem

admin napsal(a):

O řezání obalenou elektrodou chystám článeček. Jen kvůli vám jsem zatím v předstihu uvolnil ke stažení popis principu a vlastního řezání běžnou rutilovou elektrodou ER117. Je to psané v době, kdy se o elektrodě OK 21.03 ještě nevědělo. Já bych volil právě tu 21.03. Podle výrobce je určena pro drážkování, děrování a řezání ocelí, šedé litiny a neželezných kovů s výjimkou čisté mědi při použití standardního svařovacího zařízení. Rychlost řezání 1-1.5m/min. OK 21.03 je rutilka. To znamená, že se připojuje na trafo nebo na MINUS pól usměrňovače či invertoru.

Návod srozumitelný, jen se zeptám, postup řezání je stejný i s OK 21.03 ?


Omicron GAMA 160 / Einhell CEN 150 TURBO / Einhell CEN 200

Offline

 

#11 03-01-2011 13:11:46

Riso SK
Zablokovaný
Registrovaný: 06-11-2010
Příspěvky: 857

Re: Řezání uhlíkovou elektrodou a invertorem

Mám otázočku smile . Dá sa rezať uhlíkovou elektródou , tak aby my spálený kov vyfukoval vzduch s kompresora ? Ďakujem


Napadání jiných, duplicitní účet. Proto ban.

Offline

 

#12 03-01-2011 21:18:40

Riso SK
Zablokovaný
Registrovaný: 06-11-2010
Příspěvky: 857

Re: Řezání uhlíkovou elektrodou a invertorem

Riso SK napsal(a):

Mám otázočku smile . Dá sa rezať uhlíkovou elektródou , tak aby my spálený kov vyfukoval vzduch s kompresora ? Ďakujem

Poprípade , pre vyššiu presnosť a rýchlosť rezu púšťať na rez čistý kyslík .


Napadání jiných, duplicitní účet. Proto ban.

Offline

 

#13 03-01-2011 22:47:52

Edison
Člen
Registrovaný: 02-02-2010
Příspěvky: 579

Re: Řezání uhlíkovou elektrodou a invertorem

no len aby sa to nespravalo potom ako kyslikova kopija big_smile

Offline

 

#14 03-01-2011 22:58:22

Riso SK
Zablokovaný
Registrovaný: 06-11-2010
Příspěvky: 857

Re: Řezání uhlíkovou elektrodou a invertorem

Možno , ale asi nevieš , že i v plazme sa občas používa kyslík na veľmi čistý rez . A dám Ti otázku , zo školy vieš že ako nastávajú reakcie , ak na žeravý kov pustíš vzduch a ak na žeravý kov pustiš kyslík , pri akom plyne sa kov odpáli skôr ?


Napadání jiných, duplicitní účet. Proto ban.

Offline

 

#15 04-01-2011 16:06:48

Riso SK
Zablokovaný
Registrovaný: 06-11-2010
Příspěvky: 857

Re: Řezání uhlíkovou elektrodou a invertorem

Je tu niekto kto by my to popísal ako ta uhlíková el. funguje ? A či by sa to dalo urobyť s tým vzduchom , alebo kyslíkom .


Napadání jiných, duplicitní účet. Proto ban.

Offline

 

#16 04-01-2011 19:02:44

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1073

Re: Řezání uhlíkovou elektrodou a invertorem

Nejsem odborník přes pálení, proto nic k autogenu a plynům, ať přispějí jiní. Takže jen zkušenosti k řezání elektrodami. 
Uhlíková, např. Phoenix Nut K, má výhodu ve vyší produktivitě a nižší ceně (ne kilové za elektrody, ale poměr cena a množství vydrážkovaného kovu). Nevýhodou je nutnost silného zdroje, příslušenství (kleště), stlačeného vzduchu a nauhličení povrchu. Takže min. 500A svářečka, má-li to za něco stát 6-8 barů tlak, speciální kleště, nepořádek a hluk, doporučení jen pro nelegované oceli.
Princip je, že oblouk mezi materiálem a uhlíkovou elektrodou roztaví povrch a stlačený vzduch ho odfoukne pryč.
Obalená, např. UTP 82 AS, Böhler FOX NUT, běžná svářečka a kleště (2,5x350 150-250 A, 3,2x350 200-300 A, 4,0x400 250-450 A), žádný kompresor, žádný hluk, málo nepořádku, vhodná i pro litinu, nerez, neželezné kovy.
V praxi se uhlíková používá pro drážkování velkých svarů v průmyslových provozech na nelegovaných ocelích. Obalená je pro menší práce, drážkování malých svarů na legovaných materiálech, trhlinách v litině, nástrojích atd., na montáži, na běžných svářečkách atd., je to ale pomalejší a trochu dražší, ale s čistějším řezem.
Popis a postup:
Silně obalená drážkovací elektroda UTP 82 AS může být použita pro kovové materiály. Umožňuje nejjednodušší vydrážkování svarů, vad, trhlin, zkorodovaných míst atd. Lze ji použít i k řezání. Elektroda snadno zapaluje a vyvíjí silný tlak plynu, čímž je dosaženo čisté a hladké drážky. Výhodou je možnost použití běžné svářečky, běžných kleští, není nutný přívod stlačeného vzduchu, okolí není zatěžováno enormním hlukem a nečistotami. Určeno pro feritické i austenitické oceli, lité oceli, litiny i neželezné kovy.
Připojení na =- nebo střídavý proud. Je-li to možné, doporučuje se díl mírně sklonit ve směru práce, aby natavený kov lépe odtékal. Zapálit oblouk, sklonit elektrodu co nejvíc k materiálu (úhel ca. 15°) a mírně tlačit dopředu. Opakovat pohyb několik mm vpřed a lehce zpět. Materiál, který zůstal na okraji drážky, odstranit kladívkem na strusku. Před dalším svařováním povrch mechanicky opracovat do kovového lesku.

Editoval JardaK (04-01-2011 19:04:11)

Offline

 

#17 04-01-2011 19:13:48

Riso SK
Zablokovaný
Registrovaný: 06-11-2010
Příspěvky: 857

Re: Řezání uhlíkovou elektrodou a invertorem

Viem , počul som aj o tých  obalených elektródach , ale myslel som žhaviť kov uhlíkovou elektródou , ktorá predpokladám že sa topí málo , a na žeravý kov pustiť čistý kyslík , myslím že rezy by boli čisté a zrovnateľné s autogénnym rezaním . Len či by sa to dalo , lebo viem že v plazme sa občas používa aj kyslík , ale či by sa to dalo pri tomto ? smile


Napadání jiných, duplicitní účet. Proto ban.

Offline

 

#18 04-01-2011 19:32:55

Riso SK
Zablokovaný
Registrovaný: 06-11-2010
Příspěvky: 857

Re: Řezání uhlíkovou elektrodou a invertorem

Po uhlíku ostávajú okoviny , ja som to skúšal s trafom 30 V a 4 A čiže nič moc , z uhíka sa neuberalo , iba bol žeravý , oblúk to držalo v pohode ale nič nehrialo , oblúk bol medzi el. a hliníkovou doskou . Ja to chcem urobyť nejak cez ofukovaciu pištoľ na kompresor , alebo druhá varianta je prerobyť nejak rezací horák na autogén , ak jeden zničím z tej zbierky nikomu to vadiť nebude smile , ale skôr by som to urobil cez tu pištoľ . Myslím si že ak pustíš kyslík na žeravý kov tak zhorý oveľa prudšie a rýchlejšie ako na vzduchu a podruhé je nevíhoda , že vduch na tom horáku ma zaúlohu elektródu chladiť , a kyslík podporuje horenie , čiže spotreba elektrôd stupne asi tak o 80 % . Ale výsledok bude neporovnateľný . Skúsim niečo navrhnúť a dostať to na papier a potom to zavesím tu na fórum .


Napadání jiných, duplicitní účet. Proto ban.

Offline

 

#19 04-01-2011 22:40:06

Riso SK
Zablokovaný
Registrovaný: 06-11-2010
Příspěvky: 857

Re: Řezání uhlíkovou elektrodou a invertorem

Ak chceš fúkať vzduch , musíš navrhnuť nejaký horák , na fukanie vzduchu by bolo potreba kompresor , alebo tlakovú fľašu na vzduch , na kyslík je len fľaša . U mňa problém s kyslíkom nieje , mám ho dosť smile aj na vzduch mám kompresor , už len vymyslieť ten horák . Skús niečo navrhnúť daj to na papier a foto daj na fórum smile . Ak máš fľašu CO2 tak ju ani nenapájaj smile to by nerezalo , ale hasilo smile . Poviem ti to takto , ani u kyslik + PB nemáš bohvieaký tepelný výkon , stačí to kus nahriať a potom hup , pustíť na to kyslík , vzduch sa používa len na vyfukovanie kovu z rezanej medzery . Skôr by som tam pustil kyslík , ale vravím spotreba elektrôd rapídne stúpne , ale zas výsledkom budeš prekvapený . Netreba toľko natavovať ako keď by si na to púšťal vzduch . Vzduch sa používa ešte pri rezaní s vodíkovým plameňom .


Napadání jiných, duplicitní účet. Proto ban.

Offline

 

#20 05-01-2011 22:33:03

Edison
Člen
Registrovaný: 02-02-2010
Příspěvky: 579

Re: Řezání uhlíkovou elektrodou a invertorem

ale ta elektroda bude odhorievat alebo nie? lebo mam v hlave taky planok ale to je len pre elektrodu ktora my neodhorielvala?sksim nieco nacrtnut hodim to sem

Offline

 

#21 05-01-2011 23:38:23

michal2009
Člen
Místo: Hlohovec-SK
Registrovaný: 23-12-2010
Příspěvky: 174

Re: Řezání uhlíkovou elektrodou a invertorem

tu su nejake informacie o OK 21.03
http://www.froweld.cz/fotky3812/fotov/_ … K_2103.pdf


kitin1900hf , 9100X

Offline

 

#22 05-01-2011 23:43:46

Riso SK
Zablokovaný
Registrovaný: 06-11-2010
Příspěvky: 857

Re: Řezání uhlíkovou elektrodou a invertorem

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/2385_rezanie_uhl_elek.jpg


Napadání jiných, duplicitní účet. Proto ban.

Offline

 

#23 05-01-2011 23:54:08

Riso SK
Zablokovaný
Registrovaný: 06-11-2010
Příspěvky: 857

Re: Řezání uhlíkovou elektrodou a invertorem

Tak , je to tu , ten vyplod mojej fantázie smile . Časti sú popísané po anglicky , aby to vzbudzovalo istu profesionalitu big_smile . Ale nie teraz vážne , myslím si že tak ako som to nakreslil by to bolo veľmy dobré riešenie , tá ofukovacia pištoľ od kompresora má pracovný tlak od 6 - 8 atm. čo je pre nás výborne , čím vyšší tlak tým je to lepšie . Ďalej , je to nakreslené z veľkej vzdialenosti od materiálu , ale logicky každému dôjde , že ak to priložím bližšie tak za prvé ,  oblúk bude mať nižšiu tendenciu vyhasínať , rýchlejšie sa kov nažhaví a podruhé , vzduch je púšťaný z bližšia , čiže menšia rezna škára . Nieje to celkom domyslené , chcem aby sa trysky dali meniť , na základe veľkosti reznej škáry . Už len vymyslieť na to nejaký držiak elektrôd a bude to funkčné , no múdre hlavičky smile potrebujem pomoc , niečo tomu nákresu chýba a je to držiak elektrôd , tak Vás prosím porozmýšľajte a doplňte ho tam smile . No Edison tak vidíš môj návrh , ako sa Ti pozdáva ? smile


Napadání jiných, duplicitní účet. Proto ban.

Offline

 

#24 06-01-2011 13:50:22

Riso SK
Zablokovaný
Registrovaný: 06-11-2010
Příspěvky: 857

Re: Řezání uhlíkovou elektrodou a invertorem

No niečo také by som chcel použiť smile . Tak fórum je nato aby sme niečo nového vyrobili a rozprávali sa o tom a poradili si smile . Tak tá tryska by mala byť , no ja by som ju chcel vymeniť za tu ktorá je na autogennom horáku , meď sa síce zahreje ale s ničím sa nezlúči , čiže nemôže sa stať že sa privarí . Ďalej k tomu vzduchu , nemalo by to prskať , ty to nahreješ a uvidíš v prilbe kedy je kov nahriaty , na ten nahriaty kov pustíš tlak vzduchu , jasne , že kus sa odrazí aj do teba , ale ak ten materiál prepáliš už to pôjde jedna radosť , nebude to prskať do teba , lebo všetky " iskry " pôjdu na zem . Ešte treba vymyslieť držiak na elektródy , lebo elektroda časom z nej niečo odletí tak aby sa dala posúvať . Tak Edison , niečo vymysli smile . Neviem koľko stojí uhlíková elektróda u nás na Slovensku , ale náklady su minimálne ofukovaciu pištoľ kúpite do 5 € no prosto náklady by nemali presiahnúť 10 € . Potiažmo ak chceš púšťať kyslík na rezaný kov namiesto vzduchu tak náklady stúpnu , záleží akú máš fľašu na kyslík . 10l kyslíku stojí 10 € bez DPH . Tak Edison , ak sa Ti chce tak vymysli nejaký držiak na tú elektródu , nesmie sa veľmi zahrievať , lebo tam pôjde niekedy aj 150 A . smile Diky .


Napadání jiných, duplicitní účet. Proto ban.

Offline

 

#25 06-01-2011 15:12:30

jole
Člen
Místo: Ústí nad Labem
Registrovaný: 26-05-2010
Příspěvky: 391

Re: Řezání uhlíkovou elektrodou a invertorem

Edison napsal(a):

takze tavy sa alebo nie? smile

Uhlíková elktroda se netaví, pouze uhořívá. Ale jenom pomalu, dá se to uvést v milimetrech za minutu hoření. Pár takových elektrod mám, průměru 6mm, takže jdou uchytit do normálních svařovacích kleští. Jsou opatřeny měděným obalem ze slabého plechu, protože uhlík je velice křehký a při nepatrném nárazu se láme. Používám je, když potřebuji něco ohřát, třeba zarezlý šroub nebo při výměně ložisek k nahřátí starého ložiska kvůli následnému smrštění. Při tom však používám pouze malé proudy. Řezat jsem tím nezkoušel. Na to používám plazmu. Jole.

Editoval jole (06-01-2011 15:14:42)

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2019


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS