SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 22-10-2010 08:49:22

magi
Člen
Místo: Třebíč
Registrovaný: 11-10-2007
Příspěvky: 53

Startovací zdroj 24V

Zdravím všechny kapacity. Potřebuju postavit zdroj 24V DC pro napájení spouštěče z V3Sky. Jedná se o stabilní motor Slavia 27hp a tento nebude umístěn ve vozidle, ale stát pořád na jednom místě (malá kogenerace). Tedy je nesmysl tam provozovat a udržovat baterky. Můj dotaz: jaké napětí dávají běžné trafo svářečky (RTB, JS a podobné), popřípadě jaké trafo by na toto šlo použít. Je mi jasné že toto umí různé usměrnovače jako ZU315, UTA200-1  a další, ale ani jednu z nich nevlastním a kupovat ji mi přijde dost nákladné.

Offline

 

#2 22-10-2010 10:44:54

ZDENÁL
Člen
Registrovaný: 03-01-2009
Příspěvky: 948

Re: Startovací zdroj 24V

Na to se používají startovací vozíky. vyrábí je například firma Telwin.Trafo které by nic nestálo bohužel asi použít nepůjde, nebot je potřeba krátkodobý výkon cca 800A a víc.Nehledě k tomu že se jedná ostejnosměrný proud a tak je nutno použít i usměrnění.

Offline

 

#3 22-10-2010 16:54:43

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 2772

Re: Startovací zdroj 24V

Já bych řekl, že 800 ampér je mezní odebíraný proud, pokud motor je zatuhlý. Vždyť je to při 24 voltech skoro 20 kilowatt.  Pokud je motor v dobrém stavu, mohlo by podle mně na 24 voltech stačit klidně i 100 - 150 ampér. Viděl jsem startovat vejtřasku z baterií, kde borec večer do vyvařené baterie nalil vodu, přes noc se to nabíjelo a ráno startoval, ta baterka určitě nedávala 800 ampér.....  Na to by už stačila běžná svářečka, jen by se muselo ošetřit to vyšší napětí a potom napěťové špičky, které by vznikly, pokud by na kartáčkách startéru byl odebíraný proud najednou přerušen. Případně v  http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic … 06&p=1 má diskutující k dispozici třífázová usměrněná trafa na 24 volt 30 ampér, ty by po posílení usměrňovače mohly dávat krátkodobě 100 i více ampér....
Jinak ale dvě obyčejné startovací baterie 12 volt spojené do série je investice cca 3000 Kč, možná by stačilo je jen udržovat nabité nějakou nabíječkou a stačilo by to. Nebo ty baterie posilovat nějakým pomocným zdrojem třeba z usměrněné svářečky nebo invertoru přes nějaký velký vinutý odpor a přípojovač třeba s výkonovými MOSfety....
Případně, pokud budou stejné jako v autě, je občas rotovat a tím si zvýšit životnost baterky v autě...

Offline

 

#4 23-10-2010 17:45:29

Edison
Člen
Registrovaný: 02-02-2010
Příspěvky: 579

Re: Startovací zdroj 24V

ako pisal radim kupit dve autobaterie  do serie zapojit a tie autobaterky napojit na UDRZIAVACI nabijac,neco take co do tych bateriek nebude pustat v kuse 1A ale malicky prud na udrzanie ich napetia a kapacity

Offline

 

#5 25-10-2010 08:23:16

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 3084

Re: Startovací zdroj 24V

Je zde otázka , jestli bude připojen jen startér . Potom by nemělo připojení svářečky s usměrněním dělat problém . Chvilkové přepětí by neměl být pro startér problém . Ale odhaduji , že to musí být svářecí zdroj alespoň na 250A . Aku stejně odejdou  když se nepoužívají , z praxe snad ještě dříve , než když jsou v normálním provozu . To platí i při použítí udržovačky .

Offline

 

#6 25-10-2010 09:54:54

ZDENÁL
Člen
Registrovaný: 03-01-2009
Příspěvky: 948

Re: Startovací zdroj 24V

Určitě to bude starter a žhavení. To žhavení má taky nějaký odběr.Trafo z RTB 3 nebo z JS asi stačit nebudou.

Offline

 

#7 25-10-2010 10:37:41

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 3084

Re: Startovací zdroj 24V

Vejtřas má pro žhavení jen Rudé právo , když ho stejně , jako ten vejtřas seženeš . smile

Offline

 

#8 25-10-2010 20:53:26

Edison
Člen
Registrovaný: 02-02-2010
Příspěvky: 579

Re: Startovací zdroj 24V

tak na to bude stacit KM 350ka,to je uz iny hukot ked som pocul jak ujkovy zalepilo elektrodu,a zatazitel je 270A 100% a 350A 60%

Offline

 

#9 26-10-2010 11:31:40

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 2772

Re: Startovací zdroj 24V

bobobo napsal(a):

Aku stejně odejdou  když se nepoužívají , z praxe snad ještě dříve , než když jsou v normálním provozu . To platí i při použítí udržovačky .

V autě Aku odchází, když vlivem stáří zkřehnou desky a vlivem otřesů se začnou rozpadat. V stacinárním provozu otřesy nebudou, pokud Aku nebude umístěno nějak nešikovně blízko motoru.  Desky tedy budou křehnout, ale držet, dokud křehkost nepřesáhne takové hranice, že obvykle vlivem vysokého proudu při startování se najednou nebo velice rychle nerozsypou.... Bude tedy hodně záležet na odebíraném proudu při startování, jak moc bude větší odběr toho proudu proti odběru při startování osobáku.
Potom bude obrovsky záležet na nadstavení té udržovačky. Nesmí být nadstaveno napětí, při kterém akumulátor už plynuje, protože dlouhodobě takové napětí přispívá k křehnutí kladné elektrody, napětí musí být nižší. Jedině až pokud bude akumulátor na konci své životnosti, je možné za cenu urychlení stárnutí zlepšit jeho parametry zvýšením udržovacího napětí na plynovací.

Co se týká přepětí, neobávám se ani tolik přepětí daného svařovacím napětím, ale indukčnímu přepětí danému přerušením proudu ze svářečky na kartáčku startéru, to by mohlo vyskočit na stovky voltů a odvařit třeba usměrňovač svařovacího trafa nebo i invertor, pokud by ta indukčnost byla ve startéru.

Editoval Radim (26-10-2010 11:36:53)

Offline

 

#10 27-10-2010 07:45:55

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 3084

Re: Startovací zdroj 24V

Ani v jednom případě tomu tak není . Opravdu nepoužívaný AKU odejde právě bez zjevné příčiny a za druhé odepnutí svářečky (pochopitelně v primáru) bude zatížení trvalé až do okamžiku odepnutí .

Offline

 

#11 27-10-2010 10:14:46

pkougl
Člen
Místo: Kralupy
Registrovaný: 26-12-2009
Příspěvky: 62

Re: Startovací zdroj 24V

To je pravda, mam to v práci mnohokrát vyzkoušeno že baterie na stabilních strojích vydrží do 5 let a jsou ko, a to nejsou žádné levné aku, udržované dobíječem.

Offline

 

#12 19-11-2010 08:35:32

magi
Člen
Místo: Třebíč
Registrovaný: 11-10-2007
Příspěvky: 53

Re: Startovací zdroj 24V

Do startéru teče 140 - 160A. Už jsem sehnal trafo 3 kVA, 3 x 24V a k němu 6ks diod. Takže snad vyřešeno. Motor má i žhavení, nejsou tam ale originál žhaviče, ale moderní samoregulační z osobáku. Ty berou proud každý okolo 5A. Na ně bude extra malé 12V tráfko bez usměrnění.

Offline

 

#13 03-05-2011 13:53:33

varok
Člen
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 4736

Re: Startovací zdroj 24V

Vždyť žhaviče jsou v autě napájené také z aku ne? Nebo to máte nějaké speciální na střídavý proud?


Omicron GAMA 1900L HF; Powermat PM-IMG 220t.
NEJSEM ELEKTRIKÁŘ!!!

Offline

 

#14 03-05-2011 14:05:14

MiraGSX
Člen
Místo: Brno
Registrovaný: 03-08-2008
Příspěvky: 476

Re: Startovací zdroj 24V

varok> Mrkněte se hned na první příspěvek. Autor zde uvádí, že toto bude řešení pro stacionární motor bez aku. Pro rozběh jsou použity 3 transformátory a žhaviče jsou nejspíš z nějakého novějšího osobáku, lze je připojit na AC jelikož je to prakticky jen topný odpor. No a celkově mohou jet pořád jelikož jejich odběr je zanedbatelný se ztrátami ve vinutí pokud by to bylo napájeno pořád těma 3 trafama.


ISTP Kutil
WSME-200A AC/DC TIG; KITin 170 TIG LA; SioMIG 351
svářecí kabely do 160A; TIG hořák ESAB BTF 150 a ZHT-315 + čína (unknown); P600e

Offline

 

#15 03-05-2011 19:53:15

atishajn
Člen
Místo: ČeskoSlovensko
Registrovaný: 30-05-2010
Příspěvky: 1289

Re: Startovací zdroj 24V

varok , zhavic je len kus odporoveho dratu na urcity vykon pri urcitom napeti , tak to je jedno ci tam bude striedavy alebo jednosmerny prud na zhavenie , asi si necital uvod poriadne  alebo nevies co je ta V3Ska...

Online

 

#16 03-05-2011 22:05:00

MiraGSX
Člen
Místo: Brno
Registrovaný: 03-08-2008
Příspěvky: 476

Re: Startovací zdroj 24V

JARDA V> Taky stát se něco K320tce smile to je hodně odvážný tvrzení. Myslím že kdyby se jí chtělo, auto doslova upeče do hněda... Já osobně zkoušel startovat starší náklaďák COčkem, bez drátu a jediný co se upeklo byla špička.


ISTP Kutil
WSME-200A AC/DC TIG; KITin 170 TIG LA; SioMIG 351
svářecí kabely do 160A; TIG hořák ESAB BTF 150 a ZHT-315 + čína (unknown); P600e

Offline

 

#17 05-05-2011 00:28:58

alkoholik
Člen
Registrovaný: 09-04-2011
Příspěvky: 53

Re: Startovací zdroj 24V

OT: Triodina, neocenitelnej pomocník při rozmražování potrubí.
COčko napětí +- 24, třeba WSP 600, při troše štěstí jde pořídit levnějc než baterie, + bonus můžeš svářet od lopat po tankery.
Nebo ve stylu http://stroje.bazos.cz/inzerat/9920094/Z-25.php

Offline

 

#18 30-05-2011 22:32:43

magi
Člen
Místo: Třebíč
Registrovaný: 11-10-2007
Příspěvky: 53

Re: Startovací zdroj 24V

Vyřešeno, otestováno
Prosím nekomentovat provedení, jedná se pouze o test a nepájivé pole jaksi ........

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/166_kif_5810.jpg


http://www.youtube.com/watch?v=l0iccP-oWog

Editoval magi (30-05-2011 22:33:38)

Offline

 

#19 31-05-2011 10:33:58

pavol.sk
Člen
Místo: Prievidza
Registrovaný: 21-04-2010
Příspěvky: 2474

Re: Startovací zdroj 24V

startovat to startuje...hodit to uz len do dakej krabice spinat cez stykac a hotovo

Offline

 

#20 31-05-2011 13:04:02

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 3084

Re: Startovací zdroj 24V

Zlatá předimenzovaná bolševická trafa . Nespíše by šlo na CO .

Offline

 

#21 31-05-2011 20:52:52

alll
Člen
Místo: ...
Registrovaný: 12-09-2009
Příspěvky: 3584

Re: Startovací zdroj 24V

taky si to myslim, mato dost velkou silu trafo by utahlo i dost vykone co2 , jen regulace by byla trochu problem chtelo by to lechce převinout primar aby to melo odbočky na přepínani..


TIGER 205  / BINZEL MB 24/gama 160

Offline

 

#22 31-05-2011 23:20:01

magi
Člen
Místo: Třebíč
Registrovaný: 11-10-2007
Příspěvky: 53

Re: Startovací zdroj 24V

dnešní pokračování

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/166_obraz083.jpg

Offline

 

#23 01-06-2011 23:34:37

magi
Člen
Místo: Třebíč
Registrovaný: 11-10-2007
Příspěvky: 53

Re: Startovací zdroj 24V

hotovo, zatím bez krytů

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/166_1.jpg

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/166_2.jpg

Offline

 

#24 03-06-2011 21:02:07

magi
Člen
Místo: Třebíč
Registrovaný: 11-10-2007
Příspěvky: 53

Re: Startovací zdroj 24V

start motoru elektrickým nahazovákem

http://www.youtube.com/watch?v=6n6BgMuZ4MQ

Offline

 

#25 09-10-2011 19:52:32

varok
Člen
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 4736

Re: Startovací zdroj 24V

Byl jsem na vojně, tak vím, co je V3S, originální název je Praga V3S. Co jsme tam ale měli V3Sky, tak ty žhaviče neměly. V zimě se startovalo zapálenýma novinama. Že se žhaviče mohou napájet i střídavým proudem jsem nevěděl. Jen vím, že V3Sky měly napětí 12V v síti a při startování se to přeplo na 24V. Měla dvě baterie, normálně spojené paralelně a při startu se přeply do série. Byla tam taková černá krabička s relátkama.


Omicron GAMA 1900L HF; Powermat PM-IMG 220t.
NEJSEM ELEKTRIKÁŘ!!!

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2019


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS