SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 09-02-2008 21:26:52

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3539

MIG pájení

Tato poměrně nová metoda spojování ocelových materiálů pomocí přídavných materiálů na bázi Cu je velice účinná a splňuje celou řadu požadavků, které jsou kladeny na některé spoje hlavně v automobilovém průmyslu. V mědi se může rozpustit téměř neomezené množství Zn a to je při spojování pozinkovaných materiálů důležité. Nutno podotknout, že ani MIG pájení není technologickým stropem. Naše vrcholová automobilka již postoupila o další generaci v této technologii dál a zavedla pájení, kde je zdrojem tepla plazmový hořák a drát na bázi Cu je přiváděn průběžně do oblouku.
Metoda MIG pájení se nechá velmi dobře mechanizovat. V naší firmě máme několik svařovacích linek, kde tuto náročnou činnost vykonávají svařovací roboti. Je to paráda, i když je nastavení a seřízení velmi náročně na přesnost všech parametrů.
Díky za pěkně zpracovaný článek o obecně méně známé technologii spojování materiálů.

Offline

 

#2 01-09-2008 09:25:54

Milan_SK
Člen
Místo: Košice
Registrovaný: 21-06-2008
Příspěvky: 73

Re: MIG pájení

Nevie mi niekto povedať, či môžem na mojej zváračke OMI 165 zvárať ( tvrdé pájení ) touto metodou dratem CuSi3 samozrejme s Argonom.


Nekdy pred 15 lety sem svéřel auta acetylenem asi 7 let, pak dlouha pauza.
Teď sem začátečník svařovaním MAG metodou. Hodne sem se tu dozvědel a naučil. Dekuji všem smile
Snažím se svéřet mašinou Omicron OMI 165 v domáci garáži železo, nerez a pozink drátem CuSi3.

Offline

 

#3 01-09-2008 12:50:54

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1710
Web

Re: MIG pájení

Milan_SK napsal(a):

Nevie mi niekto povedať, či môžem na mojej zváračke OMI 165 zvárať ( tvrdé pájení ) touto metodou dratem CuSi3 samozrejme s Argonom.

Všeobecně: Bronz slitiny lze svařovat MIG metodou velmi dobře. Doporučuji však použít jako ochrannou atmosféru směs Ar - He v poměru 75 : 25. Je to kvůli získání většího tepla oblouku.

Offline

 

#4 01-09-2008 13:52:12

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3539

Re: MIG pájení

To Frank   V tomto případě jde o jinou metodu. Jedná se o MIG - braze welding, lépe MIG - brazing, kdy do MIG hořáku je přiváděn mosazný drát z cívky. Slouží to k pájení ocelových, ale hlavně pozinkovaných plechů. Jako ochranný plyn se používá Ar. Základní materiál se vůbec nenatavuje. Použití směsi Ar + He by zvedlo teplotu v oblouku a mohl by se začít základní materiál tavit. To by byl průšvih.

To Milan_SK  Zkoušel jsem MIG pájení svářečkami CLOOS, Migatronic a Fronius. Nejlépe zvládly podávání čtyřkladkové zdroje. Metoda je mimořádně náročná na klidnou ruku. Stejně se mi nejvíc líbí pájení TIG. Je to sice pomalejší, ale spoje jsou vzhledově i pevnostně perfektní.

Editoval jirkati (01-09-2008 13:52:40)

Offline

 

#5 01-09-2008 14:43:24

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1710
Web

Re: MIG pájení

jirkati napsal(a):

To Frank   V tomto případě jde o jinou metodu. Jedná se o MIG - braze welding, lépe MIG - brazing, kdy do MIG hořáku je přiváděn mosazný drát z cívky. Slouží to k pájení ocelových, ale hlavně pozinkovaných plechů. Jako ochranný plyn se používá Ar. Základní materiál se vůbec nenatavuje. Použití směsi Ar + He by zvedlo teplotu v oblouku a mohl by se začít základní materiál tavit. To by byl průšvih.

Ano, já popisoval spíše to MIG Bronze Welding. Tím lze svařovat i řadu tzv. Dissimilar Materials.  O tom MIG Braze Welding, snad přesněji by mělo znít MIG Braze Soldering, neb jak píšete MIG Brazing, vím, nicméně u nás ve firmě jej nepoužíváme, takže praktické zkušenosti s tím nemám a děkuji za doplnění. Samozřejmě v tom případě bych rovněž viděl snadnější a kvalitnější způsob TIG. S tím už rozhodně zkušenosti mám a mohu potvrdit co píšete.

Offline

 

#6 01-09-2008 15:02:38

Petr
Moderator
Registrovaný: 10-02-2007
Příspěvky: 703
Web

Offline

 

#7 01-09-2008 15:30:21

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1710
Web

Re: MIG pájení

Petr napsal(a):

http://www.svarbazar.cz/phprs/view.php?cisloclanku=2007101201

Dobrý článek, díky.

Víte, u nás ve firmě obvykle používáme naváření Bronzu na ocelové (uhlíková ocel) pracovní části speciálních ventilů. Obvykle se jedná o CuAl8, nebo podobné. Naváří se na materiál tloušťky až 100mm, takže tam je nutné používat směsný plyn Ar - He. Zajímavé je, že případné opravy takto navařené vrstvy se prováděly TIGem s použitím stejného přídavného materiálu. U toho Al bronzu to jde značně obtížně obvyklou TIG metodou, to jest DC proud, elektroda mínus. Udělal jsem pokus a předvedl použití AC proudu jako při svařování Al. Výsledek je překvapující, svár je perfektně čistý. Od té doby používáme tuto metodu při opravách návaru Al Bronzem.

Offline

 

#8 01-09-2008 18:38:46

Milan_SK
Člen
Místo: Košice
Registrovaný: 21-06-2008
Příspěvky: 73

Re: MIG pájení

Dekuji za vysvetlení smile


Nekdy pred 15 lety sem svéřel auta acetylenem asi 7 let, pak dlouha pauza.
Teď sem začátečník svařovaním MAG metodou. Hodne sem se tu dozvědel a naučil. Dekuji všem smile
Snažím se svéřet mašinou Omicron OMI 165 v domáci garáži železo, nerez a pozink drátem CuSi3.

Offline

 

#9 02-09-2008 18:00:25

admin
Administrator
Registrovaný: 07-06-2006
Příspěvky: 1153
Web

Re: MIG pájení

Milane, jediný problém bude asi obstarání drátu CUSi3 na malé cívce o průměru 200 mm, protože velká třístovka se do ominy pochopitelně nevejde. Potom obstarání správného ochranného plynu - viz. článek. Jinak OMI 165 na MIG pájení použít lze (pochopitelně s ohledem na její výkon).

Offline

 

#10 02-09-2008 21:49:52

Milan_SK
Člen
Místo: Košice
Registrovaný: 21-06-2008
Příspěvky: 73

Re: MIG pájení

Admin to je veľmi dobrí postreh s tou cievkou, CuSi3 drát čo som zisťoval je len na 15 kg cievke. Rozmýšľam to previnúť na 200 mm cievku. Ešte sa rozhodujem či kúpim 15 kg cievku, mám jednu sľúbenú za dobrú cenu. Snáť to bude.
Ďakujem za názor.


Nekdy pred 15 lety sem svéřel auta acetylenem asi 7 let, pak dlouha pauza.
Teď sem začátečník svařovaním MAG metodou. Hodne sem se tu dozvědel a naučil. Dekuji všem smile
Snažím se svéřet mašinou Omicron OMI 165 v domáci garáži železo, nerez a pozink drátem CuSi3.

Offline

 

#11 02-09-2008 22:00:17

admin
Administrator
Registrovaný: 07-06-2006
Příspěvky: 1153
Web

Re: MIG pájení

Milane, ten drát je dost drahej. Ruční převíjení bez kontroly ukládání závitů ti ho spolehlivě zničí. To si ještě rozmysli.

Offline

 

#12 02-09-2008 22:11:45

Milan_SK
Člen
Místo: Košice
Registrovaný: 21-06-2008
Příspěvky: 73

Re: MIG pájení

Admin, taky mne z toho boli hlava. Jedine, že bych se provrtal z vrchu do svarečky a udelal uchycení tý civky s brzdou. Neviem, ešte nad tým premýšlam.


Nekdy pred 15 lety sem svéřel auta acetylenem asi 7 let, pak dlouha pauza.
Teď sem začátečník svařovaním MAG metodou. Hodne sem se tu dozvědel a naučil. Dekuji všem smile
Snažím se svéřet mašinou Omicron OMI 165 v domáci garáži železo, nerez a pozink drátem CuSi3.

Offline

 

#13 03-09-2008 15:21:27

admin
Administrator
Registrovaný: 07-06-2006
Příspěvky: 1153
Web

Re: MIG pájení

To je asi nejlepší. Podavač Ominy to utáhne. Podobně to před lety řešila třeba firma ETP se svým přenosným MIGem MINICOMP 141. Ten mohl pojmout pouze 5kg cívku, ale dodával se k tomu vozík, kde byl držák s brzdou na 15kg cívku.

Offline

 

#14 03-09-2008 18:18:44

admin
Administrator
Registrovaný: 07-06-2006
Příspěvky: 1153
Web

Re: MIG pájení

Akorát se tam neprovrtávej zvrchu, ale zezadu smile Drát by měl jít do podavače vodorovně a s co nejmenším odporem. Znamená to vymyslet dozadu nějakou konstrukci, která ponese držák 15 kg cívky. Ať už to vymyslíš jakkoliv, pošli nějaký obrázek s popisem.

Offline

 

#15 03-09-2008 20:13:04

Milan_SK
Člen
Místo: Košice
Registrovaný: 21-06-2008
Příspěvky: 73

Re: MIG pájení

Admin, tak to je skvelý nápad vest ten drát od zadu, dekuji. Chvíli to potrvá, určite to pak ofotím a pošlu. Taky mne napadlo koupit ten uchyt s brzdou na drat jako nahradni dil a držak jenom vyrobit. Zatim sem nenašel stránku na ktery by byli nahradni dili, myslím tá brzda. Nevím kolik to muze stat, ale to by bylo asi nejrozumneši rešeni.


Nekdy pred 15 lety sem svéřel auta acetylenem asi 7 let, pak dlouha pauza.
Teď sem začátečník svařovaním MAG metodou. Hodne sem se tu dozvědel a naučil. Dekuji všem smile
Snažím se svéřet mašinou Omicron OMI 165 v domáci garáži železo, nerez a pozink drátem CuSi3.

Offline

 

#16 04-09-2008 07:02:18

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3539

Re: MIG pájení

Milane_SK, větší prodejny svařovací techniky prodávají kompletní držák cívky s brzdou pro uchycení cívek na stěnu svařovací stanice při robotizovaném svařování. Myslím, že to v katalogu nazývají "Odvíječ svařovacího drátu". Jenže každý to nazývá jinak.

Offline

 

#17 04-09-2008 07:41:22

admin
Administrator
Registrovaný: 07-06-2006
Příspěvky: 1153
Web

Re: MIG pájení

Taky v každém servisu svářeček by měli mít náhradní držák cívky s brzdou. Cena je cca 300-500 kč, podle provedení a robustnosti.

Offline

 

#18 25-09-2008 18:16:36

Milan_SK
Člen
Místo: Košice
Registrovaný: 21-06-2008
Příspěvky: 73

Re: MIG pájení

Tak dnes som konečne dostal drát CuSi3 1 mm 15 kg. Na cenu se mne prosím neptejte. Skúsim se podelit s prvníma dojmami. Moje mašina OMI 165 v pohode utahne ten drát, žádny problém s podávačem smile Skoušel sem zvářet (tvrdé pájení) pozinkovanej plech, černý plech a dokonce to bez problému svařilo i nerezovej plech s čistým argónem. Pak mi to nedalo a napojil sem flasku s čistým CO2 taky se s tým dalo svaret, už né tak dobre, ale šlo to. Z 300 mm cívky sem ručne namotával na malou cívku asi 2 hod. 1 kg drátu, fakt hrúza. Snažil sem se to namotat prěsne po závitech, žádnej problém, ani raz se drát nekousal. Tak se to fakt nedá delat, musím spravit ten držák s brzdou na 300 mm cívky jak mi radil admin. Když to budu mít, pošlu foto.
Mám akorát jednu otázku, co se deje s tým svařem kdyš se nepoužije argón, ale čisté CO2 ? Má to vplyv na kvalitu svaru ?

Editoval Milan_SK (25-09-2008 18:18:40)


Nekdy pred 15 lety sem svéřel auta acetylenem asi 7 let, pak dlouha pauza.
Teď sem začátečník svařovaním MAG metodou. Hodne sem se tu dozvědel a naučil. Dekuji všem smile
Snažím se svéřet mašinou Omicron OMI 165 v domáci garáži železo, nerez a pozink drátem CuSi3.

Offline

 

#19 04-10-2008 15:50:47

Milan_SK
Člen
Místo: Košice
Registrovaný: 21-06-2008
Příspěvky: 73

Re: MIG pájení

Tak dnes byl čas a sem pofotil ten muj držák na 300 mm cívku. Foto se moc nepovedlo, ale aspoň neco videt. Drat se pekne podava a neseka se vubec. Samozrejme je možny ten držák i s 300 mm cívkou dat i za svářečku. Zatím nechci delat diru do svářečky pokud je v záruke.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/489_drzak_2.jpghttp://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/489_drzak_3.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/489_drzak_1.jpghttp://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/489_spolu_3.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/489_spolu_1.jpghttp://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/489_spolu_2.jpg

Editoval Milan_SK (05-10-2008 17:04:38)


Nekdy pred 15 lety sem svéřel auta acetylenem asi 7 let, pak dlouha pauza.
Teď sem začátečník svařovaním MAG metodou. Hodne sem se tu dozvědel a naučil. Dekuji všem smile
Snažím se svéřet mašinou Omicron OMI 165 v domáci garáži železo, nerez a pozink drátem CuSi3.

Offline

 

#20 05-10-2008 09:34:30

killer
Zablokovaný
Registrovaný: 19-09-2007
Příspěvky: 549

Re: MIG pájení

No nevim jak je to se motorkem u OMI ale predpokladam ze kdyz tam je podavac na male civky tak byl konstrukcne udelan na male. Tak jen doufam ze si neodpalis motorek kdyz budes drat tahat z velke 16kilovky.

Editoval killer (05-10-2008 09:38:13)


Servis, revize, MIG/MMA/TIG/PLASMA/SPOTTERY - svářeč amatér.
Hlášky z praxe: "Včera bylo pozdě!" "Neexistuje nejde" "Nemožné na počkání, zázraky do tří dnů" "Já jsem tak dobrej, kdybych byl ještě lepší, tak mě zakážou!"

Offline

 

#21 05-10-2008 11:40:59

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1710
Web

Re: MIG pájení

Milan_SK napsal(a):

Tak dnes som konečne dostal drát CuSi3 1 mm 15 kg. ....
Mám akorát jednu otázku, co se deje s tým svařem kdyš se nepoužije argón, ale čisté CO2 ? Má to vplyv na kvalitu svaru ?

Problém při svařování, nebo použití mědi a jejich slitin ke svařování, či tvrdému pájení metodou MIG je v tom, že za vysokých teplot měď reaguje s mnoha plyny, zejména kyslíkem, kdy dochází ke křehnutí. Použitím CO2, vlivem vysoké teploty oblouku může docházet k rozkladu na uhlík a kyslík. Uhlík by v daném případě neměl tolik vadit. Kyslík je zásadně nežádoucí. Ten reaguje jak s mědí, kde způsobí křehkost, tak s křemíkem na SiO2, který může jako silikátové vměsky zůstat ve svárovém (spájeném) spoji.
Takže k Vašemu dotazu - použití CO2 při MIG pájení přídavným materiálem CuSi3 může negativně ovlivnit kvalitu spoje. Z tohoto důvodu se při svařování mědi metodou TIG a MIG, TIG i MIG pájení s použitím přídavných materiálů s převažujícím obsahem mědi, používají zásadně inertní plyny jako Ar a He, popřípadě jejich směsi. Kvůli reaktivitě kyslíku s mědí se v některých případech přidává do inertního plynu určité procento vodíku. Ten je schopen redukukovat obsah kyslíku v mědi a tím zajistit odolnost proti křehkosti.

Offline

 

#22 05-10-2008 11:56:13

admin
Administrator
Registrovaný: 07-06-2006
Příspěvky: 1153
Web

Re: MIG pájení

Killer: ta OMI 165 má kvalitní podavač, který se montuje i do svářeček určených pro 15-18kg cívky. Je to vidět i na těch fotkách. Kovové tělo podavače a motor jak hrom. Bejt tam ten plasťák, jako u Baumigů, tak to by bylo něco jiného smile

Milan_SK: dobrá práce. Škoda, že není vidět detail toho bovdenu, který přivádí drát k podavači. Můžeš to alespoň slovně více popsat?

Offline

 

#23 05-10-2008 13:21:48

Milan_SK
Člen
Místo: Košice
Registrovaný: 21-06-2008
Příspěvky: 73

Re: MIG pájení

Frank dekuji za vysvetlení ohledne přídavných plynú, tušil sem že tam nebude něco v pořádku když použiju Co2 a ne Argón. Admin je to i Vaše zásluha, dobře Ste mi poradil. Omlouvam sa za ty fotky, byli delane mobilem proto je blbe videt detaili. Skusim to dnes pofotiť zrcadlovkou a přidám foto.


Nekdy pred 15 lety sem svéřel auta acetylenem asi 7 let, pak dlouha pauza.
Teď sem začátečník svařovaním MAG metodou. Hodne sem se tu dozvědel a naučil. Dekuji všem smile
Snažím se svéřet mašinou Omicron OMI 165 v domáci garáži železo, nerez a pozink drátem CuSi3.

Offline

 

#24 05-10-2008 17:01:21

Milan_SK
Člen
Místo: Košice
Registrovaný: 21-06-2008
Příspěvky: 73

Re: MIG pájení

Tady by to mělo být lépe videt.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/489_cusi3_1.jpg http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/489_cusi3_2.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/489_cusi3_3.jpghttp://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/489_cusi3_4.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/489_cusi3_5.jpghttp://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/489_cusi3_6.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/489_cusi3_7.jpg http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/489_cusi3_8.jpg
Očistený svar dráteným kartáčem http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/489_cusi3_9.jpg
Prosím neukamenujte mne za ten nevzledný svař, jenom se učím svářet smile

Editoval Milan_SK (05-10-2008 17:07:13)


Nekdy pred 15 lety sem svéřel auta acetylenem asi 7 let, pak dlouha pauza.
Teď sem začátečník svařovaním MAG metodou. Hodne sem se tu dozvědel a naučil. Dekuji všem smile
Snažím se svéřet mašinou Omicron OMI 165 v domáci garáži železo, nerez a pozink drátem CuSi3.

Offline

 

#25 18-03-2009 22:16:17

bulvator
Člen
Registrovaný: 18-03-2009
Příspěvky: 5

Re: MIG pájení

Zdar chlapi, tak čtu si tady fórum a musím se s vámi podělit o "strašlivé" informace - dnes jsem prodělal :-) seminář od fy. Struers, kde mj. byla jedna z přednášek zástupcem fy. Fronius, bohužel jméno mi neutkvělo a vizitku jsem zapomněl v práci, a zde hovořil o MIG letování jako o svařovaní s velmi specifickými vlastnostmi a nenechal si vymluvit že se jedná o tvrdé pájení. Údajně zde dochází k procesu sváření, protože je přítomno tavné spojení obou základních materiálů přídavným tavidlem a tento "pseudosvar :-)" má prý velikost 5-10 mikrometrů. No nelenil jsem a šel mu po krku, nicméně 3/4 hodiny si stál za svým a při otázce, kdy pokud mám vyhodnotit tento spoj dle norem, což vlastně provádím, tak bych dle něj (čili výrobce !) měl použít jakou? A záludně mi odpověděl, že tato technologie je nejblíže k tvrdému pájení, ale je to prý stejně svařování. Tak mě rozhodil, mele nesmysly, dělám desítky makrovýbrusů a desítky tahových zkoušek týdně těchto spojů, a tvrdím to co většina zde na fóru. Budu rád, pokud mě někdo poučí, zda mají "neškolené" inženýry, nebo zda jsem takový zatvrdlý hlupák, ale já tomu tedy pak nerozumím. :-) Zítra udělám kontrolu onoho "spoje 5-10 mikrónů" na elektronovém rastrovacím mikroskopu a budu zvědav na složení oné vrstvy, která při zvětšení 1000x je skutečně patrná, ale nebyl důvod řešit jí, protože při pájení je to jen rozhraní materiálů, což je samozřejmé,ne? Jsem zvědav na chem. složení slitinu pájky a zákl. mat., co to je za svar :-)

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2019


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS