SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 11-06-2012 22:27:48

dm128
Člen
Registrovaný: 17-10-2011
Příspěvky: 13

Problém s COLT 150

Dostala sa mi do rúk poškodená uvedená zváračka.
Po stručnej obhliadke som zistil "vystrelený" obvod Viper, poškodenú hŕbu ostatných súčiastok, tak na doske ako aj na riadiacom module, odpálenú cestu na DPS.
Pravdepodobne sa dostalo 350V na vývod VCC.
Po výmene všetkých zjavne vadných súčiastok okrem iného aj riadiaceho obvodu SG3525, obvodu 324, troch zenerových diód, 15V, 18V,2V7, tranzistora, obvodu TL431 a ešte ostatnej bižutérie, zdroj čiastočne ožil, problém zostáva, že nie je stále plne funkčný.
Po zapnutí sa snaží rozbehnúť, ale iba "cykluje", čomu nasvedčuje aj blikanie žltej LED diódy. Relé nedokáže zopnúť.
Po odpojení ventilátora relé zopne, LED zhasne, ale na výstupe nie je takmer žiadne napätie. Ventilátor som skúšal na iný zdroj 12V, kde sa rozbehne a beží normálne. Chcel by som poprosiť akou cestou sa mám uberať ďalej, očividne sa už nezdá nič poškodené. Zdá sa že výkonová časť nebola zasiahnutá.
Keď zdroj vypnem žltá LED svieti ďalej až dokedy sa nevybije kondenzátor, nezhasne okamžite po vypnutí.
Nemá niekto schému riadiacej časti ? Tu na fóre som našiel  iba schému bez riadiacej časti.
Za každú radu, ktorá povedie k úspechu vopred ďakujem. Keď som do toho vložil toľko energie nechcem to už vzdať.

S pozdravom dm128

Offline

 

#2 12-06-2012 06:18:56

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4477

Re: Problém s COLT 150

Pokuď to chceš skutečně opravit, nemůže se ti nic jenom "zdát". Musíš mít prostě jistotu, že všechno původní, co jsi nevyměnil, je v pořádku.
Podle popisu to vypadá na masívní poničení, kdy tam vedle "zjevně vadných součástek" bude hafo skrytě vadných součástek. Pokud nějakou vadnou součástku přehlídneš, po doplnění a zapojení v horším případě ta vadná odvaří ty nové dobré, v lepším spustí ochranné mechanismy a jenom to nepůjde. U invertoru bych to tipoval tak v poměru 4:1.

Takže to chce i zdánlivě dobré součástky, zejména polovodiče, proměřit, sehnat schéma nebo zkreslit desku, třeba proškrábnout nějaké spoje a oživovat to po kouskách, pak je zase cínem propojit nebo některé součástky vypájet, proměřit a zase zapájet....
Ovšem objem práce může být klidně srovnatelný se stavbou nové DPS....

Hodně pomůže vědět, co se skutečně stalo.

Už to tady bylo probírané mnohokrát.

Offline

 

#3 12-06-2012 06:20:27

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 4082

Re: Problém s COLT 150

Platí zde co pro celou elektroniku . Vypnout výkonovou část a postupně odpojovat obvody zatěžující zdroj s VIPerem . Nebo ty části jím napájené napájet laboratorním zdrojem a měřit odběr . Jinak reálné schema od extolu a celou podobnou rodinu je zde .
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/1325_snimek_001.png
Datašít k VIPeru je zde http://www.datasheetcatalog.org/datashe … Xtzyqs.pdf

Offline

 

#4 12-03-2013 22:50:06

dm128
Člen
Registrovaný: 17-10-2011
Příspěvky: 13

Re: Problém s COLT 150

Po dlhšej dobe nečinnosti, je zváračka opravená. Ďakujem všetkým, ktorí mi pomohli, hlavne zverejnením schémy zapojenia riadiacej časti, ako aj silovej časti. V konečnom dôsledku bol po celej tej výmene problém "iba" v neviditeľnom odparenom spoji na DPS. Jednalo sa o cca 5mm spoj, ktorý úplne chýbal, aj keď v laku to vyzeralo ako by tam bol. Po prepojení a precínovaním spoja zváračka pracuje bez akéhokoľvek problému. Ešte raz ďakujem za pomoc.
S pozdravom dm128

Offline

 

#5 09-06-2013 19:06:50

Velorex
Člen
Registrovaný: 11-05-2013
Příspěvky: 8

Re: Problém s COLT 150

Řeším ten samý problém s COLT 150 vystřelený VIPER50,zenerky špatné,ventilátor odpálený,ale rele sepne hned po zapnutí vypínače a žlutá dioda jen blikne jako u dm128 a chci se zeptat,kdy má sepnout to relé co je na desce,při zapnutí invertoru,nebo až se elektrodou dotknu materiálu?Ve schématu je rozeplé.

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/4814_cemont_colt150.jpg

Editoval Velorex (10-06-2013 09:28:48)

Offline

 

#6 10-06-2013 19:22:41

atishajn
Člen
Místo: NR kraj
Registrovaný: 30-05-2010
Příspěvky: 1416

Re: Problém s COLT 150

To je tazke opravov , rele zopina po par sekundach ... a je to pocut ? je to sofstart riadeny cez TL431... Staci trochu vecsi odber na riadiacej casti alebo studenak a odide ten Viper . Len ten ked uz kremikovom nebi , tak si povolal zo sebov aj urcitych pomocnikov ....

Offline

 

#7 10-06-2013 19:27:14

Sender
Člen
Registrovaný: 21-04-2008
Příspěvky: 700

Re: Problém s COLT 150

Velorex> Proč nedáš schéma v čitelný velikosti ?

Offline

 

#8 10-06-2013 20:54:08

Velorex
Člen
Registrovaný: 11-05-2013
Příspěvky: 8

Re: Problém s COLT 150

Sender napsal(a):

Velorex> Proč nedáš schéma v čitelný velikosti ?

Schéma zmršil upravovač obrázků na tomto foru,jinak originál si můžeš stáhnout v dowload sekci tohoto svar fora.

Offline

 

#9 10-06-2013 21:12:40

Velorex
Člen
Registrovaný: 11-05-2013
Příspěvky: 8

Re: Problém s COLT 150

atishajn napsal(a):

To je tazke opravov , rele zopina po par sekundach ... a je to pocut ? je to sofstart riadeny cez TL431... Staci trochu vecsi odber na riadiacej casti alebo studenak a odide ten Viper . Len ten ked uz kremikovom nebi , tak si povolal zo sebov aj urcitych pomocnikov ....

Několik pomocníků jsem už vyměnil.Jo je to počut,když rele sepne,ale podle mně by mělo sepnout až po dotknutí elektrody o materiál.Pokud je na výkrese rozeplé tak by taky rozeplé mělo zůstat,pokud se nic nesvařuje a je to jen zaplé.Z toho usuzuji,že bude špatný ten TL431 ,že je asi zkratlý,proto rele hned sepne...............

Offline

 

#10 10-06-2013 22:32:47

Sender
Člen
Registrovaný: 21-04-2008
Příspěvky: 700

Re: Problém s COLT 150

Velorex> OK. Nejsi náhodou na fóru jawamania pod stejným nickem ?

Offline

 

#11 28-06-2013 09:06:30

dm128
Člen
Registrovaný: 17-10-2011
Příspěvky: 13

Re: Problém s COLT 150

Ak môžem poradiť z vlastnej skúsenosti, je dobré sa zamerať aj na samotnú dosku plošného spoja, pri tom vystrelení VIPER-u sa dejú veci kedy statočne trpia aj jemné vodivé cesty na DPS(doske plošného spoja). Je potrebné podrobne !!! prezrieť dosku zo strany spojov aj súčiastok, či niekde nechýba spoj. Spoje sa vedia úplne odpariť, zostane po nich iba drážka v laku, ktorá sa javí ako spoj, ale v skutočnosti tam meď vôbec nieje. Pri mojej oprave som jeden takýto spoj objavil hneď, bol to spoj v blízkosti VIPERU na zem. Druhý odparený spoj som objavil až po preskúšaní všetkých možných súčiastok a ich výmene. Rovnako je potrebné sa zamerať aj na riadiaci modul, kde som v mojom prípade menil SMD tranzistory asi 3 ks myslím že aj nejakú SMD diódu, riadiaci obvod SG, aj operačný zosilňovač LM324. Pri vystrelení VIPER-u sa dostalo napätie cca 320 V do napájacej vetvy celého zdroja a statočne sa tam podpísalo. Stojí za hriech sa zamerať aj na filtračné kondenzátory samozrejme na malé napätie, lebo tento napäťový šok môže odpariť aj ich interné spoje, prípadne spôsobiť ich interný skrat. Na zdroji, ktorý som opravoval ja zostala nedotknutá iba výkonová časť. Zváračka už je u majiteľa a zatiaľ je spokojný. Oprava takto zdevastovanej zváračky už pri dnešných cenách je aj tak otázna, určite no nie je práca na zisk, skôr iba ako možnosť "vyučiť sa". Keby bolo možné urobiť fotku z dosky z obidvoch strán, mohol by som na ňu naznačiť, kde bola chyba v mojom prípade. Čo sa týka relé musí zopnúť po pár sekundách a dosť rázne za súčasného rozbehu ventilátora. Je to ako píše atishajn softstart, kontakty rele v podstate prepoja výkonový odpor, ktorý slúži na obmedzenie prúdu pri štarte.

Offline

 

#12 29-06-2013 20:39:47

Velorex
Člen
Registrovaný: 11-05-2013
Příspěvky: 8

Re: Problém s COLT 150

dm128 napsal(a):

Ak môžem poradiť z vlastnej skúsenosti, je dobré sa zamerať aj na samotnú dosku plošného spoja, pri tom vystrelení VIPER-u sa dejú veci kedy statočne trpia aj jemné vodivé cesty na DPS(doske plošného spoja). Je potrebné podrobne !!! prezrieť dosku zo strany spojov aj súčiastok, či niekde nechýba spoj. Spoje sa vedia úplne odpariť, zostane po nich iba drážka v laku, ktorá sa javí ako spoj, ale v skutočnosti tam meď vôbec nieje. Pri mojej oprave som jeden takýto spoj objavil hneď, bol to spoj v blízkosti VIPERU na zem. Druhý odparený spoj som objavil až po preskúšaní všetkých možných súčiastok a ich výmene. Rovnako je potrebné sa zamerať aj na riadiaci modul, kde som v mojom prípade menil SMD tranzistory asi 3 ks myslím že aj nejakú SMD diódu, riadiaci obvod SG, aj operačný zosilňovač LM324. Pri vystrelení VIPER-u sa dostalo napätie cca 320 V do napájacej vetvy celého zdroja a statočne sa tam podpísalo. Stojí za hriech sa zamerať aj na filtračné kondenzátory samozrejme na malé napätie, lebo tento napäťový šok môže odpariť aj ich interné spoje, prípadne spôsobiť ich interný skrat. Na zdroji, ktorý som opravoval ja zostala nedotknutá iba výkonová časť. Zváračka už je u majiteľa a zatiaľ je spokojný. Oprava takto zdevastovanej zváračky už pri dnešných cenách je aj tak otázna, určite no nie je práca na zisk, skôr iba ako možnosť "vyučiť sa". Keby bolo možné urobiť fotku z dosky z obidvoch strán, mohol by som na ňu naznačiť, kde bola chyba v mojom prípade. Čo sa týka relé musí zopnúť po pár sekundách a dosť rázne za súčasného rozbehu ventilátora. Je to ako píše atishajn softstart, kontakty rele v podstate prepoja výkonový odpor, ktorý slúži na obmedzenie prúdu pri štarte.

Dík za popis závady.Já už jsem tak daleko,že Viper funguje ventilátor se točí a rele sepne.Jen mi dioda zhasne a na vstupu trafa z řídící části do silové nenaněřím žádné napětí,jen 16V proti zemi asi vadný BSP373 ??Tady ti dávám foto desky:

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/4814_snap2.jpg


http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/4814_33.jpg

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/4814_22.jpg

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/4814_44.jpg

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/4814_55.jpg

Offline

 

#13 30-06-2013 22:43:06

dm128
Člen
Registrovaný: 17-10-2011
Příspěvky: 13

Re: Problém s COLT 150

Do obrázku som vyznačil kde bol problém v mojom prípade. Čo sa týka popisu poruchy, dióda po úspešnom štarte zhasnúť má, to je v poriadku, na výstupe (zváracích svorkách) by si mal namerať cca 70 V naprázdno, čiže bez zaťaženia. LED má svietiť až v prípade prehriatia zváračky dokedy nevychladne, za bežnej prevádzky dióda svietiť nemá.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/3304_colt_150_doska_zospodu_upravena.jpg

Offline

 

#14 03-07-2013 15:55:51

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 4082

Re: Problém s COLT 150

Jo když už máš vyfocenou desku ovládání , tak ji omaluj ve větším  , udělej zapojení a měř . Co chceš více ? Desku ti omalovanou jen tak někdo nenabídne můžeš být první .

Offline

 

#15 03-07-2013 17:04:21

Velorex
Člen
Registrovaný: 11-05-2013
Příspěvky: 8

Re: Problém s COLT 150

bobobo napsal(a):

Jo když už máš vyfocenou desku ovládání , tak ji omaluj ve větším  , udělej zapojení a měř . Co chceš více ? Desku ti omalovanou jen tak někdo nenabídne můžeš být první .

Ale nabídne,to už za mně udělali soudruzi z bývalého Sovětského Svazu podívej jak:

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/4814_snap1.jpg


http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/4814_snap3.jpg

Vypadá to,že je špatný mosfet VR3 BSP373 protože na primáru T1 chybí napětí.

Offline

 

#16 10-07-2013 06:58:28

dm128
Člen
Registrovaný: 17-10-2011
Příspěvky: 13

Re: Problém s COLT 150

V mojom prípade to tento FET prežil, ale na doske regulácie som menil asi 3, alebo 4 SMD súčiastky, ale to boli myslím dióda a zenerka, možno jeden klasický tranzistor. Tá ruská schéma sa mi vidí prehľadnejšia ako originál, to už by malo byť jednoduchšie odhaliť problém, ja som pri oprave mal iba schému bez riadiacej časti, to už bolo horšie.

Offline

 

#17 10-05-2016 19:03:25

huat
Člen
Místo: Komárno
Registrovaný: 17-06-2009
Příspěvky: 671

Re: Problém s COLT 150

Vedel by niekto typ toho vipera,prípadne kde to zohnať?Mne to tiež odstrelilo  a chýba kúsok tak to neviem prečítať.
Vďaka.

Editoval huat (10-05-2016 19:09:49)


malý PB autogen,kitin tig 170 LA,fronius transpocket 1500,magnum mig,mag 190II,tuson tucana 200 dc multi
+Všetko možné z Lidlu  a Obi a z blšáku

Offline

 

#18 11-05-2016 22:29:31

Atlan
Člen
Registrovaný: 18-07-2011
Příspěvky: 1400

Re: Problém s COLT 150

Citat vies? Google nefunguje?

Offline

 

#19 12-05-2016 06:50:31

huat
Člen
Místo: Komárno
Registrovaný: 17-06-2009
Příspěvky: 671

Re: Problém s COLT 150

Hladal som,neaké viperi som našiel ale s celkom iným označením,moc sa v tom nevyznám.


malý PB autogen,kitin tig 170 LA,fronius transpocket 1500,magnum mig,mag 190II,tuson tucana 200 dc multi
+Všetko možné z Lidlu  a Obi a z blšáku

Offline

 

#20 12-05-2016 07:36:25

pán volnosti
Člen
Registrovaný: 27-04-2016
Příspěvky: 176

Re: Problém s COLT 150

Viper50A

Offline

 

#21 12-05-2016 10:08:14

pt.kbely
Člen
Registrovaný: 26-12-2011
Příspěvky: 885

Re: Problém s COLT 150

Jen doplním, pokud odešel zdroj, je možné, že další obvody byly vystaveny napěťové špičce (nevím jak to má výrobce ošetřený) a odešlo ještě něco.
Viper50 je víc druhů (jiná pouzdra) a hlavně Viper50 má tranzistor jen na 620V , Viper50A(xxx) na 700V (ale má nepatrně vyšší odpor cca 15%). Na nepropustný měnič z usměrněného síťového napětí i těch 700V není nic moc.
U1max= Uef*1,4=354V  (špičkové napětí, napětí v síti 230V +/- 10% , max efektivní napětí může být až 253V)
Na výstupním tranzistoru  Viper je pak napětí
Uds= 354 + (výstupní napětí + úbytek výstupní diody)*N1/N2
To může být i přes 500V a k tomu je potřeba přičíst napěťové špičky, jejich velikost záleží na přenášeném výkonu, zvolené ochraně a indukčnosti.

Offline

 

#22 23-02-2018 22:32:47

Velorex
Člen
Registrovaný: 11-05-2013
Příspěvky: 8

Re: Problém s COLT 150

dobry den,kolik voltů ma byt na svarecich svorkach invertoru Colt 1300 naprazdno?Mam tam 27V,neni to malo? Dik

Offline

 

#23 24-02-2018 09:46:45

atishajn
Člen
Místo: NR kraj
Registrovaný: 30-05-2010
Příspěvky: 1416

Re: Problém s COLT 150

Máš to na štítku zváračky ( Uo ) ...      malo mať okolo 60V

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2024


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče