SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Dá se něčím rozumně svářet hliník, aniž bych musel zakoupit TIG AC/DC?
Díky za Vaše názory ( pokud mě nepošlete někam )
Offline
Hliník se dá kromě TIGu rozumně svářet elektrodou, MIGem, plamenem, odporem, třením,.... Chtělo by ten dotaz trochu upřesnit. Co je potřeba svářet (plechy, profily, odlitky), z jakého materiálu (alespoň skupiny AlMg nebo AlSi), jakou tloušťku, jaké namáhání konstrukce, apod... Ne všechno jde rozumně všemi metodami.
Offline
OK. Omlouvám se za stupidní dotaz. Jedná se mi konkrétně o svařování dílů na motocyklech, což jsou vetšinou odlitky, případně profily, jako kyvná vidlice, páčky apod. Přiznám se, že zatím netuším, z jaké slitiny hliníku se tyto části vyrábějí. Zajímá mě upřímně, čím bych mohl tyto díly svařovat, aniž bych alespoň dozačátku nemusel investovat do drahých přístrojů. Zatím co jsem prostudoval dostupné materiály, tak nejlepší je TIG AC/DC, ale ten je pro mne ekonomicky nepřijatelný. Stačilo by mi do začátku něco levnějšího. Díky za radu.
Offline
Lze použít metodu mig průměr drátu min1,2mm silonové kladky v poho stačí 2 se stejným radiusem zápichu jako drát,krátký hořák a CO agregát min 200A a jde to ale musíš mít perfektně vybroušený a odmaštený povrch,to je zásadní podmínkou pro uspěch ale i tak to někdy pění a dělá bubliny.U motorek já většinou používám jen 2 druhy a to Alsi12 a AlMg 5 příd.drát Alsi12 jak pro tig tak sem ho měl i pro mig sice není tak pevný jako AlMg ale není tak náchylný na praskání a dostal sem ho takže nic jiného na první pokusy nebylo při dnešní ceně-fuj,a u migu všechny svar.plochy předehřát.Podotýkám že nyní používám pro hliníkové mat.už jen metodu tig která má nejlepší kvalitu a není tolik náročná na přípravu-ale zase finančně.hodně zdaru a pevné nervy přeji..........)
Offline
Díky Danny za odpověď , jdu si obalit nervy a sehnat nějaký cenově přijatelný TIG.
Offline
Tak, tak. Na opravy motocyklů (resp. jejich hliníkových částí) je TIG asi jediná možnost. Jedná se zpravidla o krátké a tvarově náročné svary. Na odlitky je ideální jak píše Danny drát s křemíkem AlSi12 nebo AlSi5. Na plechy a profily zase ten AlMg5. Druhů drátu je mnohem víc, ale tohle jsou nejrozšířenějsí skupiny. U MIGu je problém se zapalováním (hrozí zacuchání drátu) a s kontrolou lázně (pořád se tam cpe materiál, přitom kolikrát stačí jen natavit a rozvařit stávající materiál na součástce a na to je právě TIG ideální. Když tam žádný materiál nepotřebuju, tak si ho tam prostě nepřidám). Částečným řešením by byl nějaký pulsní MIG se zapalovacím programem na hliník, ale proti ceně takové mašiny je nějaký jednoduchý AC/DC TIG jen levné ořezávátko Solidní TIG AC/DC se dá pořídit už pod 40tis kč bez DPH (Ještě před dvěma lety to bylo kolem 100tis!) a kdo to se svařováním hliníku myslí vážně tak se mu musí zaplatit. Zvláště v renovacích historických motocyklů se točí slušné peníze. Jiným řešením je možnost sehnat starou MA315. Dá se pořídit už za "bůra", jen je trochu větší a potřebuje vlastní elektrárnu:) Ale vaří nedherně
Offline
Díky za Vaše rady, pánové. Jsem zase o něco chytřejší.
Offline
Stavba TIG AC / DC mě vyšla na cca 8000,- .
Kula 2500,- svářecí transformátor 1300,- rozptylový transformátor 3000,- redukční ventil 600,- hořák TIG jsem použil starý z TIG 30
Svářím hliník od 2mm do 20mm .
Offline
a podle ceho si to stavel jestli se muzu zeptat?Ta cena by byla pekna
Offline
Stránka s články - SVAR INFO
Postavte si TIG 180 AC/DC :-) , držel jsem se návodu , puze jsem upravil a zjednodušil schema zapojení .
Svářečka má pouze proudovou regulaci . Momentálně stavím pro dva známé , jeden opravuje autoklima. a řeším snížení proudu trafa na cca 20A . Od výrobce má trafo 40 - 100A a na slabé trubky je 40A moc . Stavím motocykly a stále jsem řešil sváření hliníku . Svářečku klidně předvedu .
Offline
Tak to mě zajímá. Jsem elektronik a hodně jsem přemýšlel o stavbě tohoto TIGu, protože jsem úchyl na svařování, ale když jsem hledal ceny jednotlivých komponentů, tak mě docela odradila cena těch výkonných tranzistorů :-( Jak jsi to tam řešil? Předpokládám, když jsi udělal jenom proudovou regulaci, tak jsi rozhodně upravil tu ovládací část, ale výkonný stupeň si nechal nebo taky upravil? Mohl by si poslat nějaký fotky toho Tvýho zařízení? Hrozně mě zajímá to provedení, jak si to vyřešil, do čeho si to dal, atd. Určitě nejsem sám, koho to zajímá, protože možnost svařovat hlínu je určitě velké přání hodně lidí :-)
Offline
Vendo, připojuju se k Bohoušovi. Prozraď víc detailů. Rád bych o tvé svářečce vydal článek. Ale chtělo by to informace, zkušenosti ze stavby, fotky, apod. Určitě to bude zajímat spoustu lidí. Ozvi se, ju? Buď přes forum nebo na admin@svarbazar.cz, domluvíme se.
Offline
Na článek to asi nebude , není to profi svářečka a nevím jestli by prošla státní zkušebnou , ale problém se svářením jsem vyřešil . Nejhorší bylo zafixovat díly ve spravné poloze a dopravit ke svářeči , který neměl zrovna čas . Motorka jezdí a sváry držej .
Svářečka nemá ovládací část ani výkonový stupeň , žádné tranzistory. Ovládání proudu je zajištěno původním regulátorem trafosvářečky . Zapojení je velice jednoduché . Vývoj trval cca týden . Zdroj se dá postavit za odpoledne . Zítra to vyfotim . Dnes mě napadlo že doplním zapojení o obvod 494 - ovládání pulsace , pro sváření tenkého materiálu .
Offline
Vendo, nechci žádnou slohovou práci Stačí pár obrázků, schéma (i od ruky a naskenovat), nějaké postřehy a zkušenosti ze stavby. Stačí i heslovitě já už bych to zpracoval. Bude to jistě zajímat spoustu lidí a přimlouvám se za ně Tohle by se zveřejnit mělo.
Offline
Ahoj Vendo souhlasím s adminem velice rád bych uvítal pár obrázku na podívání.. Je to velice zajímavé že se do takové stavby někdo pustí..
Offline
pridavam se taky by me to zajimalo nejakej slusnej AC/DC TIG prijde neska minimalne na 40 litru :-( A kdyz clovek potrebuje zavarit neco jen obcas tak sou to vyhozene penize
Offline
Posílal jsem na administrator schema zapojení , popis a fotografie , nevím jestli to došlo
Offline
To admin: No, nějak to blbne Vám, poněvadž já jsem na tento e-mail posílal cca před 2 týdny a taky se mně vrátil jako nedoručitelný - no cca po týdnu jsem od Vás odpověď přeci jenom dostal. Chyba je jistě na Vaší straně.
Offline
Vendo: včera 18.7. jsem obdržel celkem 6 fotografií. Souhlasí to? Vypadá to moc pěkně. Určitě to zpracuju a zveřejním. Pokud by to nebylo všechno, je tu ještě možnost poslat to sem: xkoutny -zavinac- quick.cz
Wehrner: ano vím, že to zlobí. Na vině je hosting, placený - PROFI Už jsem chtěl utéct jinam, ale vždy když si nějaký vyhlédnu a podívám se po nějakých zkušenostech jiných uživatelů na různých fórech, jsem nakonec rád tam kde jsem. Kromě mailů od Vendy, nevím o žádném který by se ztratil úplně. Ale, že někdy chodí se zpožděním je pravda. Zajímavé je, že spam chodí spolehlivě Ale ono to není moc růžové ani na tom quicku (viz výše). Než to schlamstla Telefonica, byl quick super. Teď není jednodenní zpoždění mailu žádnou vyjímkou..... Ale přesto chlapi, pokud bude nějaký zásadní problém, dejte mi to vědět třeba přes fórum. Od toho to poslední téma SVARBAZAR přeci je. Díky.
Offline
nevite někdo jaké májí složení trubky do klimatizací a čim by bylo nejvhodnejší je vařit mám moznost ac dc tig
Editoval lukas (12-03-2008 11:34:16)
Offline
trubky do chlazení a klimatizací jsou většinou měděné. Pro sváření používám buď PB + kyslík nebo acetylen + kyslík. Jako přídavný materiál buď obalenou pájku CuAG40 nebo holou pájku CuP6 a případně + tavidlo.
Toto používám při opravách ledniček, chlazení a klimatizací. Případně používám i šroubované kalíškované spoje. U klimatizací v automobilech se používají na trubky speciální spojky. (svařované spoje z důvodů otřesů rády praskají)
Offline
Jen ještě k těm materiálům používaným na motocyklech. Dělali jsme tu kdysi analýzy havárie Hondy CBR 900 RR a na zpětně protlačovaných profilech na rámu je použita uměle vytvrzená slitina AlZn6Mg1 (jedna s nejpevnějších Al slitin) a odlitky jsou většinou z AlSi8Mg1 (podeutektický vytvrditelný supersilumin). Přídavný materiálem byl po zprůměrování (hodně promíchaná svarová housenka, analýza EDS) určen materiál AlMg5. Alalýzou housenek došli k názoru že se jedná o metodu MIG puls.
Offline
trubky do automobylových klimatizací jsou hliníkové ale nevim jake mají složení
Editoval lukas (21-08-2007 10:44:26)
Offline