SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


Oznámení

Upozornění! Forum je dočasně pouze pro čtení. Nelze přidávat nové příspěvky!

#26 07-04-2011 09:05:24

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1154

Re: Víko motoru AlMg

Použití odstřižků ze stejného materiálu je problematické. V tomto případě ani tak nevadí propal prvků, ale na jedno je třeba dávat pozor. A to platí obecně. Pokud má odstřižek hrany, nerovnoměrný tvar atd. materiál se v těchto místech přepaluje a ve svaru se tvoří póry, oxidy atd.
Chce to tedy po vystřižení materiál obrousit co nejvíce do kruhového tvaru a při broušení nepřehřát. Ideálně pak nebrousit, ale zakulatit obyčejným jemným pilníkem.

PI 250 AC/DC napsal(a):

Pokud máš víka cvě jak píšeš tak se nabízí použít jako přídavný materiál uřezaný kousek z druhého víka a máš jistotu že je to určitě správný materiál a pak pořádně připravit svar tj. vybrousit odmastit a předehřát a zavařit TIG AC/DC

Offline

 

#27 12-04-2011 21:23:47

zdenys
Člen
Registrovaný: 12-04-2011
Příspěvky: 2

Re: Víko motoru AlMg

Zdravím,

jak je zde zmíněno... Jediná správná metoda jak toto svařit je TIG AC.

1. Díl nutno demontovat z motoru, řádně alespoň acetonem vymáchat a umýt, potom osušit a např. PB hořákem ohřát., nebo strčit to do el. trouby na 15 min na teplotu 200 st.C Tíme se vypaří vlhkost a shoří mastnoty.
2. Potom místo  cca 1cm na každou stranu povrchově zlehka flex kotoučkem přebrousit, pro odstranění mikrovrstvy oxidaxe ( koroze ), která způsobuje výrazně zhoršené či nemožné slévání přidávaného materiálu se základním.
3. Pokud je trhlina v mat cca 4 mm, pak je nutno vybrousit "V" (kotouč v rozbrušovačce 1mm, nebo frézička na bovdenu vrtačky -> malé otáčky a chladit lihem proti zalepení) pokud to jde z každé strany ke středu materiálu, jinak jen z té strany ze které je to možné a tzn hlubší a otevřené.
Důležité je mít po ruce "NEREZový kartáč" pro průběžné očištění svaru pokud se tvoří černé okuje.
4. Pak už jen mírně předehřát hořákem celý díl a zkraje pěkně zalít TIGEM cca na 130A při této tloušťce mat.
    Pozor !!! nelepit housenku na povrch.... musí pěkně a plynule spojit oba "břehy" a do malé prohlubně pak přidávat pomalu a postupně  drát. ALMg4,5Mn pr. např 2 - 2,4 mm.

To samé pak opakovat z druhé strany a tímto způsobem se spojí obě strany v jednolitý svar bez bublin.
Bubliny se tvoří z nečistot, které při prudkém zvýšení teploty expandují a tlačí se ven. Proto je nutné tzv. vypálit vlhkost a mastnoty.


Nutno mít TIG AC svařečku s balancerem pro lepší nastavení čištění a hloubky průvaru svaru a nejlépe Argon 0.9 , ale jde to i obyč Argonem.

To vše platí pro materiály kde není hořčík tam je to komplikovanější či dokonce nemožné. Ale většina běžně vyráběných motorů je z dobře svařitelné slitiny hliníku.

Ostatní metody myslím selžou. MIG je rychlo-svářečka vhodná pro stehování a ta Vám nikdy pěkně neprohřeje základní materiál aby se dobře sléval s přidávaným drátem... je to spíš povrchové slepení... což se dá přirovnat navrhovaným pryskyřicím a pod, které stejně časem působením mastnoty a teplot odpadnou a to je všechno zbytečná práce...

I pájky na hliník jsou... ale pro tento způsob opravy nevhodné...
Pokud budeš postupovat pomalu... nemusíš se obávat zkroucení materiálu. raději začni na nižším proudu... ale dávej pozor... při delším svařováním se i zvyšuje okolní teplota dílu... proto pracuj s přestávkami.


S pozdravem a úspěchem


Zdeny


Opravy a rovnání Alu disků, plechových disků
Svařování AL,Nerez,Fe dílů a konstrukcí

Offline

 

#28 12-04-2011 22:03:40

MiraGSX
Člen
Místo: Brno
Registrovaný: 03-08-2008
Příspěvky: 476

Re: Víko motoru AlMg

Zdravím Zdeny, díky že sis udělal čas a popsal tu kompletní návod smile. Víko jsem zkoušel vařit už minulý týden, jelikož jsem nerozjel TIG AC dělal jsem to na TIG DC (bohužel jsem omezen jen do 55A a to se 4kou elektrodou)  elektroda na +. Na hliníkovém plíšku se mi materiál natavoval i sléval vpořádku. Víko jsem nejdříve obrousil, nechal na vařiči cca 10min (i po očistění benzínem z toho stoupaly celkem slušný oblaka olejových par) a následně víko zkoušel vařit. Nejdříve mimo trhlinku na předešlém návaru, materiál se celem natavoval a tvořila se lázeň. Pak jsem to přejel kartáčem a zkoušel v okolí trhliny. Vůbec to nešlo jen to prskalo a hořelo (jakoby ta trhlinka byla nacucaná olejem).
Trhlinku jsem frézkou kompletně vybrousil a chci to teď zkusit MIGem. Koupil jsem si drát AlMg5 tak uvidím. Případně to zkusím někomu s TIGem AC vnutit smile.


ISTP Kutil
WSME-200A AC/DC TIG; KITin 170 TIG LA; SioMIG 351
svářecí kabely do 160A; TIG hořák ESAB BTF 150 a ZHT-315 + čína (unknown); P600e

Offline

 

#29 13-04-2011 21:17:16

SO 545
Člen
Registrovaný: 15-11-2008
Příspěvky: 996

Re: Víko motoru AlMg

TIGom AC to pojde urcite ale nie na 55A to je trosku malo ak je to veko trosku baculatejsie.

Vseobecne tieto motorove veci a hlavne z motoriek sa zvaraju viac ako slusne.

Offline

 

#30 14-04-2011 19:21:06

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2439
Web

Re: Víko motoru AlMg

MiraGSX napsal(a):

Zdravím Zdeny, díky že sis udělal čas a popsal tu kompletní návod smile. Víko jsem zkoušel vařit už minulý týden, jelikož jsem nerozjel TIG AC dělal jsem to na TIG DC (bohužel jsem omezen jen do 55A a to se 4kou elektrodou)  elektroda na +. Na hliníkovém plíšku se mi materiál natavoval i sléval vpořádku. Víko jsem nejdříve obrousil, nechal na vařiči cca 10min (i po očistění benzínem z toho stoupaly celkem slušný oblaka olejových par) a následně víko zkoušel vařit. Nejdříve mimo trhlinku na předešlém návaru, materiál se celem natavoval a tvořila se lázeň. Pak jsem to přejel kartáčem a zkoušel v okolí trhliny. Vůbec to nešlo jen to prskalo a hořelo (jakoby ta trhlinka byla nacucaná olejem).
Trhlinku jsem frézkou kompletně vybrousil a chci to teď zkusit MIGem. Koupil jsem si drát AlMg5 tak uvidím. Případně to zkusím někomu s TIGem AC vnutit smile.

To se ani nedivím. Svařovat hliníkový odlitek (pokud to opravdu je Al a ne Mg), navíc řádně znečištěný olejem je opravdu "paráda".  Ohřátí jen 200°C kvůli odpaření oleje je málo. To chce ca. 500°C. Ale pozor - jen v případě, že se skutečně jedná o Al. Jinak, lepší v tomto případě je použítí drátu ALSi5, nebo AlSi12. AlMg5 není moc vhodná volba.

Offline

 

#31 27-04-2011 21:17:52

zdenys
Člen
Registrovaný: 12-04-2011
Příspěvky: 2

Re: Víko motoru AlMg

MiraGSX napsal(a):

Zdravím Zdeny, díky že sis udělal čas a popsal tu kompletní návod smile. Víko jsem zkoušel vařit už minulý týden, jelikož jsem nerozjel TIG AC dělal jsem to na TIG DC (bohužel jsem omezen jen do 55A a to se 4kou elektrodou)  elektroda na +. Na hliníkovém plíšku se mi materiál natavoval i sléval vpořádku. Víko jsem nejdříve obrousil, nechal na vařiči cca 10min (i po očistění benzínem z toho stoupaly celkem slušný oblaka olejových par) a následně víko zkoušel vařit. Nejdříve mimo trhlinku na předešlém návaru, materiál se celem natavoval a tvořila se lázeň. Pak jsem to přejel kartáčem a zkoušel v okolí trhliny. Vůbec to nešlo jen to prskalo a hořelo (jakoby ta trhlinka byla nacucaná olejem).
Trhlinku jsem frézkou kompletně vybrousil a chci to teď zkusit MIGem. Koupil jsem si drát AlMg5 tak uvidím. Případně to zkusím někomu s TIGem AC vnutit smile.

AHoj...

přečetl jsem si tvůj postup... bohužel ale stejnosměrným proudem ti to prostě jít nemůže...

hliník potřebuje AC a to proto, že v jedné půlvlně proudu se hliník ohřává to tekoucího stavu, ale také zárověň teplotou vytváří na svém povrchu mikroskopickou krustičku, kterou právě opačný směr proudu rozbije působením částic argonu a v tomto okamžiku může dojít ke spojení přidaného materiálu se základním a pod. tento cyklus se opakuje tak rychle, jak je nastavena frekvence proudu. Běžně pro tenčí materiály a užší svary používám vyšší frekvenci a pro lepší výkon a širší závar potom frekvenci snižuji. cca 90 - 110Hz
Balance proudu ( vzájemný výkonostní poměr plusové / záporné vlny proudu) není tolik rozhodující pokud jde pouze o jednorázové svaření.

pokud si třeba někdy zapomenu přepnout DC na AC tak to dělá přesně to co popisuješ - materiál jakoby schoří před očima...


Opravy a rovnání Alu disků, plechových disků
Svařování AL,Nerez,Fe dílů a konstrukcí

Offline

 

#32 27-04-2011 21:40:14

Szabitch
Člen
Místo: Liberec(ko)
Registrovaný: 23-07-2009
Příspěvky: 501

Re: Víko motoru AlMg

Je to trošku popletené smile jestli se nepletu tak "frekvence proudu" je u vás frekvence pulzu, změnou střídy - balance se mění čistící účinek,
Mira používá svařování DC +, takže pořád využívá čistících účinků "kladné půlvlny" v celém průběhu svařování


K těm čistícím účinkům argonu - nejednou jsem si všimnul, že někdo říká že argon svými ionty rozbíjí oxidační vrstvu, mohl by se k tomu vyjádřit třeba Jirkati nebo Frank? ten argon je tam přeci čistě z inertních důvodů a oxidační vrstva se odpaří působením + proudu?!


Migatronic PI 250 AC/DC
AlfaIn ATA 350 Puls 2 Mobil
Lorch Handy 180
Speedglas 9100XX, Speedglas 9100XX + cleanair

Offline

 

#33 29-04-2011 17:09:20

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2439
Web

Re: Víko motoru AlMg

Szabitch napsal(a):

K těm čistícím účinkům argonu - nejednou jsem si všimnul, že někdo říká že argon svými ionty rozbíjí oxidační vrstvu, mohl by se k tomu vyjádřit třeba Jirkati nebo Frank? ten argon je tam přeci čistě z inertních důvodů a oxidační vrstva se odpaří působením + proudu?!

Samozřejmě, hlavní čistící účinek je působením el. proudu.

Offline

 

#34 07-11-2011 13:06:02

Rene
Člen
Registrovaný: 07-11-2011
Příspěvky: 3

Re: Víko motoru AlMg

Zdravím problém je v tom že už to někdo opravoval a asi jistě se nedozvíme co použil za příd drát co pujde odbrousit a hlavně problém a nečistotami pro tig 85 A a není problém Almg 5 drát

Offline

 

#35 18-02-2013 18:17:01

Headman
Člen
Registrovaný: 02-10-2011
Příspěvky: 71

Re: Víko motoru AlMg

jen tak mimo misu koukal jsem na youtube na chlapka co svarel stejnosmernym tigem hlinik a namisto pridavneho dratu pouzil elektrodu na hlinik kvuli prave zminovanemu oxidu ... no nekamenujte  me to jen tak pro zajimavost :-D


Kühtreiber tig 200 p ac/dc

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2024


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče