SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 01-12-2010 15:09:45

fadamek
Člen
Registrovaný: 01-12-2010
Příspěvky: 11

jaký typ svaru

Dobrý den, potřeboval bych poradit.... Mám zadány 2 trubky, které mají být k sobě přivařeny pod úhlem 60 (je to nějaká potrubní odbočka), na koncích trubek jsou příruby... Svařování technologií 111.... potřeboval bych poradit, jaké typy svaru se majíá použít??? Tloušťka přírub je zhruba 20 mm, tloušťka trubek 19 mm... Moc děkuji

Offline

 

#2 01-12-2010 18:51:47

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3520

Re: jaký typ svaru

Ještě tu chybí celá řada údajů.
a, příruby jsou s hrdlem nebo k navléknutí na trubku?
b, jedná se o tlakové potrubí na teplé nebo studené medium?
c, trubky jsou nerezové, hliníkové, z nízko nebo středně legované oceli?
d, jde o certifikované svařování s WPS vystavenou na základě WPQR?
e, jakým způsobem budou obráběny potřebné úkosy?
f, budou svarové spoje za provozu ve statickém nebo v dynamickém režimu?

To jsou základní údaje, které svařovací technolog potřebuje pro vytvoření správného technologického postupu svařování.

Offline

 

#3 01-12-2010 20:21:09

fadamek
Člen
Registrovaný: 01-12-2010
Příspěvky: 11

Re: jaký typ svaru

Jako zase tak bych to neřešil. Mám to jako program do školy....Já jenom potřebuju vědět, jaké svary... učitel mi říkal, že je u toho požadavek na těsnost. Ty příruby jsou jen k navléknutí na trubku....

Offline

 

#4 02-12-2010 06:18:05

jenda
Člen
Registrovaný: 14-07-2008
Příspěvky: 157

Re: jaký typ svaru

Ach ti učitelé. . . Příruby na trubky přivařit oboustranným koutovým svarem, velikost a=0,7t, kde "t" bude nejspíše stěna trubky (nepředpokládám že příruba bude silnější než stěna trubky). Trubku do příruby "zastrčit" o sílu trubky + cca 1 mm, jak to vyjde. Trubky k sobě svařit asi koutovým svarem. Ono tam vychází od koutového do "pí" svaru nebo do "V" svaru.

Offline

 

#5 02-12-2010 10:54:54

fadamek
Člen
Registrovaný: 01-12-2010
Příspěvky: 11

Re: jaký typ svaru

On právě říkal že tam budou tupé svary nebo co....

Offline

 

#6 02-12-2010 11:34:47

jenda
Člen
Registrovaný: 14-07-2008
Příspěvky: 157

Re: jaký typ svaru

No určitě tam budou tupé svary. Právě při tom napojení trubka-trubka. Dále by mohly být, pokud by požadoval mít trubku zároveň s venkovním čelem příruby, tam by muselo být V či 1/2V, ale je to zbytečné obrábění navíc. Volil bych variantu z předchozího příspěvku.

Budeš-li chtít, vlož sem nějaké přesné zadání a já něco vytvořím.

Offline

 

#7 02-12-2010 11:38:15

fadamek
Člen
Registrovaný: 01-12-2010
Příspěvky: 11

Re: jaký typ svaru

Díky moc!!!!

Offline

 

#8 02-12-2010 11:39:52

fadamek
Člen
Registrovaný: 01-12-2010
Příspěvky: 11

Re: jaký typ svaru

jak se to dá vložit???

Offline

 

#9 02-12-2010 11:41:09

fadamek
Člen
Registrovaný: 01-12-2010
Příspěvky: 11

Re: jaký typ svaru

já bych tu bložil i klidně ten obrázek té odbočky....

Offline

 

#10 02-12-2010 13:21:14

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 3085

Re: jaký typ svaru

Tak ho vlož . Otevři galerii obrázků , vlož obrázek a ono Ti to vygeneruje kod . CELÝ označíš , dáš kopírovat , otevřeš znovu toto vlákno , dáš vložit a odeslat . Toť vsjo .

Offline

 

#11 02-12-2010 19:05:56

fadamek
Člen
Registrovaný: 01-12-2010
Příspěvky: 11

Re: jaký typ svaru

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/2460_o3.jpg

Offline

 

#12 02-12-2010 19:58:03

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3520

Re: jaký typ svaru

Když si prohlédnu zadání, je tam evidentní chyták, který umí v dnešní době jen málo zámečníků správně vyřešit. Tloušťka stěny trubek je 9,5 mm (ne jak je uvedeno na začátku příspěvků 19 mm) a to bude trochu špek. Odbočku s definovanými rádiusy na vnitřních přechodech v odbočce lze vyrobit pouze tzv. vyhrdlením a spoj obou trubek je pak běžný svár natupo. Rádiusy na přechodu příruba trubka je nutno třískově obrábět, proto bude muset být svár trubka - příruba s velikostí a = min t, svár na vnější ploše příruby řešit jako Y a obrobit do roviny.

Offline

 

#13 02-12-2010 19:59:03

fadamek
Člen
Registrovaný: 01-12-2010
Příspěvky: 11

Re: jaký typ svaru

pravda, omlouvám se!!! 9,5 mm

Offline

 

#14 02-12-2010 20:03:15

fadamek
Člen
Registrovaný: 01-12-2010
Příspěvky: 11

Re: jaký typ svaru

můžete mi to prosím ještě více rozepsat?? myslím že to bude stačit svařit jen z jedné strany.....

Offline

 

#15 02-12-2010 21:09:45

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3520

Re: jaký typ svaru

a, Vyhrdlení je zvláštní vytvoření odbočky na trubkách, kdy se specielním pákovým nástrojem zatepla z menšího elipsovitého otvoru postupně vytvaruje stěna pro připojovanou trubku. Tím se současně dají ošetřit požadované radiusy na vnitřku přechodu trubek.
b, Pak se skutečně spoj obou trubek svařuje jen z jedné strany jako V svár. Pro sváry na přírubách platí to, co jsem už popsal.
c, Důležité jsou údaje na výkresu, ne jen že něco bude stačit.

Offline

 

#16 03-12-2010 08:33:14

jenda
Člen
Registrovaný: 14-07-2008
Příspěvky: 157

Re: jaký typ svaru

Zajímavé. Kde se to používá? Přijde mi to zbytečně výrobně složité. Nebo ne? Zatím jsem se setkal pouze s tím, že se do jedné trubky vypálila díra a druhá byla připasována k ní a svařeno.

Offline

 

#17 03-12-2010 08:38:05

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 3085

Re: jaký typ svaru

No u nás hlapi vyhrdlili vždy tak , že křídou namalovali otvor , řezákem vyřízli menší díru a řezákem ohřátý materiál" vyhrdlili hasákem . smile Jednalo se pochopitelně o jednotlivé výtvory , ne o seriovku . I proto se v podstatě nepoužívaly příruby bez hrdel , aby nebylo třeba dosedací plochy obrábět . Příruby bez hrdel se používaly jako volné příruby pro stahování potrubí z plastu a nerezu . A jednalo se o období za bolševika a těsně po něm . Jak to robí nyní nevím , jsem v jiném oboru .

Offline

 

#18 03-12-2010 08:49:48

kirkmen
Člen
Registrovaný: 22-09-2010
Příspěvky: 439

Re: jaký typ svaru

Já bych trubku v přírubách utopil 10 mm a vařil kouťák ze vnitřku i z vnějšku a nemusí se nic obrábět, ze zadání není zřejmé, že musí být průvar v plném průřezu. Protože jde o teoretickou věc, tak bych ten kouťák z vnějšku na přírubách označil značkou "proláklý" a tím bych řešil i ten rádius. Jinak ty vnitřní rádiusy jsou stejně možné jen u vyhrdlení, ale jen v určité části, třeba kdyby byl bokorys, tak tam spoj, který bude v ose spodní trubky, nebude mít žádný rádius, protože je to stejného průměru. Já bych obě trubky frézoval a na jedné udělal úkos a zavařil 1/2 V svarem.


Fronius - TransPulsSynergic 2700 - hořák AL3000UD 3,5m
              MagicWave 2200  hořák TTW3000A  ,  TransPocket 1500
JasigMIG 250 J90 - hořáky  binzel240 3m,  binzel-ergo250 4m    JasigMIG 350 - hořák Binzel360 4m
Hypertherm  - plasma  Povermax 1000, pro velké tloušťky autogen(LPG)

Offline

 

#19 03-12-2010 12:56:30

fadamek
Člen
Registrovaný: 01-12-2010
Příspěvky: 11

Re: jaký typ svaru

Tak děkuji za pomoc, budu se snažit to dát nějak dokupy.....

Offline

 

#20 03-12-2010 15:35:22

fadamek
Člen
Registrovaný: 01-12-2010
Příspěvky: 11

Re: jaký typ svaru

Ještě bych se potřeboval zeptat, jak to mám zapsat na výkres???

Offline

 

#21 06-07-2017 16:47:08

M0040
Člen
Registrovaný: 20-03-2017
Příspěvky: 25

Re: jaký typ svaru

Dobrý den, mám podobný a můj úplně první úkol v zaměstnání, jsou zadané dvě příruby viz jednoduchý náčrtek, úkolem je vypracovat technologický postup svařování (pokud tomu ale dobře rozumím, nejedná se o WPS), hledal jsem na internetu ale kromě WPSek jsem nic konkretniho nenašel, neměl by někdo prosím nějaký příklad toho, jak může takový technologický postup svařování vypadat? WPS jsem už viděl spoustu, ale s technologickými postupy svařování jsem se ještě nesetkal. Nemám žádné zkušenosti, v praxi jsem druhý den, pokud by někdo věděl co takový postup obnáší, budu rád za každou radu, děkuji

K zadání: Svařoval bych metodou 131 - CO2, drát 1,2 mm, 160 A, 21V, posuv drátu 3,5 m/min, počet vrstev 2
               Nejprve nabodovat po 90°, následně svařit

http://www.imgup.cz/images/2017/07/06/svarovani.png

Offline

 

#22 06-07-2017 17:30:21

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3520

Re: jaký typ svaru

Ach jo.
Materiál 11 343 těžko budete svařovat metodou MIG (131). To je svařovací metoda pro většinu nerezových ocelí a pro Al a Cu svařitelné slitiny.
Drát, přesněji přídavný materiál, by měl být nějak pro daný základní materiál definován, tedy typem, názvem nebo aspoň obchodním značením. Podle požadavku na kvalitu svařence by měl bý určen i ochranný plyn (CO2, směs Ar + CO2).
Daná Konstrukční ocel běžná jakost 11 343 (S 235 JRG 1) je velmi podobná častěji předepisované 11 373, která je ošetřena ve všech katalozích přídavných materiálů.
Svařovací napětí, proud, atd jsou záležitostí WPS, nikoliv technologického postupu.
Nějak byste měl ošetřit případný požadavek na výslednou souosost po svaření, na průchodnost díry ve svařenci, na rovnoběžnost rovin přírub, případně ošetřit i výslednou délku svařence.
To vše záleží na daných podmínkách výroby, na požadavcích na výslednou přesnost svařence a pod.

Editoval jirkati (06-07-2017 17:31:00)

Offline

 

#23 08-07-2017 13:19:50

M0040
Člen
Registrovaný: 20-03-2017
Příspěvky: 25

Re: jaký typ svaru

Dobry den, dekuji za informace. Nasel jsem video, podle ktereho zkusim postup vypracovat. https://www.youtube.com/watch?v=6B_3Vyv7aKM

Mela by se pak pri vypracovani technolog.postupu uplatnit norma ČSN 13 1075 - Uprava koncu soucasti porubi pro svarovani? Dekuji moc

Offline

 

#24 08-07-2017 21:30:23

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3520

Re: jaký typ svaru

To video neposkytuje vůbec žádnou informaci pro vytvoření technologického postupu pro daný svařenec. Zkuste si příspěvek č.22 mnohokrát přečíst, zdefinujte si všechny podmínky, které jsou tam uvedené a pak postupujte podle zadání.
Uvedený svařenec je samozřejmě zcela nesmyslný a jde spíš jen o cvičné zadání. Správný svařenec by byl tvořen dvěma přírubami a trubkou. Tím by odpadly všechny problémy se souosostí, s ošetřením (zabroušením) kořene sváru přesahujícího do díry apod. Pokud je součástí zadání i výroba dílů, tak tam kromě všech potřebných rozměrů musí být vykótován úkos, t.j. úhel a otupení.
Pro tl. materiálu 6 mm je velikost sváru 6,3 nesmysl.
Kontrola, tím i požadovaná jakost sváru by měla být definována aspoň podle ČSN EN ISO 5817/x

Možný technologický postup

1, zhotovit díly pro daný svařenec podle dílčího technologického postupu pro jejich výrobu, jejich kontrola podle zadání
2, zhotovit svařovací přípravek pro nastehování svařence podle dílčího technologického postupu, kontrola jeho tvaru a přesnosti
3, založit díly do přípravku, vyrovnat, upevnit
4, nastehovat a svařit metodou MAG podle WPS xxx při otáčení v poloze PA, přídavný materiál průměr 1 mm typ xxx, ochranný plyn xxx, svářeč s Oprávněním (Certifikátem) podle požadované jakosti sváru dle ČSN EN ISO 5817/x
5, kontrola rozměrů a tvaru po svaření a vychladnutí svařence
6, vyrovnání rovinnosti přírub, odstranění přetoků kořene sváru
7, vizuální kontrola sváru, vypracování protokolu o vizuální kontrole jako součást kontrolního protokolu celého svařence.

Editoval jirkati (08-07-2017 21:34:30)

Offline

 

#25 09-07-2017 11:41:25

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 1818
Web

Re: jaký typ svaru

Roviny a úkosy čel těch dílů trubky D320(místo budoucího sváru) upravit na soustruhu, nasadit díly na trn dle průměru díry v trubce,nastehovat,pak by měla být souosost dílů zaručena.Jen mi přijde  mezera 1mm a 6 mm stěnu celkem malá tak na nízké otupení a velký úhel rozevření.Tím i širokou TO.Otázka je jestli půjde o větší sérii nebo občasnou výrobu.Podle toho by se dalo pohrát si s tím vnitřním vodícím trnem(na 2 kusy nemá význam hrát si s nějakou složitější konstrukcí na které by se to dalo dělat kompletně)Bez rotačního polohovadla bych to tedy já osobně svařoval spíš "obalenou"-111. wink

Editoval Ládes (09-07-2017 11:42:06)


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2019


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS