SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#51 18-02-2011 16:40:23

hornik115
Člen
Registrovaný: 18-02-2011
Příspěvky: 3

Re: TIG AC na svařování hliníku z BauBau trafa

Dobrý den všem, tak jsem se taky pustil do stavby toho AC TIG. Použil jsem snat všechny poznatky z článku a protože nejsem rodilý elektrikář tak mám několik dotazů.
Po úvaze jsem použil místo rozptylového trafa ten HF ionizátor,cenově mě to vyšlo na stejno a krom toho s tím přišel i stykač tak super.Tak první otázka ten ionyzátor musí být taky připojen na jinou fázi jak to trafo? Druhá otázka ten odpor s těma kondíkama tam je taky? Nebylo mi to zřejmé. A za třetí necht¨ěl jsem motat drát přímo do trafa tak se mě líbila myšlenka z jiného článku kde se to vysoké napětí indukuje přímo do svařovacího kabelu(Postavte si TIG 180 AC/DC :-).Z toho článku není zřejmé na čem je to navinuto tak jsem to motnul na kus novoduru :-)) a kus licny na to cca 15z a výsledek je že to nehází ani jiskru natož aby to drželo oblouk jen se to přilepí tak nevím kde jsem to pohnojil :-)

Offline

 

#52 18-04-2014 20:00:07

m.evil
Člen
Registrovaný: 22-10-2007
Příspěvky: 1698
Web

Re: TIG AC na svařování hliníku z BauBau trafa

Konečne som aj ja vyskúšal to preslávené zapojenie.
V mojom prípade  bau bau  trafo ,nahradila trafozváračka   TMB-125-1.
Ako zdroj VN som použil rozptylové trafo  7500V , tuším že z olejového horáku.
Potom klasika iskrište ( 4 skrutky v drevenej doske), pár kondenzátorov , žiarovku na obmedzenie prúdu a féritové jadro z TV.
Navinutý primár 3z  vodičom 1,5mm a sekundár kolo 16z navinute vodičom 10mm2.
Celé to bolo postavené systémom vrabčieho hniezda a šlo len o overenie funkčnosti zapojenia.
Argón 4.6 ,  no veľa som toho nenazváral , lebo som mal len zbytok vo fľaši.
Po nahriatí materiálu sa pekne vytvorila roztopená mláčka a v pohode som do nej pridával pridávaný materiál alsi5.
Podotýkam ale , že je to moje prvé TIG-ovanie , tak ma neukameňujte za moje škaredé napodobeniny zvarov wink.
A teraz pár fotiek:

http://svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/174_dsc02280.jpg

Zavarená dierka smile.
Druhu sa mi nepodarilo , lebo som sa dotkol elektródou zvárenca a cele mi to zadymilo sad .

http://svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/174_dsc02281.jpg

Ako že vodorovné zvary smile .


http://svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/174_dsc02283.jpg


Celkový pohľad na zapojenie.


BERLAN BWIG 180 , Plazma DEDRA DESPi40, TMB-125, POWERMAT S-MAT 160 - OMI 165

Offline

 

#53 15-09-2014 20:12:30

vlk
Člen
Registrovaný: 31-08-2014
Příspěvky: 5

Re: TIG AC na svařování hliníku z BauBau trafa

tig z baubau trafa,ma stim nekdo skusenost? dival jsem se na fotky,ale nikde jsem nenasel zapojeny odpor 20ohmu,jenom ve schematku,tak jsem to tak zapojil,a nehodilo to ani jiskricku.Predem dik za odpoved.

Offline

 

#54 15-09-2014 20:53:23

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3564

Re: TIG AC na svařování hliníku z BauBau trafa

Vlk - o kterém schematku je řeč? Bohužel, připojení TIG hořáku přímo na trafosvářečku rozumně nefunguje. Kéž by to bylo tak jednoduché.

Offline

 

#55 15-09-2014 23:04:46

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3564

Re: TIG AC na svařování hliníku z BauBau trafa

Ten hledaný odpor je zřejmě na destičce, na které jsou spojeny vodiče od ionizátoru k transformátoru. http://www.svarbazar.cz/phprs/zobrobr.p … au%20trafa  . Prochází vám při chodu zařízení proud mezi ionizátorem a transformátorem? Máte skutečně ionizátor a trafo na dvou různých fázích? Nejde to napájet ze sítě 230 V. Dává rozptylové trafo dostatečné napětí (cca 3000 V), aby mohl mezi jiskřišti trvale hořet oblouk?

Offline

 

#56 11-04-2015 16:59:09

vlk
Člen
Registrovaný: 31-08-2014
Příspěvky: 5

Re: TIG AC na svařování hliníku z BauBau trafa

Tak jsem postavil TIG AC/DC a vaří to bez problemů,trafo jsem měl doma staré na 150A.Rozptylové trafo jsem měl,akorát kondenzátory jsem použil 0.10uF 1500V.Jediný problém bylo nastavit jiskřiště,aby mezi kontakta byl asi 1,5mm.Pak to začne dobře vařit,a vaří i při 40A.Tak to zkoušejte,jde to.

Editoval vlk (11-04-2015 17:01:39)

Offline

 

#57 12-04-2015 01:17:01

m.evil
Člen
Registrovaný: 22-10-2007
Příspěvky: 1698
Web

Re: TIG AC na svařování hliníku z BauBau trafa

Ja som to tiež skúšal a fungovalo mi to .
Nieje to však najlepší spôsob .
Vznika dosť veľké rušenie a to iskrište je tiež blbosť .
Kúpil som hotový ionizátor na poľskom allegre a mám pokoj .
http://allegro.pl/hf-jonizator-bezdotyk … 19639.html


BERLAN BWIG 180 , Plazma DEDRA DESPi40, TMB-125, POWERMAT S-MAT 160 - OMI 165

Offline

 

#58 30-10-2015 17:24:58

huat
Člen
Místo: Komárno
Registrovaný: 17-06-2009
Příspěvky: 666

Re: TIG AC na svařování hliníku z BauBau trafa


malý PB autogen,kitin tig 170 LA,fronius transpocket 1500,magnum mig,mag 190II,tuson tucana 200 dc multi
+Všetko možné z Lidlu  a Obi a z blšáku

Offline

 

#59 31-10-2015 15:06:36

Sender
Člen
Registrovaný: 21-04-2008
Příspěvky: 700

Re: TIG AC na svařování hliníku z BauBau trafa

Já ten ionizátor z PL kupoval taky,ale zatím nezkoušel.Jsem zvědav jak to bude chodit.

Offline

 

#60 31-10-2015 23:23:45

m.evil
Člen
Registrovaný: 22-10-2007
Příspěvky: 1698
Web

Re: TIG AC na svařování hliníku z BauBau trafa

Je veľmi dôležite , aby bol sfázovany so zváračkou.
V opačnom prípade to iskru bude hádzať , no oblúk nezapáliš  ...
Nejak tak vyzerajú moje prvé pokusne zvary vytvorene touto zváračkou :

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/174_dsc00282.jpg

Editoval m.evil (31-10-2015 23:28:58)


BERLAN BWIG 180 , Plazma DEDRA DESPi40, TMB-125, POWERMAT S-MAT 160 - OMI 165

Offline

 

#61 01-11-2015 11:38:53

Sender
Člen
Registrovaný: 21-04-2008
Příspěvky: 700

Re: TIG AC na svařování hliníku z BauBau trafa

díky za info.Jsem docela zvědav jak ten HF z PL bude chodit.
K obrázku -na to,že jsou to první pokusy to nevypúadá vůbec špatně.Na takový-to domácí vaření hliníku by to i stačilo.

Offline

 

#62 01-11-2015 15:59:28

m.evil
Člen
Registrovaný: 22-10-2007
Příspěvky: 1698
Web

Re: TIG AC na svařování hliníku z BauBau trafa

Ja mám problém s tým , že mi nechodí po celom rozsahu .
Pri DC dokážem oblúk ovládať pekne od nuly , ale na AC až niekde v strede.
Výstupný prúd totiž regulujem tyristormi na sekundárnej strane trafa. 
Riadim uhol otvorenia tyristorov .
Pravdepodobne pevne nastavený bod na jonizátore  , spôsobuje tieto problémy .
Tak tiež záleží na priemere elektródy .
Hrubé elektródy na nízkych prúdoch nechcú zapaľovať.

Editoval m.evil (01-11-2015 16:35:19)


BERLAN BWIG 180 , Plazma DEDRA DESPi40, TMB-125, POWERMAT S-MAT 160 - OMI 165

Offline

 

#63 28-11-2016 06:56:28

harry31
Člen
Registrovaný: 28-11-2016
Příspěvky: 15

Re: TIG AC na svařování hliníku z BauBau trafa

Takže jsem se pustil, jakožto správný to kutil domácí, do TIGu z BauBau potvory..., ale stále laboruji nad HF zapalovačem. Koupil jsem ionizátor na allegru, jak zde předeslal jeden z odkazů, žel, nejsem rodilý polák, takže to psané slovo u daného ionizátoru je spíš pokus omyl... Každopádně, celé zapojení ionizátoru vychází z katalogového zapojení integrovaného obvodu (časovače) NE555, který spíná síťové napětí vedené přes oddělovací transformátor jedním tyristorem řádově 200Hz. Originální schéma udává jako zdroj řídícího napětí trafo min 230V/12V/10VA, ke kterému musí být protilehle zapojené identické trafo, které tam plní funkci oddělovacího transformátoru. Kdo se pustí touto cestou, musím ho upozornit, že 10VA trafo je žalostně málo a VN z toho nedostane i kdyby se rozkrájel! 10VA stačí jen jako zdroj řídícího napětí, ale nic víc! Takže jsem použil jedno trafo 230/12V/10VA pro řídící U a druhé trafo klasiku oddělovací 230/230V ovšem 30VA! Pochopitelně jsou zapojeny samostatně! Teď už tahám jiskru pod argonem i 3cm. Bohužel, stejně to ne a nevaří! Dle origo popisu je třeba přidat ještě jedno trafo, jakožto zdroj VN, které má být vyrobené z feritového jádra o min průřezu 20mm na kterém je jeden závit primáru z 1, nebo 1,5 mm2 Cu izol. vodiče a cca 6 závitů sekundárního vinutí izol vodičem o průřezu 10-25mm2. Jako feritové jádro je zde doporučeno vykuchat VN trafa z old TV lampáče. Jen jsem nepochopil kolik by jich mělo být. Na obrázku je vidět VN  jádra z dvou TV, což jsou čtyřikrát U profil, ale píše se tam něco o čtyřech párech (8 kusů), což mi nějak nedává smysl! Když navinu 6 závitů na 20mm2 fe jádra, tak z toho nedostanu ani ň! Takže jich tam mám asi 35z a to je už sada! Jenže, když to zapojím dle návodu k svařovacímu trafu, tak se to VN trafo chová jako tlumivka a změní napěťovou charakteristiku tak, že je to k ničemu! Ale jiskru to dává fakt slušnou! Takže tudy cesta nevede.  Pokud má někdo s tímto už nějakou pozitivní zkušenost, uvítám informaci, kde dělám chybu. Ačkoliv jsem z rodu elektrikářů, tohle je trochu mimo můj obor... To, co dělám, prostě nekope....i kdybych měl nohy v bazénu...:-)) Ještě bych zde zmínil problém"Kde vzít argon"! Už léta beru technické plyny u jedné paní (mimochodem moc hezké...) v Polsku, cca 50km za Ostravou a jsem nebývale spokojený! Nejen, že mi tam naplní lahve, které si dovezu (linde..apod..),taky mi za pár peněz udělají atest i s výměnou ventilu, takže jsem zaplatil za naplnění 30l argonu 5 (99,999% čistota) na 20 atm + atest lahve (byla už propadlá) nějakých 800,-Kč! To se mi vyplatí si tam zajet, že?! Kdo nemá vlastní lahev, za cca 1800,-Kč ji tam koupí (velikost hasičáku CO2, takže cca 8l). A hromadu dalších potřeb pro svařování. Od A až do úplně všechno! Snad to nebude považováno za reklamu... Kdo by chtěl vědět víc, může si vygůglovat něco s názvem EMICA. Najde se i na našem aukru, nebo pl allegru. Ještě bych rád přidal pár obrázků pro úplnost...jenže mi to nějak nejde... Tak aspoň jeden odkaz... http://allegro.pl/jonizator-hf-bezdotyk … ZhNDY1YQ==

Offline

 

#64 28-11-2016 08:12:59

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 3114

Re: TIG AC na svařování hliníku z BauBau trafa

Nazdar . Asi by to opravdu chělo někoho s polštinou , však takových lidí je u vás hafo . On sám nabízí poradní službu jak po telefoně , tak po meilech . No o tom , že pár závitů na feriru udělá změnu v charce pro 50Hz neberu . Spíše se mi tam nelíbí ten obvod , který by měl být pro HF zkratem přes sek svářečky . Tento obvod se zde na stránce vyskytuje v profi české verzi . Je zde daleko více součástek , než jeden varistor s RC členem . Je to dobrý odkaz , je tam veká nabídka ND na šroty , které se zde často probírají . Ta fotka HF trafa na alegru je již dost stará ......

Offline

 

#65 28-11-2016 12:53:47

pt.kbely
Člen
Registrovaný: 26-12-2011
Příspěvky: 875

Re: TIG AC na svařování hliníku z BauBau trafa

Nevím, proč je ten dotaz 2x, stačí se zeptat jen 1.
Nedávno jsem zkusil spočítat a udělat bastl HF, spouštění nebylo 555 ale jen pomocí RC členu a přes diak se spinal tyristor. Jediný co se musí ohlídat, aby nabíjení kondenzátoru bylo z hodně měkkého zdroje, aby byl nabíjecí proud nižší, než samopřídržný proud kondenzátoru při tak velkém napětí.
Polsky neumím, ale přijde mi, že to jak to navrhl, není myšleno jako čistokrevné HF, ale má to sloužit jako podpora pro střídavý oblouk, tedy pouze k jeho obnově, proto tam má jen 6 závitů a proto používá tak vysokou frekvenci spouštění. Pokud použije takto dvě trafa, dostane caa 230V, pokud zdvojí a usměrní tak může mít na primáru max 640V.
Já jsem zkoušel nabíjet z trafa cca 600Vpři frekvenci 60kHz přes zdvojovač tedy téměř 1200V  kondenzátor FKP 100n/1600V, spouštěcí frekvence (vybíjení) odhadem 75 Hz. Na třech párech jader jsem měl primár 1 závit, sek měl 20 závitů. V částečné argonové atmosféře byla spolehlivá jiskra na 1,5cm.
Max příkon napájecího trafa jsem počítal při napětí trafa 1320V (při přepětí v síti 10%), 100n kondenzátor a pro min frekvenci spouštění 50Hz mi vyšlo 3,6W a pro max. uvažovanou f. 150Hz mi vyšlo 13,1W. Jen čistě jako energie nabitého kondenzátoru x frek. spouštění.
Nepoužil jsem žádné výkonové odpory, proud primárem jsem měřil, ale už jsem to zapomněl, tuším, že to bylo okolo 230A, napětí na primáru bylo podstatně nižší než těch 1200V (úbytek na parazitních odporech – hlavně kondenzátoru.
Při jádru složeném z dvou párů feritů indukčnost jednoho závitu dost klesla, proud primárem byl tuším okolo 300A a napětí na primáru klesla, už nevím, snad 800V, jiskra se zkrátila na 1cm.  Proto je potřeba použít materiál s vyšší permeabilitou a bez mezery.
Frekvence tlumené sinusovky cca 1MHz.
Zkrat přes obvod svářečky jsem měl FKP1 100n/1250V, paralelně FKP1 4n7/1600V a dva odpory v serii 100R/2W a 1k5/5W, dále dva1.5KE110CA. Špičky napětí na zkratu pro HF byly max 220V.Na jiskrách se nedalo poznat, jestli byl tento článek zapojen, nebo to šlo napřímo.
Použitá jádra  pro VF impulzní trafo: Musí mít velké okénko pro vinutí.
U59 (mat. H21, Tc ≥200°C), 1 pár U59: AL konst. (nH) ± 25% = 2580,     me = 1850,
Pokus s trojitým jádrem.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/3495_trojite_jadro.jpg

Offline

 

#66 28-11-2016 13:20:31

harry31
Člen
Registrovaný: 28-11-2016
Příspěvky: 15

Re: TIG AC na svařování hliníku z BauBau trafa

Na ten zkratovací obvod mi úplně vypadl... Jasně, je to kravina(odpor 5W 2,2k, kond 100nF/400V a FNR 10K241). Když ho zapojím dle návodu, je po jiskře. Takže jsem ho vypustil.

Offline

 

#67 28-11-2016 15:27:33

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 3114

Re: TIG AC na svařování hliníku z BauBau trafa

Když ono to musí být naopak , nehledě na možný průraz obvodů svářečky .... smile

Offline

 

#68 28-11-2016 16:28:19

pt.kbely
Člen
Registrovaný: 26-12-2011
Příspěvky: 875

Re: TIG AC na svařování hliníku z BauBau trafa

Zapomněl jsem napsat, že ty dva 1.5KE110CA byly v sérii, proto jsem naměřil na tom HF zkratu 220V, pokud by tam nebyly, napětí by bylo vyšší. Já jsem si mohl dovolit vynechat tento zkrat, protože to impulzní trafo nebylo spojeno se svářečkou, a výboj byl mezi jeho vývody, tak jak je na obrázku. V případě připojení na výstup svářečky tam ale musí být, jak píše kolega.
Ten Polák to udělal podobně taky 100n a varistor na 240V, ale pustí až 395V, takže pozor na diody. 2x 1.5KE110CA pustí max 2x 152V. Dále je potřeba HF dát až za tlumivku, ne přední, pokud je použita DC svářečka. Je potřeba počítat, že na závitech tlumivky bude vyšší spád napětí mezi prvními závity od HF.

Offline

 

#69 28-11-2016 20:05:27

harry31
Člen
Registrovaný: 28-11-2016
Příspěvky: 15

Re: TIG AC na svařování hliníku z BauBau trafa

Neřeším DC, ale AC. DC vlastním Tig i Mig, ale tím hlína moc vařit nejde. Tedy pokud nechci pálit wolfram jak na běžeckém páse. Prostě původní nápad... Baubau trafo a nějaké to zapalko, protože bez něj AC oblouk nenahodí ani kouzelník, že...

Offline

 

#70 28-11-2016 22:16:42

pt.kbely
Člen
Registrovaný: 26-12-2011
Příspěvky: 875

Re: TIG AC na svařování hliníku z BauBau trafa

O AC neuvažuji ani náhodou, ani jsem o tom nepřemýšlel, tam bude asi potřeba, aby HF alespoň v úsporném režimu běželo celou dobu.

Offline

 

#71 28-11-2016 23:09:09

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 3114

Re: TIG AC na svařování hliníku z BauBau trafa

Ale pt. obráceně , nenapadlo mne ani trochu DC . I proto velká frekvence pulzů HF mne nepřekvapila . Spíše by mne zajímalo amřešení s feritovou tyčkou a cívce na ní . A přece se točí , ehm , přece hoří . Mám zde vícero traf z TV , ale málo času na hraní .... Škoda , že to někdo dosud např. z berlana neokopíroval ...

Offline

 

#72 28-11-2016 23:27:25

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 3114

Re: TIG AC na svařování hliníku z BauBau trafa

Offline

 

#73 29-11-2016 08:06:09

pt.kbely
Člen
Registrovaný: 26-12-2011
Příspěvky: 875

Re: TIG AC na svařování hliníku z BauBau trafa

Vybíjet FKP 100n/1600V  tyristorem jsem zkoušel taky do 2 půljader opačně složených  )( , otevřený magnetický obvod a ani ½ mm jiskřička. Není v tom Berlanu to řešený pomocí jiskřiště, nebo rezonátoru?
Pokud bude AC řešeno bez střídače, nebude možno lehce měnit poměr čištění.
Pokud bude regulace trafa odbočkami, nebo mag. bočníkem, tak by to chtělo synchronizovat podobně jako např.:
http://www.svarbazar.cz/phprs/download. … mp;sekce=3
obrázek 1, rozsah regulace upravit pouze na začátek půlperiody (přesnější nastavení).
Předělat výstup. Výstup  z 555 na kondenzátor cca 100n za ním 2 diody. 1. Dioda přivádí plus na mřížku tyristoru, 2. odvádí záporný impulz na zem.
Bylo by potřeba nastavit sepnutí do okamžiku, kdy je na výstupu dostatečné napětí k udržení oblouku. Takže by to šlo udělat se spouštěcí frekvencí 100Hz. Tady by to chtělo osciloskop.

Offline

 

#74 29-11-2016 08:07:57

harry31
Člen
Registrovaný: 28-11-2016
Příspěvky: 15

Re: TIG AC na svařování hliníku z BauBau trafa

https://ulozto.cz/!dxR7Rhnakz9a/hf-zapalovac-rar

Jak bude trochu času, dám tomu nějakou formu a překreslím to v Layoutu... Mimochodem, už mi to chodí!

Editoval harry31 (30-11-2016 06:47:12)

Offline

 

#75 29-11-2016 09:44:14

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 3114

Re: TIG AC na svařování hliníku z BauBau trafa

Jsi divočák ..... smile

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2019


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS